Gå til innhold

Er dette greit? Vold i forhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å utøve vold (både menn og kvinner) mot en annen er et lovbrudd. I utgangspunktet skal ikke kvinnen slå mannen! Leste lenger oppe at noen mente at politiet burde bli involvert hvis mannen slo henne, men det var jo hun som slo først? Da skal i utgangspunktet HUN bli kontaktet av politiet, deretter mannen ettersom det ikke var selvforsvar. Selvsagt er det ikke greit å utøve vold mot et annet individ (unntatt selvforsvar) for noe som helst grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Teriyaki skrev:

Vold er aldri ok. Verken psykisk eller fysisk vold. 

Hva med å svare på langvarig psykisk vold med et klaps? Er klapset automatisk verre fordi det er fysisk?det er sånn det høres ut her i tråden. 

Anonymkode: e1aad...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, litlameg skrev:

Å utøve vold (både menn og kvinner) mot en annen er et lovbrudd. I utgangspunktet skal ikke kvinnen slå mannen! Leste lenger oppe at noen mente at politiet burde bli involvert hvis mannen slo henne, men det var jo hun som slo først? Da skal i utgangspunktet HUN bli kontaktet av politiet, deretter mannen ettersom det ikke var selvforsvar. Selvsagt er det ikke greit å utøve vold mot et annet individ (unntatt selvforsvar) for noe som helst grunnlag.

Har du lest hva TS skriver om hvorfor hun i fortvilelse klapset til mannen? Tenker og handler du alltid rasjonelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å svare på langvarig psykisk vold med et klaps? Er klapset automatisk verre fordi det er fysisk?det er sånn det høres ut her i tråden. 

Anonymkode: e1aad...

Anonymkode: 4f05c...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Har du lest hva TS skriver om hvorfor hun i fortvilelse klapset til mannen? Tenker og handler du alltid rasjonelt?

Jeg har lest det. Det er kanskje greit for deg, men etter norges lover  er ikke dette greit. Straffeloven 2005 §271; " Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk. "

Du kan ha din mening, men jeg mener det ikke er grunnlag til å utøve vold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen i forholdet har gjort eller sagt noe fryktelig sårende til damen, og damen blir så fortvilet og sint at hun klapser til mannen med flat hand, er det greit at mannen slår tilbake fire-fem ganger med full styrke når han er mye større og sterkere enn henne? Er det greit å ta igjen dobbelt eller mer? Jeg vet at det ikke er greit å slå i utgangspunktet, jeg er bare interessert i å vite hva folk mener om å ta igjen med flere ganger styrke og intensitet. 

Anonymkode: e1aad...1c1

Volder aldri greit uansett om.det er forhold eller ikke. 

At damen slår først har mye å si. At mannen har såret henne har ikke så stor betydning for at hun slo først. Det er den volden som er avgjørende. Dette med det første slaget er svært avgjørende I forhold til en straffeutmålingen på den som tar igjen. 

Når mannen slår så hardt at det blir fysiske skader blir hennes første slag avgjørende I straffeutmålingen. 

Mannen kan anmelde henne for slag med flat hand. Dette er også vold som kvinnen må stå til rette for. 

F.eks.om du blir overfalt og tar igjen. Klarer grise bankende som overfalt må du stå til rette for dette. Du blir straffet for unødvendig vold I forhold til det som var nødvendig I forhold til forsvar. Mens overfallperson får mildere straff da sikkert lykkes. 

Slik er det her med. Tar mannen igjen veldig hardt må han stå til rette selv om hun begynte. Hun skal også straffes evt. Mannen lavere straff pga slaget  fra kona.

At han har vært f.eks. utro spiller ingen rolle. Det er ikke ulovlig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å svare på langvarig psykisk vold med et klaps? Er klapset automatisk verre fordi det er fysisk?det er sånn det høres ut her i tråden. 

Anonymkode: e1aad...1c1

Nå er det ikke greit å svare tilbake med vold uansett, men jeg vil definitivt si at å bli utsatt for langvarig psykisk vold setter langt dypere spor enn å bli klapset til med flat hånd en gang. 

