Gå til innhold

Tenk hvor utrolig treig kroppen er? Tenk at vi må veie hvert eneste måltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja.. Kroppen legger jo på seg av ingenting?!  Derfor gruer jeg meg til jeg blir enda eldre..

Anonymkode: 2b98a...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør den? :klo:

Mat, som alt annet, følger en enkel regel. Du kan få/spise hva du vil. Men du kan ikke få/spise alt du vil. Selvsagt bør du holde øye med vekta på potetgull og godteri. (Bør neppe over tid konsumere over 1-200 g i måneden) Asparges derimot kan du spise deg proppmett på uten å verdige en tanke på om du nettopp spiste 250 eller 500 gram. Og så er det ren flaks at alt det som er aller best er det vi slipper veie. :nigo: 

 

Det er ikke kroppen sin feil at folk flest lar seg lure av reklamen som sier du kan spise 300 g potetgull i uka og konsumere kilovis med sukker i året. Ingen kan det fordi om freia og kims tjener penger på at vi gjør det. 

Anonymkode: 88b31...3d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så utrolig treig kroppen er! Alle vet jo at mennesket først ble til da kjøkkenvekta ble oppfunnet, så mennesket har veid alt det spiser for ikke å bli feit gjennom hele evolusjonen!

Anonymkode: 9b0c0...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å slappe av og få et mer intuitivt forhold til mat. Jeg er 36 år gammel, 52 kilo (dvs. både "gammel" og tynn), og veier/måler ikke mat med mindre det trengs for en oppskrift. Ditt personlige kosthold skal ikke være en vitenskap, det skal gå av seg selv. Vær smart. Og ikke tro på bloggere. 

Takk for meg.  

Anonymkode: 5040f...1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kroppen er riktig smart, jeg. Men man må gi den en mulighet. Når man spiser næringsrik og variert mat som smaker godt, regulerer matlysten seg automatisk til hvor mye man trenger for å holde en sunn, normal vekt. Problemene oppstår når en stor del av det man inntar, har en smak og et næringsinnhold som "forvirrer" kroppen (herregud, jeg så ikke for meg at jeg noensinne skulle komme med et sånt uttrykk, men skitt la gå for denne gang) - vi overspiser når maten ikke dekker behovene våre, og vi overspiser når maten ikke har "bremser", og vi overspiser når maten smaker "altfor godt". Disse tre tingene kjennetegner moderne, menneskeskapt mat, og den moderne, typiske måten å spise på. "Naturlig" mat kan også overspises, men det er vanskeligere, det er større "feilmargin", og det er lettere å slutte når man har fått nok. 

Kaloritelling kan være nyttig for å bli oppmerksom på hvor mye man kan spise av forskjellig mat, og hvordan forskjellig mat påvirker en. Om man forbedrer spisevanene sine, kan man sannsynligvis slutte å telle kalorier. Men hvis man ikke endrer spisevaner, må man kanskje fortsette å telle kalorier resten av livet. Det er ikke noe problem, om det er ens eget valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...