Gå til innhold

Gode øvelser for rygg med TRX


Belin

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en TRX til å ha hjemme. Jeg sliter til tider med korsrygge, og er generelt svak i overkroppen.
Og jeg vil gjerne trene hele kroppen. 
Har forsøkt å google frem noen treningsprogram, men det er lite å finne syns jeg.

Noen som har noen tips til øvelser (gjerne med navn), så kan jeg selv finne de frem på youtube og sette sammen noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For rygg kan du kjøre roing- stå på gulvet og hold en slynge i hver hånd- len deg bakover. Trekk overkropp opp mot slyngene (pass på å ikke være anstrengt og heve skuldra, men plasser dem ned og bak). :)  du kan sikkert søke på roing i trx (?) 

så kan du også prøve en øvelse som heter "supermann", søk opp den og! :) 

ellers er planke og bekkenhev gode øvelser. Det kan gjøres både med bein i slynger og på bakken. (bare pass på at når du begynner å kjenne plankeøvelsen i ryggen, så gir du deg! Er ingen vits i å stå lengre når man egentlig ikke er sterk nok til å gjøre det ;) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha valgt en av de mest kompliserte løsningene på problemet ditt. Dersom du er svak i overkropp og kjernemuskulatur kan dette være farlig å bruke. Ellers er det en kontraintuitiv måte å trene på (for nybegynner), sterkt begrenset i muligheter og at dette i liten grad blir brukt av profesjonelle atleter gjør meg skeptisk til det hele. Vil tro det kan passe godt for enkelte videregående og oppover styrkeutøvere og andre atleter som støtteøvelser. 

Det beste du kan gjøre for korsryggen er å bevege deg rikelig i ulendt terreng. 1 time 3 ganger i uken. For overkroppsstyrke så kan du ta pull ups og dips. Dersom du ikke greier å ta én pull up finnes det måter å gå frem på, for eksempel pull ups med assistanse. Greier du ikke pull ups og dips, tviler jeg på at du er sterk nok til å få utbytte av TRX uansett.

Endret av Turbofaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Turbofaen skrev:

Gratulerer med å ha valgt en av de mest kompliserte løsningene på problemet ditt. Dersom du er svak i overkropp og kjernemuskulatur kan dette være farlig å bruke. Ellers er det en kontraintuitiv måte å trene på, sterkt begrenset og at dette i liten grad blir brukt av profesjonelle atleter gjør meg skeptisk til det hele. Vil tro det kan passe godt for enkelte videregående og oppover styrkeutøvere til enkelte ting. 

Det beste du kan gjøre for korsryggen er å bevege deg rikelig i ulendt terreng. 1 time 3 ganger i uken. For overkroppsstyrke så kan du ta pull ups og dips. Dersom du ikke greier å ta én pull up finnes det måter å gå frem på, for eksempel pull ups med assistanse. Greier du ikke pull ups og dips, tviler jeg på at du er sterk nok til å få utbytte av TRX uansett.

Blant andre har min mor fått supert utbytte av trening med TRX, nettopp fordi man kan tilpasse øvelsene sitt nivå. Har fått nettopp dette anbefalt av fysioterapeut- for å styrke blant annet kjernemuskulaturen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, rh1 skrev:

Blant andre har min mor fått supert utbytte av trening med TRX, nettopp fordi man kan tilpasse øvelsene sitt nivå. Har fått nettopp dette anbefalt av fysioterapeut- for å styrke blant annet kjernemuskulaturen. :) 

Ikke alle er enige

"Fabio Comana, a research scientist for the American Council on Exercise says it may be helpful to well-conditioned athletes and gym-goers, but is potentially dangerous for the less fit. "A segment of the population doesn't have the joint integrity and the ability to stabilise their entire body when doing this," he says."

Og jeg kan ikke fatte hvordan utrente skal kunne benytte dette effektivt. Selvsagt vil all belastning ha innvirkning på en utrent perosn, som dermed vil ha fremgang (nesten uansett hva), så fremgang er ikke noe indikasjon på effektivitet. 

Personer som jobber i helsevesenet er ofte tilbøyelige til å velge behandlingsmetoder utfra hvilke selskaper som har invitert dem på helgeturer med gratis alkohol osv. og ikke nødvendigvis etter best gjeldende kunnskap. Dessuten er jo ikke disse behandlerne egentlig ikke interessert i at noen blir frisk, da mister de jo livsgrunnlaget sitt. Fysioterapauten kunne sagt: "Ta deg en tre kvarter i skogen eller på fjellet, 3 ganger i uken". Men da hadde han gjort seg selv overflødig og måttet til slutt finne seg et nytt virke.

 

 

Endret av Turbofaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Turbofaen skrev:

Ikke alle er enige

"Fabio Comana, a research scientist for the American Council on Exercise says it may be helpful to well-conditioned athletes and gym-goers, but is potentially dangerous for the less fit. "A segment of the population doesn't have the joint integrity and the ability to stabilise their entire body when doing this," he says."

