Gå til innhold

Kan nav tvinge meg til å ha arbeidspraksis på sykehjem når jeg ikke takler det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg går på AAP og skal nå snart igang med arbeidspraksis for å finne restarbeidsevnen min. Jeg lurer på om dere vet hvor mye nav tar hensyn til av mine egne ønsker og begrensninger til praksissted. 

Jeg hører det er vanlig få praksis på sykehjem, men det er desverre fullstendig uaktuelt for meg å jobbe på en sånt sted. Jeg er desverre en person som brekker meg utrolig lett og har veldig lav terskel på ting jeg synes er ekkelt. Å skifte bleie på voksne mennesker og å skulle tørke munnen for mat og spytt er mitt verste mareritt. Jeg VET at jeg hadde brekt meg om jeg måtte gjøre dette (jeg hadde nok også brekt meg om jeg måtte se noen andre gjøre det). Dette er jo ikke hyggelig for de eldre å oppleve. 

I tillegg har jeg generelt problemer med å oppholde meg inne på et sykehjem pga lukten der inne, så det hjelper ikke om jeg utfører oppgaver som ikke har direkte med de eldre å gjøre. Det er en sånn kvalmende søtlig lukt som jeg ikke holder ut. Jeg besøkte aldri min oldefar på sykehjem pga dette, SÅ ille er det for meg. I tillegg har jeg problemer med å se på hendene til veldig gamle mennesker da blodårer er veldig synlig pga papirtynn hud, og jeg ikke takler å se dette. Jeg er av typen som besvimer av å se blod. 

Jeg er ikke engang villig til å forsøke å jobbe på et sykehjem fordi jeg kjenner meg selv og mine problemer så godt at jeg VET at det blir en negativ opplevelse for både meg selv og de eldre. 

Merk at jeg ikke er vrang, men jeg har desverre problemer med disse tingene og det vil garantert ikke fungere. 

Jeg har litt samme utfordringene med å jobbe i barnehage pga bleier og snørr, men det går litt lettere. Jeg er villig til å forsøke barnehage, men har ikke de store forhåpningene om at det går bra. 

Så mitt spørsmål er; hvor villig er nav til å ta hensyn til mine utfordringer? 

Anonymkode: ada1a...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke. Men det er viktig at du snakker med NAV om dette.

Hva har du jobbet med tidligere, hva trives du med å jobbe med, og hvilket yrke/ hvilke yrker hadde fungert bra for deg nå i dag?

Anonymkode: 407d2...4a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor mye hensyn de tar til DEG. Men det er jo ikke sånn at de eldre skal måtte ble stelt av noen som brekker seg. Så det er mulig de tar hensyn til DEM hvertfall :)

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du selv, komme med mange gode forslag til hva du kan jobbe med. Og da realistiske forslag. Og flott hvis du klarer å skaffe praksisplass selv og.

Anonymkode: d9ac2...5bd

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Feyfeyhey skrev:

Høres ut som det ville gjort deg godt å jobbe på sykehjem. 

Hvorfor mener du det? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Men det er viktig at du snakker med NAV om dette.

Hva har du jobbet med tidligere, hva trives du med å jobbe med, og hvilket yrke/ hvilke yrker hadde fungert bra for deg nå i dag?

Anonymkode: 407d2...4a7

Jeg er redd for å snakke med nav om dette for det høres ut som jeg dikter opp unnskyldninger for å slippe å jobbe. Det er nok ikke vanlig å ha SÅ store problemer med dette, så er redd de ikke tror på meg. 

Jeg har ikke jobbet så mye tidligere, men har jobbet en kort periode som telefonselger og en annen kort periode i en kiosk. Dette var yrker som var helt greie da, men som ville blitt vanskelig i dag mtp mine diagnoser. Jeg har en drøm om å jobbe på f.eks et bibliotek eller et lite kontor. Trives med papirarbeid og lite mennesker rundt meg. 

Anonymkode: ada1a...d1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dorey
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det? 

Jeg er redd for å snakke med nav om dette for det høres ut som jeg dikter opp unnskyldninger for å slippe å jobbe. Det er nok ikke vanlig å ha SÅ store problemer med dette, så er redd de ikke tror på meg. 

Jeg har ikke jobbet så mye tidligere, men har jobbet en kort periode som telefonselger og en annen kort periode i en kiosk. Dette var yrker som var helt greie da, men som ville blitt vanskelig i dag mtp mine diagnoser. Jeg har en drøm om å jobbe på f.eks et bibliotek eller et lite kontor. Trives med papirarbeid og lite mennesker rundt meg. 

