Gå til innhold

Organisering av Oslo tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi får besøk fra USA neste uke, av en slektning som ikke har vært i Oslo siden slutten av 80 tallet. Jeg har en ganske god oversikt over hva vi skal gjøre, men jeg kunne tenkt meg noen tips til planlegging? Vi skal parkere på Tjuvholmen, så turen starter jo der. Derfra går turen med ferge over til Bygdøy hvor vi skal på Folkemuseet. Når vi er ferdig der så skal vi på festningen en tur før vi går opp til slottet for å se på det. Noen reisekyndige som vet sånn ca hvor lang tid jeg kan beregne per tid? Skal selvfølgelig ta det pent og spise/drikke underveis. Kvelden går til å spise en god middag på Tjuvholmen :)

Også om noen har en fin "oppskrift" på hvordan jeg kan organisere dette, i form av en app eller oppsett jeg kan skrive på pc?

Anonymkode: ccc66...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo organisert, hva mer er det du savner? Kall meg dum, men skjønner faktiks ikek

Anonymkode: b88ac...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke har vært her siden slutten av 80-tallet ville jeg inkludert Operaen. Om de ikke har sett Vigelandsparken ville jeg inkludert det også. Hvor gamle er de? Hvor mye kan de gå og hvor raske er de? Det (og været) har påvirkning på hvor lang tid dere bruker.

Du har bil så om du er villig til å betale for parkering så kan det gjøre at dere får sett mye mer. Dere kunne startet dagen ved å kjøre til Vigelandsparken. Beregne 45min-1time å gå rundt. Kjørt derfra til slottet (parkere i parkeingshuset bak slottsparken). Beregn 30 min der. Så kjørt til Operaen. Beregn 30 min der. Kjørt til Tjuvholmen. Usikker på hvor lang tid båten tar men beregn minst 3 timer (kanskje 4) på folkemuseet (inkludert lunsj & kaffe) (Det er avhengig av hvor mye dere vil se, hvor mange bygg dere vil gå inn i). Alternativ kan du kjøre fra operaen til folkemuseet og så til Tjuvholmen når dere er ferdig for å titte på festningen. Om dere vil med båt kan dere også ta en rundtur på båtene som går til øyene. De tar 45-60 min avhengig av hvilken rute dere velger. 

Du kan også starte på folkemuseet og ta Vigelandsparken/Operaen om kvelden før middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at TS bør inkludere Operaen.  Forslag til rekkefølge (forutsatt at bilen står igjen på Tjuvholmen):

Alternativ 1:

Ta trikken fra Aker Brygge til Jernbanetorget.  Gå til Operaen og se den.  Om været er fint kan det være hyggelig med en kaffe på uteserveringen der som start på rundturen.  Deretter kan dere gå tilbake til Aker Brygge langs havna et stykke og via Akershus festning.  Derfra tar dere fergen til Bygdøy og går på Folkemuseet.  Når dere kommer inn til byen igjen er det jo ikke så langt å gå opp til slottet via Olav Vs gate.

Alternativ 2:

Start dagen med å gå til Slottet.  Ta T-banen fra Nathionaltheateret til Jernbanetorget (eller gå Karl Johansgate om de er spreke til beins).  Gå til Operaen og se den.  Om været er fint kan det være hyggelig med en kaffe på uteserveringen der som start på rundturen.  Deretter kan dere gå tilbake til Aker Brygge langs havna et stykke og via Akershus festning (alternativt ta trikken fra Jernbanetorget til Kristiania torv og gå inn på festningen derfra).  Derfra tar dere fergen til Bygdøy og går på Folkemuseet på ettermiddagen og når dere kommer inn til byen igjen går dere til Tjuvholmen og spiser middag før dere kjører hjem.

 

Endret av Christiane_W
La til alt 2.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine forslag! 

Jeg har snakket litt med hun som kommer(sprek dame i 50 årene forresten) og hun var ikke interessert i operahuset. Hun er litt som oss og mener at det bare er oppskryt ;) Vigelandsparken hørtes litt spennende ut, det hadde jeg ikke tenkt på. Vi skal også ta trikken opp til Frognerseteren å ta en minilunsj, så vi får se om vi får tid til Vigelandsparken i tillegg.

Anonymkode: ccc66...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere er interesserte i Slottet og de kongelige (noe mange amerikanere er) er det omvisninger der med guide nå om sommeren. Det er 4 turer på engelsk i løpet av dagen; klokka 1200, 1400, 1420 og 1600. Billetter forhåndsbestilles via billettservice. Turen tar ca. 1 time og man får se de viktigste og flotteste rommene, og guiden forteller både om slottet, kongefamilien, de ulike rommenes funksjoner osv.. Dette er hvertfall noe mine amerikanske slektninger ble kjempegira på, og det er stort sett utsolgt der oppe hver dag for det er så populært - anbefales! Og da bør man kjøpe billetter noen dager før :) 

Anonymkode: baeb8...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere er interesserte i Slottet og de kongelige (noe mange amerikanere er) er det omvisninger der med guide nå om sommeren. Det er 4 turer på engelsk i løpet av dagen; klokka 1200, 1400, 1420 og 1600. Billetter forhåndsbestilles via billettservice. Turen tar ca. 1 time og man får se de viktigste og flotteste rommene, og guiden forteller både om slottet, kongefamilien, de ulike rommenes funksjoner osv.. Dette er hvertfall noe mine amerikanske slektninger ble kjempegira på, og det er stort sett utsolgt der oppe hver dag for det er så populært - anbefales! Og da bør man kjøpe billetter noen dager før :) 

Anonymkode: baeb8...099

Takk for tipset, det hørtes jo faktisk litt gøy ut!

Vt du om de selger billetter i døra? Vi har ikke lyst til å binde oss til noen tider siden vi vil ta det pent og rolig :)

Anonymkode: ccc66...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...