Har vært utsatt for psykisk vold i mange år selv, og kan med hånden på hjertet si at jeg hadde foretrukket å bli klapset til. Til sammenligning har den psykiske volden satt langt dypere spor enn den gangen han tok tak i meg og slengte meg i sofaen. 

Når det er sagt så må jeg bare gjenta det at det er ikke ok uansett å svare tilbake fysisk, og det er selvsagt ikke greit å slå tilbake 4-5 ganger med knytter neve mot en mindre og svakere person. Rimelig sikker på hvem som hadde blitt dømt i en rettsak for å si det sånn. 

Likevel, du får ikke noe bekreftelse fra meg på at det var greit å klapset til han. Jeg vil anbefale deg å i stedet for å søke bekreftelse på at det han gjorde var verst, at du gjør to ting; 

1. Forlat han. 

2. Aldri ty til fysisk utagering igjen. Kjenner du på samme frustrasjon og avmakt igjen, så heller i veggen, forlat situasjonen etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Teriyaki skrev:

Nå er det ikke greit å svare tilbake med vold uansett, men jeg vil definitivt si at å bli utsatt for langvarig psykisk vold setter langt dypere spor enn å bli klapset til med flat hånd en gang. 

Har vært utsatt for psykisk vold i mange år selv, og kan med hånden på hjertet si at jeg hadde foretrukket å bli klapset til. Til sammenligning har den psykiske volden satt langt dypere spor enn den gangen han tok tak i meg og slengte meg i sofaen. 

Når det er sagt så må jeg bare gjenta det at det er ikke ok uansett å svare tilbake fysisk, og det er selvsagt ikke greit å slå tilbake 4-5 ganger med knytter neve mot en mindre og svakere person. Rimelig sikker på hvem som hadde blitt dømt i en rettsak for å si det sånn. 

Likevel, du får ikke noe bekreftelse fra meg på at det var greit å klapset til han. Jeg vil anbefale deg å i stedet for å søke bekreftelse på at det han gjorde var verst, at du gjør to ting; 

1. Forlat han. 

2. Aldri ty til fysisk utagering igjen. Kjenner du på samme frustrasjon og avmakt igjen, så heller i veggen, forlat situasjonen etc.

@litlameg

Anonymkode: 342f4...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å svare på langvarig psykisk vold med et klaps? Er klapset automatisk verre fordi det er fysisk?det er sånn det høres ut her i tråden. 

Anonymkode: e1aad...1c1

Ja det blir det blir straks mye verre. Det er også en av grunnene til at menn blir dømt I famile krangler for HUN er som regel  flink og smart til å provosere. Er klaps I feil øyblikk på kona er veldig avgjørende straffemessig. Du må ut av felles hjem - rettsavgjørelse. Kan få hastesak på dette. Blir satt på glattcelle mens hun sitter hjemme og ler. Alt gikk som planlagt tenker hun. Vanskelig med samvær barn ovs. Barnevernet skal vurdere om du skikket. Ingen bolig. Jobben ryker. 

Ja slike slue damer finnes. Det er helt sant. Ikke alle voldssaker er som de ser ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@litlameg

Anonymkode: 342f4...d80

Det er flere som har opplevd fysisk og psykisk vold. Jeg ble mishandlet i 15 år både psykisk og fysisk. Dette gir mer enn nok erfaring til å argumentere her ja. Selv da jeg ble mishandlet gjorde jeg ikke noe tilbake, selv om det hadde blitt selvforsvar. Etter min mening (og lovens) er verbale ytringer ikke grunnlag til å utøve vold med mindre det kan anses som trussel (straffeloven 2005 §222). Som sagt er det ikke greit å utøve vold. Forstår utrolig godt at man blir så sliten av psykisk vold, men ta tar du opp telefonen og ringer politiet, deretter kommer man seg vekk og går til psykolog. Det er det mest fornuftige, mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, litlameg skrev:

Det er flere som har opplevd fysisk og psykisk vold. Jeg ble mishandlet i 15 år både psykisk og fysisk. Dette gir mer enn nok erfaring til å argumentere her ja. Selv da jeg ble mishandlet gjorde jeg ikke noe tilbake, selv om det hadde blitt selvforsvar. Etter min mening (og lovens) er verbale ytringer ikke grunnlag til å utøve vold med mindre det kan anses som trussel (straffeloven 2005 §222). Som sagt er det ikke greit å utøve vold. Forstår utrolig godt at man blir så sliten av psykisk vold, men ta tar du opp telefonen og ringer politiet, deretter kommer man seg vekk og går til psykolog. Det er det mest fornuftige, mener jeg.

