Gå til innhold

Lovbrudd og brev fra politiet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis påtalemyndigheten vedtar at saken kan avgjøres ved en bot så vil du få et brev fra politiet hvor du blir bedt om å erkjenne tilfellet og vedta boten. Deretter må du signere og returnere et eksemplar av vedtaket innen en uke og når du har gjort det så sender politiet kravet til SI for innkreving. 

Anonymkode: f77c9...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest tråden, men du kan si at du har søkt om sånn politiattest for en jobb du har søkt på? :) Mamma fikk fnatt når jeg fikk det i posten pga studier 

Anonymkode: 33b27...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det går ikke an å få forenklet forelegg for naskeri, så det kommer du ikke til å få. Har du tatt i mot juridiske råd fra noen uten juridisk kompetanse?

Har du vedtatt forelegget? Hvis det er et forenklet forelegg må du jo vedta det. Men det har du selvsagt ikke gjort, og kan du selvsagt ikke gjøre fordi naskeri ikke er en trafikkforseelse eller et brudd på tolloven. 

Bare si det er politiattest for å være ekstravakt i en barnehage.

Lol, tror du vi bor i Nord-Korea? Forelegg må man idømmes, dette kan ikke en vekter gjøre. Det du har skrevet under på håper jeg er en tilståelse (du har vel ikke anmeldt deg selv?). 

At du får et forelegg er slettes ikke sikkert. Det er mulig de sender saken til konfliktrådet, da får du en telefonsamtale fra politiet bare. Jeg ble ringt opp av dem en gang og var sånn: "faen, hva har jeg gjort nå". Men de bare lurte på om jeg ville ta innbruddstyvene til konfliktrådet, og det virket jo fornuftig.

Å dra til et postkontor virker slitsomt, du kan selvsagt gjøre det på nett. Hvorfor ber du om juridiske råd fra en vekter? Bruker du å spørre bilmekanikere om investeringsråd eller blomsterhandlere om motorolje? Jurister og advokater yter juridisk bistand, ikke vektere. Det er ennå dummere å høre på rådene til fornærmedes vekter, de har jo kun incentiver til å lyve for deg.

Selvsagt kan du omadressere posten, gratis i noen måneder, og så koster det penger.

Vekteren er en idiot som helt åpenbart er blottet for juridisk forståelse. Du har blitt anmeldt for et lovbrudd, du har tilstått, men du er ennå ikke dømt. Det er 100% sikkert at du ikke får et forenklet forelegg. Du vil kanskje få et forelegg, det er slettes ikke sikkert.  Men forelegg er ikke den neste muligheten, du kan også bli innkalt til avhør, til konfliktrådet, rettssak eller så kan saken bli henlagt på grunn av manglende ressurser. Slike saker henlegges OFTE.

SI kan ikke gi bøter, du kan ikke få bot uten dom. Du er ikke dømt for noe. Når du signerer på et forelegg er du dømt for noe. Fartsovertredelser gir deg forenklede forelegg, du kan ikke få forenklet forelegg for nasking.

Politiet bruker Digipost til politiattester iallefall.

Hvis det var et forenklet forelegg (noe det garantert ikke er fordi det kun brukes i mindre tollsaker og i trafikken) måtte hun vedta boten. En vekter kan selvsagt ikke gi noen et forenklet forelegg.

Et forenklet forelegg må du godkjenne på stedet! Dessuten brukes de KUN på trafikklovbrudd og brudd på tolloven!!!

Aldri be om juridiske råd fra vektere, de kan ikke juss!

Har du anmeldt deg selv? Det du skrev under på var sannsynligvis en tilståelse eller lignende. Protip: Aldri signer noe som helst som du ikke vet 100% sikkert hva er og hva implikasjonene av er!!!

Husk at SI har evigheter i behandlingstid og politiet har det samme. Det har politiet. Det kommer til å ta flere måneder før du hører noe som helst.

Det var da voldsomt. 

Jeg skrev under på det arket der vekteren skrev opp informasjon om meg (han spurte om legitimasjon), hva jeg hadde stjålet, postnummer og sted. Det var vel en tilståelse på at jeg hadde stjålet, ja. Men jeg har jo ikke spurt vekteren om juridiske råd? Jeg spurte bare hva som skjer videre, og da sa han at saken anmeldes, politiet tar det videre, og jeg får mest sannsynlig en bot.

