Gå til innhold

Hvorfor er det farlig å sitte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man leser jo hele tiden at det er sunt å bevege seg og usunt å sitte stille. Men hvorfor egentlig? 

Anonymkode: 7de88...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe fasit men har selv opplevd problemer med ryggen den tiden jeg var veldig inaktiv. Pluss mosjon er godt for hjertet :) Mennesker er nok ikke lagt for å sitte stille hele dagen i utgangspunktet. Før i tiden var man jo ute hele dagen på jakt osv. Håper dette svaret var til hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inaktivitet er en faktor for å utvikle såkalt åreforkalkning (aterosklerose) som kan gi blodpropper som da kan gi hjerneinfarkt, hjerteinfarkt, angina pectoris o.l. 
Du kan få trykksår som er noe herk fordi det er veldig vanskelig å få det til å gro, du får sannsynligvis problemer med ryggen, du mister muskulatur som gjør at du blir mer og mer skjør, du kan bli overvektig.

Å gå fra å være inaktiv til å være litt fysisk aktiv (altså bare gå en tur hver dag) hjelper svært mye, selv om det beste er å få opp pulsen og bevege skikkelig på seg helst hver dag. Det er jo veldig deilig å ha god helse, være i god form og ha det bra med seg selv. Fysisk aktivitet gjør også at du produserer hormoner som gjør deg lykkeligere. 

Anonymkode: f31f1...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på farlig og usunt. Kroppen er jo ikke skapt for å kun sitte i sofaen. Beveger man seg får man brukt hjertepumpa og man får en bedre sirkulasjon i kroppen. Man forbrenner også mer, noe som kan forebygge overvekt og andre livsstilssykdommer. Psyken blir kanskje hellerikke på topp hvis man kun sitter i sofaen uten andre inntrykk.

Anonymkode: d9ed9...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inaktivitet er en faktor for å utvikle såkalt åreforkalkning (aterosklerose) som kan gi blodpropper som da kan gi hjerneinfarkt, hjerteinfarkt, angina pectoris o.l. 
Du kan få trykksår som er noe herk fordi det er veldig vanskelig å få det til å gro, du får sannsynligvis problemer med ryggen, du mister muskulatur som gjør at du blir mer og mer skjør, du kan bli overvektig.

Å gå fra å være inaktiv til å være litt fysisk aktiv (altså bare gå en tur hver dag) hjelper svært mye, selv om det beste er å få opp pulsen og bevege skikkelig på seg helst hver dag. Det er jo veldig deilig å ha god helse, være i god form og ha det bra med seg selv. Fysisk aktivitet gjør også at du produserer hormoner som gjør deg lykkeligere. 

Anonymkode: f31f1...d48

Men trykksår,da skal du sitte stille himla lenge.. Jeg er aktiv hver dag jeg,men har liksom aldri fått en forklaring på hvorfor det er så farlig å sitte. 

Jeg merker ingen ubehag om jeg har sitti hele dagen i sofaen,men det er kanskje fordi jeg er aktiv ellers. 

Anonymkode: 7de88...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer positivt å bevege seg enn det er farlig å sitte. Du kan jo se for deg hvordan kroppen ikke ser behov for å opprettholde muskler o.l. når man ikke beveger seg og bruker dem noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men trykksår,da skal du sitte stille himla lenge.. Jeg er aktiv hver dag jeg,men har liksom aldri fått en forklaring på hvorfor det er så farlig å sitte. 

Jeg merker ingen ubehag om jeg har sitti hele dagen i sofaen,men det er kanskje fordi jeg er aktiv ellers. 

Anonymkode: 7de88...a9e

Sitter/ligger du for mye, er det usunt fordi du ikke får nok bevegelse. Bevegelse er viktig for å holde alle kroppens funksjoner ved like (muskler/ledd/blodomløp osv), og forbrenne energi. Å sitte, i seg selv, er overhode ikke farlig, i moderate mengder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du øker risikoen for venetrombose/blodpropp. Du mister muskulatur og får dårligere blodomløp. Fordøyelsen blir også tregere. Trykksår får man først om man som pasient blir immobil og ikke klarer å gjøre små bevegelser en gang (pga skade eller medisiner eller sykdom). Et bevisst, følende menneske vil bevege seg nok, med ubevisste bevegelser, så det ikke får trykksår. Du vil nemlig få smerter om du sitter helt stille på samme måten pga nedsatt blodsirkulasjon, og da vil du bevege deg nok til at trykksår unngås.

Anonymkode: b446d...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært flere dødsfall pga stillesitting. Men det er jo litt i det ekstreme slaget da..men uansett..

Noen jeg husker:
# Taiwansk 18-åring døde etter å ha spilt nettspill, 40 timer uten avbrudd. Han spiste ingenting på de 40 timene. Da han reiste seg opp, gikk et par skritt og segnet om. Hjertet orket ikke mer. 
# Mann, 24 år fra sør korea døde etter å ha spilt 86 timer i strekk uten søvn og mat. 

Så, husk pauser innimellom sittinga. Reis deg opp, drikk, spis, beveg på deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bevegd meg minimalt i et år så kan jeg si at sitting gir deg veldig mye rygg og bekkensmerter, vekten øker betraktelig, psyken blir dårlig fordi man ikke er i aktivitet, hodepine var også dagligdags. Derfor skal man bevege seg. 

Anonymkode: c0e9c...4ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...