Gå til innhold

Sliter med mannens alkohol konsum - urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har et veldig forskjellig syn på alkohol, og det begynner å bli et stort problem. Jeg syns han drikker for mye rett og slett. Problemet er at jeg har vokst opp i et avholds hjem, så vi har jo et utrolig forskjellig utgangspunkt, og jeg vet ikke hva som er vanlig og akseptert bruk. Når han drar ut drikker han iblant seg altfor full (dette innrømmer han selv). Det jeg tror han ikke forstår er hvor bekymret jeg blir. Kanskje 1/4 ganger er han såpass full at jeg ikke helt tror at han har styring på hva han gjør. Likevel er dette egentlig ikke hovedproblemet. Det jeg takler dårligst er når han drikker alkohol til hverdags! Nå i ferien blir det ca 3-5 øl hver dag + kanskje ett glass vin. Når han jobber er det kanskje 4-6 i helgene hvis vi er hjemme, og en sjelden gang et par på kveldstid. Jeg tror kanskje dette ikke er så uvanlig, men jeg sliter veldig med å takle det. Vi er i slutten at 20-åra, men har ingen barn. Han forstår ikke mitt synspunkt, og jeg forstår ikke hans. Han mener dette er helt vanlig, så er det det? At han bør drikke mindre på byen er han enig i (selvom han tydeligvis ikke får det til...), men hva med konsumet ellers? 

Anonymkode: 53c3c...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt en avholdsmann.

(Nylig var det en avholdsmann som lagde en tråd om at det var vanskelig å finne en kvinne som er avholdende med alkohol)

Anonymkode: be155...335

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er supervanskelig problemstilling. Vanskelig å si hva som er normalt og ikke. Jeg har basicly to menn i mitt liv; pappa på 68, lastebilsjåfør og gammel sjømann(🙊), og samboeren min på 31. Pappa drikker hver eneste dag, og går vel egentlig som alkoholiker. Han drikker seg midlertidig aldri full til hverdags, men han drikker en del, både vin, øl og sprit av forskjellig slag. Han er alltid nykter på jobb, og er aldri borte fra jobb, så han har ting på stell, men likevel.

Samboeren min drikker en sjelden gang på en hverdag, ved spesiell anledninger. Drikker stor sett et par-tre øl på fredag og lørdag, samt i ferier. Er vi ute på ting blir det jo ofte et par til, pluss litt sprit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som kan defineres som vanlig er opp  til tolkning, men JEG synes dette var veldig voldsomt. Nå kommer jeg selv fra et hjem som ikke drikker noe annet enn til mat og kanskje et glass vin til kos av og til. Full? Aldri. Min mann er som din. Drikker mye og ofte,  men han mener og på at det at det er normalt og at jeg er overhysyerisk. Han har ett barn fra før, og vi har nå en nyfødt. Har sagt at om vi skal ha barn, er det slutt på alle konsumering av alkohol. Det har han holdt etter at jeg satt ultimatum.

Jeg ba tidligere om råd på KG, og fikk til svar at min mann har et alkohol-problem. Han løy om antall enheter på byen, to øl ble alltid til flere og om jeg sa at han kun fikk ha to fordi jeg var høygravid og trengte at han kunne kjøre, gjemte han de siste og tok de frem når jeg hadde lagt meg... 

Tok et oppgjør, og han drikker nå kun alkoholfritt. Fortalte at jeg fint så hvor mye han egentlig drakk og at å lyve viste at alkohol var viktigere enn familien. Frem til vi skulle ha barn brydde jeg meg lite. Sier dette fordi du må se hva du tenker om alkohol i fremtiden, dersom dere skal ha barn sammen. Det skal ALLTID være noen som kan kjøre bil, og en skal ikke drikke seg beruset i vårt hjem. Det har min mann akseptert (ellers hadde jeg vært alenemor nå).

Vil han drikke, får han overnatte hos de han er med, for mine barn skal ikke se pappaen sin full. Kanskje jeg overdriver andre veien, men sånn er jeg bare. For stebarnet og babyen kommer først og alkohol er unødveldig i større volum. En øl eller to er greIT,  men ikke seks øl bare fordi... Da kan man ikke snakke om "for smakenseg skyld". På samme måte som at jeg ikke spiser meg så kvalm at jeg spyr av sjokolade, fordi jeg hadde lyst på det en kveld ;) Alt med måte!

