Gå til innhold

Kleinspitz VS Japansk spisshund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente som starter på vg2 nå til høsten, og bor for meg selv i en leilighet. Det kan bli litt ensomt til tider, og jeg har da tenkt litt på det å få en hund. Jeg har ikke tidligere erfaring med hund, men jeg har passet flere ulike raser oppigjennom. Jeg har sett litt på kleinspitz og japansk spisshund, og synes rasene er kjempefine begge to! Hva tenker dere ville passe meg? Den vil bli alene fra 4-8 timer når jeg er på skolen, men vil få luftetur etter 4 timer hver eneste dag. Har dere noen gode råd og innspill?

Anonymkode: 2dae8...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er fine, men pga pelsen så sliter de med avføring i rumpa. Blir veldig skittent. Vet om flere med spisshunder (mye pels!) som sliter med det samme, besøkte en gang en pomeranianoppdretter og samtlige hunder hadde avføring bak der.. For ikke å snakke om urin foran, på magen fordi det er så mye pels. 

Når det er sagt, så må du være obs på bjeffing, og da mye bjeffing. Hver gang hunden hører en lyd, omtrent, dette er generelt sett. Så du må like bjeffing og lyd :) 

Kleinspitz vil sikkert passe deg, en voksen en vil kunne være mer forutsigbar enn en valp (som likevel KREVER at du aldri lar den være alene de første månedene :)

Anonymkode: f2236...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en jente som starter på vg2 nå til høsten, og bor for meg selv i en leilighet. Det kan bli litt ensomt til tider, og jeg har da tenkt litt på det å få en hund. Jeg har ikke tidligere erfaring med hund, men jeg har passet flere ulike raser oppigjennom. Jeg har sett litt på kleinspitz og japansk spisshund, og synes rasene er kjempefine begge to! Hva tenker dere ville passe meg? Den vil bli alene fra 4-8 timer når jeg er på skolen, men vil få luftetur etter 4 timer hver eneste dag. Har dere noen gode råd og innspill?

Anonymkode: 4c086...480

Men aller først må du finne ut av hva du skal gjøre i valpeperioden. Du kan ikke skaffe deg en valp for så å bli borte i 4-8 timer helt i starten.

Anonymkode: 9b0fa...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men aller først må du finne ut av hva du skal gjøre i valpeperioden. Du kan ikke skaffe deg en valp for så å bli borte i 4-8 timer helt i starten.

Anonymkode: 9b0fa...ff0

Jeg kommer til å skaffe meg en valp i ferien, og da får jeg vært med den hver eneste dag i 2 uker. Så kommer jeg til å ha noen som passer på den frem til den klarer å være 4t alene i strekk, før den får tur.

Anonymkode: 4c086...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å skaffe meg en valp i ferien, og da får jeg vært med den hver eneste dag i 2 uker. Så kommer jeg til å ha noen som passer på den frem til den klarer å være 4t alene i strekk, før den får tur.

Anonymkode: 4c086...480

Aha.Jeg har erfaring med japansk spisshund og kan snakke varmt om denne rasen.Men husk at spisshunder er kjent for bjeffing ;)

Anonymkode: 9b0fa...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mittelspitz som er en bittelitt større variant enn kleinspitzen men i samme "familie"  og kan virkelig anbefale disse rasene. Men du burde være hjemme med hunden i hvertfall 4 uker for å få nødvendig tid til å lære alt som trengs å læres.. Du må huske på å få hunden husren og vandt med å være hjemme alene.. Anbefaler deg å øke tiden litt og litt etterhvert. F.eks være hjemme med hunden hele den første uken for så å øke med en halvtime inni mellom.. Denne rasen bjeffer på lyder men det ligger i naturen til denne rasen og skal godt gjøres å få de til å stoppe med. Med god øving så er hunden husren fort, min var husren når den var 9 uker gammel. Men jeg løp ut med en gang hunden var ferdig med å leke, spise og sove. Og ga en bitteliten godteribit til valpen hver gang hun gjorde noe ute. En hund er veeeeldig mye ansvar og mye må vurderes føre du kjøper en valp. Men rasen er lojal, hengiven, snill, veldig lettlært, rolig men takler også lange turer, og verdens beste venn rett og slett. De blir mest slitne av hjernetrim og trives når de må lære nye ting og får nye oppgaver som må løses. En hund er ditt ansvar til den dør, og de små rasene kan bli 14-15 år. Lykke til med valpetiden om du skaffer deg hund :) og om du skaffer deg kleinspitz så får du en super bestevenn :) 

