Gå til innhold

5000 år gamle helleristninger vandalisert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/nordland/vandaliserte-5000-ar-gammel-helleristning-kjent-fra-lillehammer-ol-1.13063202

 

Altså hva faen (unnskyld språket) feiler det mennesker som gjør dette? Ødelegger sin egen kulturarv og historie. Fy så sint jeg blir! Historiker hjertet mitt blør. 5000 år, men så sa det stopp håper virkelig de finner folkene bak dette. 

Anonymkode: c4f64...6e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/nordland/vandaliserte-5000-ar-gammel-helleristning-kjent-fra-lillehammer-ol-1.13063202

 

Altså hva faen (unnskyld språket) feiler det mennesker som gjør dette? Ødelegger sin egen kulturarv og historie. Fy så sint jeg blir! Historiker hjertet mitt blør. 5000 år, men så sa det stopp håper virkelig de finner folkene bak dette. 

Anonymkode: c4f64...6e1

Støtter du dødsstraff for vandalene?

Anonymkode: 469d5...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig er slike mennesker evneveike og respektløse. De skjønner ikke verdien av slike historiske symboler. Samtidig burde det vært en form for vakthold og inngjerding av så viktige funn.

Anonymkode: a5d3b...6c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støtter du dødsstraff for vandalene?

Anonymkode: 469d5...ed1

Kan ikke se at ts har skrevet dette

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støtter du dødsstraff for vandalene?

Anonymkode: 469d5...ed1

Ikke for disse vandalene, til det er de altfor små fisker å regne, men vandalene i den politiske, kulturelle, mediale og økonomiske eliten støtter jeg dødsstraff for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er uskrevne regler for å tagge over gammel tagging.

Anonymkode: 783ff...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare barnemat iforhold til de som vandaliserte palmyra.

Anonymkode: c87f8...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sint av å lese slikt.. Hva slags mennesker gjør egentlig slikt? Vi har mye av det samme på Island (hvor jeg kommer fra), hvor turister f.eks skriver/tagger direkte på lavaen, heller ut fargemidler i varme kilder/Geysir etc uten minste hensyn til skaden det kan gjøre. Selvom det er på mindre skala, er det etter min mening akkurat samme lavpannede og respektløse tankegang som taliban viste når de ødela de 2000 år gamle Buddha statuene. Jævla egosentriske fjols og vandaler.

Anonymkode: 73338...3d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre finnes det mange som har null respekt for sin egen forhistorie. Hadde de hatt innsikt i begrepet handling = konsekvens, så kanskje man hadde sluppet slike triste situasjoner som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RC skrev:

Dessverre finnes det mange som har null respekt for sin egen forhistorie. Hadde de hatt innsikt i begrepet handling = konsekvens, så kanskje man hadde sluppet slike triste situasjoner som dette.

Akkurat dette har nok en sammenheng med at vandalene i den politiske, kulturelle, mediale og økonomiske eliten lærer ungdommen ikke å ha respekt for egen historie. Elitens kulturvandalisme skaper også kulturvandalisme blant ungdommen. Det er en helt naturlig konsekvens.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/nordland/vandaliserte-5000-ar-gammel-helleristning-kjent-fra-lillehammer-ol-1.13063202

 

Altså hva faen (unnskyld språket) feiler det mennesker som gjør dette? Ødelegger sin egen kulturarv og historie. Fy så sint jeg blir! Historiker hjertet mitt blør. 5000 år, men så sa det stopp håper virkelig de finner folkene bak dette. 

Anonymkode: c4f64...6e1

Sån må det jo gå om vi ikke lærer barna å respektere vår neste. Det verste er at politikkere synes å tro at å gjøre Norge til et overvåknings samfunn, med trussler med skyhøye bøter, løser problemet. Hva med å lære barna folkeskikk?

Bare en dirgisjon.

Når norske politikere sponser arabere som vandaliserer jødiske kulturminner i Israel. For på den måten benekte en jødisk tilknytning til landet dems. Fortjener vi kanskje å bli fratatt våre egne kulturminner.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert gjort av en som mener vi ikke skal leve etter en 2-5.000 år gammel bok.

Anonymkode: 74967...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Folk har blitt giddalause, late og bryr seg ikke om noe som helst lenger!

Anonymkode: 77b59...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støtter du dødsstraff for vandalene?

Anonymkode: 469d5...ed1

Hva i alle dager? Nei men om de skyldige blir tatt så forventer jeg at de blir straffet i forhold til våre lover. 

Og nei, jeg tror ikke dette er muslimer. Det er det ingen som vet eller har rett til å påstå. 

Ja ingenting i forhold til Palmyra, jeg blir oppriktig opprørt når mennesker ødelegger sin egen historie i et forsøk på å regjere over andre. Det er helt hinsides for meg, jeg er riktignok ekstra interessert i dette siden jeg er historiker men likevel. Jeg håper inderlig de tar de skyldige 

Anonymkode: c4f64...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når vi slipper muslimer inn i landet.

Anonymkode: 604cd...998

https://www.nrk.no/nordland/har-tilstatt-haerverk-pa-5000-ar-gammel-helleristning-1.13064494

 Mindreårige som har gjort dette, etter all sannsynlighet er det norske barn ikke muslimer. Hadde det vært utenlandske hadde mediene skrevet dette, så dine grove generaliseringer av en mennesker er noe du burde skamme deg over 

Anonymkode: c4f64...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Seriøst, en sak om helleristninger måtte få noe muslim-preik inni seg...

Anonymkode: 7fc26...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...