Gå til innhold

Er gud virkelig?


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Vel om du tror at Gud skapte alt vel da vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre. Jeg skal le godt av deg

Auch, tror du det er en fornærmelse at jeg tror Gud er verdens skaper? Tro om igjen kjære deg. Det at du ikke svarer men heller gjør narr av meg forklarer nok. Du vet ikke. Ikke har du gjort deg noen tanker om hvordan alle disse artene ble til i utgangspunktet. Og hvordan var det sånn at vi var hann og hunn - med mulighet til å reprodusere oss? argumentene dine er altfor grunne. 

Anonymkode: 895f6...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På bare 7 dager også! En effektiv fyr med skjegg. Merkelig at han ikke har tid til å prate med sine folk siden jesusmannen forsvant. Ikke kunne han heller datere når dommedagen kommer.

Anonymkode: 2e84c...3f7

Er det deg igjen. Prøver du enda å få fans ved å referere til Jesus som jesusmannen og bibelen som kokeboka. Helt ærlig voks opp. hvorfor er du så opphengt i dommedag når du likevel skal ned. 

Anonymkode: 895f6...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det deg igjen. Prøver du enda å få fans ved å referere til Jesus som jesusmannen og bibelen som kokeboka. Helt ærlig voks opp. hvorfor er du så opphengt i dommedag når du likevel skal ned. 

Anonymkode: 895f6...9ab

Gå å dans rundt gullkalven din mens leken ennå er god. Muslimene har ennå ikke kjøpt opp alle bedehusene i Norge.

Anonymkode: 2e84c...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gå å dans rundt gullkalven din mens leken ennå er god. Muslimene har ennå ikke kjøpt opp alle bedehusene i Norge.

Anonymkode: 2e84c...3f7

Jøss. Føler med stakkaren som må være gift med deg. Ha en fin dag 

Anonymkode: 895f6...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
1 time siden, veraa94 skrev:

Selv er jeg ateist, men mener at Gud er virkelig for de som tror. 

Gjelder alle religioner. 

Skulle ønske at jeg hadde den evnen til å tro på noe større enn vitenskapen, men det har jeg ikke. 

 

48 minutter siden, veraa94 skrev:

Det er ingenting som heter "galehus". 

Religion og tro er noe som stikker dypt og er meget personlig. Det er ikke stemmer i hodet. 

Selvfølgelig virker det merkelig for oss som ikke har samme tro, men jeg anerkjenner at andre kan ha en tro og være religiøse. Tro det eller ei; ingen er like....

Kjenner jeg ble litt forelsket her nå....

Selv mener jeg at det jeg ikke tror på kan jeg under ingen omstendigheter nekte andre å tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28.7.2016 at 14.58, litlameg skrev:

Tenk hvis jesus bare var en politiker, eller en utilregnelig person? De første testamentene ble ikke skrevet før ca. 30 år etter jesus død. Kirken var mest sannsynlig med på å velge hva som skulle være med i bibelen og hva som ikke skulle være med. Hvordan kan vi vita at jesus har levd, og at gud faktisk er der?

Jeg har aldri hørt om en historikker som har benektet Jesu historisk. Det er Gud selv som har skrevet bibelen. Videre var ikke Peter, Johannes og Lukas(Paulus's elev) noen hvemsomhelst i den kirstne historien. Det har heller aldri vært noen tvil om hvilke bøker/brev som skulle være med i bibelen.

Lae vel!

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan vite med sikkerhet at gud er virkelig, men man har lov til å tro det. Man har lov til å tro hva enn man vil. Jeg har ingen spesifikk tro; jeg tror at det finnes noe mer der ute som vi ikke vet om. Men hva... Det vet jeg ikke. Og jeg vil ikke ha store forventninger om f.eks. livet etter døden. Vil heller bli positivt overrasket. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fysikere er svært religiøse.

Albert Einstein trodde selv på en slags skaper.

Hvordan kan noe komme ut av "ingenting"? Det "Ingentinget" må da være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, vikingmelk skrev:

Mange fysikere er svært religiøse.

Albert Einstein trodde selv på en slags skaper.

Hvordan kan noe komme ut av "ingenting"? Det "Ingentinget" må da være noe.

