Gå til innhold

Hvor lenge sover din mann i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer kan sove til kl 14. Vi har to små barn under 3 år. Vi har hver vår sovedag i helgene og annenhver i feriene. Jeg synes det er veldig slitsomt at han sover så lenge når vi har to så små som krever sitt. Han er 37 år fyren og er en voksen mann. Noen ganger kan han stå opp kl 12, men det er sjeldent og jeg synes det er lenge også. Vekker jeg han før, så blir han sur. Jeg sover aldri lenger enn 9, max 930 på mine sovedager. Hvor lenge sover deres menn? 

Anonymkode: e9f8d...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i huset er det dama som sover lenge. Jeg er oppe tidlig, i alle fall så snart det er liv i ungene. Ofte før. Laver gjerne frokost og går ut før hun er oppe. Men det varierer veldig. 

Jeg tror ikke søvnbehov har noe med kjønn å gjøre. Det er høyst individuelt. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også to barn under 3, og de står opp rundt seks. Hverdag som helg😉 Vi står opp ca annenhver gang, mens den heldige som får sove kan ligge og dra seg helt til sju-halv åtte.

Å sove til to om dagen hadde vært helt fullstendig uaktuelt for noen av oss. Det er jo hyggelig å få noe ut av fridagene også. Gleder oss til å kunne sove til åtte-ni når barna blir litt større, men lenger blir det neppe.

Anonymkode: 4389c...47f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er våre barn blitt større og sover lengre enn oss. Ikke aktuelt å sove lenger enn til 11 for eldstemann.

når barna var små sto vi opp annenhver dag. Den som sto opp laget klart til felles frokost klokken ti. Hadde ikke vært akseptabelt for noen parter å sove bort halve dagen.

Nå som barna er fra 10-16 står vi opp i ni-tiden begge to. Godt med litt ro om morgenen.

Anonymkode: 2ea42...372

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde små barn sto vi opp sammen hver dag. Det er mye koseligere å være oppe sammen og lage frokost og drikke kaffe sammen og kose seg med barna enn å styre rundt alene og "misunne" den som ligger og sover. Hvis en av oss var veldig trøtt og sliten tok den andre med barna ut en tur på formiddagen slik at man fikk et par timer alene hjemme til å slappe av eller sove litt. Det funket veldig bra for oss. Nå er barna store og han pleier å stå opp rundt ti i helgene. Da har jeg kaffen klar. :)

Anonymkode: f3e42...c95

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dette pågått? Dette her er bare ren egoisme og helt uakseptabelt! Du står opp tidlig synes jeg, og synes ikke han trenger å stå opp til samme tid som deg. Si 10- 10.30 da? Du kan ikke akseptere dette stort sett lengre. Hvordan er han ellers? Viser han stor egoisme da også?

Anonymkode: db731...46e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christina146
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vi hadde små barn sto vi opp sammen hver dag. Det er mye koseligere å være oppe sammen og lage frokost og drikke kaffe sammen og kose seg med barna enn å styre rundt alene og "misunne" den som ligger og sover. Hvis en av oss var veldig trøtt og sliten tok den andre med barna ut en tur på formiddagen slik at man fikk et par timer alene hjemme til å slappe av eller sove litt. Det funket veldig bra for oss. Nå er barna store og han pleier å stå opp rundt ti i helgene. Da har jeg kaffen klar. :)

Anonymkode: f3e42...c95

Tror dette må være den mest ideele løsningen, dette virker mye bedre enn å måtte bytte på det. Så koselig at dere fikk det til å fungere slik! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for du ikke sover lengre, så kan ikke han sove lenge?

Anonymkode: 9f637...9c1

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyt livet sammen sier nå jeg - Plutselig er det over. Kanskje en ide å legge seg litt tidligere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Christina146 skrev:

Tror dette må være den mest ideele løsningen, dette virker mye bedre enn å måtte bytte på det. Så koselig at dere fikk det til å fungere slik! :)

Spørs litt hvor tidlig de står opp, da... Jeg ser ikke helt poenget i at begge er kjempetrøtte, og sånn blir det hvis barna står opp før grålysningen. Men ellers er jeg helt enig, det er hyggelig å stå opp sammen så lenge søvnnengden ikke blir helt krise- ingen fare for mannen til ts der, med det første :ler:

Anonymkode: 4389c...47f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs litt hvor tidlig de står opp, da... Jeg ser ikke helt poenget i at begge er kjempetrøtte, og sånn blir det hvis barna står opp før grålysningen. Men ellers er jeg helt enig, det er hyggelig å stå opp sammen så lenge søvnnengden ikke blir helt krise- ingen fare for mannen til ts der, med det første :ler:

Anonymkode: 4389c...47f

Barna sto opp tidlig som alle barn gjør, og vi var derfor opp like tidlig i helgene som ellers. Men vi satt ikke oppe halve natta heller. Hvis en av oss var ute på noe på kvelden og kom sent hjem, så kunne vedkommende selvsagt sove lengre. Dette var ikke en ordning som noen av oss presset gjennom, vi valgte bare å gjøre det sånn fordi vi er skikkelige familiemennesker og like å gjøre ting sammen. For oss var det ihvertfall ikke noe problem å legge seg klokka tolv og stå opp klokka seks. i helgene.