Anonymkode: 2bfb6...b6b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Dere har ingen barn og er i 20årene. Jeg synes ikke det du skriver her er noe galt. Altså jeg reagerer ikke på det alkoholkonsumet du nevner han har. Jeg ville sagt det var et større problem om han ble aggressiv eller ufin i beruset tilstand, men om han oppfører seg normalt ser jeg ikke problemet. Mange bruker alkohol til å slappe av,roe ned og kose seg. Det er mye å forvente at han ikke skal "få lov" til dette. Du må isåfall avgjøre om dette er så "ille" i dine øyne at det veier opp imot de gode egenskapene han har, og dermed kan ikke du leve med en som nyter alkohol på en annen måte enn det du er vant med og finner akseptabelt, også må du isåfall prioritere dette i neste forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke mengden er det viktigste (når det ikke blir veldig mye - sånn ravende). Det du beskriver virker ikke som mye for meg. Med et forbehold om at ikke han gjør deg eller eventuelle barn usikre med oppførselen sin når han er beruset.

Det jeg synes er et større faresignal er om det å drikke blir viktigere enn andre ting. Altså om man blir opphengt i en form for "endelig kan jeg ta et glass" og prioriterer det over f.eks. å dra på besøk eller gjøre noe sosialt med parner/familie/venner/... Eller dersom man avslutter slikt så raskt man kan for å dra hjem og drikke. Når det å drikke blir viktigere enn andre ting, da er det et problem. Selv om det bare er en øl eller et glass vin.

Anonymkode: 92671...98e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen min har et veldig forskjellig syn på alkohol, og det begynner å bli et stort problem. Jeg syns han drikker for mye rett og slett. Problemet er at jeg har vokst opp i et avholds hjem, så vi har jo et utrolig forskjellig utgangspunkt, og jeg vet ikke hva som er vanlig og akseptert bruk. Når han drar ut drikker han iblant seg altfor full (dette innrømmer han selv). Det jeg tror han ikke forstår er hvor bekymret jeg blir. Kanskje 1/4 ganger er han såpass full at jeg ikke helt tror at han har styring på hva han gjør. Likevel er dette egentlig ikke hovedproblemet. Det jeg takler dårligst er når han drikker alkohol til hverdags! Nå i ferien blir det ca 3-5 øl hver dag + kanskje ett glass vin. Når han jobber er det kanskje 4-6 i helgene hvis vi er hjemme, og en sjelden gang et par på kveldstid. Jeg tror kanskje dette ikke er så uvanlig, men jeg sliter veldig med å takle det. Vi er i slutten at 20-åra, men har ingen barn. Han forstår ikke mitt synspunkt, og jeg forstår ikke hans. Han mener dette er helt vanlig, så er det det? At han bør drikke mindre på byen er han enig i (selvom han tydeligvis ikke får det til...), men hva med konsumet ellers? 

Anonymkode: 53c3c...fd0

Jeg synes dette er for mye og hadde slitt med å takle det selv, og jeg kommer fra et helt normalt hjem hva angår alkohol.

 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Dere har ingen barn og er i 20årene. Jeg synes ikke det du skriver her er noe galt. Altså jeg reagerer ikke på det alkoholkonsumet du nevner han har. Jeg ville sagt det var et større problem om han ble aggressiv eller ufin i beruset tilstand, men om han oppfører seg normalt ser jeg ikke problemet. Mange bruker alkohol til å slappe av,roe ned og kose seg. Det er mye å forvente at han ikke skal "få lov" til dette. Du må isåfall avgjøre om dette er så "ille" i dine øyne at det veier opp imot de gode egenskapene han har, og dermed kan ikke du leve med en som nyter alkohol på en annen måte enn det du er vant med og finner akseptabelt, også må du isåfall prioritere dette i neste forhold. 

Jeg er enig i alt dette.

Jeg tar meg heller et glass vin enn sjokolade - godteri spiser jeg faktisk så og si aldri. Og det er meg likegyldig om det er på en tirsdag, selv om jeg vet at det finnes de som reagerer på det. Er vokst opp med foreldre som drikker vin til maten (også til hverdags) og ellers sosialt. Jeg tar også et glass vin utenom mat, men det gjør de fleste jeg kjenner. Er nok en generasjonsforskjell også. 