Anonymkode: de1e4...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha.Jeg har erfaring med japansk spisshund og kan snakke varmt om denne rasen.Men husk at spisshunder er kjent for bjeffing ;)

Anonymkode: 9b0fa...ff0

Så fint! Vi har hatt en pomeranian her en måned, og jeg stortrives virkelig med det! Han bjeffet også en del, men ga seg veldig fort når jeg sa nei. Skal oppdra hunden min til å ikke bjeffe mye, såklart! 

 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mittelspitz som er en bittelitt større variant enn kleinspitzen men i samme "familie"  og kan virkelig anbefale disse rasene. Men du burde være hjemme med hunden i hvertfall 4 uker for å få nødvendig tid til å lære alt som trengs å læres.. Du må huske på å få hunden husren og vandt med å være hjemme alene.. Anbefaler deg å øke tiden litt og litt etterhvert. F.eks være hjemme med hunden hele den første uken for så å øke med en halvtime inni mellom.. Denne rasen bjeffer på lyder men det ligger i naturen til denne rasen og skal godt gjøres å få de til å stoppe med. Med god øving så er hunden husren fort, min var husren når den var 9 uker gammel. Men jeg løp ut med en gang hunden var ferdig med å leke, spise og sove. Og ga en bitteliten godteribit til valpen hver gang hun gjorde noe ute. En hund er veeeeldig mye ansvar og mye må vurderes føre du kjøper en valp. Men rasen er lojal, hengiven, snill, veldig lettlært, rolig men takler også lange turer, og verdens beste venn rett og slett. De blir mest slitne av hjernetrim og trives når de må lære nye ting og får nye oppgaver som må løses. En hund er ditt ansvar til den dør, og de små rasene kan bli 14-15 år. Lykke til med valpetiden om du skaffer deg hund :) og om du skaffer deg kleinspitz så får du en super bestevenn :) 

Anonymkode: de1e4...ec2

Tusen, tusen takk for masse gode tips, råd og erfaringer! Hvor lang tid brukte din på å klare å være hjemme alene i 4t? :)

Anonymkode: 4c086...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen, tusen takk for masse gode tips, råd og erfaringer! Hvor lang tid brukte din på å klare å være hjemme alene i 4t? :)

Anonymkode: 4c086...480

Husker ikke helt hvor lang tid det tok. Men i starten så klarer ikke valper å holde seg så lenge før de må ut, så greit å vente med å ha de hjemme alene så lenge til de klarer å holde seg en god stund og har virkelig lært at tisse og bæsje skal de gjøre ute :) hunder har jo ikke tidsperspektiv så de merker ikke at du har vært borte i 2 timer, men at de må ut å gjøre noe.. Jeg vil også anbefale deg å lære valpen til å like buret, da kan du reise hvor som helst og hunden føler seg hjemme så lenge buret er med. Vi har reist mye rundt til familie og min slapper av så fort buret kommer inn i hus :) Og bjeffing er noe som ofte ligger i rasen så noen raser får du ikke til å stoppe med bjeffingen. Du kan trene de til å bjeffe mindre, men aldri helt stopp :) min bjeffer ikke når hu er alene hjemme (Har snik testet) men bjeffer når jeg er hjemme om det kommer noen. Var verre før men er nå opplært til å la være å bjeffe noen folk vi ofte har besøk av kommer :) 

