Gå til innhold

Din verste opplevelse med søvnparalyse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette vekker minner 😊 Mange år siden sist, men hadde en del i yngre dager. Min verste søvnparalyse, sov med samboer, "våknet" av at han la armen sin over halsen min, jeg fikk nesten ikke puste, ikke klarte jeg å røre meg og ikke klarte jeg å si noe. Husker jeg forsøkte desperat å rope om hjelp, jeg trodde faktisk jeg skulle dø, og så overskriftene på nyhetene 😉 Samboer kunne nok fått et forklaringsproblem 🙃 

Våkne drømmer hadde jeg også, en gang kjæresten sov over hos meg, får jeg for meg at han må nedkjempes, så jeg setter meg oppå han og hyler, han blir jo vettaskremt og forsøker å dytte meg bort mens han også hyler 😂😂😂 Det var andre gang han sov hos meg, heldigvis fikk begge latterkrampe når vi kom til oss selv 😂 Var flaut da, han måtte jo tro jeg var klin hakke gal.

En annen gang, da sov jeg over hos kjæresten, som bodde hos foreldrene. Våkner på morningen av at tlf ringer, hva var vel mer naturlig da, enn å gå inn i stua, krype under sofaen og lete febrilsk etter tlf....moren som var tilstede ble så paff at hun glemte hele tlf, så den fortsatte jo å ringe, og jeg lette...flaut 😂 

Så har jeg balansert på sengegavlen for å rekke opp til taklampa, der vekkeklokka var.... 😉 

 

Anonymkode: fe8d2...8f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 12. august 2016 at 19.52, AnonymBruker skrev:

Drømte helt likt som dere andre men om en jente med langt mørkt hår og hvit kjole. I hunen var hun rotten ala the ring dama. Grusomt!!!! Hun stod i døra og titta inn på meg gjennom glytten slik at jeg bare så litt av henne. 

Anonymkode: 8b2a4...3b5

Samme har jeg opplevd under søvnparalyse! Kjempefælt. Jeg vet det ikke er ekte, men redselen kommer likevel. Jeg prøver alltid å tvinge øynene opp slik jeg skal våkne. Men jeg er samtidig redd for at søvnparalysen en gang skal være noe ekte, så er alltid redd for å åpne øynene i tilfelle det jeg så under søvnparalysen stemmer :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er søvnparalyse jeg opplever, men føler ofte jeg har "drømmer" i halvsovne. Og det er ALLTID edderkopper. Ser alltid en svæær tarantell på veggen eller i senga mi, våkner opp og leter febrilsk etter den i 10-15 minutter før jeg sakte men sikkert innser at det var sikkert en drøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen. Drømmer mye rart og det døles veldig ekte. Mange ganger så er det noe jeg må gjøre, jeg skjønner det på en måte men når jeg våkner mens jeg gjør det så skjønner jeg ingenting likevel. Jeg måtte en gang ut å hente en eske, sa til han jeg var sammen med da om han hadde hentet boxen eller sett boxen. Han skjønte ikke hva jeg prata om. Jeg ble stressa og ropte mer om boxen, gikk fra sofa til midt på stua og fortsatte å se for meg en viktig eske. Så begynte jeg å skjønne at jeg dreit meg ut, så jeg skrudde av tv'n for han som satt å så på film og gikk å la meg. Først når jeg hadde blitt liggende 30 min at jeg våknet ordentlig.

En annen gang med nåværende samboer har det vært at jeg har spurt om det fremdeles er dolk på badet eller om jeg kan gå nå. Ingen på badet så klart. Spurte også om de som satt i fotenden var ferdig med å se på film, se de klart for meg men skjønte jo at jeg drømte. 

Har våknet av å le i søvne for å våkne helt til skikkelig latterkrampe. Det er jo de hyggelige tinga.

