Gå til innhold

Kostnad- Jorda rundtreise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har dratt jorda rundt og kan si litt om:

hvor mye det kostet,

hvor lenge du var borte og

reiseform eks back packer, cruise, eller seiling?

Evt. annet som bør sies :)

Anonymkode: 98ed5...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Totalkostnaden ble 120.000kroner for 5mnd backpacking. Vi var i flest land som hadde ganske lave levekostnader, og et par med høyere. Vi kjøpte alle flybillettene før vi reiste fra Norge, men booket overnatting underveis.

I de dyre landene sov vi alltid på hosteller, og lagde mesteparten av maten selv på kjøkkenet der. Vi sov alltid på sovesaler (mellom 4-10stk på rom), men vi betalte litt ekstra for at det kun var jenter på sovesalen (vi var 2 jenter på tur).

I de landene med lave levekostnader så flottet vi oss litt når det kom til overnattinger og sov på privatrom -men stort sett gikk det i hosteller her også. Vi spiste mer ute i disse landene, og kunne nok spart inn litt penger på å lage maten selv.

Sett bort ifra flybilettene (som vi betalte rundt 50.000kr for) så var aktiviteter den største utgiftsposten på reisebudsjettet vårt. Vi la en god del penger i guidet turer/utflukter, ekstremsport, båtturer, show, spabehandlinger etc. Det var ikke en utgiftspost vi ønsket å kutte i, men man får tilsvarende tur mye billigere om man velger bort litt av de aktivitetene vi gjorde.

 

Anonymkode: a47f6...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat at STA Travels anbefaler 15k per måned, litt avhengig av hvilket land man reiser til. Går ut fra at flybilletter kommer i tillegg. Selv vil jeg si at kostnadene kommer MYE an på hvor man reiser. Enormt stor forskjell på backpacking i SE Asia og for eksempel USA eller Australia! I land som Australia kan man (kunne i alle fall før) få working holiday visa, da kan man jobbe underveis (typisk dårlig betalt sesongjobbing som å plukke frukt og lignende) for å tjene litt penger underveis.

Jeg reiste med fly, hadde en god del lokal transport også. F.eks. strekninger som ikke var med på flybillettpakken, hvor man selv kom seg fra A til B. Men budsjettet kommer veldig an på hvor du vil reise, så jeg anbefaler deg å starte med det! Reisebyrå som STA har pakker med flybilletter som er veldig rimelige (tatt i betraktning hvor langt man reiser, og antallet flights) - de billigste følger veldig typiske backpacker-ruter, men hvis du vil dra til disse stedene uansett, er de ikke et dårlig valg. Hvis du virkelig vil reise på budsjett, vil jeg anbefale å reise til SE Asia - kjøpe billett til f.eks Bangkok, retur fra en annen storby hvor du får billige billetter hjem igjen (Singapore, Hong Kong eller lignende), og så bare reise rundt med buss/lokalt kjøpte flybilletter så lenge du måtte ønske/har råd til.

Anonymkode: 0e50a...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...