Gå til innhold

Ekspertene advarer: - IKKE kjeft på andres barn


Gjest Eugene Onegin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer helt an på situasjonen. Jeg kjefter aldri på andres barn og jeg overser ting som ikke egentlig betyr noe (som å grise med maten), men jeg irettesetter hvis de ødelegger ting eller er slemme med hverandre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at med denne utviklingen så er det ikke så lenge til vi må isolere og skjerme barna helt i frykt for at de skal oppleve noe ubehagelig. 

De kan ikke leke. De kan ikke prate med andre mennesker. De kan ikke utfolde seg. Alt dette innebærer potensielle risikoer for deres "sårbarhet" som kan gi de traumer livet ut - ifølge eksperter. 

Barn tåler jo ingenting må vi vite. 

Endret av WubWub
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ok at barn lærer tidlig at andre mennesker kan reagere negativt på deres oppførsel. Foreldrene sin jobb er ikke å skjerme barna for all negativitet fra andre mennesker, jobben er å lære barna å møte denne negativiteten og håndtere den. For det kommer de til å møte mye av gjennom livet.

Det er selvsagt ikke bra å skrike og brøle til en unge, da. Men en sint stemme en gang i året fra en fremmend burde ikke psykisk ødelegge et barn, da har man ikke lært barna å jobbe med egne følelser. Noen barn er så vant til å ture frem som de vil at de trenger litt skarpere tilsnakk. Dersom en mer høflig metode ikke fungerer, så kan i noen tilfeller en lit skarpere tone lære barnet at det ikke er verdens sentrum

Anonymkode: b9d63...da5

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å snakke med barn uten å kjefte. 

Anonymkode: a605c...b1b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo selvfølgelig måten folk sier i fra på, men jeg mener at vi kan heller ikke være for overbeskyttende ovenfor barna! Er de frekk og gjør ugagn så må de og foreldrene tåle at andre snakker til de! Jeg og venninnene mine vokste opp på bygda og ble på en måte "oppdratt"  av hele bygda! Våre venners foreldre, besteforeldre, lærere osv. Ingen av oss har hatt vondt av det, tvert i mot! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

- Selv besteforeldre skal være forsiktige med å snakke strengt til barnebarna

Hva gjør du hvis andres barn oppfører seg dårlig? Ingenting, mener ekspertene.

http://www.dagbladet.no/tema/selv-besteforeldre-skal-vaere-forsiktige-med-a-snakke-strengt-til-barnebarna/60344882

Så er dere enige eller uenige med ekspertene ?

Gjelder dette også barnehagepersonalet i den tiden de tar hånd om barna?

Anonymkode: 79837...782

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er er ikke enig i at man ikke kan snakke til andres barn om de gjør noe galt. Det har vært situasjoner der jeg har måttet si fra til barn at det ikke er greit at de løfter hunden min feks. Syns godt de kan lære at man ikke går og plukker opp andres hunder selv om foreldrene kanskje ikke ser på det som et problem. Det handler om respekt for andres 'eiendom', i tillegg til å lære å omgås hunder så ikke de risikerer å bli bitt feks.

Endret av goodbye_kitty
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min venninns sønn slo hunden sin sa jeg fra, det samme gjorde jeg når han slo meg..  Jeg var bestemt men ikke sint.. Syns det er viktig med der og da reaksjon på samme måte som dyr får reaksjon NÅR det skjer og ikke ti minutter etter.. Da er vi ferdig med episoden 

Men..det falt IKKE i god jord hos moren... Fikk vite etterpå at  hun samme dag hadde fått vite at barnehagen ville koble inn PPU(?) fordi barnet fungerte dårlig med de andre barna, så sånn sett var det kanskje feil tidspunkt å gjøre det.. Men når mor ikke reagerer på at familiehunen blir teroriserer følte jeg noen måtte gjøre det.. Og når jeg blir slått så må jeg få si fra at jeg ikke syns det er ok ( når mor ikke gjør det). 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 2c37a...459

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man gjøre, da andre barn regelrett banker opp andre barn, og gjerne mye yngre barn. Har selv opplevd en 10 åring, som ga skikkelig juling til sønnen min på 4 år. Det skjedde rett utenfor huset vårt, så jeg fikk stoppet det veldig fort. Men jeg skrek skikkelig høyt til den gutten, da jeg løp for å stoppe det. Og det var for at han skulle slutte med en gang. Prøvde å prate med foreldrene hans etterpå og, men selvfølgelig kunne ikke deres sønn ha gjort noe sånt. Og jeg har opplevd dette flere ganger. Store barn, som er slemme mot små barn. Da sier jeg fra.

Anonymkode: 136a8...c93

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk har de et uttrykk: "It takes a village" (å oppdra barn).

Eksperter. Jeg får inntrykk av at noen av dem skifter mening fortere enn andre skifter skjorte.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at man skal kjefte på noen barn (hverken egne eller andres), men man bør kunne snakke med barna.

Anonymkode: 79837...782

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg syntes det er rart at det har blitt folk av tidligere generasjoner. Alle over 30 skulle jo knapt kunne stå på beina som følge av alvorlige traumer.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må være greit å snakke til et barn så lenge det er med respekt og at barnets verdi blir ivaretatt. At man feks ikke kaller ungen for en drittunge eller ber ungen skamme seg.

Anonymkode: eb90a...207

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjefter ikke uhemmet på andres barn, men jeg kan godt irettesette dem. Dette kan gå på barnets sikkerhet; vill i trafikkert område/på kaia, eller forsyner seg grovt i bursdag. Koster meg ikke fem flate øre å irettesette en guttunge som i bursdag tar hele godteskåla og tømmer på sitt fat. Slikt må få en reaksjon, det betyr ikke at jeg brøler til ungen. Og hvis MITT barn skulle oppføre seg slik, håper jeg virkelig barnet iretteesettes. 

