Gå til innhold

Er all seksualisert atferd tegn på overgrep?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt snart halve voksenlivet mitt på å prøve å gjenkalle minner om incest.

Jeg husker vagt noe sperm I et badekar, jeg grudde meg hver kveld til å legge meg pga killing på armen, jeg sto opp om natta for å høre at mamam og papa ikke kranglet, jeg sov ved senga deres I lange perioder da jeg var 10-12 år.

Jeg sperret inne en gutt I klassen på vaskerommet til en skolevenninne og runket han på tur med to andre jenter (jeg var pådriveren).

Jeg helte sjokoladesaus over tissen til en klassekamerat og sugde han mot at han kom med røyk og melkesjokolade flere dager I uka da jeg var 13-14 år. osv osv.

Er dette normal oppførsel? Jeg er jo psykisk syk som voksen pga traumer fra barneår, men jeg lurer på om jeg har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Som jeg ikke husker/har fortrengt Og det er så vondt...

Anonymkode: f8ec6...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det kan være farlig å gjenkalle såkalte falske minner. Man kan ende med å for eksempel falskt anklage sine foreldre for overgrep. Du skriver at du husker noe vagt om sperm i et badekar, men hvlrdan vet du at det var sperm? Om du var så ung, visste du vel ikke hva det var? Jeg sov også i mine foreldres seng da jeg var 11 år pga angst. Jeg er imke utsatt for overgep av den grunn. 

Personlig tror jeg at man husker sånne ting om man har vært utsatt for det fra rundt treårsalder. Ting som har skjedd flr det er det verre med. Men det er veldig sjeldent uansett, og ikke noe jeg i alle fall bekymrer meg om. 

Anonymkode: 9e01c...10c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksualisert adferd kan være indikativt for gjennomlevde overgrep. Det er ingen automatisk sammenheng. Det er dumt å lete etter minner, for man risikerer å plante falske minner hos seg selv. Kanskje du bør vurdere terapi for å finne ut av hva du egentlig sliter med?

Anonymkode: 644de...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det kan være farlig å gjenkalle såkalte falske minner. Man kan ende med å for eksempel falskt anklage sine foreldre for overgrep. Du skriver at du husker noe vagt om sperm i et badekar, men hvlrdan vet du at det var sperm? Om du var så ung, visste du vel ikke hva det var? Jeg sov også i mine foreldres seng da jeg var 11 år pga angst. Jeg er imke utsatt for overgep av den grunn. 

Personlig tror jeg at man husker sånne ting om man har vært utsatt for det fra rundt treårsalder. Ting som har skjedd flr det er det verre med. Men det er veldig sjeldent uansett, og ikke noe jeg i alle fall bekymrer meg om. 

Anonymkode: 9e01c...10c

Er det så sjeldent altså?

Det tror ikke jeg.

Anonymkode: f8ec6...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det gjelder absolutt alt av seksualisert atferd? Nei.

Anonymkode: ddf39...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ingen andre minner, om misbruk? Jeg ble selv misbrukt som barn, og minnene kom gradvis tilbake til meg fra jeg ble tenåring, i starten små minner, jeg verken ville eller klarte å sette sammen. Så kom det bare flere og flere minner, og tilslutt måtte jeg bare innse at jeg var misbrukt. Disse minnene har kommet jevnt og trutt, og selv om jeg er nå 38 år, fortsetter de å komme. Det er fortsatt mye jeg ikke husker. Men nå husker jeg så mye, at jeg vet med sikkerhet at jeg ble misbrukt.

Mitt tips til deg, er å komme deg til psykolog.

Anonymkode: ba487...2da

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt snart halve voksenlivet mitt på å prøve å gjenkalle minner om incest.

Jeg husker vagt noe sperm I et badekar, jeg grudde meg hver kveld til å legge meg pga killing på armen, jeg sto opp om natta for å høre at mamam og papa ikke kranglet, jeg sov ved senga deres I lange perioder da jeg var 10-12 år.

Jeg sperret inne en gutt I klassen på vaskerommet til en skolevenninne og runket han på tur med to andre jenter (jeg var pådriveren).

Jeg helte sjokoladesaus over tissen til en klassekamerat og sugde han mot at han kom med røyk og melkesjokolade flere dager I uka da jeg var 13-14 år. osv osv.

Er dette normal oppførsel? Jeg er jo psykisk syk som voksen pga traumer fra barneår, men jeg lurer på om jeg har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Som jeg ikke husker/har fortrengt Og det er så vondt...

Anonymkode: f8ec6...36f

Jeg ville ha kontakten fastlegen ang dette. 

Man har også Doktoronline.no, Lommelegen.no, Klara Klok ogUng.no 

I tillegg har man støttesenter mot Incest og smiso-senteret i Vestfold. 

Man kan også ringe mentalhelses Alarmtelefon og Kirkens SOS, og for barn og ungdommer har man Alarmtelefonen for barn og unge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så sjeldent altså?

Det tror ikke jeg.

Anonymkode: f8ec6...36f

Det er jo ikke akkurat dagligdags. Dine minner er uansett ikke fra babytiden.

Anonymkode: 9e01c...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...