Gå til innhold

Kobberspiral, prevensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Noen som har det?

Er det fortsatt gratis for 18-åringer? :) Reduserer den mengdeblod ved menstruasjon? Er det vondt? Kjenner man spiralen under sex?

Anonymkode: 886da...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste får større blødninger og mer menssmerter med kobberspiral.

Anonymkode: 1aadb...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste får større blødninger og mer menssmerter med kobberspiral.

Anonymkode: 1aadb...39a

Er det vanskelig å få tak i kobberspiral?

Jeg vet at man kan ringe fastlegen, men må man vente lenge?

Anonymkode: 886da...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig å få tak i kobberspiral?

Jeg vet at man kan ringe fastlegen, men må man vente lenge?

Anonymkode: 886da...6dc

Det kommer an på hvor lang ventetid det er hos fastlegen. Legen gir deg resept på spiral som du henter på apoteket og så får du satt den inn hos legen :)

Anonymkode: 1aadb...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor lang ventetid det er hos fastlegen. Legen gir deg resept på spiral som du henter på apoteket og så får du satt den inn hos legen :)

Anonymkode: 1aadb...39a

Fastlegen min har ferie nå :(

Kan jeg gjøre det et annet sted?

Anonymkode: 886da...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert få time hos en annen lege på samme legesenter :)  Eller hos gynekolog uten henvisning men det er dyyrt.

Anonymkode: 1aadb...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sikkert få time hos en annen lege på samme legesenter :)  Eller hos gynekolog uten henvisning men det er dyyrt.

Anonymkode: 1aadb...39a

hvordan ordner jeg det da? 

skal jeg ringe de som jobber på legesenteret? 

Anonymkode: 886da...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ring resepsjonen på legesenteret og forklar situasjonen :)

Anonymkode: 1aadb...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ring resepsjonen på legesenteret og forklar situasjonen :)

Anonymkode: 1aadb...39a

Hvor lang tid tar det å sette inn kobberspiral?

Og hva koster det? :)

Anonymkode: 886da...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min kobberspiral satt inn rett før jeg fylte 18 år. Da bodde jeg i Sverige og fikk den gratis. Trur ikke jeg måtte vente lenge heller.

For meg så øket det menstruasjonsblødningene, spesielt de første gangene jeg hadde menstruasjon etter den ble satt inn. Det skal være vanlig har jeg hørt ettersom kroppen prøver å støtte ut spiralen. Jeg følte den aldri under sex, fikk aldri høre at partneren min følte den heller. :)

Jeg ble fortalt at den ofte anbefales til kvinner som har født. Jeg var 17 år og hadde aldri vært gravid men kobberspiral var den eneste prevensjonsmiddel jeg kunne bruke siden den ikke innholdt hormoner. Det gjorde vondt at sette den inn for meg. De prøvde 3 ganger før de beslutet om å legge meg i narkose. Livmorhalsen min trakk seg sammen når de prøvde de første tre gangene og jeg besvimte nesten, så de fikk det ikke til. Før jeg ble lagt i narkose fikk jeg muskelavslappende medisin for å unngå at livmorhalsen trakk seg sammen. For andre gjør det ikke vondt. Det er individuelt.

Lykke til! :)

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stum481 skrev:

Jeg fikk min kobberspiral satt inn rett før jeg fylte 18 år. Da bodde jeg i Sverige og fikk den gratis. Trur ikke jeg måtte vente lenge heller.

For meg så øket det menstruasjonsblødningene, spesielt de første gangene jeg hadde menstruasjon etter den ble satt inn. Det skal være vanlig har jeg hørt ettersom kroppen prøver å støtte ut spiralen. Jeg følte den aldri under sex, fikk aldri høre at partneren min følte den heller. :)

Jeg ble fortalt at den ofte anbefales til kvinner som har født. Jeg var 17 år og hadde aldri vært gravid men kobberspiral var den eneste prevensjonsmiddel jeg kunne bruke siden den ikke innholdt hormoner. Det gjorde vondt at sette den inn for meg. De prøvde 3 ganger før de beslutet om å legge meg i narkose. Livmorhalsen min trakk seg sammen når jeg prøvde de første tre gangene og jeg besvimte nesten, så de fikk det ikke til. Før jeg ble lagt i narkose fikk jeg muskelavslappende medisin for å unngå at livmorhalsen trakk seg sammen. For andre gjør det ikke vondt. Det er individuelt.

Lykke til! :)

Tror du det koster penger å få sjekke graviditet og underlivsjekk? :) 

Anonymkode: 886da...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det koster penger å få sjekke graviditet og underlivsjekk? :) 

Anonymkode: 886da...6dc

Hvis du går via fastlege så betaler du bare egenandel. :) Det er gratis under 16 år trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvordan ordner jeg det da? 

skal jeg ringe de som jobber på legesenteret? 

