Gå til innhold

Veldig høyt blodtrykk, og på jobb nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et rart innlegg dette, men merker jeg føler meg skikkelig usikker nå.

Er på nattevakt i skrivende stund, men føler meg virkelig dårlig. Har målt blodtrykket mitt flere ganger nå, og det er høyt : 180/122, 174/128, 174/123 osv. Jeg har også de siste dagene hatt smerter og ubehag i brystet, samt at jeg føler meg generelt dårlig, utilpass etc. Jeg HAR mulighet til å dra fra jobb for å dra til legevakt, men tenker at det er litt dramatisk??? Noen innspill? Hadde dere ventet til mandag og fastlege, eller bare kommet dere til legevakten asap?

Anonymkode: b81c5...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring legevakten og hør.

Anonymkode: ea2f6...8c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB sier, det er bedre å ringe legevakten å høre, enn å bestemme seg for at det vil være overdramatisk, for det kan faktisk være noe som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to forrige svarene. Ring legevakten og hør. Virker som du har BT apparat tilgjengelig. Er det sykepleier tilgjengelig også? Hvis det, hør med denne. 

Anonymkode: 77fa9...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med deg i natt ts?

Anonymkode: 833ae...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blodtrykket der var slettes ikke bra. Det er altfor høyt. Men det kan jo være midlertidig høyt pga en stressende episode eller angstanfall eller noe slikt. Men jeg ville ha dratt til lege med en gang. Å gå med så høyt blodtrykk over tid kan være farlig.

Anonymkode: a163d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før blidtrykket måles så skal du hvile/stresse ned i 30 minutter, har du gjort det? 

Legevakten gjør ikke noe med et for høyt BT midt på natta, med mindre du har andre plager knyttet tilblodtrykk som er alvorlig for høyt etter minst 30 minutters hvile. 

Fastlegen vil utstyre deg med 24 timers blodtrykksmåler (en helv... maskin!), før det blir aktuelt å medisinere deg. 

Så du får vurdere om du skal til legevakt nå eller ha en hastetime hos fastlegen på mandag. 

Anonymkode: 4188c...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan påvirkes av natten også. Det er jo stressende for kroppen å jobbe på natten

Anonymkode: 722e6...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Siden du har mulighet til å måle BT på jobb, kanskje du da jobber på et sykehus? Og da mulighet til å snakke med en lege?

 

Du har jo veldig høyt trykk, men høyt BT er sjeldent legevaktsmat. Ta kontakt med fastlegen for en legetime på mandag, event ring legevakten for å rådføre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen er innefor 120/80. det du nevner er ikke normalt. ta kontkt med legevakta, legen elelr no. oppdater oss.

Anonymkode: ffa4c...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalen er innefor 120/80. det du nevner er ikke normalt. ta kontkt med legevakta, legen elelr no. oppdater oss.

Anonymkode: ffa4c...132

Om dette er normalt eller ikke kan ikke vi vite. Fordi hun har ikke nevnt et ord om hvordan BT er tatt. Løper hun rundt og så setter seg ned og måler BT så er trykket normalt. Undertrykk under 90 blir ikke behandlet uten videre. 

Anonymkode: 4188c...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen.

Jeg dro til legevakten etter jobb, og endte med å være der leeeenge. De tok blodtrykket x antall ganger, mens jeg bare lå på en benk. Da var blodtrykket oppe i 198 over 129. Ble satt på medisin og sykemeldt resten av jobbehelgen. Har forøvrig hatt høyt blodtrykk siden april, og har gått på diverse medisiner. Pga masse bivirkninger på siste forsøk, sa legen min at jeg skulle gå uten medisiner en uke, og så bestille ny time hos han. Pga mye brystsmerter, hodepine etc ringte jeg legekontoret på fredag, men da var det ingen som tok tlf. Så da dro jeg på jobb, og slik endte jeg på legevakten.

Anonymkode: b81c5...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...