Gå til innhold

Noen som har erfaring med å male fliser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Ser etter ny leilighet og likte en men ikke flisene på badet og kjøkken. 

Vil ikke rive det ned de første årene, alt for kostbart regner jeg med. 

Derfor lurer jeg på om noen har gode tips ang maling av fliser eller lignende? 

Anonymkode: cd9e6...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, rengjorde dem grundig og pusset over dem. Malte med bengalakk. Ikke hatt noen problemer. :) 

Men jeg malte ikke et helt bad, bare et område som ikke var i den værste våtsonen.

Anonymkode: 0d399...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, rengjorde dem grundig og pusset over dem. Malte med bengalakk. Ikke hatt noen problemer. :) 

Men jeg malte ikke et helt bad, bare et område som ikke var i den værste våtsonen.

Anonymkode: 0d399...241

Er slik der også, trenger ikke male alt. Har de mange ulike farger i bengalakk og er det dyrt? Hvor har de det?

Hva pusset du med og hva regngjorde du med?

Mange spørsmål her, har virkelig ikke peiling. 

Tusen takk for svar😄

Anonymkode: cd9e6...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er slik der også, trenger ikke male alt. Har de mange ulike farger i bengalakk og er det dyrt? Hvor har de det?

Hva pusset du med og hva regngjorde du med?

Mange spørsmål her, har virkelig ikke peiling. 

Tusen takk for svar😄

Anonymkode: cd9e6...593

Ja, etterhvert har de faktsik ganske mange: sender link der du kan se oversikt http://www.quickbengalack.no/#Produkter

Jeg rengjorde med eddik faktisk, skrubbet, pusset over med sandpair og vasket på ny. Men salmiakk er nok mer vanlig og går nok forterer:)

Så tapet jeg nøyktig rundt og brukte jeg bare en liten fin rulle, malte over fuger og alt. 2 strøk holdt. 

 

 

Anonymkode: 0d399...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig gjort dette! Hadde mange spm., som deg, og det har vært en prosess. Har mest forhørt meg med de flinkeste hos Jernia. Det var hovedsakelig badet jeg ville endre, der det var noen ganske stygge, lys grå fliser. Jeg skal uansett selge leiligheten etterhvert da jeg vil ha en ny, og det ble for dyrt å pusse opp bad. Jobben viste seg ganske strevsom, ettersom mange av flisene var bak vaskemaskin og dusjkabinett, så jeg la det ut som småjobb på Finn. 

Første del var å få badet vasket med eddikvann og/eller salmiakk (hun brukte salmiakk), rett og slett fordi flisene må være helt rene og fri for alt fett - du trenger derfor å vaske med fettoppløselig middel.

Etter dette ble flisene grunnet med universalgrunning, i to strøk.

De ble så malt - jeg brukte da hvit våtromsmaling, i to strøk. 

Etter at veggene var tatt, med veldig godt resultat, bestemte jeg meg også for å ta gulvet. Dette blir som regel IKKE anbefalt, da det lett vil flasse av og ikke holde. Men jeg gjorde det samme her - grundig vask, grunning, og sort maling. Her ble det ikke brukt våtromsmaling, men gulvmaling.

Som antatt begynte det veldig raskt å flasse av, men dette var også relatert til at jeg hadde en lekkasje fra vaskemaskin som etterlot mye vann på gulvet. Jeg malte derfor over et par steder. Etter anbefaling fra moren min kjøpte jeg en sort baderomsmatte til å legge over de delene av gulvet jeg bruker mest. 

Alt i alt veldig fornøyd. Helt hvite og lyse vegger, og sort gulv. 

Anonymkode: 7c5ad...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Ramona skrev:

Dette vil jeg også vite? Kan man male mørke fliser lyse, f.eks?

Det burde gå helt, helt fint. Bengalack er veldig! dekkende. Mulig du må flere enn to strøk, men faktisk tror jeg ikke det. 

Anonymkode: 0d399...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, etterhvert har de faktsik ganske mange: sender link der du kan se oversikt http://www.quickbengalack.no/#Produkter

Jeg rengjorde med eddik faktisk, skrubbet, pusset over med sandpair og vasket på ny. Men salmiakk er nok mer vanlig og går nok forterer:)

Så tapet jeg nøyktig rundt og brukte jeg bare en liten fin rulle, malte over fuger og alt. 2 strøk holdt. 