Anonymkode: 886da...6dc

Kobberspiral er ikke anbefalt til kvinner som ikke har født eller hatt en abort. Den er heller ikke anbefalt dersom du fra før av har rikelig mensblødning. Du vil og kunne få økt menssmerter, mer blødning og lettere infeksjoner med den typen prevensjon. 

Du kan enten få dette gjort hos fastlegen, på helsestasjon for ungdom eller hos gynekolog dersom du har kontakt med gynekolog fra før av. Men jeg tror du skal være forberedt på at enhver lege vil vegre seg for å legge inn en kobberspiral på en så ung kvinne. Hormonspiral beregnet på kvinner som ikke har født eller annen type prevensjon må du være forberedt på at de vil anbefale deg. Det vil heller ikke være noe særlig om du får infeksjon som senere kan gi deg problemer med å bli gravid. Men alt dette bør du tenke over og diskutere med lege. 

Anonymkode: f7aa3...b47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 år, uten barn, og fikk satt inn kobberspiral i år. 

Ringte og bestilte time hos legen. Vi diskuterte det, og han sa seg enig i min beslutning om å ikke ville ha hormonell prevensjon (jeg tåler det, vil bare ikke ha det). Sa jeg samtidig ville testes for alt, og tok blodprøve og urinprøve. Han ga meg henvisning til en gynekolog han anbefalte, og jeg fikk time der et par uker senere. Ettersom livmoren ikke er utvidet som hos noen som har født, vil legen som regel anbefale en gynekolog, da det krever litt mer for å sette den inn. 

Dro til gynekologen (som var anbefalt fra flere kanter), svarte på noen rutinespørsmål og fikk satt inn spiral. Gikk raskt, og gjorde ikke vondt. Gynekologen bemerket riktignok at jeg reagerte veldig lite og at jeg hadde en "solid smerteterskel", da hun hadde erfaring med kvinner som ble helt hysteriske... Det høres litt i overkant ut for meg, men folk er forskjellige. 

Regningen kom vel på rundt 1100,- for konsultasjonen og kobberspiralen.

Fordelen med spiralen er selvsagt at den er der (i opp til fem år), og du trenger ikke tenke over den eller opprettholde noe. Samt at det selvsagt ikke har hormoner. Blødningene mine er litt kraftigere, men de er også mer regelmessige og selve menstruasjonen noe kortere. I de første månedene etter jeg fikk spiralen, hadde jeg ganske mye utflod, men det har nå normalisert seg. Menssmertene var også noe sterkere, men er nå slik de var (kun smerter første dag av mens). Kroppen min har vendt seg til den relativt raskt (i løpet av noen måneder).

Anonymkode: a6b6d...72a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 25 og fikk kobberspiral for 2,5 år siden og er veldig fornøyd med det! Fikk den satt inn av en kvinnelig lege på legekontoret mitt og det var faktisk null stress. Ble fortalt at siden jeg ikke hadde født før så kunne hun få problemer med innsettingen pga plassmangel. Ble også fortalt hvor viktig det er å være påpasselig med kondombruk med en evt ny partner pga infeksjonsfarene. Innsettelsen var ubehagelig men den gikk rett inn på første forsøk. Det var smertefullt i en ukes tid og de første 3-4 menstruasjonene var vonde og jeg blødde kraftig. Men plutselig så bare gikk det over. Nå har jeg lengre blødning enn før (ca 7-8 dager) men blødningsmendgen er halvert og vel så det.. Under sex så kjenner hverken jeg eller partneren noe til den. Men pass på at trådene har litt lengde.. Blir de for kort så kan de stikke typen i snoppen :fnise:

Sjekk ut helsestasjon for ungdom i byen du bor i. Det er et gratis tilbud til ungdom som er under 20 år.. Der vil du få tips og råd om hva du bør gjøre i forhold til prevensjon og du vil også bli sjekket for kjønnssykdommer. Du får ikke spiral før graviditet, kjønnssykdommer og andre relevante ting er blitt testet og resultatet er kommet :)

lykke til :blomst:

Anonymkode: 151a5...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Å sette inn spiral er drit vondt. På besvimelses stadiet når krampesmertene tar tak i deg. ALDRI MERE!! Kramper i flere mnd etterpå. får vondt bare jeg tenker på det.

Anonymkode: e0632...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med en venninne for to uker siden for å holde hånd da hun satt inn spiral. Hun kjente ingen smerte og det gikk på sekunder. :)

Anonymkode: 466c7...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...