Og jeg kan ikke fatte hvordan utrente skal kunne benytte dette effektivt. Selvsagt vil all belastning ha innvirkning på en utrent perosn, som dermed vil ha fremgang (nesten uansett hva), så fremgang er ikke noe indikasjon på effektivitet. 

Personer som jobber i helsevesenet er ofte tilbøyelige til å velge behandlingsmetoder utfra hvilke selskaper som har invitert dem på helgeturer med gratis alkohol osv. og ikke nødvendigvis etter best gjeldende kunnskap. Dessuten er jo ikke disse behandlerne egentlig ikke interessert i at noen blir frisk, da mister de jo livsgrunnlaget sitt. Fysioterapauten kunne sagt: "Ta deg en tre kvarter i skogen eller på fjellet, 3 ganger i uken". Men da hadde han gjort seg selv overflødig og måttet til slutt finne seg et nytt virke.

 

 

..hvis man skal mistro alle kompetente fordi de kan ha vært på sponsede turer før, så blir det jo umulig å finne noe man kan stole på. Effektiviteten kan jo diskuteres rundt de fleste treningsformer, men det å konkludere med at TRX er farlig for en nybegynner uansett øvelse eller modifikasjon, da er man litt på bærtur, altså.. :P 

pull-ups er en av de mest avanserte/tyngste kroppsvektøvelsene man kommer over (med unntak av i sporten calisthenics- men dog i vanlig trening), hvor det er veldig lett å skade skuldrene ved overpronering; om man prøver seg, men egentlig ikke er sterk nok. Å si at man må kunne ta pull-ups for å ro i en slynge eller trekke beina oppunder seg mens man står i planke, blir tullete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende pull-ups så er ikke dette den mest avanserte, men faktisk den som er mest "rett frem". Hva er ikke mer naturlig å løfte kroppen opp etter en stang? At det er den tyngste er selvsagt tilfellet.

Han skriver at TRX potensielt kan være farlig dersom man mangler den nødvendige "joint integrity and stability". Enig i at det skal mye til, og at dette er ganske flåsete. Dog er det reelt at TRX krever mye "joint integrity and stability", noe som kan være et problem for nybegynner, men er selvsagt akkurat derfor et veldig nyttig verktøy for å styrke det samme.

Mitt hovedpoeng mot bruk av TRX er prinsippet om å ikke komplisere for mye. Det har i stor grad fremstått som en trend-greie som blir anbefalt i hytt og pine og som mange hiver seg på, mens jeg selv tror at det er en mye mindre gruppe som har utbytte av dette. For å trene styrke så har jeg aldri sett tilsvarende resultater av å bruke TRX som klassis vektstang med supplerende kroppsvektøvelser. For rehabilitasjon, ryggplager, osv. er en skog eller fjelltur midt i blinken. Slike øvelser som TRX blir heller aldri like gøy som å løfte noe tungt fra gulvet, løfte seg opp etter en stang eller gå en tur i den frie natur. 

Så er det til slutt opp til enhver å vurdere selv hva som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull som blir sagt her, jeg har brukt slyngetrening forå styrke kroppen etter fødsel og jeg fikk definerte muskler etter å ha brukt den over litt tid. Den er super til å trene opp kjernemuskulatur som er veldig viktig for å klare å løfte tyngre vekter. Den er jo veldig fin å bruke for de som har skader og skal være veldig skånsom for kroppen. Jeg fikk veldig utbytte av den etter at jeg hadde fryktelig vond bekkenløsning etter fødsel. Nå når jeg har blitt sterkere bruker jeg den til oppvarming og til visse øvelser som gjør de mer effektive,  som push ups og dips. 

 

Til ts : søk på nettet, der står det masse. Søk på youtube etter redcord eller trx øvelser. 

Anonymkode: 16a1d...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull som blir sagt her, jeg har brukt slyngetrening forå styrke kroppen etter fødsel og jeg fikk definerte muskler etter å ha brukt den over litt tid. Den er super til å trene opp kjernemuskulatur som er veldig viktig for å klare å løfte tyngre vekter. Den er jo veldig fin å bruke for de som har skader og skal være veldig skånsom for kroppen. Jeg fikk veldig utbytte av den etter at jeg hadde fryktelig vond bekkenløsning etter fødsel. Nå når jeg har blitt sterkere bruker jeg den til oppvarming og til visse øvelser som gjør de mer effektive,  som push ups og dips. 

 

Til ts : søk på nettet, der står det masse. Søk på youtube etter redcord eller trx øvelser. 

Anonymkode: 16a1d...4f0

👏🏻👏🏻😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og svar. :)

Jeg går allerede i skogen 3-4 ganger i uka og har gjort dette i mange år pga ryggen.
Men jeg ønsker å bli sterkere generelt.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...