 

 

Anonymkode: 0d399...241

Tusen takk for svar setter pris på det😊

Anonymkode: cd9e6...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig gjort dette! Hadde mange spm., som deg, og det har vært en prosess. Har mest forhørt meg med de flinkeste hos Jernia. Det var hovedsakelig badet jeg ville endre, der det var noen ganske stygge, lys grå fliser. Jeg skal uansett selge leiligheten etterhvert da jeg vil ha en ny, og det ble for dyrt å pusse opp bad. Jobben viste seg ganske strevsom, ettersom mange av flisene var bak vaskemaskin og dusjkabinett, så jeg la det ut som småjobb på Finn. 

Første del var å få badet vasket med eddikvann og/eller salmiakk (hun brukte salmiakk), rett og slett fordi flisene må være helt rene og fri for alt fett - du trenger derfor å vaske med fettoppløselig middel.

Etter dette ble flisene grunnet med universalgrunning, i to strøk.

De ble så malt - jeg brukte da hvit våtromsmaling, i to strøk. 

Etter at veggene var tatt, med veldig godt resultat, bestemte jeg meg også for å ta gulvet. Dette blir som regel IKKE anbefalt, da det lett vil flasse av og ikke holde. Men jeg gjorde det samme her - grundig vask, grunning, og sort maling. Her ble det ikke brukt våtromsmaling, men gulvmaling.

Som antatt begynte det veldig raskt å flasse av, men dette var også relatert til at jeg hadde en lekkasje fra vaskemaskin som etterlot mye vann på gulvet. Jeg malte derfor over et par steder. Etter anbefaling fra moren min kjøpte jeg en sort baderomsmatte til å legge over de delene av gulvet jeg bruker mest. 

Alt i alt veldig fornøyd. Helt hvite og lyse vegger, og sort gulv. 

Anonymkode: 7c5ad...3a2

Tusen takk for at du deler, setter pris på det😊 

Anonymkode: cd9e6...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, etterhvert har de faktsik ganske mange: sender link der du kan se oversikt http://www.quickbengalack.no/#Produkter

Jeg rengjorde med eddik faktisk, skrubbet, pusset over med sandpair og vasket på ny. Men salmiakk er nok mer vanlig og går nok forterer:)

Så tapet jeg nøyktig rundt og brukte jeg bare en liten fin rulle, malte over fuger og alt. 2 strøk holdt. 

 

 

Anonymkode: 0d399...241

Såg det var forskjellige typer ift underlag sto ingen direkte til fliser, er det den universal dere har brukt?

Anonymkode: cd9e6...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
Den 2016-07-29 at 18.44, AnonymBruker skrev:

Ja, etterhvert har de faktsik ganske mange: sender link der du kan se oversikt http://www.quickbengalack.no/#Produkter

Jeg rengjorde med eddik faktisk, skrubbet, pusset over med sandpair og vasket på ny. Men salmiakk er nok mer vanlig og går nok forterer:)

Så tapet jeg nøyktig rundt og brukte jeg bare en liten fin rulle, malte over fuger og alt. 2 strøk holdt. 

 

 

Anonymkode: 0d399...241

Samme her, men brukte gulvmaling. Har holdt seg bra i fire år (kjøkken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, July 29, 2016 at 18.07, AnonymBruker skrev:

Hei. Ser etter ny leilighet og likte en men ikke flisene på badet og kjøkken. 

Vil ikke rive det ned de første årene, alt for kostbart regner jeg med. 

Derfor lurer jeg på om noen har gode tips ang maling av fliser eller lignende? 

Anonymkode: cd9e6...593

Ikke å anbefale. Det kalles kriseløsning og er uheldig særlig på gulvfliser eller fliser i dusjen. Fuger er bare tette det første året. Det legger seg fukt og såperetser under fliser/fuger. Tetter du dette med maling så vil du få en massiv oppblomstring av muggsopp og bakterievekst. Det blir som å putte brød eller ost som har begynt å bli dårlig på glass og tro det skal gå bra. Men mugg og enkelte bakterier går faktisk gjennom glass og maling. 

Anonymkode: 45736...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...