Gå til innhold

Uttalelse fra vikarlege


Stum481

Anbefalte innlegg

Jeg har hos en vikarlege tidligere i uka ettersom min fastlege er på ferie. Grunnen til det var at gutten min på 4 måneder sliter med stille refluks. Jeg forklarte tilstanden hos legen og spurte om det var mulig å få utskrevet noe som heter Losec Mups fordi jeg har hørt at mange bruker dette på sine refluksbarn og har god effekt. Da sa legen "Jeg har ikke noen erfaring på dette, men jeg skriver det ut til deg. Jeg anbefaler det ikke, så du bruker medisinen på egen risiko, OK?". Jeg ble helt paff. Er det engang lovlig å si ifra seg ansvar ovenfor pasienter som ikke har fagkompetanse? Medisiner er vel på resept nettopp fordi det trenger en leges vurdering og anbefaling? Burde jeg klage til fylkeslegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, hva svarte du når legen sa dette? Jeg ville absolutt sagt ifra til noen om dette ja. 

Anonymkode: 4d2b1...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå visste jeg ikke hvilken kategori tråden skulle i så det ble denne. Admin må bare endre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/losec-mups-astrazeneca-561134

Snakker vi her om denne medisinen i lenken? Den er jo beregnet på voksne. Hvordan du har opptrådt i forhold til legen stiller jeg et større spørmål ved, både på bakgrunn av at legen har skrevet ut medisin for voksne til et spebarn og på bakgrunn av den påfølgende kommentaren. Ble medisinen skrevet ut på hvit eller blå resept? Har du hentet den på apotek?

Anonymkode: 76fe7...b1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du kan ikke gi diagnose til ditt eget barn når de ikke ha noe som helst medisinsk kompetanse og ville ha aldri gitt et spedbarn medisin uten medisinske grunn.  Hvordan vet du at det faktisk er refluks?  Og ja, veldig sjokkerende fra vikar sin side og! 

Anonymkode: 2eff5...fdf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/losec-mups-astrazeneca-561134

Snakker vi her om denne medisinen i lenken? Den er jo beregnet på voksne. Hvordan du har opptrådt i forhold til legen stiller jeg et større spørmål ved, både på bakgrunn av at legen har skrevet ut medisin for voksne til et spebarn og på bakgrunn av den påfølgende kommentaren. Ble medisinen skrevet ut på hvit eller blå resept? Har du hentet den på apotek?

Anonymkode: 76fe7...b1e

Jeg kjenner flere mødrer som har brukt Losec, ja. Jeg spurte om det var mulig å få denne medisinen utskrevet pga det jeg hørt fra disse mødrerne. Det var ikke noe mas fra min side. Det ble utskrevet på hvit resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er skremmende at du har hørt på noe mødre og bestemt at det er det som er feil med ditt barn og ble utskrevet en resept som ikke egner seg til barn over 1 år. ...og at et vikar lege har gjørt dette uten å noe som helst sende babyen til en spesialist.  

Hårreisende.  

 

Anonymkode: 2eff5...fdf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At andre bruker denne medisinen til sine barn betyr ikke at du skal bruke det til ditt barn. Jeg synes du som mamma her bør tenke deg en smule om. 

Anonymkode: 76fe7...b1e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er skremmende at du har hørt på noe mødre og bestemt at det er det som er feil med ditt barn og ble utskrevet en resept som ikke egner seg til barn over 1 år. ...og at et vikar lege har gjørt dette uten å noe som helst sende babyen til en spesialist.  

Hårreisende.  

 

Anonymkode: 2eff5...fdf

En barnelege har sett på gutten tidligere og har konstatert stille refluks. Hvorfor må jeg forsvare den uttatelsen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den medisinene var ikke aktuell før gutten min var i skolealder og var grundig utredet. Til en 4 mnd ville jeg vert veldig skeptisk og om barnet har en satt diagnose ville det fulgt råd med den fra spesialist eller barnelege. Du har nok satt en uerfaren lege i en vanskelig situasjon her. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At andre bruker denne medisinen til sine barn betyr ikke at du skal bruke det til ditt barn. Jeg synes du som mamma her bør tenke deg en smule om. 

Anonymkode: 76fe7...b1e

Det er derfor jeg reagerer på legens uttatelse og hvorfor han skrev det ut når han ikke anbefaler det. Har du lest innlegget?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sulosi skrev:

Vel, den medisinene var ikke aktuell før gutten min var i skolealder og var grundig utredet. Til en 4 mnd ville jeg vert veldig skeptisk og om barnet har en satt diagnose ville det fulgt råd med den fra spesialist eller barnelege. Du har nok satt en uerfaren lege i en vanskelig situasjon her. 

Oi! Ja. Det er svært merkelig. Jeg lurer på om jeg bør klage til fylkeslegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, hva svarte du når legen sa dette? Jeg ville absolutt sagt ifra til noen om dette ja. 

Anonymkode: 4d2b1...79c

Jeg svarte ikke, jeg ble så satt ut. Men jeg spurte noen ganger om hva hans anbefaling var, det fikk jeg aldri et klart svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe ved historien som du ikke forteller om. 

Anonymkode: 00cbc...967

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er noe ved historien som du ikke forteller om. 

Anonymkode: 00cbc...967

Som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Stum481 skrev:

Som?

At du har diskutert, kverulert, insistert e.l 

Anonymkode: 00cbc...967

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

At du har diskutert, kverulert, insistert e.l 

Anonymkode: 00cbc...967

Det gjorde jeg ikke. Jeg spurte enkelt og greit. Legen sa at han ikke hadde peiling på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at du kan ikke gi diagnose til ditt eget barn når de ikke ha noe som helst medisinsk kompetanse og ville ha aldri gitt et spedbarn medisin uten medisinske grunn.  Hvordan vet du at det faktisk er refluks?  Og ja, veldig sjokkerende fra vikar sin side og! 

Anonymkode: 2eff5...fdf

En barnelege har sett på han og var ikke i tvil om at gutten har refluks. Han har blitt henvist men det er lange ventetid for ph-måling. Diagnosen kommer ikke bare fra løse luften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille refluks? Er ikke det bare at en gulper mye, hikker, raper og er urolig? Når ble dette noe som må medisineres? Aldri hørt om at spedbarn får medisiner for reflux..

 

Anonymkode: 2ec03...ce0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...