Gå til innhold

Bevege seg igjen etter fødsel


Heldiggris

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 29+4 med tvillinger. Dvs at jeg er, ser og føles høygravid ut. Har ikke hatt noen spesielle plager i svangerskapet, annet enn at den siste tiden, etter at jeg har blitt så stor får jeg ikke til å bøye meg ned, bevege meg normalt, sove godt om natta osv. I tillegg har jeg kun 1 gir og det er et sakte et. Hvis jeg prøver å skynde meg eller gire opp så får jeg bare masse kynnere og blir litt svimmel. Jeg lurer på hvor raskt disse plagene gir seg etter fødsel. Jeg snakker altså ikke om å føle seg som et supermenneske eller om å begynne å trene eller være seg selv 100% som før, men;

hvor lenge etter fødsel vil jeg kunne bøye meg, bevege meg og sove uten ubehag (tenker da kun på komfort, ikke å bli vekket av barn som skal ammes) og klare å gå raskt hvis jeg må? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på bena igjen 10 minutter etter fødsel og sov som en stein den natten :) Var med andre ord tilbake til meg selv, bortsett fra litt mage, kun kort tid etter fødsel. Det var HERLIG! :)

 

Anonymkode: 4d17e...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formå,si det enkelt, når barna er ute er byrden din over. Da begynner en ny tid. Vær glad dumkan bevege deg litt. 

Anonymkode: ef3ba...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født 3 ganger og har følt meg frisk og rask rimelig kjapt etter fødsel hver gang, til tross for litt småplager etter fødsel.

Etter første fødsel mistet jeg en del blod, og var litt redusert det første døgnet, samt at jeg hadde sydd en del(og stramt) så var litt plaget av det(bl a vondt å sitte). Men det var snakk om noen dager så var det over. Var ute på trilletur en uke etter fødsel.

Fødsel 2 og 3 var raske, ukompliserte fødsler, så jeg var i kjempefin form med det samme etterpå. Men bekkenet fikk seg en trøkk begge ganger, så var litt hemmet av det de første dagene(vondt å gå), men det gikk gradvis over og 14 dager etter fødsel merket jeg ikke noe mer til det. Ute på trilletur få dager etter fødsel.

Har aldri hatt problemer med å ligge komfortabelt etter fødsel, men å ligge på magen er ikke så godt med melkesprengte pupper.

Anonymkode: 50938...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe og gikk som normalt rett etter fødselen. Var så heldig at jeg ikke revnet noe, så hadde ikke noe ubehag. Var deilig å endelig kunne gå raskt og normalt igjen, og ikke minst ligge på magen! 😊 Men dette er jo veldig individuelt, selvsagt. Er ikke sikkert jeg er like spretten neste gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok et par uker for meg, tror jeg. Var sår i stingene. 

Anonymkode: 0f63c...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tok noen uker, mistet endel blod så svimlet når jeg reiste meg. Litt slapp og sting som gjorde vondt. Men var jo betydelig lettere å bøye seg , følte meg 30 kg lettere for å si det sånn selv om jeg ikke var det :fnise:

Anonymkode: 77199...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe av senga med en gang jeg, dusjet i løpet av de to første timene vi var på føden, pappa stelte babyen sammen med en barnepleier imens☺️ Hadde ikke vondt når jeg satt etterpå heller, men jeg slapp både rifter og sting heldigvis! Var sykt støl dagen etterpå, men trillet hjem fra sykehuset to dager etter fødsel☺️

Anonymkode: bbe0e...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Kommer an på. En uke siden fødsel her, jeg greier ikke gå raskt, og kun korte turer er aktuelt. Dette pga det gjør vondt i stingene. 

Hadde jeg ikke blitt sydd hadde jeg vært i super form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var oppe av senga med en gang jeg, dusjet i løpet av de to første timene vi var på føden, pappa stelte babyen sammen med en barnepleier imens☺️ Hadde ikke vondt når jeg satt etterpå heller, men jeg slapp både rifter og sting heldigvis! Var sykt støl dagen etterpå, men trillet hjem fra sykehuset to dager etter fødsel☺️

Anonymkode: bbe0e...d3c

Ganske likt som meg bare at jeg hadde er par sting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Innser at jeg må klage og ta videre min sak til sykehuset etter fødselen. :( 

Fire uker side fødsel i dag. Revnet to steder, men ble sydd og stingene er jo grodd. Men det er vindt/vanskelig å sitte + reise seg. Knakk halebeinet, må krysse beina om jeg skal nyde eller hoste, om jeg går for mye (10 minutter i strekk, med en gange som ei gammel dame) så har jeg vondt i underlivet. Det stikker noe ut av kjeden og det kjennes ut som om organer skal falle ut om jeg nyser eller går. Som om jeg har en gammel tampong halvveis inn. 

