Gå til innhold

Lavkarbo / ketose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

 

jeg er i ketose og  prøver å gå ned noen kilo. Fra 68 til 58 kilo. Jeg har prøvd å lese meg opp og ned og i mente på ketose og lavkarbo, men det er noe jeg ikke finner svar på.

Hva er fordelene/ulempene på lavkarbo vs ketose? Om jeg må ned i 15 g karbo for å komme i ketose, men lever på 20 g karbo og ikke er i ketose, - gjelder fortsatt "regelen" om kalori inn/kalori ut i ketose vs på grensa til ketose? :forvirra:

Anonymkode: 76050...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavkarbo er en samleparaply for karbohydratreduserte kosthold og det er forskjellige definisjoner av det. Det er vanlig å si at under 150g karbohydrater per dag er lavkarbo. 

Hvor mye karbohydrater man kan spise og fortsatt gå ned i vekt er individuelt. Jeg er veldig insulinresistent og må spise ca null karbohydrater for å gå ned i vekt. 

Ja, kcal inn/ut gjelder fortsatt, men kcal inn/ut er en oversimplifisert teori. I følge den så hadde man gått opp 1 kg i løpet av ett år hvis man spiser 20 kcal mer enn man trenger. Tror du virkelig at alle de som er naturlig slanke er så flinke til å gjette kcal at de klarer å treffe så bra? Saken er den at man vet aldri kcal ut nøye nok til at denne modellen stemmer... Kroppen kan øke og senke forbrenningen. For eksempel i ketose økes kroppstemperaturen som regel med ca 0,5ºC. Det utgjør en del kcal! Hvis kroppen vil spare energi for å unngå å sulte (altså sparebluss) så kan den for eksempel senke kroppstemperatur og gjøre deg slapp.

Det var en slank fyr som testet 5800 kcal/dag lavfett og LCHF. Stor forskjell i hva som skjedde med ham. ;) En kcal er ikke en kcal! http://www.kostdoktorn.se/ar-det-varre-att-overata-kolhydrater-an-lchf-mat

Det skal ikke være nødvendig å telle kcal hvis man spiser sunn mat (altså lite karbohydrater, passelig protein og fett til man blir mett). Metthets- og sult-signalene fungerer bedre på lavkarbo.

Anonymkode: b0981...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...