Men hva kommer til å skje videre nå, da? Jeg trodde jeg "bare" får en bot i posten når politiet har behandlet anmeldelsen. Men må jeg inn til avhør, rettssak?! Er å godta et forelegg det samme som å bli dømt for noe? 

Anonymkode: 41916...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis påtalemyndigheten vedtar at saken kan avgjøres ved en bot så vil du få et brev fra politiet hvor du blir bedt om å erkjenne tilfellet og vedta boten. Deretter må du signere og returnere et eksemplar av vedtaket innen en uke og når du har gjort det så sender politiet kravet til SI for innkreving. 

Anonymkode: f77c9...d59

Okei, men sendes dette via vanlig post, eller kan det sendes som til Digipost? Jeg sliter jo hvis jeg først må få brev hvor jeg blir bedt om å vedta boten, og så må få et nytt brev fra SI med innkreving, med tanke på at det sendes til min folkeregistrerte adresse. 

Anonymkode: 41916...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt. 

Jeg skrev under på det arket der vekteren skrev opp informasjon om meg (han spurte om legitimasjon), hva jeg hadde stjålet, postnummer og sted. Det var vel en tilståelse på at jeg hadde stjålet, ja. Men jeg har jo ikke spurt vekteren om juridiske råd? Jeg spurte bare hva som skjer videre, og da sa han at saken anmeldes, politiet tar det videre, og jeg får mest sannsynlig en bot.

Men hva kommer til å skje videre nå, da? Jeg trodde jeg "bare" får en bot i posten når politiet har behandlet anmeldelsen. Men må jeg inn til avhør, rettssak?! Er å godta et forelegg det samme som å bli dømt for noe? 

Anonymkode: 41916...afe

Det er en tilståelse da, sannsynligvis ikke et sjakktrekk å skrive under på den.

Du spurte hva som skjer videre i en juridisk prosess, det er å be om juridiske råd. 

Sannsynligvis skjer ingenting, politiet henlegger naskeri-saker i hytt og pine. De trenger vel neppe et avhør når de har en signert tilståelse. Hvis du har flaks blir du innkalt i konfliktrådet. Du må kun i rettssak hvis du er uenig i boten.

Forenklede forelegg godtar man, mens vanlige forelegg får man bare. Hvis du får et forelegg er du dømt for noe. 

Er det ikke litt kjipt å miste muligheten til å dra til USA fordi du stjal noe? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er en tilståelse da, sannsynligvis ikke et sjakktrekk å skrive under på den.

Du spurte hva som skjer videre i en juridisk prosess, det er å be om juridiske råd. 

Sannsynligvis skjer ingenting, politiet henlegger naskeri-saker i hytt og pine. De trenger vel neppe et avhør når de har en signert tilståelse. Hvis du har flaks blir du innkalt i konfliktrådet. Du må kun i rettssak hvis du er uenig i boten.

Forenklede forelegg godtar man, mens vanlige forelegg får man bare. Hvis du får et forelegg er du dømt for noe. 

Er det ikke litt kjipt å miste muligheten til å dra til USA fordi du stjal noe? 

Ok, skjønner. 

Hvorfor var det ikke et sjakktrekk å skrive under? Hadde jeg ikke skrevet under kunne det jo blitt rettssak, sier du? Utfallet ville jo trolig blitt det samme, fordi jeg har jo tilstått uansett. 

Hvorfor er det flaks å bli innkalt til konfliktrådet? Hva skjer der? 

Jo, det er veldig kjipt. Men er det slik at hvis jeg ikke begår nye lovbrudd innen to år, så fjernes dette fra rullebladet? Har jo absolutt ikke tenkt å gjøre noen flere lovbrudd i fremtiden. 

Anonymkode: 41916...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men sendes dette via vanlig post, eller kan det sendes som til Digipost? Jeg sliter jo hvis jeg først må få brev hvor jeg blir bedt om å vedta boten, og så må få et nytt brev fra SI med innkreving, med tanke på at det sendes til min folkeregistrerte adresse. 

Anonymkode: 41916...afe

Vedtaksbrevet blir alltid sendt som vanlig post, men brev fra SI blir nok sannsynlig sendt som digipost. 

Anonymkode: f77c9...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vedtaksbrevet blir alltid sendt som vanlig post, men brev fra SI blir nok sannsynlig sendt som digipost. 

Anonymkode: f77c9...d59

Vedtaksbrevet? Altså det som jeg må erkjenne tilfellet og vedta boten? Hvorfor sendes ikke det som digipost?

