Gå til innhold

Uttalelse fra vikarlege


Stum481

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Stum481 skrev:

Ok. Det visste jeg ikke de gjorde. Jeg vet ikke om han sjekket journalen eller ei ettersom han aldri nevnet noe i den duren der. Jeg skal gå tilbake til barnelegen når han kommer tilbake fra ferie og hører med han om videre behandling inntil vi får innkalling til ph-måling. :)

Det var for øvrig et annet legesenter enn der min fastlege jobber, men det legesenteret var vikar ettersom mitt egentlig fastlegekontor holder sommerstengt. Kanskje det ikke kom opp i hans system? Reseptet vi fikk fra barnelegen var ikke elektronisk hvis det har noe å si.

Da har ikke vikarlegen tilgang til mer enn kjernejournal. Lurer du på resepter sjekker du Kjernejournal eller mineresepter.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Stum481 skrev:

Ok. Det visste jeg ikke de gjorde. Jeg vet ikke om han sjekket journalen eller ei ettersom han aldri nevnet noe i den duren der. Jeg skal gå tilbake til barnelegen når han kommer tilbake fra ferie og hører med han om videre behandling inntil vi får innkalling til ph-måling. :)

Det var for øvrig et annet legesenter enn der min fastlege jobber, men det legesenteret var vikar ettersom mitt egentlig fastlegekontor holder sommerstengt. Kanskje det ikke kom opp i hans system? Reseptet vi fikk fra barnelegen var ikke elektronisk hvis det har noe å si.

:opplyser: Deette har jeg informertmdeg om tidlig i tråden.  

Det som og er interessant her er hvordan du skal få i en 4 måneder gammel baby store tabletter som skal svelges hele og oppløses imagesekken. :klo: (gjelder begge de omtaltr medikamentene.) 

Anonymkode: 76fe7...b1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:opplyser: Deette har jeg informertmdeg om tidlig i tråden.  

Det som og er interessant her er hvordan du skal få i en 4 måneder gammel baby store tabletter som skal svelges hele og oppløses imagesekken. :klo: (gjelder begge de omtaltr medikamentene.) 

Anonymkode: 76fe7...b1e

Har hørt fra de jeg kjenner at de løser opp tabletten i vann og gir på sprøyte eller knuser tabletten og gir med litt fruktmos. Jeg ga for øvrig på sprøyte når gutten fikk Omeprazol men de var i 10mg kapsler og gutten skulle ha 5mg, så jeg var uansett nødt til å åpne opp kapselen og dele innholdet i to. :) 

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt som folk tok av i denne tråden da. Dersom jeg går til legen og ber om en hvem som helst resept på medisin til meg eller mitt barn og legen ikke har noe kunnskap om dette og om det er anbefalt, så vil jeg si det er noe spesielt av legen å bare skrive ut en resept på pasientens eget ansvar. Ihvertfall til en baby. 

TS, jeg får heller ikke inntrykket av at du dro til legen og slo i bordet og forlangte noe som helst, dette var en medisin du hadde hørt om og som du lurte på kunne ha effekt for eget barn, derfor spurte du legen. 

Og dere som messer om felleskatalogen, felleskatalogen er ikke en fasit for medisinbruk. 

Jeg mener det riktige her hadde vært at vikarlegen ikke skrev ut resepten så lenge han ikke hadde noe kunnskap om bruk av medisinen hos spedbarn, eventuelt at han ville rådføre seg først. 

Anonymkode: eb059...f9e

Satt og leste her jeg også,og ble helt matt av svarene TS får her!

Ts,du blir både mistenkeliggjort og kritisert her,men du har kun spurt en lege om råd,og han skulle aldri skrevet ut resepten! Det at han ikke visste noe om denne medisinen burde jo vært grunn god nok til at han IKKE skrev ut! Det var ansvarsløst av ham.

Det er jo ikke sånn at du løp på apoteket og ga dette til babyen heller. Du fikk råd,og du spurte om råd. Ikke ta deg nær av kjeftinga her:-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, NotNaomi skrev:

Satt og leste her jeg også,og ble helt matt av svarene TS får her!