Ellers deømmer jeg mye om bølger, flodbølger som tar innover en by og det er vanskelig å komme seg unna. Bølgen tar meg eller noe. Den ene gangen kom jeg meg unna og så vannet trekke seg unna. Gikk med flere andre mennesker som jeg så tydelig. Gikk i vannet for å bli reddet et annet sted, lang rekke med folk som gikk. Da jeg så ned i vannet så jeg ei lita jente på rundt 3 år som holdt på å drukne. Jeg dro henne opp og reddet henne. Da vi kom til et veiskille så valgte jeg samme vei som flere andre for å så finne ut at vi gikk inn i et steinbelagt hus der det satt titalls menn som var typisk tyrker/pakistaner utseende. Og det gikk opp for meg at her kom vi til å bli voldtatt og drept. Det var grusomt. Så våknet jeg.

Jeg kan ha drømmer som føles helt levende. Husker alt når jeg våkner. Her en natt hadde jeg 4 mareritt på rad. 

Jeg har hatt i perioder mye mareritt om fæle ting skjer med et faniliemedlem. For å oppdage kort tid etterpå at det faktisk skjer noe fælt med den personen. Ikke nøyaktig det samme men likevel livstruende/tungt. Siste var mormor, drømte mye om henne en periode og en mnd etterpå hadde hun slag. Hatt samme med 3-4 stk. Og nå har jeg drømt en drit ekkel drøm om min biologiske mor som jeg ikke har kontakt med, men likevel.. Drømmer ofte om at tennene mine faller ut. En etter en blir bare løse og faller ut. Munnen er full av løse tenner. Eller at øyet mitt er betent og at det kommer gørr ut. Eller svære byller på kroppen som det kommer masse ekkelt ut av. 

Først i det siste som jeg har lært å snu en drøm. Tenke meg en annen avslutning, men fortsatt er det mange ganger marerittet styrer seg selv. 

Har lært at det er mest vonde drømmer i vonde perioder. 

Anonymkode: ee649...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du snakker om søvnparalyse nå, og ikke det å være bevisst på at man sover, husker ikke helt hva der heter. Det klarer jeg også hvert fall, trente meg opp til det selv, da styrer jeg drømmene og kan gjøre hva jeg vil, men vet at jeg egentlig sover.

Ved søvnparalyse våkner bevisstheten din, uten at resten av deg er våken, du er altså helt lam og klarer ikke bevege deg, rope eller noe, høres mer ut som du har den drømmetingen. Under søvnparalyse har jeg null kontroll over det som skjer, selv om jeg bet at jeg er i en slik paralyse, og som sagt kan jeg ofte styre drømmene mine ellers.

 

----

Lærte meg å vite at jeg drømmer i drømmen ved å lage en vane om at jeg ofte i løpet av dagen så inn i hånden min, lukket den igjen, for så å åpne, i virkeligheten skjer det jo ikke noe. Om man gjør dette, eller en annen ting man velger selv, så ofte man kommer på det i løpet av dagene, blir det til slutt en slags vane, og plutselig begynner du å gjøre det i en drøm også, altså midt i en drøm ser jeg plutselig ned i hånden min, lukker den, for så å åpne, om jeg drømmer er det da noe i hånden min når den åpner seg igjen. Da vet jet at sover, og klarer å ta kontroll over drømmen. Litt kronglete forklart, men veldig morsomt, spesielt en som alltid har slitt med mareritt var det fint å lære seg å ta kontrollen over drømmene sine. Første gang det skjedde ble jeg så gira at jeg klarte å vekke meg selv med en gang. :fnise: 

 

Anonymkode: c6ed6...46f

Hei

Dette er hun som du svarte på innlegge til 😊

Jeg er ikke i stand til å bevege meg eller rope når dette skjer, og jeg har virkelig prøvd. I starten ble jeg redd, og prøvde å rope på hjelp. Noen ganger var jeg usikker på om det kom lyd av meg, men stort sett skjønte jeg at jeg ikke var i stand til å bruke stemmen.

Når jeg drømmer er jeg aldri bevist på dette, ikke før jeg våkner i senga.

Anonymkode: 2f907...d28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liket av min far krøp mer og mer råtnende over gulvet med tilhørende motbydelig lyd  av nettopp forråtnelse...

Stemmen som sa han ville drepe meg var nesten det grusomste.

Min snille, gode far som døde altfor tidlig under fæle omstendigheter.

Kanskje nettopp derfor...?

