Gå til innhold

Uttalelse fra vikarlege


Stum481

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, studerende skrev:

Hei!

Jeg synes også du får en god del ufortjent kritikk her og jeg synes legen, slik du beskriver det, har opptrådd på en uforsvarlig måte. Leger burde ikke skrive ut medisiner dersom de ikke kan forsvare bruken og soseringen faglig. Dessverre syndes det en del mot dette blant enkelte. Jeg skjønner at du bare vil det beste for barnet ditt, men hadde det vært meg så hadde jeg droppet å bruke den medisinen frem til jeg fikk konferert med en annen lege som har mer erfaring på området.

Takk for et saklig svar.

Ja, jeg skal ta kontakt med barnelegen igjen etter ferien hans. :) Jeg hadde vært i kontakt med barnepoliklinikk og legevakta men ble alltid henvendt til fastlegen som også er på ferie. Så derfor ble det vikarlegen vi gikk til. Det er fælt å se at gutten sliter så. Jeg var hos barnelegen i slutten av juni første gang og ble anbefalt å bruke Gaviscon og komme tilbake i begynnelsen av juli. Dersom Gaviscon hadde positiv effekt så tydet det på refluks sa han og i begynnelsen av juli så skrev han ut Omeprazol. Så vi får bruke Gaviscon inntil neste legebesøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Her er jeg uenig med deg. Man har faktisk leger for å slippe å lese seg opp selv. Det man finner i felleskatalogen er bra for mange, men gresk for de fleste. Virkninger av mesidisiner avhenger av fysikk og allergier osv. Leger er der for å kunne fortelle og anbefale det som de mener er riktig, så man kan ikke forlange at folk faktisk leser seg opp på medisinene man skal ta. Eller sykdommer man kan ha.

MEN man skal kunne stole på de avgjørelsene legene tar, og ikke kjøre på med sine meninger og diagnoser.

For ting du for foreskrevet ja, men her visste jo tydligvis TS noe om virkninngstoff, så det er ikke gresk for henne. Og da skjønner jeg ikke hvorfor hun ikk eleste seg opp først når hun tydligvis har lest seg opp i etterkant. 

Og for å være helt ærlig, jeg skjønner ikke at det er vanskelig å lese at noe innholder det og det. Allergier og kontaksjone rer noe helt annet enn hva noe inneholder.

Anonymkode: a1074...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/Legens-ansvar/Lege-og-pasient/Forsvarlighet-og-pasientsikkerhet/Hva-innebarer-forsvarlighetskravet/

Denne linken kan være til hjelp. Legen har plikt til å vise forsvarlighet i takt med sin kompetanse. Om det betyr å ikke skrive ut resept, så er det det riktige å gjøre, og heller se på alternativ som f.eks. videre henvisning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her motsier du deg selv, igjen. Du roter deg bare lenger og lenger ut på viddene for hver svar du gir. Når du vet at et virkestoff ikke fungerer hva skal du da med samme virkestoffet i en medisin for vosne til et barn? 

Når du oppretter rn tråd, så kan du heller ikke styre innholdet så lenge ingen skriver i strid med forumsreglene.

Anonymkode: 76fe7...b1e

Har jeg sagt det?

Jeg visste ikke at det var samme virkestoff i de. Det skrev jeg i svaret du har sitert. Og derfor har jeg ikke hentet ut medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Puselusk skrev:

http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/Legens-ansvar/Lege-og-pasient/Forsvarlighet-og-pasientsikkerhet/Hva-innebarer-forsvarlighetskravet/

Denne linken kan være til hjelp. Legen har plikt til å vise forsvarlighet i takt med sin kompetanse. Om det betyr å ikke skrive ut resept, så er det det riktige å gjøre, og heller se på alternativ som f.eks. videre henvisning.

Tusen takk! :) Syns du jeg bør klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ting du for foreskrevet ja, men her visste jo tydligvis TS noe om virkninngstoff, så det er ikke gresk for henne. Og da skjønner jeg ikke hvorfor hun ikk eleste seg opp først når hun tydligvis har lest seg opp i etterkant. 

Og for å være helt ærlig, jeg skjønner ikke at det er vanskelig å lese at noe innholder det og det. Allergier og kontaksjone rer noe helt annet enn hva noe inneholder.

Anonymkode: a1074...55b

Jeg leste meg opp i etterkant av det vikarlegen sa ettersom en del mødrer jeg kjenner bruker Losec til sine babyer (under 1 år). Jeg er bare menneske og jeg gjør mistak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Stum481 skrev:

Tusen takk! :) Syns du jeg bør klage?

Nei, forsvarlighet handler om å kjenne til sin kompetanse. Noe legen gjorde. Han sa fra at han ikke hadde kunnskap om denne medisinen og anbefalte den ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ♥Missy♥ skrev:

Nei, forsvarlighet handler om å kjenne til sin kompetanse. Noe legen gjorde. Han sa fra at han ikke hadde kunnskap om denne medisinen og anbefalte den ikke.

Spørsmålet var ikke riktet imot deg.

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stum481 skrev:

Takk for et saklig svar.

Ja, jeg skal ta kontakt med barnelegen igjen etter ferien hans. :) Jeg hadde vært i kontakt med barnepoliklinikk og legevakta men ble alltid henvendt til fastlegen som også er på ferie. Så derfor ble det vikarlegen vi gikk til. Det er fælt å se at gutten sliter så. Jeg var hos barnelegen i slutten av juni første gang og ble anbefalt å bruke Gaviscon og komme tilbake i begynnelsen av juli. Dersom Gaviscon hadde positiv effekt så tydet det på refluks sa han og i begynnelsen av juli så skrev han ut Omeprazol. Så vi får bruke Gaviscon inntil neste legebesøk. :)

Tyder på ja... Ikke konstatert. Det er ikke unormalt at barn, gulper, hikker og oppfører seg slik du beskriver. Jeg var også sikker på at en av våre seks slet med det samme pga det jeg syns var ekstremt mye gulping. Da tok helsesøster og slapp en spiseskje med melk på golvet for å illustrere mengden og da kom jeg ganske fort tilbake på jorden kan man si. Så lenge barnet øker i vekt så kan du nok ta det helt med ro.