Anonymkode: de1e4...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke helt hvor lang tid det tok. Men i starten så klarer ikke valper å holde seg så lenge før de må ut, så greit å vente med å ha de hjemme alene så lenge til de klarer å holde seg en god stund og har virkelig lært at tisse og bæsje skal de gjøre ute :) hunder har jo ikke tidsperspektiv så de merker ikke at du har vært borte i 2 timer, men at de må ut å gjøre noe.. Jeg vil også anbefale deg å lære valpen til å like buret, da kan du reise hvor som helst og hunden føler seg hjemme så lenge buret er med. Vi har reist mye rundt til familie og min slapper av så fort buret kommer inn i hus :) Og bjeffing er noe som ofte ligger i rasen så noen raser får du ikke til å stoppe med bjeffingen. Du kan trene de til å bjeffe mindre, men aldri helt stopp :) min bjeffer ikke når hu er alene hjemme (Har snik testet) men bjeffer når jeg er hjemme om det kommer noen. Var verre før men er nå opplært til å la være å bjeffe noen folk vi ofte har besøk av kommer :) 

Anonymkode: de1e4...ec2

Tusen takk, da vet jeg det! Da får jeg tenke meg godt om mtp på skole, vil jo ikke at det skal bli utrivelig for hunden min heller. Veldig redd to uker med meg er for lite, også få lufting etter 2-4t. Vil jo det beste for valpen, men litt kjedelig å måtte vente til jeg er helt ferdig med skole osv.. Jaja, tusen takk igjen!

Anonymkode: 4c086...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it

Min umiddelbare tanke er at du fortsatt er veldig ung. Hva tenker du om utdannelse etter vgs? Hva med reising? Jeg spør fordi jeg kjøpte papegøye da jeg var halvveis i universitetsstudiene mine, tenkte at jeg var kjempeforberedt på fremtiden og visste hva den ville bringe. Men så kommer livet i veien, og jeg måtte adoptere vekk min beste venn. Det var ufattelig trist!

Jeg har kjempelyst på hund nå, men jobber i en bransje som er preget av midlertidige kontrakter, i et land der arbeidsdagene er latterlig lange, så hundedrømmen er satt på vent enda noen år frem til livet mitt har hakket mer stabile rammer enn det har for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, da vet jeg det! Da får jeg tenke meg godt om mtp på skole, vil jo ikke at det skal bli utrivelig for hunden min heller. Veldig redd to uker med meg er for lite, også få lufting etter 2-4t. Vil jo det beste for valpen, men litt kjedelig å måtte vente til jeg er helt ferdig med skole osv.. Jaja, tusen takk igjen!

Anonymkode: 4c086...480

Forstår deg veldig godt, en hund er verdens beste venn :) men folk tenker ikke over hvor mye jobb det egentlig er, så kanskje lurt av deg å revurdere det litt :) Med tanke på fremtiden og ferier så er det mange vanskelige valg som må tas og det er ikke sikkert en hund passer inn med alt.. Ikke alltid folk kan steppe inn å passe hunden om du skal bort over lengre tid, samtidig som det er mange plasser der du ikke får lov til å ha med hund om du skal leie. Men se litt på muligheten om å ha en hund på for, da passer det en hund over lengre tid for kennelen. Som regel får du en valp da, men kan være mulig med eldre hunder å. Så har kennelen ansvaret når det kommer til utstilling og valper, og du har muligheten til å ha hunden der når du skal bort å ikke har noen til å passe hunden. Etter 2-3 kull på hunden så er den som regel din etter dette. Men det finnes forskjellige avtaler der å. Min første hund hadde jeg på for. Vet om en kennel med kleinspitz og mittelspitz om du ønsker å vurdere dette :) 

Anonymkode: 9d51c...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror japansk spisshund og spitz-rasene i det store og hele er temmelig like, da JP stammer fra blant annet spitz-rasene. Som andre har sagt så bjeffer de en del. Får du en utrygg hund, så vil den også ha lavere terskel for å bjeffe. Det krever ganske mye konsekvent trening over tid for å redusere, men er absolutt mulig. (Kjefting har lite for seg, så gå valpekurs hos noen som trener moderne og positivt så du kan få tips og verktøy om hvordan å gjøre dette).

Min japaner har bare problemer med avføring i pelsen hvis han er dårlig i magen. Han får kvalitetsfôr og da er det bare unntaksvis dette skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...