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Dette er hun som du svarte på innlegge til 😊

Jeg er ikke i stand til å bevege meg eller rope når dette skjer, og jeg har virkelig prøvd. I starten ble jeg redd, og prøvde å rope på hjelp. Noen ganger var jeg usikker på om det kom lyd av meg, men stort sett skjønte jeg at jeg ikke var i stand til å bruke stemmen.

Når jeg drømmer er jeg aldri bevist på dette, ikke før jeg våkner i senga.

Anonymkode: 2f907...d28

Ok da skjønner jeg!  Du er heldig hvert fall, som klarer å kontrollere de. :) Det har ikke jeg sjans til, eneste jeg har kontroll over er å prøve å holde kroppen rolig, men det er også vanskelig siden det bare blir skumlere og skumlere. Men nå som jeg vet det er mulig, kanskje jeg klarer lære meg det etter en stund...  Jeg er en pingle av dimensjoner, så om det skjer på kvelden rett etter jeg har sovnet, og mannen ikke er hjemme (han jobber turnus der han er borte noen uker om gangen), så sover jeg ikke mer den natten. :fnise: Helsigvis skjer det som oftest på morgenen da.

Anonymkode: c6ed6...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok da skjønner jeg!  Du er heldig hvert fall, som klarer å kontrollere de. :) Det har ikke jeg sjans til, eneste jeg har kontroll over er å prøve å holde kroppen rolig, men det er også vanskelig siden det bare blir skumlere og skumlere. Men nå som jeg vet det er mulig, kanskje jeg klarer lære meg det etter en stund...  Jeg er en pingle av dimensjoner, så om det skjer på kvelden rett etter jeg har sovnet, og mannen ikke er hjemme (han jobber turnus der han er borte noen uker om gangen), så sover jeg ikke mer den natten. :fnise: Helsigvis skjer det som oftest på morgenen da.

Anonymkode: c6ed6...46f

Det skumle du "opplever" er bare dine egene tanker, og når du vet det, så er det bare å prøve å ta kontroll 😊

Ønsker deg lykke til, og håper du klarer det 😊

Anonymkode: 2f907...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste opplevde jeg på ferie hvor vi leide en leilighet. Jeg drømte at det gikk en mann som i svart skygge i stua rett ved soverommet (soveromsdøra var åpen) jeg ville gjemme meg men klarte ikke å røre meg. Da vi våknet morgenen etter, sa min datter på fem år at hun trodde det gikk en mann i leiligheten i natt mens vi sov... Hun visste ikke om min drøm/søvnparalyse...

Anonymkode: c0f35...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en gang, da drømte jeg at jeg lå på operasjonsbordet og et par leger stod over meg, så stakk de en gedigen nål rett i brystet mitt! Jeg ble så redd at jeg bråvåknet ut av paralysen........ så jeg visste liksom ikke hva som skjedde etter dette.

Men det rare er - at ekstraslagene mine forsvant! 
jeg var nemlig plaget med ekstraslag på hjertet før dette -

og etter denne opplevelsen var jeg faktisk symptomfri i nesten et år! 
Hehe kanskje jeg skvatt sånn av drømmen/paralysen at hjertet mitt fikk på en måte et slags "støt" på samme måte som når man elektrokonverterer hjerterytmeforstyrrelser.

Nå har jeg heldigvis sjeldnere ekstraslag - og også sjeldnere søvnparalyse.
Jeg har hatt mange rare opplevelser,men de siste gangene har jeg kommet på at dette er søvnparalyse og at nå m jeg holde hodet kaldt og ikke få panikk, og puste rolig... og da har jeg klart å sperre opp øynene og våkne.

Anonymkode: a1dfa...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skumle du "opplever" er bare dine egene tanker, og når du vet det, så er det bare å prøve å ta kontroll 😊

Ønsker deg lykke til, og håper du klarer det 😊

Anonymkode: 2f907...d28

Vet jo det da, men er jo ikke slik at jeg aktivt tenker på det, er jo underbevisstheten min, har gjort alt mulig for å prøve å endre, minimere det som skjer underveis, men hjelper ikke, så her har jeg ikke klart å vinne over meg selv enda. :P  Vet jo at det ikke er noe overnaturlig, og at alt vi ser og opplever bare er nervesignaler i hjernen, men det er likevel ekstremt skummelt, når kroppen ikke klarer å skille mellom hva som er virkelighet eller ikke, selv om bevisstheten vet det. Alle stressreaksjonene kommer jo likevel.   Men får prøve enda hardere neste gang, kanskje det hjelper å gå med på det som skjer, for så å prøve å endre...

