Gå til innhold

Er gud virkelig?


Anbefalte innlegg

Tenk hvis jesus bare var en politiker, eller en utilregnelig person? De første testamentene ble ikke skrevet før ca. 30 år etter jesus død. Kirken var mest sannsynlig med på å velge hva som skulle være med i bibelen og hva som ikke skulle være med. Hvordan kan vi vita at jesus har levd, og at gud faktisk er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Jeg antar at det finnes en ekstremt minimal mulighet for at Gud er virkelig.  Men til dags dato har jeg ikke sett noe som helst bevis på at Gud finnes eller ikke finnes for den saks skyld.

 

Uansett så er jo ikke Jesus gud han skal være Guds sønn og sønnen er tross alt ikke samme person eller skapning som faderen. Jeg mener du er ikke din far selv om du er sønn eller datter av han.

 

Jeg kan fint tro at Jesus var en historisk person som har eksistert. Men han var nok bare en helt vanlig mann. 

Endret av Balian de Ibelin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg antar at det finnes en ekstremt minimal mulighet for at Gud er virkelig.  Men til dags dato har jeg ikke sett noe som helst bevis på at Gud finnes eller ikke finnes for den saks skyld.

 

Uansett så er jo ikke Jesus gud han skal være Guds sønn og sønnen er tross alt ikke samme person eller skapning som faderen. Jeg mener du er ikke din far selv om du er sønn eller datter av han.

 

Jeg kan fint tro at Jesus var en historisk person som har eksistert. Men han var nok bare en helt vanlig mann. 

Så sant, ser nå at jeg har blandet litt. Men har inntrykk av at alt startet med jesus, derfor tok jeg opp nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, litlameg skrev:

Tenk hvis jesus bare var en politiker, eller en utilregnelig person? De første testamentene ble ikke skrevet før ca. 30 år etter jesus død. Kirken var mest sannsynlig med på å velge hva som skulle være med i bibelen og hva som ikke skulle være med. Hvordan kan vi vita at jesus har levd, og at gud faktisk er der?

Jesus hadde hemmelige venner og drakk alkohol. Tror han egentlig var ganske from og kul som person, men ellers så hadde han sikkert mange menneskelige svakheter. Mange spekulerer på om han også var homse.

Saul satte igang å koke bibelen slik vi kjenner til ca. 70 år etter jesusmannens død. Han gikk fra å være en sadistisk håndlanger for romerne til å bytte navn til Paul og starte sekten som ble romerkirken. Underveis ble mange av gosplene brent og omskrevet slik at budskapet til jesusmannen passet med det romerske herredømme (Saul kjente godt til sin egen arbeidsgiver).

Når det gjelder helligheten i det som er kokeboken bibelen så spørs det hvor langt man skal koble ut hjernen og tolke ting slik det passer deg og alle sektene som kom senere. Prøv å være mer rasjonell og forstå historien fra flere perspektiver.

Anonymkode: 2e84c...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg antar at det finnes en ekstremt minimal mulighet for at Gud er virkelig.  Men til dags dato har jeg ikke sett noe som helst bevis på at Gud finnes eller ikke finnes for den saks skyld.

 

Uansett så er jo ikke Jesus gud han skal være Guds sønn og sønnen er tross alt ikke samme person eller skapning som faderen. Jeg mener du er ikke din far selv om du er sønn eller datter av han.

 

Jeg kan fint tro at Jesus var en historisk person som har eksistert. Men han var nok bare en helt vanlig mann. 

Hadde han vært en helt vanlig mann ville ikke verden sett ut slik den gjør i dag :)
Uavhengig av hva man ellers tror om Jesus, er han sannsynligvis den som har hatt størst innflytelse av noen som noen gang har levd.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jesus hadde hemmelige venner og drakk alkohol. Tror han egentlig var ganske from og kul som person, men ellers så hadde han sikkert mange menneskelige svakheter. Mange spekulerer på om han også var homse.

Saul satte igang å koke bibelen slik vi kjenner til ca. 70 år etter jesusmannens død. Han gikk fra å være en sadistisk håndlanger for romerne til å bytte navn til Paul og starte sekten som ble romerkirken. Underveis ble mange av gosplene brent og omskrevet slik at budskapet til jesusmannen passet med det romerske herredømme (Saul kjente godt til sin egen arbeidsgiver).

Når det gjelder helligheten i det som er kokeboken bibelen så spørs det hvor langt man skal koble ut hjernen og tolke ting slik det passer deg og alle sektene som kom senere. Prøv å være mer rasjonell og forstå historien fra flere perspektiver.