Nei, noe er fryktelig galt. Se sa det kunne ta tid å komme seg, men når andre sier deg har tatt så kort tid, så er det ikke bare "slik det er" etter en fødsel. :(

Anonymkode: 58777...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på beina rett etter jeg var ferdig med sying. Jeg revnet i alle retninger, så hadde en del smerter nedentil i noen uker etterpå. Trillet tur dagen etter og løp uka etter. Gikk ikke så fort, men jeg fikk det til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow! Innser at jeg må klage og ta videre min sak til sykehuset etter fødselen. :( 

Fire uker side fødsel i dag. Revnet to steder, men ble sydd og stingene er jo grodd. Men det er vindt/vanskelig å sitte + reise seg. Knakk halebeinet, må krysse beina om jeg skal nyde eller hoste, om jeg går for mye (10 minutter i strekk, med en gange som ei gammel dame) så har jeg vondt i underlivet. Det stikker noe ut av kjeden og det kjennes ut som om organer skal falle ut om jeg nyser eller går. Som om jeg har en gammel tampong halvveis inn. 

Nei, noe er fryktelig galt. Se sa det kunne ta tid å komme seg, men når andre sier deg har tatt så kort tid, så er det ikke bare "slik det er" etter en fødsel. :(

Anonymkode: 58777...c90

Den følelsen av at noe faller ut av underlivet hadde jeg etter første fødsel, da ble baby tatt med vakuum og jeg ble klippet og sydd en del. Hadde det sånn i ca 6 uker etter fødsel, spesielt om jeg gikk litt mye/langt. Men var som om det ga seg når jeg bare fikk trent meg litt opp igjen. Stingene forsvant og ubehaget der ga seg etter 14 dager, men hadde denne rare følelsen i underlivet i noen uker til.

Var kun etter første fødsel jeg kjente det slik, etter de to andre har jeg ikke merket noe.

Men du kjenner best selv, føler du at noe er galt så tar du kontakt med lege og får det sjekket. Du skal vel på 6 ukerskontroll, slikt kan jo sjekkes der.

Anonymkode: 50938...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow! Innser at jeg må klage og ta videre min sak til sykehuset etter fødselen. :( 

Fire uker side fødsel i dag. Revnet to steder, men ble sydd og stingene er jo grodd. Men det er vindt/vanskelig å sitte + reise seg. Knakk halebeinet, må krysse beina om jeg skal nyde eller hoste, om jeg går for mye (10 minutter i strekk, med en gange som ei gammel dame) så har jeg vondt i underlivet. Det stikker noe ut av kjeden og det kjennes ut som om organer skal falle ut om jeg nyser eller går. Som om jeg har en gammel tampong halvveis inn. 

Nei, noe er fryktelig galt. Se sa det kunne ta tid å komme seg, men når andre sier deg har tatt så kort tid, så er det ikke bare "slik det er" etter en fødsel. :(

Anonymkode: 58777...c90

Knakk halebeinet? :ohmy:

Og stikker det noe ut av kjeden din? Man kan få fremfall, men ting skal vel ikke stikke ut? Nei, her ville jeg meg meg til lege asap pg krevd bedre oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den følelsen av at noe faller ut av underlivet hadde jeg etter første fødsel, da ble baby tatt med vakuum og jeg ble klippet og sydd en del. Hadde det sånn i ca 6 uker etter fødsel, spesielt om jeg gikk litt mye/langt. Men var som om det ga seg når jeg bare fikk trent meg litt opp igjen. Stingene forsvant og ubehaget der ga seg etter 14 dager, men hadde denne rare følelsen i underlivet i noen uker til.

Var kun etter første fødsel jeg kjente det slik, etter de to andre har jeg ikke merket noe.

Men du kjenner best selv, føler du at noe er galt så tar du kontakt med lege og får det sjekket. Du skal vel på 6 ukerskontroll, slikt kan jo sjekkes der.

Anonymkode: 50938...647

Ja, her også fikk jeg den følelsen, men det skal jo ikke stikke noe ut av skjeden :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Runforit skrev:

Knakk halebeinet? :ohmy:

Og stikker det noe ut av kjeden din? Man kan få fremfall, men ting skal vel ikke stikke ut? Nei, her ville jeg meg meg til lege asap pg krevd bedre oppfølging.

Det er noen som får prolaps etter fødsel. Innimellom så kan skjedeveggene bli så løse at de nærmest henger ut. I verste fall så lan livmoren synke ned, og da er det gjerne livmortapen man kjenner som stikker ut.

Anonymkode: f3424...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som får prolaps etter fødsel. Innimellom så kan skjedeveggene bli så løse at de nærmest henger ut. I verste fall så lan livmoren synke ned, og da er det gjerne livmortapen man kjenner som stikker ut.

Anonymkode: f3424...7cf

Ja at man kan kjenne den, men kan den altså stikke ut fysisk så du ser den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Runforit skrev:

Ja at man kan kjenne den, men kan den altså stikke ut fysisk så du ser den?

Ja, det kan den. Legen min påsto at det var relativt "normalt"(det skjer jo ikke ofte heldigvis), men at det er såpass tabu at få snakker om det.

Anonymkode: f3424...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Runforit skrev:

Ja at man kan kjenne den, men kan den altså stikke ut fysisk så du ser den?

Du kan gjøre et bildesøk på google "livmor prolaps" om du tåler å se sånt(jeg søiter med å se sånt selv, derfor advarsel). Det ligger en del bilder av det på nett.

Anonymkode: f3424...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...