Anonymkode: f3e42...c95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har avtalt at dere har en sovedag hver, så er det vel rett og rimelig at han får sove? Noen trenger mer søvn enn andre. Da får dere heller endre litt på reglene.

Anonymkode: f6836...675

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna sto opp tidlig som alle barn gjør, og vi var derfor opp like tidlig i helgene som ellers. Men vi satt ikke oppe halve natta heller. Hvis en av oss var ute på noe på kvelden og kom sent hjem, så kunne vedkommende selvsagt sove lengre. Dette var ikke en ordning som noen av oss presset gjennom, vi valgte bare å gjøre det sånn fordi vi er skikkelige familiemennesker og like å gjøre ting sammen. For oss var det ihvertfall ikke noe problem å legge seg klokka tolv og stå opp klokka seks. i helgene.

Anonymkode: f3e42...c95

Jaja, hvis jeg legger meg tolv er jeg langt fra uthvilt klokka seks. Og selv med tidligere leggetid er jeg som regel ganske sliten når helgen kommer, men jeg anser meg da som et skikkelig familiemenneske likevel. Flaks at det finnes flere måter å gjøre ting på😊

Men dette blir en avsporing ift trådens problemstilling, nemlig om det er greit å sove til to om dagen. Jeg synes det er temmelig ego, særlig når man har småbarn, men i følge andre i tråden er det helt greit. Til syvende og sist spiller det liten rolle hva vi andre mener, så lenge ts og mannen ikke blir enige.

Anonymkode: 4389c...47f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig og er som regel den som får sove i helgene. Pleier å sove til ca 9 jeg da, blir egentlig bare trøttere og uggen hvis jeg sover lengre. De gangene samboeren min sover lengre, pleier jeg å gå inn til han hvis han fortsatt sover rundt halv elleve tiden, og det synes han er greit, hehe. Vi står også opp sammen noen ganger. 

Jeg synes det å sove til klokken 14 er lenge. Da er jo halve dagen gått.. Det hadde irritert meg å, så jeg skjønner frustrasjonen. 

Endret av Yvelia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, Try2 skrev:

nyt livet sammen sier nå jeg - Plutselig er det over. Kanskje en ide å legge seg litt tidligere?

Nyter man tiden noe dårligere på kvelden? Heller tvert imot spør du meg. Hilsen natteugle og b-menneske deluxe. :)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Han er ofte på jobb i helgene. En ganske typisk helg er han i seng klokka 6-7 på søndags morgen, etter å ha vært borte siden fredag eller lørdag morgen og står opp klokka 17. Da har han gjerne jobbet skift på 14-20 timer forut for dette. 

Tror det er snart ett år siden jeg sov til mer enn klokka 8.30. 

Helger der han ikke har jobb, er han stort sett oppe rundt 12 pga jobbdøgnrytmen, men i ferier er han ofte oppe samtidig med oss. 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ingen har søvnbehov som strekker seg til kl 14. Eller 12. Med mindre de legger seg på morrakvisten, da. 

Jeg mener uansett det er en uting å stå opp så sent. Han har små barn, selv om han har sovedag. Han bør få ræva ut av senga før kl 10, så dere kan ta dagen fatt. Er utrolig kjedelig å vente på en som bare sover og sover, når en gjerne skulle ha funnet på noe. Det er kjedelig å alltid måtte gjøre ting alene med barna. 

Min mann sov til 8.45 i dag. Stort sett så står vi opp sammen når ungene våkner (vi har også to små under 3 år), men han ligger ofte å slumrer med ungene i senga, etter at de er skiftet på (varierer hvem som skifter), mens jeg enten slumrer ved siden av eller så står jeg opp og gjør fornuftige ting som å stelle meg og husarbeid. Jeg kan ikke huske å ha sovet lenger enn til 8.30 på snart 3 år. Og det er i grunnen lenge nok å sove, så lenge en ikke er våken halve natta eller mer. Jeg liker å starte dagen på morgenen, ikke ettermiddagen.

Anonymkode: 0c87f...3f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Feyfeyhey skrev:

Hvorfor står du opp kl 9 på sovedagene dine? Syns det hørtes tidlig ut.
At han bruker sovedagene sine til å sove ut høres jo....helt greit ut? Er det ikke det de er for?

Noen trenger mer søvn enn andre. 

Noen spør hvorfor jeg står opp så tidlig. Tror ikke de har to barn under tre år selv. Det krever mye. Og dessuten ønsker jeg å få noe ut av dagen, spesielt for ungene sin del. Hva hvis begge sov til 14 hver sin dag i helgene? Det hadde blitt utrolig kjedelige Helge.

Anonymkode: e9f8d...5a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...