Gå til innhold

Lånekassen nekter meg lån/stipend siden jeg ikke tar høyere utdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter noe innmari med lånekassen, og lurte på om noen av dere har råd.
Har selvfølgelig sendt inn klage til Lånekassen, here we go:

Jeg har akkurat fullført ett svennebrev, men pga sykdom så må jeg bytte jobb og har derfor valgt å ta en ny utdanning som fører til svennebrev.
I utdanningen jeg akkurat tok gikk jeg privatskole, tok allt av eksamener og privatist-eksamen som skulle til.
Måtte gå ekstra i lære, ettersom jeg ikke tok "vanlig" løp med 2 år på skole først.

Beskjeden jeg fikk fra lånekassen var at jeg var "faglig forsinket", noe som virket rart da jeg har fullført hele løpet uten stopp, og tatt eksamener/svennebrev så fort det har latt seg gjøre. Tiden det tok ble jo stadfestet av kommunen.

- Det står begrunnet at om man blir forsinket med 60 studiepoeng eller mer, så får man ikke mer stønad før man har opparbeidet seg disse igjen; så med andre ord så må jeg liksom gå på høgskole/universitet for å få 60 poeng,slik at jeg kan ta en "lavere " utdanning på videregående nivå (håndtverksfag).

Er det slik at man ikke skal kunne ta utdanning på videregående nivå igjen?
Har de gjort feil?

Hjelp!

Anonymkode: b762a...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lånekassen er vanskelig. Ring de! Og alltid forvent at det tar ihvertfall 4 ukers behandlingstid spesiellt om du skal gjøre noe litt utenom det vanlige. Snakker av erfaring :P

Anonymkode: 32bc8...679

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ungdomsretten inn her kanskje, siden det er vgs? Der tror jeg det kun er snakk om at du kan ta ett løp nemlig..

Høres vanskelig ut, men tror rett og slett at du må få en saksbehandler hos lånekassen for å utrede reglene på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amininata

Men de skriker jo etter håndtverkere og at man skal utdanne seg den veien.
Og det kan jo ikke være slik at jeg MÅ utdanne meg innen noe på universitetet/høyskolen når utdanningen jeg kunne tenke meg er på videregående
De har jo ikke akkurat anleggsgartner på høyskolen :P

Og det virker litt bak mål og gå på høyskolen KUN for å få 60 poeng så jeg kan begynne på videregående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 60 studiepoeng eller tilsvarende. Det blir altså ikke gitt støtte (stipend og lån) hvis man er mer enn ett år forsinka i utdanninga. Dette gjelder for de som ikke har ungdomsrett, og gjelder både høyere og videregående utdanning.

Hvis man tar en fire-årig utdanning, men bruker fem år og får støtte fra Lånekassen alle fem årene, er man altså ett år forsinka. Forsinkelsen oppstår altså hvis man mottar støtte til flere år enn det utdanningen er "verdt". Det er nok det som har skjedd i dette tilfellet.

Anonymkode: 199ed...5b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringene mine er 5år gamle, men: Jeg var forsinket med over 60 studiepoeng fra universitetet og fikk ikke videre støtte. Tok noen privatist-fag fra vgs det neste halve året, og disse spiste ned forsinkelsen. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men da gav de 5timers fag på videregående 10 studiepoeng, 3 timersfag 6 studiepoeng etc. Jeg tok vel tilsvarende 25 studiepoeng, og startet opp igjen på universitetet med støtte etterpå.

Så dersom du har avsluttende fag/eksamener til jul som du består uten støtte, så skal disse telle som studiepoeng og du vil da kunne motta støtte i januar. 

Anonymkode: 2eaa6...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amininata

Snakket med lånekassen, de mente det kunne komme av at kommunen ikke har lagt inn dokumentasjon på at jeg var i lære i alle de årene.

Kryss armer og ben for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med nav om du har rettigheter der ift omskolering. Det er jo i realiteten det du gjør. Omskolering pga sykdom. Hvis du ikke har rettigheter hos lånekassen så har du kanskje på nav. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...