Gå til innhold

Må gravide spise?


Kaisamaia

Anbefalte innlegg

Kanskje et merkelig spørsmål, men... Jeg har så dårlig matlyst at jeg begynner å gråte når jeg tenker på at jeg må spise noe. Det sies at barnet tar det det skal ha uansett, men hvis mor ikke spiser noenting, blir det kanskje underskudd likevel etter en stund??

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en prat med lege eller jordmor.

Anonymkode: 59424...bca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg gjøre hvis det vedvarer. :-) Flere som har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor ikke spiser nok, tar baby av restlageret til mor da?

Anonymkode: d9fb6...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din går jo tom for næring etterhvert og bruker opp kroppens fett som energi istedenfor mat. Du må spise selvsagt. I første trimester slet jeg med å få i meg mat men jeg klarte å få ned salte kjeks, Farris med juice, sitrusfrukter og hvite baguetter med ost og skinke. Alt annet gikk ikke.

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke spise noe er dumt av deg. Gravid eller ikke. Som gravid vil det få fortere konsekvenser fordi du bruker mer energi enn vanlig siden barnet tar sitt. At du ikke spiser vil ikke gå ut over barnet først, men deg. Fortsetter du å ikke spise vil det selvfølgelig få konsekvenser for barnet til slutt fordi du går tom for næringsstoffene det trenger. 

Prøv å få i deg det du kan. Drikk ting med mye næring om du ikke klarer å spise. Du vil ikke føle deg bedre av å la være å spise. Du vil bli slapp, svimmel og uvel på toppen av kvalmen eller hva det er som gjør at du ikke vil spise. 

 

Anonymkode: 56d8e...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, mange sliter med ekstrem svangerskapskvalme og får ikke ned noe mat. Jeg gjorde det, og kan derfor snakke kun for meg, men jeg spiste kun saftis i rundt 6 mnder. ALT kom i retur, til og med vann, så det var ikke mye håp før jeg ble lagt inn.

Jeg ble fortere svimmel, lei meg, sliten, andpusten, frustrert og trøtt. Generelt gikk livskvaliteten fort ned når jeg ikke spiste mye fortere enn hvis jeg ikke var gravid. Jeg har tidligere hatt en skikkelig flu som gjorde at alt kom opp, men å være gravid og ikke få ned mat var 1000 ganger verre. Både fordi man får dårlig samvittighet for barnet, men også fordi man er full av hormoner.

Alt gikk fint med babyen da. Ble satt igang 2 uker før termindato (så fremdeles innenfor termin) fordi jeg var så dårlig, og hun veide litt over 3000g ved fødsel. Ikke den største jenta på fødeavdelingen, men et godt stykke fra å være "for liten" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...