Anonymkode: 2e84c...3f7

Det stemmer at Saul forfulgte, fengslet og torturerte de første kristne før han selv ble omvendt. Det andre du sier her er i beste fall feilaktig. Skriftene vi i dag kjenner som det nye testamentet sirkulerte og var i bruk lenge før kirken så seg nødt til å bestemme hvilke skrifter som skulle være med, pga. at det stadig kom andre tekster til. De ble stort sett enige om skriftene de hadde hatt fra begynnelsen. Et tegn på hvor alvorlig de tok det er at de tok med fire forskjellige beretninger om Jesu liv (Matteus, Markus, Johannes og Lukas) selv om disse delvis motsier hverandre. De valgte altså å ikke forandre dem for å få dem til å passe overens. Foruten evangeliene er NT stort sett brev fra Paulus og andre apostler til forskjellige menigheter i Midt-Østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, linsejesus skrev:

Det stemmer at Saul forfulgte, fengslet og torturerte de første kristne før han selv ble omvendt. Det andre du sier her er i beste fall feilaktig. Skriftene vi i dag kjenner som det nye testamentet sirkulerte og var i bruk lenge før kirken så seg nødt til å bestemme hvilke skrifter som skulle være med, pga. at det stadig kom andre tekster til. De ble stort sett enige om skriftene de hadde hatt fra begynnelsen. Et tegn på hvor alvorlig de tok det er at de tok med fire forskjellige beretninger om Jesu liv (Matteus, Markus, Johannes og Lukas) selv om disse delvis motsier hverandre. De valgte altså å ikke forandre dem for å få dem til å passe overens. Foruten evangeliene er NT stort sett brev fra Paulus og andre apostler til forskjellige menigheter i Midt-Østen.

Nå er hele kokeboken skrevet lenge etter jesus død. De fleste tror faktisk ingen som levde på jesus tid rakk å skrive ned et eneste ord før de døde. Selv hans disipler.

Når deg gjelder gospelen så spriker de i alle retninger. Særlig de som ikke er tatt med av Saul. Siden starten på sekten den romerske kirken (det fantes andre kristne sekter før denne tok over og dominerte) så har Saul forfektet tre-enigheten. Noe som egentlig få klarer å forstå hva det er egentlig er. Jesus selv nevnte ikke dette ordet i kokeboken. De kristne er til denne dag ikke omforent om jesus var guds sønn eller en menneskesønn.

De kristne gikk til krig med hverandre om slike detaljer.

Anonymkode: 2e84c...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er hele kokeboken skrevet lenge etter jesus død. De fleste tror faktisk ingen som levde på jesus tid rakk å skrive ned et eneste ord før de døde. Selv hans disipler.

Når deg gjelder gospelen så spriker de i alle retninger. Særlig de som ikke er tatt med av Saul. Siden starten på sekten den romerske kirken (det fantes andre kristne sekter før denne tok over og dominerte) så har Saul forfektet tre-enigheten. Noe som egentlig få klarer å forstå hva det er egentlig er. Jesus selv nevnte ikke dette ordet i kokeboken. De kristne er til denne dag ikke omforent om jesus var guds sønn eller en menneskesønn.

De kristne gikk til krig med hverandre om slike detaljer.

Anonymkode: 2e84c...3f7

Det stemmer at skriftene i NT ble til etter Jesu død. Sannsynligvis trodde de fleste av de første kristne at Jesus skulle komme tilbake i deres levetid.

Hva mener du med at gospelen spriker i alle retninger? Og "tatt med av Saul," hva betyr det? Hvis det er Paulus du mener så er det ingen (bortsett fra deg?) som mener at han samlet noen skrifter.

Begrepet treenighet er en betegnelse på ideen om at Gud, Jesus og Ånden er ett. Det har vært et stridsspørsmål blant en del "lærde", vanlige kristne har brydd seg fint lite om det. Jeg kjenner ikke til noen kristne som ikke mener Jesus er Guds sønn, du blander kanskje med en annen religion?

Og ja, det har vært splittelser og til og med kriger over teologi, det er det ingen som benekter. Mener du at det er et argument for eller mot Guds eksistens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke gud virkelig. Han er en av utallige menneskeskapte guder som eksisterer nå. Han er også en av mange tusen guder som folk har funnet opp siden det ble noen som trengte å tro på denslags. Mennesket har eksistert i nesten 3millioner år. Hvorfor skulle den guden du refererer til som bare har eksistert i 2000 finnes og ikke de utallige andre? F.eks har norrøn mytologi nesten eksistert dobbelt så lenge som kristendommen. 

 

Men gud eksisterer. Ikke som en ånd eller et vesen som er en trollmann som har skapt alt pg hører alt. Men for folk som har det vondt. Har de laget en slik fiktiv person inni hodet sitt. Slik at de kan be og snakke med han for å få en mening med ting i en ellers håpløs hverdag. Da er det egentlig det samme om han heter Allah, gud, shubert eller Åge Johnny. 

Mennesket skaper også gjenferd, spøkelser og annen overtro hvis de trenger det for å forklare ting for seg selv. 

Anonymkode: cf83e...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ateist, men mener at Gud er virkelig for de som tror. 

Gjelder alle religioner. 

Skulle ønske at jeg hadde den evnen til å tro på noe større enn vitenskapen, men det har jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, veraa94 skrev:

Selv er jeg ateist, men mener at Gud er virkelig for de som tror. 

Når folk hører stemmer i hodet eller ser noe ingen andre ser så pleier vi å kalle dem gale.

Hva mener du skiller de som tror på slikt fra folk som bor i et galehus?