Anonymkode: 932ea...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det to ting som er vanlig:

1: At mannen elsker øl. Det gjør alle menn som er menn. Hverdagskonsumet ser ikke ille ut.

2: At dama som ikke har samme lidenskap for øl. Ikke har forståelse for dette. De tror det drikkes bare for å bli full.

Anonymkode: 28cdd...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker ganske mye. Dette hadde jeg ikke orket. 

Anonymkode: 2b5e6...934

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er ikke dette verken uvanlig eller spesielt faretruende. Mange drikker hver dag i ferien, enda flere drikker en del i helgen, og mange fine folk bommer på inntaket av og til og ender opp fullere enn de hadde planlagt.

Men jeg skjønner deg godt. Kombinasjonen av alle tre, og særlig at han regelmessig mister kontrollen og drikker hver dag når han har mulighet, gjør at jeg tenker han er en av de mange som er _litt_ for glad i alkohol og at det lett kan eskalere. Det er jo slik det gjerne begynner, og det er nok mange som har et problematisk forhold til alkohol uten å være "alkoholiker".

Men det kan hende jeg er ekstra sensitiv på det, siden jeg vokste opp med en (snill, intelligent, velfungerende) far som ALDRI kunne la flaska stå. Var det mulighet for alkohol, så tok han den, og han løy på forbruket, gjemte flasker og trodde han kom unna med det. Jeg er ingen fanatiker, men hadde aldri orket å ha alkohol som en selvfølgelig del av hverdagen.

Anonymkode: 2d75a...d20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen av dere kan endre på synet deres på alkohol, så må dere vurdere om dere klarer å bo sammen slik. Det må jo være kjempeslitsomt å bo sammen med noen som drikker (litt mer enn) en normal mengde alkohol hvis du synes det er veldig ubehagelig når folk drikker alkohol overhodet.

Anonymkode: c1cde...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje si litt først om mitt utgangspunkt: jeg har vokst opp med en pappa som var alkoholiker, og er selv totalt avholds. Mannen min drikker, men med måte, og jeg har ingen problemer med det.

Dette at mannen din drikker 4-6 øl pr helg når dere er hjemme, og en sjelden gang på kveldstid er vel ikke direkte unormalt, men etter min smal litt for mye, men så lenge det ikke utløser vanskelig oppførsel eller annet negativt, så er det vel ikke direkte problematisk. Mannen min drikker til sammenligning kanskje 1-2 øl på lørdagskvelden, men ikke hver lørdag.

At mannen din 1 av 4 ganger drikker seg altfor full når han er ute, synes jeg er problematisk. Man drikker seg bare ikke drita når man er et voksent menneske, det er for uerfarne, dumme ungdommer. Og de fleste lærer, heldigvis.

At mannen din drikker 3-5 øl hver eneste da nå når han har ferie synes jeg er bekymringsverdig. Det er rett og slett for mye. Jeg ville ikke fått barn med denne mannen om denne feriedrikkingen er en livsstil han har tenkt å opprettholde.

Anonymkode: 590d0...449

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje si litt først om mitt utgangspunkt: jeg har vokst opp med en pappa som var alkoholiker, og er selv totalt avholds. Mannen min drikker, men med måte, og jeg har ingen problemer med det.

Dette at mannen din drikker 4-6 øl pr helg når dere er hjemme, og en sjelden gang på kveldstid er vel ikke direkte unormalt, men etter min smal litt for mye, men så lenge det ikke utløser vanskelig oppførsel eller annet negativt, så er det vel ikke direkte problematisk. Mannen min drikker til sammenligning kanskje 1-2 øl på lørdagskvelden, men ikke hver lørdag.

At mannen din 1 av 4 ganger drikker seg altfor full når han er ute, synes jeg er problematisk. Man drikker seg bare ikke drita når man er et voksent menneske, det er for uerfarne, dumme ungdommer. Og de fleste lærer, heldigvis.

At mannen din drikker 3-5 øl hver eneste da nå når han har ferie synes jeg er bekymringsverdig. Det er rett og slett for mye. Jeg ville ikke fått barn med denne mannen om denne feriedrikkingen er en livsstil han har tenkt å opprettholde.

Anonymkode: 590d0...449

Det skulle stå en sjelden gang på kveldstid midt i uka.

