Gå til innhold

Hus med fjellgrunn innvendig, drenering osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett på hus som er bygget delvis på fjellgrunn, hvorav en del av fjellgrunnen står i selve huset i avlukket rom. Det er lagt i avløp her slik at det renner godt vekk, så ingen fuktproblematikk akkurat her. Det var en god del "hvite kuler" på dette fjellet, som jeg har skjønt er edderkopp-nett? Jeg får litt noia av det :) Er det noen som bor i tilsvarende hus som har erfaring med det?

Det må dreneres langs hele denne siden av huset, da hele denne siden står under bakkenivå, og det er fukt i tilstøtende rom. En del av grunnmuren står på fjellgrunn, og dermed blir dreneringen problematisk. Noen sa at man kan sprenge (krever dyktighet) uten at det skal berøre grunnmuren (betong). Er det noen som har erfaring med å gjøre dette, blir det bra? 

 

Anonymkode: f3757...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det er kjedelig. Jeg vet ikke stort om det, men vet at man må ha fagfolk til å gjøre det. Selv om vannet renner godt fra der det er en fjelltopp ved grunnmuren, ledes vannet - sannsynligvis under huset og skaper fukt andre steder. Jeg er ikke fagkyndig, men råder deg til å ringe til noen som er det. De som driver med drenering kan gi råd. Men de kan også få problemer med å løse det. http://www.byggebolig.no/grunnarbeider-mur-og-betong/drenering-av-hus-pa-fjell

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å sprenge høres enkelt ut, men det kan lede vannet andre veier. Hvis du vurderer å kjøpe, ville jeg ikke gjort det.

Hvordan er tomta, det ville jeg også sett på. Er det fjell /steinbakke som heller mot huset vil det være vanskelig å få det helt tørt.

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Atea skrev:

Huff, det er kjedelig. Jeg vet ikke stort om det, men vet at man må ha fagfolk til å gjøre det. Selv om vannet renner godt fra der det er en fjelltopp ved grunnmuren, ledes vannet - sannsynligvis under huset og skaper fukt andre steder. Jeg er ikke fagkyndig, men råder deg til å ringe til noen som er det. De som driver med drenering kan gi råd. Men de kan også få problemer med å løse det. http://www.byggebolig.no/grunnarbeider-mur-og-betong/drenering-av-hus-pa-fjell

Ja man kan jo ikke sprenge på egenhånd :) Altså, huset har en del av fjellet i selve huset. Det kan jo såklart være dette som forårsaker fuktproblemene i de andre rommene på samme vegg, eller det kan være selve dreneringen. Eller begge deler? Takstmann har sagt det må dreneres, og ikke nevnt at selve delen av fjellet i huset er en del av problematikken. 

Men når jeg skriver nå, så innser jeg at dette blir håpløst. Huset er jo ikke bare bygget på selve fjellgrunnen, men har en del av fjellet i selve huset også (i avstengt rom) og hvis det skal sprenges for å få til dreneringen, så må det vel gå ut over fjellmassen som går innunder huset også? 

1 minutt siden, Atea skrev:

Og å sprenge høres enkelt ut, men det kan lede vannet andre veier. Hvis du vurderer å kjøpe, ville jeg ikke gjort det.

Kjenner andre som har gjort det med hell, men jeg tror ikke det var like omfattende som det ville blitt med dette huset. Nei det kan nok koste mer enn det smaker skjønner jeg :)

Anonymkode: f3757...198

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja man kan jo ikke sprenge på egenhånd :) Altså, huset har en del av fjellet i selve huset. Det kan jo såklart være dette som forårsaker fuktproblemene i de andre rommene på samme vegg, eller det kan være selve dreneringen. Eller begge deler? Takstmann har sagt det må dreneres, og ikke nevnt at selve delen av fjellet i huset er en del av problematikken. 

Men når jeg skriver nå, så innser jeg at dette blir håpløst. Huset er jo ikke bare bygget på selve fjellgrunnen, men har en del av fjellet i selve huset også (i avstengt rom) og hvis det skal sprenges for å få til dreneringen, så må det vel gå ut over fjellmassen som går innunder huset også? 

Kjenner andre som har gjort det med hell, men jeg tror ikke det var like omfattende som det ville blitt med dette huset. Nei det kan nok koste mer enn det smaker skjønner jeg :)

Anonymkode: f3757...198

Det er et ganske håpløst prosjekt. Som det er nå, uten at jeg har vært der og sett, høres det som om vannet samler seg i lommer på grunn av fjellmassen under huset, og vann vil vandre videre og finne egne veier, samles i lommer, gi nytt rom til andre rom når det for eksempel fryser på vinteren.

Ville ikke kjøpt huset. Men andre kan kanskje svare og avkrefte eller bekrefte det jeg sier. Vet ikke om det jeg skriver er riktig, men jeg ville styrt unna. Koste mer enn det smaker, tja, det kan hende du ikke får gjort stort uten å rive ned huset og bygge det opp igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...