Ts,du blir både mistenkeliggjort og kritisert her,men du har kun spurt en lege om råd,og han skulle aldri skrevet ut resepten! Det at han ikke visste noe om denne medisinen burde jo vært grunn god nok til at han IKKE skrev ut! Det var ansvarsløst av ham.

Det er jo ikke sånn at du løp på apoteket og ga dette til babyen heller. Du fikk råd,og du spurte om råd. Ikke ta deg nær av kjeftinga her:-) 

 

Ja, jeg må si det er utrolig hvor fort mange brukere havner i mobbementalitet i tråder på kg. Svarene på første side avgjør utfallet, for resten av saueflokken sier seg som regel enig i de første som svarer. Skjerping kjærringer, dette var flaut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fått time med en annen lege og fått en ny vurdering. Forøvrig enig i at all kritikken mot TS her er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refluks kan være veldig smertefullt. Så en del trenger medisiner mot det.

Synes også at TS får ufortjent mye kritikk her. 

En lege skal ikke skrive ut medisiner han/hun ikke kan forsvare bruken av. Så enkelt er det!!

Har selv hatt en lege som til slutt ble meldt av andre enn meg, etter at jeg ble videre sendt til spesialist. 

Gjengangere var at jeg fikk utskrevet medisiner som jeg ikke tålte virkestoffer i. Måtte alltid dobbelt sjekke på apoteket at jeg tålte de, og halv parten av gangene gjorde jeg ikke det. 

Legen anbefalte meg å spise marie kjeks og drikke melk for å roe magen hver gang jeg hadde vondt i magen. Enda han veldig god viste at jeg har både cøliaki og kraftig laktosintoleranse. 

Syns du skal ta det opp med fastlegen da han er tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stum481 skrev:

Fantastisk at hun ble så mye bedre. :) Hva var det hun slet med? Jeg håper vi finner rett behandling til gutten etterhvert og at vi får komme til ph-måling snart. Jeg har opplevd rare fastleger før, men aldri noe slikt. Jeg har spurt om legemiddler før som jeg har hørt andre har hatt positiv effekt av når jeg har hatt plager, men de gangene de ikke har blitt anbefalt av legen så har de ikke blitt skrevet ut og jeg har fått en forklaring på hvorfor og så har jeg fått et annet legemiddel som legen mener er den rette. Jeg ble satt ut kan du si. Losec er veldig dyre (stod at den kostet rundt 500,- på felleskatalogen), så jeg er glad at jeg ikke tok den ut for å så finne ut av den ikke virket.

Jeg vil ikke gå i detaljer rundt hva som feilte henne, og hvilken medisin det var snakk om, men det var/er en betennelsessykdom, og det viste seg at den medisinen vi tryglet om var helt riktig behandling for henne, selv om den behandlingen ikke er anerkjent for den sykdommen det er snakk om.
 

Men vedrørende den medisinen du fikk foreskrevet av vikarlegen.
Du sier at det er samme virkestoff i begge medisinene.
Min erfaring med er at selv om virkestoffet er likt, kan hjelpestoffene gjøre at to tabletter med samme virkesstoff har ulik virkning på meg.
Derfor kan det hende at Losec har en annen/bedre virkning enn Omeprazol, men en slik behandling bør initieres av spesialist på å små barn.

 

Anonymkode: 9b302...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke gå i detaljer rundt hva som feilte henne, og hvilken medisin det var snakk om, men det var/er en betennelsessykdom, og det viste seg at den medisinen vi tryglet om var helt riktig behandling for henne, selv om den behandlingen ikke er anerkjent for den sykdommen det er snakk om.
 

Men vedrørende den medisinen du fikk foreskrevet av vikarlegen.
Du sier at det er samme virkestoff i begge medisinene.
Min erfaring med er at selv om virkestoffet er likt, kan hjelpestoffene gjøre at to tabletter med samme virkesstoff har ulik virkning på meg.
Derfor kan det hende at Losec har en annen/bedre virkning enn Omeprazol, men en slik behandling bør initieres av spesialist på å små barn.

 

Anonymkode: 9b302...68b

Uff.. Men fantastisk at dere stod på og fikk rett behandling tilslutt! Det er fælt å se små ha det vondt. :( Jeg har vært på vippen til å gråte de nettene det har stått på som verst. Jeg håper vi finner rett behandling tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...