Gå til innhold

Ekspertene advarer: - IKKE kjeft på andres barn


Gjest Eugene Onegin

Anbefalte innlegg

Synes synd på dagens barn som vokser opp med å ikke tåle noe som helst. De vokser opp å blir noen pysete dotter. Men slem med andre må de være, og få viljen sin må de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på, noen ganger trenger ungene å bli skremt til å oppføre seg rett. Hvis du f.eks ser foreldre som lar barna bruke rulletrappen på kjøpesenteret som lekeplass, og du ser at foreldrene ser det, men ikke bryr seg, så mener jeg at du fint kan kjefte på barna. Gjør ikke foreldrene drittjobben, må andre gjøre drittjobben, for drittungene oppdrar ikke seg selv. 

Jeg har mer enn én gang kjeftet på andre barn, og ofte sett andre kjefte på andres barn, men det har vært i ganske alvorlige situasjoner, f.eks ved hærverk. Dumsnillheten i samfunnet går for langt, om det er folk som tror på slikt som dette så forklarer det hvorfor det er så mange uoppdragne unger der ute. Når det er sagt, så bør man se hvorvidt foreldrene forsøker å løse problemet eller ikke før man griper inn. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes absolutt ikke man skal kjefte (snakke med veldig høy/truende stemme eller smelle/si stygge ting) på barn, men jeg syntes ofte også at det er mer effektivt at et barn får tilsnakk av noen andre enn sine egne foreldre. Foreldrene retter på det meste som angår barna, så når en FREMMED/en som ikke har primæransvar for oppdragelse poengterer ugrei oppførsel så oppleves det som mer seriøst av barnet (uvanlig at andre reagerer på ugrei oppførsel med mindre det er noe alvorlig), og kanskje også litt skamfullt som igjen ender i at de ikke gjør denne tingen igjen.

 

Derimot om mamma kjefter fordi barnet er rabiat på butikken så gir de ofte litt flate i det, for mamma kjefter fordi man ikke ryddet opp lekene/sølte med maten/snakket i munnen ved middagen/ikke ville være med hjem fra barnehagen også, så det var jo bare en ting på lasset.

Endret av Nuttery
Tilleggsinfo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 "De søte små" skal egentlig ikke kjeftes på hvis de driver med mobbing, hærverk eller vold heller!

 I alle fall ikke ifølge foreldrene deres...

Anonymkode: 80eda...b8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nuttery skrev:

Syntes absolutt ikke man skal kjefte (snakke med veldig høy/truende stemme eller smelle/si stygge ting) på barn, men jeg syntes ofte også at det er mer effektivt at et barn får tilsnakk av noen andre enn sine egne foreldre. Foreldrene retter på det meste som angår barna, så når en FREMMED/en som ikke har primæransvar for oppdragelse poengterer ugrei oppførsel så oppleves det som mer seriøst av barnet (uvanlig at andre reagerer på ugrei oppførsel med mindre det er noe alvorlig), og kanskje også litt skamfullt som igjen ender i at de ikke gjør denne tingen igjen.

Det tror jeg også (og det har jeg erfart også, da jeg var en liten bølle). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aamu skrev:

Det tror jeg også (og det har jeg erfart også, da jeg var en liten bølle). 

Jeg også. Fikk tilsnakk fra en dame en gang på en lekebutikk da jeg var liten fordi jeg dreiv å klådde på alle lekene på en ikke-ok måte (og til en viss grad ødela forpakningene), og jeg synets det var skikkelig skamfullt så jeg gjorde ikke det igjen.. Hadde moren min sagt ifra om noe sånt hadde jeg nok gitt blanke. (moren min hadde nok sagt til meg om hun hadde sett dette selv altså, men tror hun var opptatt med noe annet).

Alle snakker om at det er så ille for barn å skamme seg, men jeg tror det er en sunn ting i moderate mengder.

Endret av Nuttery
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe problem med å snakke for eksempel til naboens barn. Som oftest handler det om for eksempel vannlek som går over styr, slik at det spruter vann inn til oss og andre naboer. Da gjør jeg dem oppmerksomme på at det er folk rund som ikke er like interessert i vannlek som dem. 

Det oppleves for meg som mer effektivt enn om foreldre sier fra. 

Anonymkode: cc815...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriking, utskjelling og brøling er jo ikke den beste kommunikasjonsmetoden, da...

Men jeg synes andre barn godt kan tåle å få høre et tydelig nei. "NEI, det er ikke ok å dra i katten på den måten." "NEI, du får ikke ta hva som helst ut av hyllene og pelle." "NEI, å klype og lugge andre er ikke akseptabelt." Hvis ikke er det jo ikke rart vi barnløse gruer oss til besøk av barnefamilier. 

Anonymkode: c5361...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ekspertene kan få tørke seg i rassen med den konklusjonen.

Anonymkode: 141af...037

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Å få skikk på andres barn er ikke vår rolle. Det skal vi avstå fra, fordi det kan oppleves som skremmende for barnet.