I så fall må jeg finne en bortforklaring til foreldrene mine, slik at de videresender brevet til meg. Da må jeg skrive under, sende tilbake til Politiet, og så får jeg brev fra SI? 

Vet du/dere om jeg hører noe fra politiet før vedtaksbrevet kommer, eller om det bare sendes uten at de kontakter meg først? 

Anonymkode: 41916...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner. 

Hvorfor var det ikke et sjakktrekk å skrive under? Hadde jeg ikke skrevet under kunne det jo blitt rettssak, sier du? Utfallet ville jo trolig blitt det samme, fordi jeg har jo tilstått uansett. 

Hvorfor er det flaks å bli innkalt til konfliktrådet? Hva skjer der? 

Jo, det er veldig kjipt. Men er det slik at hvis jeg ikke begår nye lovbrudd innen to år, så fjernes dette fra rullebladet? Har jo absolutt ikke tenkt å gjøre noen flere lovbrudd i fremtiden. 

Anonymkode: 41916...afe

Fordi å tilstå aldri hjelper deg i en straffesak. Du gjorde det lettere å få deg dømt. Hvis du ikke tilsto måtte de jo avhøre deg eller ta deg til retten. I en rettssak kan du slippe unna. Folk er alt for redd rettssaker, det er fjottete. Rettssaker er bra.

I konfliktrådet forklarer du hvor grusomt livet ditt er og hvordan din uheldige livssituasjon fikk deg til å stappe en entrecaute ned i trusa mens en sikkerhetsvakt så på. Så babler butikksjefen en stund om et eller annet. Med dere har dere to meglere som er noen evneveike fjols som mangler både sosial og juridisk kompetanse. Sammen utarbeider dere en avtale, vanligvis at du gjør noe arbeid for butikksjefen, og så slipper du  bot og alle ekte konsekvenser.

Aner ikke hvor du har to år fra, det gjelder kun godkjente avtaler i konfliktrådet. Uttømmende politiattest forsvinner det aldri fra, og fra begrenset blir det i tre år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedtaksbrevet? Altså det som jeg må erkjenne tilfellet og vedta boten? Hvorfor sendes ikke det som digipost?

I så fall må jeg finne en bortforklaring til foreldrene mine, slik at de videresender brevet til meg. Da må jeg skrive under, sende tilbake til Politiet, og så får jeg brev fra SI? 

Vet du/dere om jeg hører noe fra politiet før vedtaksbrevet kommer, eller om det bare sendes uten at de kontakter meg først? 

Anonymkode: 41916...afe

Hvor lenge er det siden du ble anmeldt? Du har garantert tre måneder før politiet behandler saken, så du har kjempegod tid til å omadressere posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedtaksbrevet? Altså det som jeg må erkjenne tilfellet og vedta boten? Hvorfor sendes ikke det som digipost?

I så fall må jeg finne en bortforklaring til foreldrene mine, slik at de videresender brevet til meg. Da må jeg skrive under, sende tilbake til Politiet, og så får jeg brev fra SI? 

Vet du/dere om jeg hører noe fra politiet før vedtaksbrevet kommer, eller om det bare sendes uten at de kontakter meg først? 

Anonymkode: 41916...afe

Vedtaksbrevet sendes som vanlig post fordi du får to eksemplarer og en ferdig frankert og adressert returkonvolutt som du skal benytte når du skal returnere det ene signerte ekseplaret.

Hvis du allerede har tilstått og signert på det og saken dermed virker ferdig oppklart, så blir du ikke innkalt til ytterligere avhør. 

Anonymkode: f77c9...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å svare deg ordentlig selv om du er umenneskelig frekk i måten du skriver på: 

Føler du virkelig at du nå besitter moralsk høydegrunn til å fordømme meg?

Sannheten er uansett at du har gjort deg selv til ei forbryterske, og snart vil du motta dommen i posten.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da spør jeg videre: Bruker ikke politiet Digipost? 

Anonymkode: 41916...afe

Jeg vet faktisk ikke. Det er mye snakk om at den skriftlige kommunikasjonen med det offentlige digitaliseres i disse dager, men jeg antar det varier fra etat til etat.

Antagelig er det NAV som prioriteres her, og for alt vi vet kan det nok ta lenger tid før politiet sender saksdokumenter og domsavsigelse elektronisk til digipostkassen din. Jeg tviler vel egentlig på at politietaten har blitt venner med digipostkassen din på nåværende tidspunkt.