Ja, Einstein sa han ble sinna når han skjønte noen tok han til inntekt for ateisme, og kallte de som mente han var ateist for fanatiske ateister.

Men av forskere har ingen vært større enn kristne Maxwell og Newton. De to rager i sin egen liga.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 16.41, veraa94 skrev:

Selv er jeg ateist, men mener at Gud er virkelig for de som tror. 

Eh, at noen tror noe gjør det ikke virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke Gud er virkelig men hvis tro gir mennesker trygghet og mening i livet så er det bare flott. :) 

Troen på Gud har selvsagt ikke kommet ut av løse luften. Mankinds search for God er en svært interessant bok jeg tok opp for mange år siden. Den tar opp flere religioner. Blant annet stod det at troen på sjeler kom fra at øyenen beveget seg under øyelokken mens en person sov men når personen dødde så var det null bevegelse under øyelokken. Derav trudde de at en form av "ånd", sjelen, hadde forlatt personen. Husker ikke spesifikkt hva det stod, men noe i den duren der. Svært interessant lesing allikevel.

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
Den Thursday, July 28, 2016 at 14.58, litlameg skrev:

Tenk hvis jesus bare var en politiker, eller en utilregnelig person? De første testamentene ble ikke skrevet før ca. 30 år etter jesus død. Kirken var mest sannsynlig med på å velge hva som skulle være med i bibelen og hva som ikke skulle være med. Hvordan kan vi vita at jesus har levd, og at gud faktisk er der?

Til syvende og sist handler det om tro. Jeg for min del synes det er vanskelig å tro at det ikke finnes en Gud, at verden har blitt til ved en tilfeldighet. Gjennom livet har jeg også hatt en opplevelse av at Gud har vært tilstede. Derfor har jeg valgt nettopp å tro.

Med det sagt, tror jeg det er god grunn til å tro at Jesus har eksistert. Jesus som historisk person er godt dokumentert, ikke bare i Bibelen med også i andre skrifter. På Jesus tid ventet de nok at han skulle komme tilbake snart, så det å skrive ned historiene ble ikke sett på som viktig. Likevel, da evangeliene ble skrevet ned var de fleste som hadde fulgt Jesus fortsatt i live, og man hadde dermed øyenvitner som kunne bekrefte eller avkrefte.

Da det ble valgt hvilke bøker som skulle være med i NT, var det fire kriterier som ble vektlagt: skriftene skulle kunne knyttes til en apostel (direkte eller indirekte), det skulle være i tråd med det Jesus og videre hans disipler lærte, det skulle være skrevet ikke så lenge etter Jesu død, og det skulle ha vært i bruk i de første menighetene. Dermed er det skriftene som i dag finnes i Bibelen de samme som de første kristne hadde, og de som var øyenvitner kunne "gå god for" det de lærte. Det gjør meg trygg på at den Jesus jeg kjenner gjennom Bibelen, i stor grad er den samme Jesus som levde for 2000 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28. juli 2016 at 14.58, litlameg skrev:

Tenk hvis jesus bare var en politiker, eller en utilregnelig person? De første testamentene ble ikke skrevet før ca. 30 år etter jesus død. Kirken var mest sannsynlig med på å velge hva som skulle være med i bibelen og hva som ikke skulle være med. Hvordan kan vi vita at jesus har levd, og at gud faktisk er der?

Da syns jeg det er merkelig hvordan Jesus blir beskrevet selv i KORANEN. Han blir omtalt som en mann som var født av jomfru Maria, døde på korset og gjenoppsto, og utførte mirakler. MEN islam tror derimot ikke på at han var Guds sønn. 

Anonymkode: 895f6...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du som tror på.Gud og Jesus... Hvis du vsr blitt adoptert bort som spebarn og oppfostret f eks i Japan eller Kina eller Saudi Arabia - et sted hvor du ikke lærte om kristendommen.....men du ble oppdratt til shintoisme eller buddhisme eller islam - da hadde du jo trodd på noe helt annet. Eneste grunn til at du er kristen er jo at noen, trolig foreldre eller evt behandlere i rusomsorg, har fått deg til å bli det.

