Gå til innhold

psykisk/fysisk hele "henger sammen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sies det, lurer på om noen vet mer om dette, ev hvor jeg kan lese mer om det?

Anonymkode: 656f0...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen tvil om det. Det eneste er vel at alternativerne stadig beskylder helsvesenet for å benekte at psyke og soma henger sammen. Det er en grunnløs anklage.

Ellers er det ikke så lett å vite hva du etterspør. Vil du ha livsstilslitteratur, filosofi eller tunge kliniske fakta fra forskningen? Mitt beste råd er å være uhyre kildekritisk.

Anonymkode: 8f1eb...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&ID2=818

Mennesket i hjerneforskningens tidsalder

Hva skjer med menneskesinnet når det oppnår en fullstendig forståelse av seg selv?

Dette spørsmålet fikk Lone Frank til å oppsøke noen av de fremste hjerneforskerne I verden og spørre hva arbeidet deres betyr for det å være menneske. Koblet til Michael Persingers gule hjelm får hun for første gang en overnaturlig opplevelse. Hos Marc Hauser får hun vite at en felles moral er innkodet i alle mennesker. Og hun oppdager at bade lykkefølelse og empati er noe som lett kan manipuleres.

Vi står overfor en nevrovitenskapelig revolusjon, den siste i rekken av vitenskapelige
tigersprang som har veltet våre verdensbilder. Kopernikus, Darwin og Freud har stått for slike revolusjoner. Det samme gjorde oppdagelsen av dnaet.

http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&ID2=584

En fantastisk fortelling om virkeligheten
Kvantefysikken kalles den gjerne, vårt århundres teori – vitenskapens ypperste sammenfatning av naturen. Den nye fysikken ryster vårt gamle verdensbilde og snur opp-ned på våre tilvante forestillinger om årsak-virkning, tid og rom, tilfeldighet og sikkerhet.
Einsteins relativitetsteori, sorte hull og Schrødingers katt - kjente stikkord fra den nye fysikken. Kvantefysikken kalles den gjerne, og er vår tids teori, den ypperste sammenfatning av naturen.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sies det, lurer på om noen vet mer om dette, ev hvor jeg kan lese mer om det?

Anonymkode: 656f0...07c

Jeg vil jo tro at hvis man har god psykisk helse så er det lettere og holde seg frisk fysisk også. Og får du en fysisk sykdom har jo psyken mye og si for og bli fortere frisk, legger man seg ned og synes synd i seg selv følger kroppen etter og visa versa. Da jeg gikk igjennom brystkreft beh fikk jeg gjentatte beskjeder om hvor viktig det er og tenke positivt! Så ja, jeg har absolutt tro på tankens kraft til en viss grad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sh999 skrev:

Jeg vil jo tro at hvis man har god psykisk helse så er det lettere og holde seg frisk fysisk også. Og får du en fysisk sykdom har jo psyken mye og si for og bli fortere frisk, legger man seg ned og synes synd i seg selv følger kroppen etter og visa versa. Da jeg gikk igjennom brystkreft beh fikk jeg gjentatte beskjeder om hvor viktig det er og tenke positivt! Så ja, jeg har absolutt tro på tankens kraft til en viss grad!

Tåpelig. Så du mener man kan tenke seg frisk?

Bare man er sterk i troen, så er det helt ufarlig å røyke?

Anonymkode: cfe15...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig. Så du mener man kan tenke seg frisk?

Bare man er sterk i troen, så er det helt ufarlig å røyke?

Anonymkode: cfe15...24d

 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig. Så du mener man kan tenke seg frisk?

Bare man er sterk i troen, så er det helt ufarlig å røyke?

Anonymkode: cfe15...24d

Nei det var ikke i det hele tatt det jeg mente! Jeg skrev til en viss grad, ikke at jeg tror noen kan tenke seg frisk eller syk! Men jeg tror at det er lettere og bli frisk hvis man har en positiv innstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så drittlei av store deler av helsevesenets variant av "Psyke og soma henger sammen", for den går jo bare en vei: det psykiske påvirker det fysiske. 

Å innrømme at det fysiske kan påvirke det psykiske, nei det blir vanskelig, det... 

Anonymkode: 5dd5f...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berstad forteller at mens man før var opptatt av psykiske årsaker til uforklarte mageplager, er man nå i ferd med å se på om det kan være magen som er årsaken til de psykiske problemene.

http://forskning.no/bakterier-mat-sykdommer/2013/05/bakterier-i-magen-pavirker-hjernen

Dårlige bakterier i tarmen kan overmanne hjernen og føre til depresjon og angst. Tarmbakteriene utskiller en rekke signalstoffer som overtar kontrollen med hjernens hormonproduksjon samt lykkehormonet serotonin i selve tarmen.

http://illvit.no/mennesket/helse/depresjon-darlige-tarmer-kan-fore-til-psykisk-sykdom

 

Anonymkode: be1a0...704

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig. Så du mener man kan tenke seg frisk?