Anonymkode: 00cbc...967

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Stum481 skrev:

Spørsmålet var ikke riktet imot deg.

Den var vel rettet mot alle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stum481 skrev:

Jeg leste meg opp i etterkant av det vikarlegen sa ettersom en del mødrer jeg kjenner bruker Losec til sine babyer (under 1 år). Jeg er bare menneske og jeg gjør mistak.

Og det er greit, men det betyr ikke at jeg ikke kunne sette spørsmålstegn ved det til å begynne med eller?

Anonymkode: a1074...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stum481 skrev:

Spørsmålet var ikke riktet imot deg.

Jeg begynner forøvrig å forstå på måten du svarer her inne på, hvorfor legen skrev ut resepten og gjorde notatet i journalen.

Anonymkode: 00cbc...967

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tyder på ja... Ikke konstatert. Det er ikke unormalt at barn, gulper, hikker og oppfører seg slik du beskriver. Jeg var også sikker på at en av våre seks slet med det samme pga det jeg syns var ekstremt mye gulping. Da tok helsesøster og slapp en spiseskje med melk på golvet for å illustrere mengden og da kom jeg ganske fort tilbake på jorden kan man si. Så lenge barnet øker i vekt så kan du nok ta det helt med ro.

Anonymkode: 00cbc...967

Jeg kan bare ta utgangspunkt i det barnelegen har fortalt meg. Gutten har slitt med vekten sin helt fra fødsel. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner forøvrig å forstå på måten du svarer her inne på, hvorfor legen skrev ut resepten og gjorde notatet i journalen.

Anonymkode: 00cbc...967

At jeg forsvarer meg når jeg føler meg angrepet er en helt normal ting å gjør.

Endret av Stum481
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stum481 skrev:

At jeg forsvarer meg når jeg føler meg angrepet er en helt normal ting å gjør.

Syntes ikke du blir angrepet, men at du har mange som er uenige med deg er det liten tvil om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Stum481 skrev:

Tusen takk! :) Syns du jeg bør klage?

Jeg synes det. Fordi jeg mener uansett at legen har opptrådt uforsvarlig og det er noe som potensielt og kan ha skadevirkning for andre pasienter. Så det hadde ikke bare vært en fordel for barnet ditt sin del, ( da andre helsepersonell og vil kunne ha innsyn i journalen hans og den episoden kan ha en videre påvirkning på behandling han får i fremtiden) men også for andres del ved at legen får en liten "skjerpings" på det punktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Puselusk skrev:

http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/Legens-ansvar/Lege-og-pasient/Forsvarlighet-og-pasientsikkerhet/Hva-innebarer-forsvarlighetskravet/

Denne linken kan være til hjelp. Legen har plikt til å vise forsvarlighet i takt med sin kompetanse. Om det betyr å ikke skrive ut resept, så er det det riktige å gjøre, og heller se på alternativ som f.eks. videre henvisning.

Her går du rett i ts sitt spor, "angriper" den tause part legen. Legen er ikke i tråden og kan ikke fremføre sin versjon av det som har skjedd og hvordan han har opplevd barnets mor. Dette blir som dem som går til avisen og hyler og skriker fordi barnevernet har tatt barnet i fra dem og de skjønner ingenting. Mens barnevernet ikke har muligheter til å forsvare seg. I den situasjonennsitter også legen. 

Anonymkode: 76fe7...b1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Nei, forsvarlighet handler om å kjenne til sin kompetanse. Noe legen gjorde. Han sa fra at han ikke hadde kunnskap om denne medisinen og anbefalte den ikke.

Jeg kan virkelig ikke forstå at du forsvarer legen her. Dersom en lege sier at han ikke har kunnskap om en medisin og dermed ikke anbefaler den, så er det jo ganske utrolig at han i det hele tatt velger å skrive ut en resept på nevnte medisin. Ts gikk dit og nevnte en medisin hun hadde hørt at andre hadde nytte av, så er det jo legen som må vurdere hvorvidt dette er noe han skal skrive ut eller ikke, og ikke legge det over på ts. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Puselusk skrev:

Jeg synes det. Fordi jeg mener uansett at legen har opptrådt uforsvarlig og det er noe som potensielt og kan ha skadevirkning for andre pasienter. Så det hadde ikke bare vært en fordel for barnet ditt sin del, ( da andre helsepersonell og vil kunne ha innsyn i journalen hans og den episoden kan ha en videre påvirkning på behandling han får i fremtiden) men også for andres del ved at legen får en liten "skjerpings" på det punktet.

Er det fylkeslegen man går til da? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går du rett i ts sitt spor, "angriper" den tause part legen. Legen er ikke i tråden og kan ikke fremføre sin versjon av det som har skjedd og hvordan han har opplevd barnets mor. Dette blir som dem som går til avisen og hyler og skriker fordi barnevernet har tatt barnet i fra dem og de skjønner ingenting. Mens barnevernet ikke har muligheter til å forsvare seg. I den situasjonennsitter også legen. 

Anonymkode: 76fe7...b1e

Jeg gikk inn på legelisten.no og så igjennom kommenterarer fra pasienter hans etter jeg hadde vært hos han den dagen. Og det var flere som opplevd at han har skrevet ut resepter ukritiskt. Jeg kan bare fortelle det sånn jeg opplevde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...