Hvis mine foreldre passer barna mine, er de i sin fulle rett til å irettesette dårlig oppførsel. Kan ikke tenke meg at et barn får traumer av slikt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eugene Onegin skrev:

- Selv besteforeldre skal være forsiktige med å snakke strengt til barnebarna

Hva gjør du hvis andres barn oppfører seg dårlig? Ingenting, mener ekspertene.

http://www.dagbladet.no/tema/selv-besteforeldre-skal-vaere-forsiktige-med-a-snakke-strengt-til-barnebarna/60344882

Så er dere enige eller uenige med ekspertene ?

Ingenting høres ut som et idiotisk forslag, det jeg bruker å gjøre er å si ifra til foreldrene. Det får meg til å føle meg bedre, og hvordan det påvirker ungen eller forelderen er jeg litt likegyldig til.

En gang i russetiden var det en kjerring som kjeftet masse på ungen sin, han må ha vært sånn 6-7 år gammel, da satt jeg meg ned på huk (jeg var bakfull som et helvette), ga han noen russekort og sa: "Det er ikke din feil at moren din er en hurpe!" Ansiktsuttrykket hennes var priceless. Jeg liker å tro at jeg fikk henne til å behandle ungen ordentlig, iallefall i offentligheten.

Jeg elsker også den historien om han fyren som var på en butikk, det var en mor med en drittunge som sprang rundt og bråket. Etter en stund løper ungen på mannen og biter han før ungen begynner å hyle. Moren kommer bort for å kjefte på mannen, da ser han henne rett inn i øynene og sier: "Jeg har HIV, du må få testet han", ungen skjønner jo ikke hva det betyr fordi unger er dumme dyr, men når drittungen ser reaksjonen til moren holder han med en gang kjeft og moren blir kritthvit.

Jeg synes det er gode eksempel på hvordan man bør oppføre seg mot barneforeldre som ikke oppdrar barna. Hvis ungen din ikke kan oppføre seg får du holde dem unna offentligheten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ingenting høres ut som et idiotisk forslag, det jeg bruker å gjøre er å si ifra til foreldrene. Det får meg til å føle meg bedre, og hvordan det påvirker ungen eller forelderen er jeg litt likegyldig til.

En gang i russetiden var det en kjerring som kjeftet masse på ungen sin, han må ha vært sånn 6-7 år gammel, da satt jeg meg ned på huk (jeg var bakfull som et helvette), ga han noen russekort og sa: "Det er ikke din feil at moren din er en hurpe!" Ansiktsuttrykket hennes var priceless. Jeg liker å tro at jeg fikk henne til å behandle ungen ordentlig, iallefall i offentligheten.

Jeg elsker også den historien om han fyren som var på en butikk, det var en mor med en drittunge som sprang rundt og bråket. Etter en stund løper ungen på mannen og biter han før ungen begynner å hyle. Moren kommer bort for å kjefte på mannen, da ser han henne rett inn i øynene og sier: "Jeg har HIV, du må få testet han", ungen skjønner jo ikke hva det betyr fordi unger er dumme dyr, men når drittungen ser reaksjonen til moren holder han med en gang kjeft og moren blir kritthvit.

Jeg synes det er gode eksempel på hvordan man bør oppføre seg mot barneforeldre som ikke oppdrar barna. Hvis ungen din ikke kan oppføre seg får du holde dem unna offentligheten.

Ungen er ikke så sårbare som man skulle tro. Når jeg var ung så gjorde jeg omtrent ikke annet enn å klatre i trær+fjell samt plage andre mennesker.

En av favoritt hobbiene mine var å hive steiner på biler som kjørte på motorveien helt til jeg en dag fikk juling så det sang av en voksen jeg knuste bilruten til. Den neste hobbien min ble så å bombe hus med snøballer på vinteren, helt til jeg en dag også fikk juling av en voksen. Han slo meg så hardt gjentatte ganger i kjeven at jeg måtte spise fra sugerør i 1 måned. Jeg fortalte foreldrene mine at en voksen hadde jult meg opp og svaret var "ja da har du vel lært da håper jeg".

Men i disse dager finnes det ikke snev av konsekvenser for barn. Det er ikke sunt tenker jeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt ille når man jobber med barn og ett barn griser maten rundt seg, hopper opp på bordet og skråler vilt rundt seg og når man endelig har fått barnet til å roe seg ned, så får man til svar "Ja...Men jeg gjør slikt hjemme jeg..." Prater med foreldrene og får vite da "ja, men, la bare barnet styre på, vi har fri oppdragelse vi..Ekke vårt ansvar lissom..."

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjefter på andres barn hvis jeg vil. Har jeg gjort mange ganger og kommer alltid til å gjøre på grunn av de ikke har FORELDRE MED BALLER OG PUPPER NOK til å oppdra de og sette de på plass selv. De som virkelig har skikkelige foreldre som ikke er for unge og dumme, trenger ikke kjeftes på. De har lært folkeskikk. Spesielt kjefter jeg på de som er slem med andre barn eller frekk i munnen mot voksne. De er jeg ikke redd å sette på plass! De må få vite hva slags idioter de er som holder på sånn. Finnes nok av monster unger!! Å når de ikke har foreldre som kan åpne munnen sin, så må andre kjefte på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyhetene i morgen: andre eksperter sier man godt kan kjefte på andres barn når det trengs. :P

Anonymkode: 11942...e18

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...