Anonymkode: 590d0...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje si litt først om mitt utgangspunkt: jeg har vokst opp med en pappa som var alkoholiker, og er selv totalt avholds. Mannen min drikker, men med måte, og jeg har ingen problemer med det.

Dette at mannen din drikker 4-6 øl pr helg når dere er hjemme, og en sjelden gang på kveldstid er vel ikke direkte unormalt, men etter min smal litt for mye, men så lenge det ikke utløser vanskelig oppførsel eller annet negativt, så er det vel ikke direkte problematisk. Mannen min drikker til sammenligning kanskje 1-2 øl på lørdagskvelden, men ikke hver lørdag.

At mannen din 1 av 4 ganger drikker seg altfor full når han er ute, synes jeg er problematisk. Man drikker seg bare ikke drita når man er et voksent menneske, det er for uerfarne, dumme ungdommer. Og de fleste lærer, heldigvis.

At mannen din drikker 3-5 øl hver eneste da nå når han har ferie synes jeg er bekymringsverdig. Det er rett og slett for mye. Jeg ville ikke fått barn med denne mannen om denne feriedrikkingen er en livsstil han har tenkt å opprettholde.

Anonymkode: 590d0...449

Veldig enig i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hjärtat skrev:

Synes det er supervanskelig problemstilling. Vanskelig å si hva som er normalt og ikke. Jeg har basicly to menn i mitt liv; pappa på 68, lastebilsjåfør og gammel sjømann(🙊), og samboeren min på 31. Pappa drikker hver eneste dag, og går vel egentlig som alkoholiker. Han drikker seg midlertidig aldri full til hverdags, men han drikker en del, både vin, øl og sprit av forskjellig slag. Han er alltid nykter på jobb, og er aldri borte fra jobb, så han har ting på stell, men likevel.

Samboeren min drikker en sjelden gang på en hverdag, ved spesiell anledninger. Drikker stor sett et par-tre øl på fredag og lørdag, samt i ferier. Er vi ute på ting blir det jo ofte et par til, pluss litt sprit.

Husk at din far har noe som kalles pliktavhold om han kjører lastebil.

(dvs -om jeg erindrer korrekt- at han må være edru minst 8timer før han begynner på arbeid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Husk at din far har noe som kalles pliktavhold om han kjører lastebil.

(dvs -om jeg erindrer korrekt- at han må være edru minst 8timer før han begynner på arbeid)

Det er jo ikke noe problem, det holder jo stort sett emd den tiden man ligger og sover. Faren min var også lastebilsjåfør og alkoholiker. Han kjørte aldri med promille på jobb.

Anonymkode: 590d0...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe problem, det holder jo stort sett emd den tiden man ligger og sover. Faren min var også lastebilsjåfør og alkoholiker. Han kjørte aldri med promille på jobb.

Anonymkode: 590d0...449

Feil

8timer før en stiller på arbeid skal en være edru, ikke slutte å drikke 8t før arbeid.

Vet at det høres rart ut men det er vel slik for å gi påtalemyndighetene litt flere kort på hånd samt at en da kan gi dem strengere staff om de skulle kjøre i påvirket tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Feil

8timer før en stiller på arbeid skal en være edru, ikke slutte å drikke 8t før arbeid.

Vet at det høres rart ut men det er vel slik for å gi påtalemyndighetene litt flere kort på hånd samt at en da kan gi dem strengere staff om de skulle kjøre i påvirket tilstand.

Edru i hvilken forstand? At man fremstår som og føler seg upåvirket, eller at man ikke ahr promille i blodet? Hvem skal følge med på det, liksom?

(Ikke misforstå, jeg er på ingen måte uenig i kravet, men jeg synes bare det er litt merkelig mtp muligheten til å håndheve.)

Anonymkode: 590d0...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Edru i hvilken forstand? At man fremstår som og føler seg upåvirket, eller at man ikke ahr promille i blodet? Hvem skal følge med på det, liksom?

(Ikke misforstå, jeg er på ingen måte uenig i kravet, men jeg synes bare det er litt merkelig mtp muligheten til å håndheve.)

Anonymkode: 590d0...449

Edru er pr definisjon å ikke ha promille i kroppen.

Er mange merkelige lover der ute som vi har kun for å kunne øke en straff ved lovbrudd.

f.eks bruk av hettegensre, masker, synging, plystring (på offentlig sted -uten polititillatelse-) som er ulovlig iallfall i Bergen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...