 

Hva med å lese hva som blir skrevet, jeg er ikke uenig i deg,men du svarer ikke på det som blir skrevet...

 

Anonymkode: 342f4...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, litlameg skrev:

Det er flere som har opplevd fysisk og psykisk vold. Jeg ble mishandlet i 15 år både psykisk og fysisk. Dette gir mer enn nok erfaring til å argumentere her ja. Selv da jeg ble mishandlet gjorde jeg ikke noe tilbake, selv om det hadde blitt selvforsvar. Etter min mening (og lovens) er verbale ytringer ikke grunnlag til å utøve vold med mindre det kan anses som trussel (straffeloven 2005 §222). Som sagt er det ikke greit å utøve vold. Forstår utrolig godt at man blir så sliten av psykisk vold, men ta tar du opp telefonen og ringer politiet, deretter kommer man seg vekk og går til psykolog. Det er det mest fornuftige, mener jeg.

Jepp du har forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Peter007 skrev:

Jepp du har forstått. 

Nå har ikke jeg lest alle sidene her i tråden, men er det virkelig så mange som mener det er greit å svare tilbake med å være fysisk da? Tror nå de fleste er enige at det ikke er greit å ta igjen, verken på den ene eller andre måten. For meg har det i alle fall aldri vært et tema å skulle ta igjen. Det faller meg ikke naturlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, litlameg skrev:

Jeg har lest det. Det er kanskje greit for deg, men etter norges lover  er ikke dette greit. Straffeloven 2005 §271; " Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk. "

Du kan ha din mening, men jeg mener det ikke er grunnlag til å utøve vold. 

Gjelder det barn også? Da skulle min mor ha sittet i livsvarig fengsel, og min mann også som dengte meg flere ganger i årenes løp, kastet servise, bøker og diverse etter meg rett som det var. Jeg hadde ingen steder å ta veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Gjelder det barn også? Da skulle min mor ha sittet i livsvarig fengsel, og min mann også som dengte meg flere ganger i årenes løp, kastet servise, bøker og diverse etter meg rett som det var. Jeg hadde ingen steder å ta veien.

Kan du utfylle litt om hva du mener med barn? Om barn kan utøve vold? Alle KAN utøve vold men kun de som følger grunnvilkår for straffeansvar kan bli straffet. Det vil si at barn under 15 år som er under den kriminelle lavalder ikke kan bli straffet fordi de ikke er etter straffeloven 2005 §20 tilregnelige med mindre det er ekstreme forhold. Barn som blir utsatt for vold er selvsagt ikke greit. 

Når det kommer til "ingen steder å ta veien" så finnes det krisesentre. Som tenåring ble jeg kastet ut og hadde heller ingen steder å ta veien. Ettersom at jeg var over 18 år kunne ikke barnevern hjelpe meg så da ble det krisesenteret. Jeg forstår at det er lettere sagt enn gjort, men det er aldri "ingen andre muligheter". Virkelig leit å høre om hva du be utsatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, Teriyaki skrev:

Nå har ikke jeg lest alle sidene her i tråden, men er det virkelig så mange som mener det er greit å svare tilbake med å være fysisk da? Tror nå de fleste er enige at det ikke er greit å ta igjen, verken på den ene eller andre måten. For meg har det i alle fall aldri vært et tema å skulle ta igjen. Det faller meg ikke naturlig. 

Ja det et som du skriver det bør være 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, litlameg skrev:

Kan du utfylle litt om hva du mener med barn? Om barn kan utøve vold? Alle KAN utøve vold men kun de som følger grunnvilkår for straffeansvar kan bli straffet. Det vil si at barn under 15 år som er under den kriminelle lavalder ikke kan bli straffet fordi de ikke er etter straffeloven 2005 §20 tilregnelige med mindre det er ekstreme forhold. Barn som blir utsatt for vold er selvsagt ikke greit. 

