Gå til innhold

Søskenkrangling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barna mine er 2 og 4, og jeg synes de krangler noe helt enormt...! Spesielt nå som det er sommer, og vi er sammen med dem (og de er sammen- i barnehagen går de på ulike avdelinger) hele dagen, merkes det veldig godt.

Flere ganger daglig blir det fullt hyl og skrik ene og alene fordi en av dem "følte for" å terge den andre. Det er aller mest storebror som er kjip mot lillesøster (tar fra henne leker hun holder på med, dytter til henne når han går forbi osv :rolleyes: ), men lillesøster er jammen ikke helt uskyldig hun heller. Plutselig kan hun finne på å lugge storebror, rive av ham brillene, ødelegge togbanen han akkurat har laget osv.

Har tenkt tanken om det kan være fordi de kjeder seg, men denne tergingen forekommer også når vi er ute og leker, eller til og med når vi har det gøy på stranda eller er i dyrehagen...! Så har inntrykk av at det mest av alt er bare noe de nærmest har vendt seg til å drive med.

Vi har lenge prøvd så godt vi kan med positiv forsterkning, og roser alltid veldig når de er flinke til å leke sammen (som heldigvis også er flere ganger hver dag). Og hver gang de plager hverandre sier vi i en litt streng tone at det ikke er greit å gjøre dumme ting mot hverandre. 

Men likevel fortsetter det, dag ut og dag inn med stadig bråk og krangling.. Dere andre som har søsken med to års mellomrom, er denne typen krangling/kjekling vanlig i denne alderen? Er det noe vi kan håpe på at går seg til av seg selv etter hvert? Eller skjer det fordi vi håndterer ting på feil måte?

Anonymkode: 58fa2...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan fortelle deg at krangling er veldig vanlig blant søsken. Ikke bare i den alderen, men i alle aldre. 

Anonymkode: 69591...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krangling mellom søsken er helt normalt. uansett alder, og det er heller ikke deres feil. Er vel noe av sjarmen med søsken..

Dere kranglet sikkert med egne søsken og..

 

Her hender det fortsatt at mine søsken krangler.. og de er voksne nå.. Til og med samboeren min kan plutselig begynne å pikse på lillebroren sin om de kjeder seg.. :legrine:

Anonymkode: 41839...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Broren min er 8 år yngre enn meg, og jeg kan egentlig ikke huske at vi kranglet noe særlig i oppveksten i det hele tatt. Vi drev liksom hele tiden med totalt separate ting, vi gjorde lite sammen (pga aldersforskjellen). Mannen min er enebarn, så det er i grunnen ingen av oss som har noe særlig erfaring med denne typen søskenkrangling.

Men godt å se at det antakelig er helt normalt, da (og litt kjipt å høre at det nok ikke vil gi seg :ler: )

TS

Anonymkode: 58fa2...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min to år eldre bror har aldri kranglet, så jeg har liten erfaring fra egen oppvekst. 

Mine gutter på 3 og 4 kan ikke være alene ett minutt uten at de braker sammen. Problemet her er at det stort sett går bare en vei, altså den ene går løs på den andre. Den andre er veldig dramatisk, og hyler så fort den første nærmer seg. Men han blir ofte angrepet altså.

Jeg lurer ofte på om vi kan påvirke slik at angrepene gir seg, tror vi må stramme inn enda mer.

Anonymkode: 2432a...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter var to år eldre enn lillebroren, og de kranglet merkverdig lite, både da og nå. Lillebror har alltid vært rolig og empatisk, mens storesøster har alltid vært en aktiv turbo. Nå er de 12 og 14 og krangler fremdeles minimalt. Tror dette skyldes mye at lillebror er medgjørlig, kanskje for medgjørlig enkelte ganger. Jeg vokste opp med en eldre bror og vi kranglet mye...han er nok lik min datter, mens jeg er mer midt i mellom.

Anonymkode: a5c99...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...