Anonymkode: ada1a...d1d

Et bibliotek er ikke noe for deg. Det er masse mennesker og fullt kjør hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å virke som en kverrulant. Nei, dem kan ikke tvinge deg til noe.

Anonymkode: 494a8...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1) Jeg er redd for å snakke med nav om dette for det høres ut som jeg dikter opp unnskyldninger for å slippe å jobbe. Det er nok ikke vanlig å ha SÅ store problemer med dette, så er redd de ikke tror på meg. 

Jeg har ikke jobbet så mye tidligere, men har jobbet en kort periode som telefonselger og en annen kort periode i en kiosk. Dette var yrker som var helt greie da, men som ville blitt vanskelig i dag mtp mine diagnoser. 2) Jeg har en drøm om å jobbe på f.eks et bibliotek eller et lite kontor. Trives med papirarbeid og lite mennesker rundt meg. 

Anonymkode: ada1a...d1d

1) Har du snakket med fastlegen din om dette (hvis ikke, er det lurt om du gjør det). Legen din kan støtte deg i dette.

2) Jeg synes at du skal si dette til NAV.

 

Anonymkode: 407d2...4a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg sammen. Du får øve deg på å gjøre ting du syntes er ubehagelig. Merker jeg blir provosert av denne posten.. 

Anonymkode: 2ceee...9b9

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dorey skrev:

Et bibliotek er ikke noe for deg. Det er masse mennesker og fullt kjør hele dagen.

Det kommer da an på biblioteket. Finnes både store og små. ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg går på AAP og skal nå snart igang med arbeidspraksis for å finne restarbeidsevnen min. Jeg lurer på om dere vet hvor mye nav tar hensyn til av mine egne ønsker og begrensninger til praksissted. 

Jeg hører det er vanlig få praksis på sykehjem, men det er desverre fullstendig uaktuelt for meg å jobbe på en sånt sted. Jeg er desverre en person som brekker meg utrolig lett og har veldig lav terskel på ting jeg synes er ekkelt. Å skifte bleie på voksne mennesker og å skulle tørke munnen for mat og spytt er mitt verste mareritt. Jeg VET at jeg hadde brekt meg om jeg måtte gjøre dette (jeg hadde nok også brekt meg om jeg måtte se noen andre gjøre det). Dette er jo ikke hyggelig for de eldre å oppleve. 

I tillegg har jeg generelt problemer med å oppholde meg inne på et sykehjem pga lukten der inne, så det hjelper ikke om jeg utfører oppgaver som ikke har direkte med de eldre å gjøre. Det er en sånn kvalmende søtlig lukt som jeg ikke holder ut. Jeg besøkte aldri min oldefar på sykehjem pga dette, SÅ ille er det for meg. I tillegg har jeg problemer med å se på hendene til veldig gamle mennesker da blodårer er veldig synlig pga papirtynn hud, og jeg ikke takler å se dette. Jeg er av typen som besvimer av å se blod. 

Jeg er ikke engang villig til å forsøke å jobbe på et sykehjem fordi jeg kjenner meg selv og mine problemer så godt at jeg VET at det blir en negativ opplevelse for både meg selv og de eldre. 

Merk at jeg ikke er vrang, men jeg har desverre problemer med disse tingene og det vil garantert ikke fungere. 

Jeg har litt samme utfordringene med å jobbe i barnehage pga bleier og snørr, men det går litt lettere. Jeg er villig til å forsøke barnehage, men har ikke de store forhåpningene om at det går bra. 

Så mitt spørsmål er; hvor villig er nav til å ta hensyn til mine utfordringer? 

Anonymkode: ada1a...d1d

 

Hvorfor akkurat sykehjem? Har du en helsefaglig utdannelse? Om ikke trenger du ikke bekymre deg. Praksisen går ofte i det sporet / altså utdanning eller tidligere yrke du har drevet med. Legg frem 6-7 steder du kunne tenke deg å jobbe for nav, drøft det med dem. 

Anonymkode: 79aa6...399

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil nav skal finne drømmearbeidsplassen for deg, UTEN at du har utdanning til det? Lykke til. Om du ikke er utdannet bibliotekar så behøver de deg ikke på et bibliotek..  Skal du jobbe på et kontor må du jo ha konkrete oppgaver og utdanning retter til dette. Våkne opp TS og se hvilke muligheter du realistisksett har. 

Anonymkode: 2ceee...9b9

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

1) Har du snakket med fastlegen din om dette (hvis ikke, er det lurt om du gjør det). Legen din kan støtte deg i dette.