Når det kommer til "ingen steder å ta veien" så finnes det krisesentre. Som tenåring ble jeg kastet ut og hadde heller ingen steder å ta veien. Ettersom at jeg var over 18 år kunne ikke barnevern hjelpe meg så da ble det krisesenteret. Jeg forstår at det er lettere sagt enn gjort, men det er aldri "ingen andre muligheter". Virkelig leit å høre om hva du be utsatt for.

Denne tråden handler ikke om meg, men i korte trekk bestod min barndom av stadige ydmykelser fra min mor, kjeft og ørefiker.

Krisesentre fantes ikke da jeg var ung mor, så jeg hadde ingen steder å søke tilflukt.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, litlameg skrev:

Å utøve vold (både menn og kvinner) mot en annen er et lovbrudd. I utgangspunktet skal ikke kvinnen slå mannen! Leste lenger oppe at noen mente at politiet burde bli involvert hvis mannen slo henne, men det var jo hun som slo først? Da skal i utgangspunktet HUN bli kontaktet av politiet, deretter mannen ettersom det ikke var selvforsvar. Selvsagt er det ikke greit å utøve vold mot et annet individ (unntatt selvforsvar) for noe som helst grunnlag.

Vet du, dette er f meg for dumt altså! Politiet vil neppe anholde TS for å lappe til møkkamannen sin men sikker arrestere mannen ettersom han er STOR risiko med sin vold!  Ingen skal slå! TS burde selvsagt bare kaste mannen på dør når han er utro og lyver! MEN  hans vold er tusen ganger verre og større trussel!

Det er direkte stygt mot  MILLIONER av kvinner som blir dengt av eks, partner hver år!! Største trusselen mot kvinners helse er nettopp den type vold!   TS, du bør anmelde og få fyren fengslet.

Er menn fislete her på KG??

Jeg ble dengt helseløs av eks, jeg gjorde så stor motstand som jeg klarte, (jeg er 178 og atletisk)men hadde ikke sjans i havet mot grov vold, strypetak og militærtrent eks! Om jeg hadde fått inn et ballespark så hadde han FORTSATT blitt fengslet og dømt !   Ikke våg og sammenlign lapping med gjentatte slag! 

Anonymkode: d760a...86e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, dette er f meg for dumt altså! Politiet vil neppe anholde TS for å lappe til møkkamannen sin men sikker arrestere mannen ettersom han er STOR risiko med sin vold!  Ingen skal slå! TS burde selvsagt bare kaste mannen på dør når han er utro og lyver! MEN  hans vold er tusen ganger verre og større trussel!

Det er direkte stygt mot  MILLIONER av kvinner som blir dengt av eks, partner hver år!! Største trusselen mot kvinners helse er nettopp den type vold!   TS, du bør anmelde og få fyren fengslet.

Er menn fislete her på KG??

Jeg ble dengt helseløs av eks, jeg gjorde så stor motstand som jeg klarte, (jeg er 178 og atletisk)men hadde ikke sjans i havet mot grov vold, strypetak og militærtrent eks! Om jeg hadde fått inn et ballespark så hadde han FORTSATT blitt fengslet og dømt !   Ikke våg og sammenlign lapping med gjentatte slag! 

Anonymkode: d760a...86e

Jeg har da aldri sammenlignet slapping og slag? Jeg punkterte bare fakta om at begge deler er vold og dermed mot den norske lov. Dette er vel et forum hvor jeg kan ytre min egen mening? Jeg har verken brutt regler her inne eller den norske lov så du burde roe deg ned. Jeg beklager at du har opplevd det du har, men jeg har da opplevd vold selv? Jeg kan vel ha min egen mening og støtte den norske lov. Etter min mening er det dumt at hun skal slappe han, selv om mannen var slik. Det er min mening, og den norske lov. Jeg slo aldri til min mishandler, og angrer ikke ett sekund. Du skal få mene det du vil, men for guds skyld, la meg ha min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...