Så du bør nok forberede en forklaring til foreldrene din for hvorfor politiet sender brev til deg. Oppdater oss gjerne hvordan det gikk. :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har fått fartsbot feks har de kommet i postkassen, med politidistriktets konvolutt. 

Anonymkode: 55410...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, amativeReflection skrev:

Fordi å tilstå aldri hjelper deg i en straffesak. Du gjorde det lettere å få deg dømt. Hvis du ikke tilsto måtte de jo avhøre deg eller ta deg til retten. I en rettssak kan du slippe unna. Folk er alt for redd rettssaker, det er fjottete. Rettssaker er bra.

I konfliktrådet forklarer du hvor grusomt livet ditt er og hvordan din uheldige livssituasjon fikk deg til å stappe en entrecaute ned i trusa mens en sikkerhetsvakt så på. Så babler butikksjefen en stund om et eller annet. Med dere har dere to meglere som er noen evneveike fjols som mangler både sosial og juridisk kompetanse. Sammen utarbeider dere en avtale, vanligvis at du gjør noe arbeid for butikksjefen, og så slipper du  bot og alle ekte konsekvenser.

Aner ikke hvor du har to år fra, det gjelder kun godkjente avtaler i konfliktrådet. Uttømmende politiattest forsvinner det aldri fra, og fra begrenset blir det i tre år. 

Jeg bare leste dette med to år på en eller annen nettside, men det stemmer sikkert ikke. Men da får det vel bare stå på politiattesten, da. Det eneste jeg trenger politiattest til er i forbindelse med studier (helsefag), og når jeg skal søke relevant deltidsjobb under studiene + jobb etter endt utdannelse. Og denne begrensede politiattesten omfatter vel ikke slike lovbrudd, så da vil det ikke vises. 

36 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvor lenge er det siden du ble anmeldt? Du har garantert tre måneder før politiet behandler saken, så du har kjempegod tid til å omadressere posten.

Det var for et par uker siden. Men hvis slik omadressering koster penger i hytt og pine, så dropper jeg det. Da får jeg heller finne en bortforklaring, feks. si at vedtaksbrevet er en politiattest eller lignende. Så videresender moren min det til meg i studiebyen. 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedtaksbrevet sendes som vanlig post fordi du får to eksemplarer og en ferdig frankert og adressert returkonvolutt som du skal benytte når du skal returnere det ene signerte ekseplaret.

Hvis du allerede har tilstått og signert på det og saken dermed virker ferdig oppklart, så blir du ikke innkalt til ytterligere avhør. 

Anonymkode: f77c9...d59

Ok :) Men vet du eller noen andre hvor stor en slik bot er på, sånn ca? Tror tyveriet var for nesten 300 kr. 

26 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Føler du virkelig at du nå besitter moralsk høydegrunn til å fordømme meg?

Sannheten er uansett at du har gjort deg selv til ei forbryterske, og snart vil du motta dommen i posten.

Jeg vet faktisk ikke. Det er mye snakk om at den skriftlige kommunikasjonen med det offentlige digitaliseres i disse dager, men jeg antar det varier fra etat til etat.

Antagelig er det NAV som prioriteres her, og for alt vi vet kan det nok ta lenger tid før politiet sender saksdokumenter og domsavsigelse elektronisk til digipostkassen din. Jeg tviler vel egentlig på at politietaten har blitt venner med digipostkassen din på nåværende tidspunkt.

Så du bør nok forberede en forklaring til foreldrene din for hvorfor politiet sender brev til deg. Oppdater oss gjerne hvordan det gikk. :popcorn:

Det er jo bare å si at det er politiattest eller noe? Jeg studerer innenfor helsefag, så det er ikke usannsynlig at jeg mottar politiattest. 

Anonymkode: 41916...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke sant det er naskeri når beløpet man stjal for er rundt 300 kr? Eller er det over grensen til tyveri? Ser det behandles i ulike paragrafer i straffeloven. 

Anonymkode: 41916...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å si at det er politiattest eller noe? Jeg studerer innenfor helsefag, så det er ikke usannsynlig at jeg mottar politiattest. 

Anonymkode: 41916...afe

Ja-ja, siden du allerede har kokt i hop en plausibel forklaring til foreldrene dine for hvorfor politiet sender deg brev, er det ingen grunn lenger til å la deg svette litt.