Bare man er sterk i troen, så er det helt ufarlig å røyke?

Anonymkode: cfe15...24d

Det er da ikke det som står? Det er ingen tvil om at positive tanker kan hjelpe deg sammen med medisin. Psyken kan være det lille ekstra som avgjør, men det betyr ikke at tanke alene er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så drittlei av store deler av helsevesenets variant av "Psyke og soma henger sammen", for den går jo bare en vei: det psykiske påvirker det fysiske. 

Å innrømme at det fysiske kan påvirke det psykiske, nei det blir vanskelig, det... 

Anonymkode: 5dd5f...15d

Det er ingen tvil om at en alvorlig fysisk diagnose kan gi depresjoner så er ike enig med deg.

Anonymkode: 0e21f...854

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sh999 skrev:

 

Nei det var ikke i det hele tatt det jeg mente! Jeg skrev til en viss grad, ikke at jeg tror noen kan tenke seg frisk eller syk! Men jeg tror at det er lettere og bli frisk hvis man har en positiv innstilling. 

Det er fullt mulig å tenke seg selv syk. Alle psykiatriske studier viser til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Det er fullt mulig å tenke seg selv syk. Alle psykiatriske studier viser til dette. 

 

2 minutter siden, WubWub skrev:

Det er fullt mulig å tenke seg selv syk. Alle psykiatriske studier viser til dette. 

Det tror jeg faktisk på og, jeg har hatt angst for og få kreft i 10 år før jeg fikk det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sh999 skrev:

 

Det tror jeg faktisk på og, jeg har hatt angst for og få kreft i 10 år før jeg fikk det.. 

Stress og bekymringer gir økt risiko for sykdommer som kreft og forventet levealder stuper om man sliter med kronisk stress (bekymringer). Man kan også bli psykisk syk av for mye grubling og negative tanker. 

Derfor syntes jeg det er rart at du sier at man ikke kan tenke seg selv syk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så drittlei av store deler av helsevesenets variant av "Psyke og soma henger sammen", for den går jo bare en vei: det psykiske påvirker det fysiske. 

Å innrømme at det fysiske kan påvirke det psykiske, nei det blir vanskelig, det... 

Anonymkode: 5dd5f...15d

Det er stor bevissthet i helsevesenet om at somatisk sykdom påvirker psykisk helse. Dette har det vel aldri vært noen diskusjon om? Det er vel snarere at psykisk helse påvirker den somatiske som har vært et stridstema, men jeg tviler på at du finner noen med helsefaglig utdannelse i dag som vil bestride sammenhengen begge veier. Hvor du har fått forestillingene dine fra, aner jeg ikke, men jeg kjenner dem ikke igjen fra over 20 år i helsevesenet.

Anonymkode: 8f1eb...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Stress og bekymringer gir økt risiko for sykdommer som kreft og forventet levealder stuper om man sliter med kronisk stress (bekymringer). Man kan også bli psykisk syk av for mye grubling og negative tanker. 

Derfor syntes jeg det er rart at du sier at man ikke kan tenke seg selv syk. 

Jeg er jo enig i deg her! Poenget var at jeg jeg tror ikke at man kun kan tenke seg syk alene, men at det har noe og si for noen er jo helt klart! Det er jo også de som ikke bekymrer seg/stresser som får kreft fks og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bossa Nova

Det blir for enkelt å si at bare man tenker positivt, så unngår man å bli syk. Det virker lite reflektert, men det var nok ikke det Sh999 mente heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste årene opplevd psykisk mishandling og sterk stress belastning, fikk til stadig verk i muskler ( spesielt nakke ) og luftveisinnfeksjoner, til slutt så oppleve jeg nesten og google etter alvorlige sykdommer og i en liten grad innbilte jeg meg at jeg hadde det.

Dette er over nå, fjernet alle mennesker som har psyksik mishandlet meg i livet mitt. Merker jeg slapper av mer-men lurer på om dette kan ha noe sammenheng med reasksjonene mine?

Anonymkode: 656f0...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så drittlei av store deler av helsevesenets variant av "Psyke og soma henger sammen", for den går jo bare en vei: det psykiske påvirker det fysiske. 

Å innrømme at det fysiske kan påvirke det psykiske, nei det blir vanskelig, det... 

Anonymkode: 5dd5f...15d

De har da ikke fått med seg det heller.. De kutter av kroppen på halsen og konsentrerer seg om en av delene hvis de gidder å gjøre noe som helst med noen av delene..

Anonymkode: fc44a...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har da ikke fått med seg det heller.. De kutter av kroppen på halsen og konsentrerer seg om en av delene hvis de gidder å gjøre noe som helst med noen av delene..

Anonymkode: fc44a...6d8

Hvor kommer disse forskrudde vrangforestillingene fra? Det har aldri vært større oppmerksomhet rundt denne sammenhengen (begge veier) i helsevesenet enn det er i dag. Setter ikke folk seg inn i hva de snakker om før de kommer med slike ville påstander?

Anonymkode: 8f1eb...5ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...