Gå til innhold

De fortalte ikke at han tisser på seg om natten!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var barnevakt for en venninne sin sønn natt til i dag. Vi kjenner de godt og har hatt mye kontakt med gutten. Gutten er 10 år.

Så hadde vi han i natt som en tjeneste (de spurte oss) og han fikk sove på gjesteværelse. Alt går greit helt til vi står opp og ser han har tisset på seg om natten. Vi sa til han at det ikke gjør noe som helst og byttet på sengen og lagde lite styr rundt det, sånn at han ikke skulle bli flau.

Så når foreldrene kommer å henter og han har satt seg i bilen så sier vi ifra om uhellet, og de bare tøyser det bort og sier at det pleier å skje hos de også. Jeg trodde først det var at han kanskje var nervøs for å sove borte eller noe sånn, men foreldrene gjorde det klart at han var ikke nervøs og dette skjedde tydeligvis ofte hos dem også.

Jeg merker jeg er litt sur. De kunne ha sagt ifra. Nå har vi en madrass som lukter tiss og sengetøy vi ikke vil bruke igjen (dette sier vi selvfølgelig ikke til gutten) fordi det er ikke vårt barn og vi syntes ikke noe om det. Det var en ordentlig dyr madrass og nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre med saken.. 

Jeg sitter igjen og er litt irritert. Vi passet han som en tjeneste for dem, og de har ikke tilbydd å vaske madrassen, sende den på rens eller erstatte den. Jeg skjønner at dette ikke er så greit for gutten, men vi passet på å ikke vise for han hvordan vi følte det. Foreldrene ser også ut til å ikke ense det at deres 10 åring tisser på seg om natten. Hadde de sagt ifra kunne vi ha lagt et tisselaken under eller noe, sånn at ikke våre møbler ble ødelagt..

Hva tenker dere?

Anonymkode: 51f6b...cf7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ditt problem at du ikke vil bruke sengetøyet igjen. Lurer på hva du gjør når du kommer på sykehus og får en seng med sengetøy der. Jeg skal love deg at det sengetøyet har vært fult i oppkast, avføring og urin 1000 ganger før, og det blir ikke akkurat sterilisert når det blir vasket det heller. 
Vask sengetøyet på 90 grader og bruk det igjen. Madrasser tåler også en god del urin altså før de blir ødelagte. 

Anonymkode: 1148a...02c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ditt problem at du ikke vil bruke sengetøyet igjen. Lurer på hva du gjør når du kommer på sykehus og får en seng med sengetøy der. Jeg skal love deg at det sengetøyet har vært fult i oppkast, avføring og urin 1000 ganger før, og det blir ikke akkurat sterilisert når det blir vasket det heller. 
Vask sengetøyet på 90 grader og bruk det igjen. Madrasser tåler også en god del urin altså før de blir ødelagte. 

Anonymkode: 1148a...02c

TS her.

Det stinker jo av madrassen. Vi har vasket dyna og sånn, men sengetøyet kan vi fint takke forvel til. Jeg er mer irritert fordi hun ikke sa ifra når dette tydeligvis er vanlig. Om madrassen tåler urin betyr ikke at jeg vil ha urin på den. Det handler om respekt for meg..

Anonymkode: 51f6b...cf7

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere håndterte situasjonen bra utad. Det går jo an å høre med foreldrene om de kunne tenkt seg å betale for å få den på rens, om du ikke klarer å legge det helt fra deg? Samtidig kan det bli utrivelig framover dersom dere i utgangspunktet har litt med hverandre å gjøre, og de tar det dårlig.. 

Det er kanskje like greit å bare gi et slags tydelig hint om at det var veldig kjedelig at de ikke sa i fra, for nå har dere utgifter mtp madrassen? Så kan de enten få tilby seg å betale selv da, eller i det minste få kjenne litt på samvittigheten. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en 10 åring er sengevæter bør han få hjelp. Hvis det går an å snakke med foreldrene om dette problemet, så ville jeg gjort det. Dette må være et stort problem for den stakkars gutten. Les dette så har du litt bakgrunnstoff når du eventuelt tar en prat med foreldrene.

http://www.klikk.no/foreldre/helse/behandling-av-sengevaeting-1435952.ece

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig rart at de ikke sier ifra på forhånd! De er vel kanskje redde at ingen da vil passe, men da synes jeg nesten de burde ljuge om det etterpå og spille overraska.

 

Skjønner at dere ikke vil bruke det igjen! Hadde dere fått vite noe, kunne dere jo bare lagt på tisselaken. Eller De kunne sendt med tisselaken!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud!! Sengetøyet vasker dere jo.

Madrassen er det verre med.

Er helt enig i at de burde sagt fra. Her har vi fått barn levert med tisselaken i baggen sånn for sikkerhetsskyld. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Ts. De burde gitt beskjed og sendt med tisselaken. Ikke greit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ditt problem at du ikke vil bruke sengetøyet igjen. Lurer på hva du gjør når du kommer på sykehus og får en seng med sengetøy der. Jeg skal love deg at det sengetøyet har vært fult i oppkast, avføring og urin 1000 ganger før, og det blir ikke akkurat sterilisert når det blir vasket det heller. 
Vask sengetøyet på 90 grader og bruk det igjen. Madrasser tåler også en god del urin altså før de blir ødelagte. 

Anonymkode: 1148a...02c

Sengetøy på sykehus blir sterilisert 

Anonymkode: 5a62c...bb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde sagt ifra og sendt med utstyr som tisselaken. Men det er veldig lite du kan gjøre nå, bortsett fra å ikke ha gutten på overnatting igjen. 