Anonymkode: 2e84c...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk hører stemmer i hodet eller ser noe ingen andre ser så pleier vi å kalle dem gale.

Hva mener du skiller de som tror på slikt fra folk som bor i et galehus?

Anonymkode: 2e84c...3f7

Det er ingenting som heter "galehus". 

Religion og tro er noe som stikker dypt og er meget personlig. Det er ikke stemmer i hodet. 

Selvfølgelig virker det merkelig for oss som ikke har samme tro, men jeg anerkjenner at andre kan ha en tro og være religiøse. Tro det eller ei; ingen er like....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, litlameg skrev:

Tenk hvis jesus bare var en politiker, eller en utilregnelig person? De første testamentene ble ikke skrevet før ca. 30 år etter jesus død. Kirken var mest sannsynlig med på å velge hva som skulle være med i bibelen og hva som ikke skulle være med. Hvordan kan vi vita at jesus har levd, og at gud faktisk er der?

Anonymkode: 895f6...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg antar at det finnes en ekstremt minimal mulighet for at Gud er virkelig.  Men til dags dato har jeg ikke sett noe som helst bevis på at Gud finnes eller ikke finnes for den saks skyld.

 

Uansett så er jo ikke Jesus gud han skal være Guds sønn og sønnen er tross alt ikke samme person eller skapning som faderen. Jeg mener du er ikke din far selv om du er sønn eller datter av han.

 

Jeg kan fint tro at Jesus var en historisk person som har eksistert. Men han var nok bare en helt vanlig mann. 

Hvordan forventer du at det skal gå an å bevise at det finnes en Gud? Vil du ha forklaring på hvorfor luften er usynlig også eller. Gud er TREENIG. Faderen, sønnen og den hellige ånd, er EN. Tror du skal ta deg en tur til biblioteket eller på Wikipedia og finne ut hva kristendom eller religion generelt faktisk handler om. Nemlig TRO! Jesus sa at dem som tror på ham, vil ikke gå fortapt men ha evig liv. 

Anonymkode: 895f6...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forventer du at det skal gå an å bevise at det finnes en Gud? Vil du ha forklaring på hvorfor luften er usynlig også eller. Gud er TREENIG. Faderen, sønnen og den hellige ånd, er EN. Tror du skal ta deg en tur til biblioteket eller på Wikipedia og finne ut hva kristendom eller religion generelt faktisk handler om. Nemlig TRO! Jesus sa at dem som tror på ham, vil ikke gå fortapt men ha evig liv. 

Anonymkode: 895f6...9ab

Hvorfor skal jeg forklare noe jeg ikke tror på ?

Tror du må lære deg hva en ateist er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Hvorfor skal jeg forklare noe jeg ikke tror på ?

Tror du må lære deg hva en ateist er for noe.

Det å være ateist handler helt greit om å fornekte noen som helst form for høyere makter. I og med at det er en tro, er det også en religion. Og skal du først kritisere så bør du i minste kunne fakta. Tror du det er helt tilfeldig hvordan jorden er skapt? 

Anonymkode: 895f6...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det å være ateist handler helt greit om å fornekte noen som helst form for høyere makter. I og med at det er en tro, er det også en religion. Og skal du først kritisere så bør du i minste kunne fakta. Tror du det er helt tilfeldig hvordan jorden er skapt? 

Anonymkode: 895f6...9ab

Nei ateisme er ikke en tro og det er heller ikke en religion. http://www.thegoodatheist.net/2013/03/18/for-the-last-time-atheism-is-not-a-religion/

Ateisme, er en tankeretning hvor tro på én eller flere guder er fraværende. Ateismeer en kontrast til teisme, som i enkleste form er en tro på at minst én gud eksisterer. Den går også utover agnostisisme som hevder at viten om eksempelvis guders eksistens ikke kan oppnås. https://snl.no/ateisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Nei ateisme er ikke en tro og det er heller ikke en religion. http://www.thegoodatheist.net/2013/03/18/for-the-last-time-atheism-is-not-a-religion/

Ateisme, er en tankeretning hvor tro på én eller flere guder er fraværende. Ateismeer en kontrast til teisme, som i enkleste form er en tro på at minst én gud eksisterer. Den går også utover agnostisisme som hevder at viten om eksempelvis guders eksistens ikke kan oppnås. https://snl.no/ateisme

Hvorfor unnviker du å svare på om du tror det er tilfeldig hvordan jorden og alle dens skapninger er skapt? Hvis du refererer til big bang eller evolusjonsteorien nå så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte

Anonymkode: 895f6...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor unnviker du å svare på om du tror det er tilfeldig hvordan jorden og alle dens skapninger er skapt? Hvis du refererer til big bang eller evolusjonsteorien nå så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte

Anonymkode: 895f6...9ab

Vel om du tror at Gud skapte alt vel da vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre. Jeg skal le godt av deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Vel om du tror at Gud skapte alt vel da vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre. Jeg skal le godt av deg

På bare 7 dager også! En effektiv fyr med skjegg. Merkelig at han ikke har tid til å prate med sine folk siden jesusmannen forsvant. Ikke kunne han heller datere når dommedagen kommer.

Anonymkode: 2e84c...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...