Gå til innhold

Blir ikke rent i oppvaskmaskinen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en relativt ny vaskemaskin fra Bosch (innmat fra Bosch og front fra Gorenje) men det vi putter inn blir ikke rent! Vi bruker tabletter som man ikke skal ta av plastikken på. Skyller og setter inn, men det blir ikke rent og er flekkete når maskinen er ferdig. 

Noen som har tips?

Anonymkode: 8f666...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en relativt ny vaskemaskin fra Bosch (innmat fra Bosch og front fra Gorenje) men det vi putter inn blir ikke rent! Vi bruker tabletter som man ikke skal ta av plastikken på. Skyller og setter inn, men det blir ikke rent og er flekkete når maskinen er ferdig. 

Noen som har tips?

Anonymkode: 8f666...68a

Skyller dere før dere setter inn? Og alle tabletter med med plast skal ut av plasten. Mikrofilm trenger ikke taes av

Anonymkode: d5c16...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet hadde jeg, byttet til løst pulver og skyllemiddel fra europris(billig!!!:Nikke:). Myyye bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Kanskje selve maskinen trenger en rens? Du får kjøpt oppvaskmaskinrens der du får kjøpt oppvaskmaskiner. Hvis dette ikke hjelper, skift oppvaskmiddel. Noen maskiner funker best med tabletter, andre med pulver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Margit Spat skrev:

Kanskje selve maskinen trenger en rens? Du får kjøpt oppvaskmaskinrens der du får kjøpt oppvaskmaskiner. Hvis dette ikke hjelper, skift oppvaskmiddel. Noen maskiner funker best med tabletter, andre med pulver. 

Du får sånne Sun maskinrens på dagligvare også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Ordinær kjøkkensalt uten jod i saltkammeret
  • Ta av all plast på tablettene
  • Ha i glansmiddel
  • Vask på varmeste program for gryter/kjeler
  • Prøv å væte alt som er inni noen minutter før du setter på maskinen

Anonymkode: 45a00...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere oppvaskmaskiner har ikke behov for salt såfremt du bor i et område med lite kalk i vannet (omtrent hele Norge, bortsett fra noen få steder). Saltet løser bare opp kalken og hvis du først har hatt salt i maskinen, vil den kreve salt resten av levetiden.

Blir oppvasken flekkete når du bruker tabletter, gå over til pulver i stedet. Nye maskiner går gjerne på økoprogram som ikke bruker helvetes mye mengder vann, slik at oppvasktabletter ikke har sjans til å løses opp, særlig når de har sånn aquafilm på seg. Vi kjøpte ny maskin for tre år siden, fikk med en boks tabletter på kjøpet og jeg sleit med at tablettene ikke løste seg opp fra dag 1, selv på kraftige programmer, så jeg gikk over til pulver igjen. Aldri hatt noe problem med flekker på oppvasken etterpå og alt blir helt rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
  • Ordinær kjøkkensalt uten jod i saltkammeret
  • Ta av all plast på tablettene
  • Ha i glansmiddel
  • Vask på varmeste program for gryter/kjeler
  • Prøv å væte alt som er inni noen minutter før du setter på maskinen

Anonymkode: 45a00...597

Min Bosch sa at man ikke skulle bruke bordsalt fordi det ville få faenskapet til å ruste bort, så jeg ville ikke anbefalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, amativeReflection skrev:

Min Bosch sa at man ikke skulle bruke bordsalt fordi det ville få faenskapet til å ruste bort, så jeg ville ikke anbefalt det.

Det er nok derfor det ikke skal være jod i det. Vi har brukt Jozo salt i maskinen i åtte år uten problemer. 

Anonymkode: 45a00...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok derfor det ikke skal være jod i det. Vi har brukt Jozo salt i maskinen i åtte år uten problemer. 

Anonymkode: 45a00...597

Kurt som står på hjørnet ved Deli Deluca ved Stortinget har brukt heroin i åtte år uten problemer. Han bruker skitne nåler også og røyker som en skorstein. Skjønner du hvordan anekdotale bevis er søppel nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp spesialsalt hvis du skal ha det i maskin, fås på elkjøp, jernia o.l. Ellers vasker pulver renere en tabletter, så forsøk pulver og skullemiddel fremfor kombitabletter.

Anonymkode: 81890...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.7.2016 at 17.28, amativeReflection skrev:

Kurt som står på hjørnet ved Deli Deluca ved Stortinget har brukt heroin i åtte år uten problemer. Han bruker skitne nåler også og røyker som en skorstein. Skjønner du hvordan anekdotale bevis er søppel nå?

3r9wef.jpg

Kjenner mange som gjør det slik og har også fått anbefalt det av oppvaskmaskinmontør. Her er ingen grunn til å kaste bort penger på el-kjedenes "spesial"-salt.

Anonymkode: 45a00...597

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Det var da voldsomt så mye prat om salt, da :) Sannsynligheten er liten for at salt er problemet. Med mindre du bor et sted med spesielt hardt vann, så trenger du neppe salt uansett. De færreste norske vannverk leverer vann med så høy hardhet at salt er nødvendig. 

Les først det som står om salt og hardhet på vannet i maskinens bruksanvisning. Deretter sjekker du hardheten på vannet der du bor. Hvis du er tilknyttet kommunalt vannverk, skal kommunen informere om dette. Hvis du har privat vann, så er det brønneiers/privat vannverkseiers ansvar å sjekke dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.7.2016 at 18.20, Fugleskremsel skrev:

Samme problemet hadde jeg, byttet til løst pulver og skyllemiddel fra europris(billig!!!:Nikke:). Myyye bedre nå.

Enig, de fra Europris fungerer bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt som nå er nevnt så anbefaler jeg varmt å ta ut og rense filtrene i maskinen sånn ca 1 gang i uken.

Om filtrene er fulle av gørr så blir det ferdig vaskede resultatet ikke rent.

Virker selvsagt, men er verd å minne om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...