Gå til innhold

Hetetokter/nattesvette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet dere ikke kan diagnostisere meg på nett og at jeg må til legen for dette, men får ikke time på en stund og tenkte det kanskje er noen andre som har samme problemet/vet sånn ca hva det det kan være. Er jevnlig (ca hver 3mnd) til fastlegen og tar prøver, har ingen mangler eller feil på de vanlige prøvene utenom lavt stoffskifte. 

Jeg sliter utrolig mye med hetetoker og svette, spesielt når jeg sover. Dette har vart i snart ett år men blir bare verre. Er 23 om det har noen betydning. Samboer snur dynen iløpet av natten og rister den så jeg skal slippe å sove i en våt dyne.. Har også prøvd å sove uten noe, med laken, dynetrekk, tynn og tykk dyne, har alltid vinduer oppe. 

Jeg får også jevne hetetokter gjennom dagen, jeg kan ikke gå med gensere for jeg føler meg omtrent kvelt av det. Har på en løs jakke over om det er kaldt for å ha muligheten til å ta den av. Måtte nettopp sette meg ned foran et vindu for jeg er så latterlig varm og klam. Jeg svetter merkelig nok ikke under armene som regel, men ryggen og brystet er ekstremt. Svetter mer om nettene enn om jeg trener.

Er det noen som har noen tips eller råd? Noe jeg ikke har tenkt på? 

Anonymkode: bb9e2...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen råd å gi deg, men jeg svetter noe enormt om nettene selv, og jeg har lavt stoffskifte som deg. Jeg har bare et dynetrekk over meg når jeg sover og våkner og er klissvåt av svette flere ganger hver natt. Jeg er litt bedre når stoffskiftet mitt er ganske høyt uten at jeg er overdosert. Jeg ble også bedre når jeg begynte på Liothyronin i tillegg til Levaxin. 

Anonymkode: 12c34...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette problemet, en del sterkere enn deg tror jeg, men har ingen forklaring eller diagnose på det. Jeg er 40 nå, men har hatt det sånn i større eller mindre grad siden jeg var 24. Det er omtrent på nivå med det jeg oppfatter dine hetetokter som i alt fra noen måneder til et par år av gangen, for så å bli laaangt verre en tilsvarende periode. Så er det tilbake til det litt mer levelige nivået, før det snur på nytt. Sånn har det altså holdt på i 16 år nå.

Jeg svetter heller ikke under armene (ikke i det hele tatt) og absolutt mest i hode/ansikt/nakke, selv om bryst, rygg og lår også er veldig ille. 

Skulle ønske jeg kunne gi deg et mulig svar på hva dette er, men det kan jeg dessverre ikke. Men jeg håper virkelig du finner ut av det og at det finnes en kur som kan gjøre livet ditt enklere igjen :) 

Anonymkode: 392b1...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den Friday, July 29, 2016 at 15.26, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dere ikke kan diagnostisere meg på nett og at jeg må til legen for dette, men får ikke time på en stund og tenkte det kanskje er noen andre som har samme problemet/vet sånn ca hva det det kan være. Er jevnlig (ca hver 3mnd) til fastlegen og tar prøver, har ingen mangler eller feil på de vanlige prøvene utenom lavt stoffskifte. 

Jeg sliter utrolig mye med hetetoker og svette, spesielt når jeg sover. Dette har vart i snart ett år men blir bare verre. Er 23 om det har noen betydning. Samboer snur dynen iløpet av natten og rister den så jeg skal slippe å sove i en våt dyne.. Har også prøvd å sove uten noe, med laken, dynetrekk, tynn og tykk dyne, har alltid vinduer oppe. 

Jeg får også jevne hetetokter gjennom dagen, jeg kan ikke gå med gensere for jeg føler meg omtrent kvelt av det. Har på en løs jakke over om det er kaldt for å ha muligheten til å ta den av. Måtte nettopp sette meg ned foran et vindu for jeg er så latterlig varm og klam. Jeg svetter merkelig nok ikke under armene som regel, men ryggen og brystet er ekstremt. Svetter mer om nettene enn om jeg trener.

Er det noen som har noen tips eller råd? Noe jeg ikke har tenkt på? 

Anonymkode: bb9e2...d39

Sånn hadde jeg det da jeg bodde i en bolig med muggsopp.

Anonymkode: b7a81...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. juli 2016 at 15.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har dette problemet, en del sterkere enn deg tror jeg, men har ingen forklaring eller diagnose på det. Jeg er 40 nå, men har hatt det sånn i større eller mindre grad siden jeg var 24. Det er omtrent på nivå med det jeg oppfatter dine hetetokter som i alt fra noen måneder til et par år av gangen, for så å bli laaangt verre en tilsvarende periode. Så er det tilbake til det litt mer levelige nivået, før det snur på nytt. Sånn har det altså holdt på i 16 år nå.

Jeg svetter heller ikke under armene (ikke i det hele tatt) og absolutt mest i hode/ansikt/nakke, selv om bryst, rygg og lår også er veldig ille. 

Skulle ønske jeg kunne gi deg et mulig svar på hva dette er, men det kan jeg dessverre ikke. Men jeg håper virkelig du finner ut av det og at det finnes en kur som kan gjøre livet ditt enklere igjen :) 

Anonymkode: 392b1...7a9


Jeg mener ikke å kuppe tråden til TS, men jeg har et spørsmål. Jeg har en samboer på 32 år som det siste året har slitt voldsomt med nattesvette, det var litt tidligere også, men ikke like ofte. Nå er det hver eneste natt, sengesett, dyne, madrass og alt er søkkvått. Han har vært til legen, men legen fant ikke noe grunn til denne svetten. Hva gjør du når du har disse svetteperiodene? Har du vært til lege? Må da være noe medisn man kan ta for å få slutt på dette, ødelegger søvnkvaliteten til min samboer og jeg må vaske mengder med sengetøy daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, belle_ skrev:


Må da være noe medisn man kan ta for å få slutt på dette, ødelegger søvnkvaliteten til min samboer og jeg må vaske mengder med sengetøy daglig.

Hvorfor må du vaske sengetøyet? Klarer han ikke å sette på vaskemaskinen?

Anonymkode: 12c34...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også dette problemet. Denne sommeren ble jeg fryktelig svett på dagtid og. Plutselig kjente jeg det renne nedover ryggen. Helt våt i skrittet (og ikke på den måten, dessverre!) føttene og i hårfestet. Utrolig ubehagelig og ødeleggende i sosiale sammenhenger, ble jo bare fokusert på om folk skulle merke det. Nå prøver jeg å dusje i kaldt vann, det likte jeg aldri å gjøre. Nattesvetten min var også et skrekkelig problem, som for dere over her. Jeg byttet til en spesialdyne, og det har hjulpet veldig, anbefales! Jeg kan prøve å finne navnet, hvis det er ønsket, husker det ikke i hodet. Det finnes i hvert fall dyner som er utviklet for sånne som oss, ikke så unormalt som jeg først trodde. Men skulle gjerne hatt noen tips til ting som hjelper på dagtid og!

Dere som har lavt stoffskifte, hvordan fant dere ut det, hadde dere andre symptomer enn svetting?

Anonymkode: ed55d...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...