Anonymkode: c6ed6...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd i de siste ukene å våkne halveis og snu meg mot samboer men har ikke kjent han igjen. Det har skremt vettet av meg :P For et par dager siden så trodde jeg han var en hund(??) og grabba tak i brysthåra hans og dro til. Heldigvis ikke like ille som en skikkelig søvnparalyse. TS 

Anonymkode: 33a5e...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen i mye av det som har blitt skrevet i trådem. Kan huske at jeg har hatt søvnparalyse en gang, men det har nok skjedd flere ganger (husker lite detaljer fra fortiden). Ellers gjør jeg mye rart om natten. Hallusinasjoner, mareritt, snakker i søvne, går i søvne osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

da jeg så the grude komme ut under kommoden om natta , ble livredd og måtte sove me lys på...

og da jeg så to grey aliens komme ut av veggen , ba en bønn og de forsvant .. har også lest at speil er portaler til andre dimensjoner .. og vi hadde et stort speil på det rommet:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20. oktober 2016 den 10.03, lokmeister2016 skrev:

da jeg så the grude komme ut under kommoden om natta , ble livredd og måtte sove me lys på...

og da jeg så to grey aliens komme ut av veggen , ba en bønn og de forsvant .. har også lest at speil er portaler til andre dimensjoner .. og vi hadde et stort speil på det rommet:p

Det her høres jo ikke ut som søvnparalyse da... Søvnparalyse er heller ikke noe overnaturlig, og du kan hesten ha med eller uten hallusinasjoner. Det du opplevde høres i grunn ut som drømmer ev. hallusinasjoner bare.

Anonymkode: c6ed6...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har våknet og og alt så helt ut som det skulle, samboeren lå ved siden av meg og rommet var helt likt, men når samboeren snudde seg mot meg så var det ikke han. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hva han var, men det var noe ondt på en måte, noe veldig skummelt og stygt. Han var på en måte ikke død, men hele ansiktet var på en måte forvridd og lyden han lagde var en slags hul lyd som bare ble høyere og høyere. Han så ut som noe man finner i en skikkelig fæl skrekkfilm eller en slags demon kanskje.. Jeg klarte ikke bevege meg, og alt jeg tenkte var at nå dør jeg, nå dør jeg.

Jeg aner ikke hvor lenge det varte, føltes ut som en evighet men var sikkert ikke lenger enn maks 30 sekunder. Bråvåknet og bokstavelig talt hoppet ut av senga. Var litt redd for samboeren hele dagen :fnise:

 

Har ikke opplevd det før og ikke siden heller. Håper jeg aldri opplever det igjen.

Anonymkode: 082b8...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg opplevde søvnparalyse:
Jeg lå helt lammet i senga og skjønte ikke hva som foregikk. Jeg så og følte at katten min drev og gikk på brystet mitt, men jeg klarte ikke bevege meg eller reagere fysisk i det hele tatt. Plutselig er det som om jeg noe drar meg i beina, og slenger meg rundt i senga. Dette gjentar seg 3-4 ganger.
Jeg klarer endelig å våkne, slår på lyset og får på kjøkkenet for å hente noe å drikke. Men når jeg går inn på kjøkkenet, ligger det i ruiner. Skikkelig krigssone. 
Jeg er tilbake i senga, slår på lyset, går på kjøkkenet... Det samme skjer. Dette gjentar seg også flere ganger, før jeg endelig klare bryte syklusen ved å bestemme meg for å ikke slå på lyset, og bare bli i senga. Jeg hadde altså mange false awakenings. 

Dette var utrolig ekkelt der og da, med tanke på at jeg ikke ante hva dette var. Jeg var først overbevist det var noe demonsk i huset, før jeg googla litt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...