Anonymkode: 24630...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du som tror på.Gud og Jesus... Hvis du vsr blitt adoptert bort som spebarn og oppfostret f eks i Japan eller Kina eller Saudi Arabia - et sted hvor du ikke lærte om kristendommen.....men du ble oppdratt til shintoisme eller buddhisme eller islam - da hadde du jo trodd på noe helt annet. Eneste grunn til at du er kristen er jo at noen, trolig foreldre eller evt behandlere i rusomsorg, har fått deg til å bli det.

Anonymkode: 24630...ac9

Dersom man ikke visste om kristendommen så er det en helt annen sak. Men selv islam lærer om Jesus. Det står akkurat det samme om han i koranen som det gjør i bibelen. At han var en mirakelmann som helbredet en lam mann, døde på korset og sto opp igjen osv. Men de tror ikke han var Guds sønn, bare en profet. Så hadde jeg da vokst opp i saudi Arabia eller et islamsk land, hadde man fremdeles lært om Jesus. 

Og jeg regner med de mer asiatiske landene også lærer om alle religionene på et eller annet punkt. Jeg har vokst opp med ateistisk mor og kristen far. Men valget om å tro på Jesus har vært helt og holdent mitt valg 

Anonymkode: 895f6...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du som tror på.Gud og Jesus... Hvis du vsr blitt adoptert bort som spebarn og oppfostret f eks i Japan eller Kina eller Saudi Arabia - et sted hvor du ikke lærte om kristendommen.....men du ble oppdratt til shintoisme eller buddhisme eller islam - da hadde du jo trodd på noe helt annet. Eneste grunn til at du er kristen er jo at noen, trolig foreldre eller evt behandlere i rusomsorg, har fått deg til å bli det.

Anonymkode: 24630...ac9

Det stemmer at vi alle blir påvirket av miljøet rundt oss. Det gjelder også ateister (som deg?).

Det er uansett mange som konverterer, spesielt til kristen tro. En del mister troen, kanskje fler enn før. Det har jeg ikke tall på, men det er rimelig å anta pga at man i dag blir eksponert for flere religioner og tenkemåter enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.8.2016 at 8.54, AnonymBruker skrev:

Da syns jeg det er merkelig hvordan Jesus blir beskrevet selv i KORANEN. Han blir omtalt som en mann som var født av jomfru Maria, døde på korset og gjenoppsto, og utførte mirakler. MEN islam tror derimot ikke på at han var Guds sønn. 

Anonymkode: 895f6...9ab

Jada, Koranen som kom lenge etter bibelen. At en eventyrbok gjenforteller eventyr fra en annen eventyrbok gir null troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.8.2016 at 23.55, Kaffekrus skrev:

Til syvende og sist handler det om tro. Jeg for min del synes det er vanskelig å tro at det ikke finnes en Gud, at verden har blitt til ved en tilfeldighet. Gjennom livet har jeg også hatt en opplevelse av at Gud har vært tilstede. Derfor har jeg valgt nettopp å tro.

Med det sagt, tror jeg det er god grunn til å tro at Jesus har eksistert. Jesus som historisk person er godt dokumentert, ikke bare i Bibelen med også i andre skrifter. På Jesus tid ventet de nok at han skulle komme tilbake snart, så det å skrive ned historiene ble ikke sett på som viktig. Likevel, da evangeliene ble skrevet ned var de fleste som hadde fulgt Jesus fortsatt i live, og man hadde dermed øyenvitner som kunne bekrefte eller avkrefte.

Det handler ikke om tro, men om fakta. Du velger å ignorere fakta, og kommer med svada om at verden ble til ved en tilfeldighet. Det ble den ikke. Kunnskapsløshet gir åpenbart overtro.

Det er liten grunn til å tro at Jesus har eksistert. Det har sikkert eksistert noen som het Jesus, og kanskje til og med en som var psykisk syk og klarte å få noen til å tro at han var både Gud og Guds sønn på en gang, men det er slett ikke godt dokumentert. Bibelen er ikke dokumentasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, jabx skrev:

Jada, Koranen som kom lenge etter bibelen. At en eventyrbok gjenforteller eventyr fra en annen eventyrbok gir null troverdighet.

At Jesus har levd er helt ukontroversielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...