Jeg syns dette bare gjør det mer nødvendig kjefte på andres barn, nettopp fordi det gjør inntrykk når fremmede gjør det. Dagens barn er ofte noen ufordragelige egoister som ikke gidder å oppføre seg, nettopp fordi hverken foreldre eller noen andre viser dem hva som er konsekvensene ved det de gjør.

Desverre har nok de ungene som er mest ufordragelige, de mest hårsåre foreldrene. De som ikke kan drømme om at gullungene deres er drittsekker. Så forvent en skyllebøtte fra foreldrene som ikke har gjort oppdragerjobben sin.

Anonymkode: 8426f...7b2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig sagt at dersom min datter gjør noe jeg ikke vet om/ser/får med meg, så er jeg veldig glad om noen andre voksne sier fra til henne. Gjerne bestemt og "strengt", men selvfølgelig ikke ufint eller truende på noe vis. 

Jeg jobber med barn selv, og sier selvfølgelig fra til barna dagen lang på jobb. Jeg tror det er misforstått beskyttelse av barna om de aldri skal oppleve at utenforstående reagerer på oppførselen deres dersom det er på sin plass, og aldri få blitt korrigert av disse andre voksne!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ekspertene kan få tørke seg i rassen med den konklusjonen.

Anonymkode: 141af...037

Sier meg enig i dette. Unger har av og til bare godt av å få kjeft. Det virker som at mange her tror at kjeft automatisk innebærer roping og skriking, for min del så kan jeg kjefte uten å være skummel. Kjeft trenger ikke inneholde roping eller ukvemsord. 

Dersom barna mine ikke oppfører seg når jeg ikke er til stede håper jeg virkelig de får tilsnakk/kjeft av andre. 

Anonymkode: aa1a9...659

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 "De søte små" skal egentlig ikke kjeftes på hvis de driver med mobbing, hærverk eller vold heller!

 I alle fall ikke ifølge foreldrene deres...

Anonymkode: 80eda...b8f

Men de foreldrene gir vi faen i! De kan bare gå å legge seg eller sitte på kafe dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, WubWub skrev:

Ungen er ikke så sårbare som man skulle tro. Når jeg var ung så gjorde jeg omtrent ikke annet enn å klatre i trær+fjell samt plage andre mennesker.

En av favoritt hobbiene mine var å hive steiner på biler som kjørte på motorveien helt til jeg en dag fikk juling så det sang av en voksen jeg knuste bilruten til. Den neste hobbien min ble så å bombe hus med snøballer på vinteren, helt til jeg en dag også fikk juling av en voksen. Han slo meg så hardt gjentatte ganger i kjeven at jeg måtte spise fra sugerør i 1 måned. Jeg fortalte foreldrene mine at en voksen hadde jult meg opp og svaret var "ja da har du vel lært da håper jeg".

Men i disse dager finnes det ikke snev av konsekvenser for barn. Det er ikke sunt tenker jeg

Ja, i USA lar de ikke unger leke ute alene lengre. Når jeg var sånn 5 år husker jeg at jeg gikk til Ullevåll stadion og fikk McDonalds mat fra noen fremmede. Nå er alle hysteriske mot sånt, forstå det den som kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til uoppdragne unger så holder ofte med en liten, - psssst sammen med et blikk man ikke misforstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eugene Onegin skrev:

- Selv besteforeldre skal være forsiktige med å snakke strengt til barnebarna

Hva gjør du hvis andres barn oppfører seg dårlig? Ingenting, mener ekspertene.

http://www.dagbladet.no/tema/selv-besteforeldre-skal-vaere-forsiktige-med-a-snakke-strengt-til-barnebarna/60344882

Så er dere enige eller uenige med ekspertene ?

Jeg håper for Guds skyld at folk sier ifra hvis ungen min oppfører seg som en ape. Det er flott at han opplever at omgivelsene reagerer på oppførselen hans.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil si meg delvis enig med artikkelen om at det er foreldrenes ansvar. Har vært i situasjoner selv hvor det hadde vært normalt å kjefte, men jeg synes det kan fungere veldig lett og bruke en rolig stemme og snakke med barnet og få det til å reflektere. Det er utrolig hvor mye barn forstår om du bare har tålmodigheten! Husk at den vanligste årsaken til kjefting er utålmodighet, når barnet har gjort noe.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble ungene så skjøre egentlig? Og hvordan har noen over 30 overlevd å blitt fungerende mennesker?

Anonymkode: ceba6...561

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

I nabolaget vårt er vi heldigvis enige i at vi snakker til hverandres unger om de gjør noe som ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig ikke skjønne hva som er forferdelig for barnas sin del.

Eneste som synes det er ubehagelig og blir sinte er foreldrene til ungene fordi de blir påminnet om av de evt gjør en dårlig jobb med oppdragelsen.
Når det er sagt så er det uhyre viktig at man oppfører seg voksent og faktisk sier ifra på en ordentlig måte og ikke på en måte hvor du opptrer som en grintete urettferdig gubbjævel. Man må si ifra på en ordentlig måte, ellers kan man holde kjeft.

Anonymkode: 95fc5...a43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...