2) Jeg synes at du skal si dette til NAV.

 

Anonymkode: 407d2...4a7

Jeg tok opp min sykelige fobi mot blod med legen, men hun visste ikke hva jeg kunne gjøre med dette. Jeg har prøvd å eksponere meg for det i mange år, men det hjelper absolutt ingenting. Bare det å se en operasjonsscene i en vanlig tv-serie gjør at det svimler for meg, selvom de ikke filmer oppi operasjonssåret eller noe. Jeg har ingen kontroll over reaksjonen min :( ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du vil nav skal finne drømmearbeidsplassen for deg, UTEN at du har utdanning til det? Lykke til. Om du ikke er utdannet bibliotekar så behøver de deg ikke på et bibliotek..  Skal du jobbe på et kontor må du jo ha konkrete oppgaver og utdanning retter til dette. Våkne opp TS og se hvilke muligheter du realistisksett har. 

Anonymkode: 2ceee...9b9

Hun kan jo ha arbeidspraksis på en slik arbeidsplass, selv om hun ikke har utdanning til det.

Utdanning kan hun jo ta senere :)

Anonymkode: 407d2...4a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer da an på biblioteket. Finnes både store og små. ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

Joda, men publikumskontakt ville du måtte hatt uansett. Og du er ikke bibliotekar? Da ville du ikke kunne fått jobb på et lite forskningsbibliotek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Såvisst kan du nekte, mennda stenger også NAV pengestrømmen til din konto. 

Du burde absolutt tvinges til jobb på sykehjem nettopp for å få jobbet med holdningene dine til eldre fordi du selv kan komme til å havne på sykehjem før du vet ordet av det og da vil være totalt avhengig av andres hjelp. Blir du påkjørt, får en blodpropp eller blir utsatt for blind vold eller andre alvorlige, uforutsatte hendelser, så er det du som sitter der på sykehjemmet, hjelpeløs og totalt avhengig av andres hjelp. 

Jeg håper faktisk for din del at denne tråden er en tråd uten rot i virkeligheten. 

Anonymkode: d803f...4c4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg sammen. Du får øve deg på å gjøre ting du syntes er ubehagelig. Merker jeg blir provosert av denne posten.. 

Anonymkode: 2ceee...9b9

Jeg tror du misforstår om du tror jeg ikke vil fordi jeg bare synes det er ubehagelig. jeg får kroppslige reaksjoner som brekking og besvimelse, som jeg ikke kan kontrollere i det hele tatt. Jeg har prøvd å eksponere meg for dette og øve i flere år (og øver fortsatt), men det er absolutt NULL bedring. 
Så det sier seg selv at å sette meg på praksis på et sykehjem vil bli katastrofe. Synes det er urettferdig av deg å bli provosert. ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Feyfeyhey skrev:

Høres ut som det ville gjort deg godt å jobbe på sykehjem. 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg sammen. Du får øve deg på å gjøre ting du syntes er ubehagelig. Merker jeg blir provosert av denne posten.. 

Anonymkode: 2ceee...9b9

Herlighet, respekter at folk er ulike, da! Det er ikke vanskelig å forstå at TS har en eller annen angstlidelse utfra sine egne beskrivelser. Ville dere sagt at en person med  f.eks klaustrofobi burde ta seg sammen og bli gruvearbeider eller at en person med sosial angst burde hoppe opp og ned og klappe i hendene over å få en praksisplass som innebærer utstrakt kontakt med masse fremmede mennesker? 

Til TS: du må forklare kontaktpersonen din i NAV om hvilke problemer du har, og hva du tror du kan mestre. Det eneste man finner ut av en arbeidsplassutprøving for deg på sykehjem, hvis det skulle være aktuelt, er at du ikke egner deg til å jobbe på sykehjem. Og det visste du jo fra før.  

Anonymkode: 6b8b8...187

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok opp min sykelige fobi mot blod med legen, men hun visste ikke hva jeg kunne gjøre med dette. Jeg har prøvd å eksponere meg for det i mange år, men det hjelper absolutt ingenting. Bare det å se en operasjonsscene i en vanlig tv-serie gjør at det svimler for meg, selvom de ikke filmer oppi operasjonssåret eller noe. Jeg har ingen kontroll over reaksjonen min :( ts 

Anonymkode: ada1a...d1d

Legen kan henvise deg til behandling hos psykolog.

Det er bra at du har snakket med legen om dette, slik at legen kan støtte deg i forbindelse med arbeidspraksis/ NAV.

Anonymkode: 407d2...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...