Bruk eddik på området, la det lufte et par dager og det vil bli i orden igjen. Evetuelt legg på en tynn overmadrass  om du synes det blir flekker som setter seg.

Anonymkode: f207f...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at de ikke sa ifra på forhånd, og sendte med tisselaken. De lager jo unødvendig mye styr og ekstrautgifter på dere nå som madrassen må renses. De burde i det minste tilby seg å betale for rens av madrassen. Men sengetøyet kan vaskes rent i vaskemaskinen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Så lenge foreldrene var klar over at det skjer,så hadde jeg blitt sur,helt ærlig,for det viser en irriterende likegyldighet fra dem,både ang gutten og andres eiendeler. Madrassen må jo på rens,og det bør de ha skjønt,og tilbydd seg å betale. Noen folk er så provoserende likeglade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sengetøy på sykehus blir sterilisert 

Anonymkode: 5a62c...bb8

Tror du ja......

Anonymkode: ec637...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Så lenge foreldrene var klar over at det skjer,så hadde jeg blitt sur,helt ærlig,for det viser en irriterende likegyldighet fra dem,både ang gutten og andres eiendeler. Madrassen må jo på rens,og det bør de ha skjønt,og tilbydd seg å betale. Noen folk er så provoserende likeglade.

Enig, og ikke minst så er det så utrolig respektløst ovenfor Ts og andre sønnen overnatter hos ..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også foreldrene burde sagt fra, sendt med tisselaken og vips så var det ikke noe problem. Jeg skjønner også at TS føler seg lurt (?) hvis man kan bruke det ordet, men ærlig talt så er det ikke all verdens hokus-pokus å vaske madrassen hvis man har en plass å sette den til tørk, og sengetøy kan jo vaskes på 90 så jeg kjenner jeg sliter litt med sympatien på akkurat den. Men om man ikke har mulighet til å sette en madrass ut eller i garasjen for å tørke så kan jeg kanskje se utfordringen ts beskriver med å føle på dette og ønske kjøpe ny madrass. Tror likevel jeg ikke ville sagt noe til foreldrene om madrassen, men definitivt tatt opp igjen tråden om tissingen ved anledning og spurt forsiktig om gutten får hjelp. Det finnes medisiner barn får, alarm osv for å hjelpe hvis andre ting som sykdom (eks diabetes) er utelukket.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HøyMørkog40

Kan skjønne at dere er litt irtitert,men om det er en sånn dyr madrass,så skal/bør den jo tåle å bli vasket..(om det er en madrass med glidelås,slik at man kan vaske det ytterste laget på madrassen..Innvendig skal det holde med nesten bare vann.les bruksanvisningen på den om dere ikke har kastet den/eller ta kontakt med butikken dere kjøpte den..Om garantien på den fortsatt gjelder kan de nok muligens hjelpe gratis,eller evnt en billig penge rense den for dere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HøyMørkog40

Men foreldrene burde nesten sagt ifra JA,HELT KLART DET.....men som sagt,les bruksanvisningen på madrassen evnt.ta kontakt med der dere kjøpte den...Skal ikke være nødvendig å kaste den,vet av erfaring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HøyMørkog40 skrev:

Kan skjønne at dere er litt irtitert,men om det er en sånn dyr madrass,så skal/bør den jo tåle å bli vasket..(om det er en madrass med glidelås,slik at man kan vaske det ytterste laget på madrassen..Innvendig skal det holde med nesten bare vann.les bruksanvisningen på den om dere ikke har kastet den/eller ta kontakt med butikken dere kjøpte den..Om garantien på den fortsatt gjelder kan de nok muligens hjelpe gratis,eller evnt en billig penge rense den for dere......

 

1 minutt siden, HøyMørkog40 skrev:

Men foreldrene burde nesten sagt ifra JA,HELT KLART DET.....men som sagt,les bruksanvisningen på madrassen evnt.ta kontakt med der dere kjøpte den...Skal ikke være nødvendig å kaste den,vet av erfaring....

Men likevel, de tenkte seg sikkert ikke om der og da, men rein høfflig i etter tid burde de å tilbud vask, penger til rens etch. Lønn for å passe gutten en natt.

Jeg hadde tatt opp med de, og sagt at penger for rens for madrassen hadde vært fint.

Når det gjelder å tisse på seg om natta, det er ikke uvanelig at det fortsatt skjer innenfor 10 års alderen. Så jeg tror ikke det er så mye bekymre seg over.  Siste gang jeg tisset i sengen da var jeg 9 år og 4-5 mnd.

Anonymkode: e469b...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sengetøy på sykehus blir sterilisert 

Anonymkode: 5a62c...bb8

Man da er det ingen fare siden Urin også er nesten serilt.

https://nn.wikipedia.org/wiki/Urin

Anonymkode: 24782...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke, kan dere ikke bare kaste overmadrassen? De bruker jo å være ganske billige, og så sender dere regning til foreldrene til den andre ungen. Hvis dere er så usiviliserte at dere ikke har overmadrass synes jeg det streng talt er deres egen feil.

Dere må nesten si ifra til dem om madrassen da, det finnes faktisk mennesker som hater sine gjester så mye at de har skumgummimadrasser. Jeg overnattet hos noen og ble sjokkert over at de ikke hadde en skikkelig madrass, hva er poenget med en seng som er mye verre enn bilsetene? Da kunne jeg jo hatt en mer komfortabel natt i bilen. 

Urin går utrolig bra bort fra sengetøy, samme med spy, øl, aske og blod. For å fjerne blod er det bare å vaske den kaldt først, hvis det er lyst eller hvitt kan man helle en haug klor inni maskinen samtidig for desinfisering. Hadde ikke orket det for urin da, urin er sterilt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...