Sannheten er nemlig at du mest sannsynlig aldri vil se hverken bot eller brev fra politiet.

Det varier kanskje fra politidistrikt til politidistrikt, men politiet bruker vanligvis ikke politiressurser på slike småsaker i det hele tatt. Du må faktisk stjele for langt større beløp dersom politiet skal finne det regningssvarende å bruke politiressurser på saken din i det hele tatt.

Vekteren fortalte deg nemlig ikke sannheten. Det spiller faktisk ingen rolle at du har skrevet under på en tilståelse, og at du er identifisert med både navn og adresse. Verdien på det du har stjålet er uansett for lite til at politiet vanligvis finner det regningssvarende å bruke politiressurser på saken.

Så det som mest sannsynlig kommer til å skje, er at den du har forulempet bare vil få et automatisk skriv om henleggelse av saken på grunn av bevisets stilling. Du, derimot, vil mest sannsynlig ikke bli tilsendt et eneste skriv fra politiet.

Dermed er skammen du burde føle over at du har gjort deg selv til ei forbryterske, mest sannsynlig være den eneste straffen du kommer til å få for dette.

Og foreldrene dine vil forbli lykkelig uvitende om at datteren deres er ei forbryterske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor og studerer i en annen by enn jeg kommer fra, men er folkeregistrert på adressen der foreldrene mine bor. 

For et par uker siden ble jeg tatt for å stjele for et mindre beløp i en butikk, og fikk beskjed om at jeg kan forvente et forenklet forelegg. Regner med at dette kommer i posten, og da sikkert til min folkeregistrerte adresse siden det vel er den Politiet bruker? 

Jeg ønsker ikke at foreldrene mine skal få vite om dette, og synes derfor det er kjipt at brevet sikkert blir sendt dit. 

Er det mulig å gjøre slik at brevet kommer til adressen min i studentbyen istedet? Eller at det blir sendt til innboksen min i Digipost? 

Regner med brevet kommer til å ha politilogo, noe som sikkert vekker nysgjerrighet hos foreldrene mine. Men det er ikke mulig å se utenpå et slikt brev at det ligger en bot inni? Kan jo også prøve å finne en bortforklaring, og få dem til å videresende brevet til meg. 

Anonymkode: 41916...afe

Snakk med politiet om dette. Til tips, kanskje du ikke skal gjøre det igjen? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer:

du begikk et lovbrudd. Du kom i kontakt med politiet (vektere kan ikke skrive bøter/forelegg). Ut ifra hva du skriver så regner jeg ikke med at du ble tatt inn på cella, og dermed ikke fikk forelegg på stedet. Dersom det er riktig KAN det skje at du får brev fra politiet, med politistempel på konvolutten. Jeg har opplevd begge deler. Oftest har jeg fått brev rett fra statens innkrevingssentral. Du bør ikke uroe deg for at foreldra dine finner ett brev til deg med politi-stempel. Du kan jo bare si at du er vitne i en sak. Har aldri opplevd at statens innkrevingssental har stempla konvoluttene. Eneste jeg kjenner igjen de breva på er at de kommer fra mo i rana, som står på baksiden som returadresse.

Anonymkode: b8828...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Forresten. For å styrke saken din så kan du allerede nå fortelle foreldra dine "om en sak du har vært vitne til". Tar uansett to-fire mnd før det kommer i posten. Ihvertfall her i en større by som jeg bor i.

Anonymkode: b8828...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer:

du begikk et lovbrudd. Du kom i kontakt med politiet (vektere kan ikke skrive bøter/forelegg). Ut ifra hva du skriver så regner jeg ikke med at du ble tatt inn på cella, og dermed ikke fikk forelegg på stedet. Dersom det er riktig KAN det skje at du får brev fra politiet, med politistempel på konvolutten. Jeg har opplevd begge deler. Oftest har jeg fått brev rett fra statens innkrevingssentral. Du bør ikke uroe deg for at foreldra dine finner ett brev til deg med politi-stempel. Du kan jo bare si at du er vitne i en sak. Har aldri opplevd at statens innkrevingssental har stempla konvoluttene. Eneste jeg kjenner igjen de breva på er at de kommer fra mo i rana, som står på baksiden som returadresse.

Anonymkode: b8828...2fe

Forresten, jeg kom på at du faktisk ikke får brev fra politiet derson du har vedtatt forelegget. All ansvar går til statens innkrevingssentral. 

Anonymkode: b8828...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...