Gå til innhold

Trene bort magefett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge tenkt nå på og starte og trene. Men jeg synes trening er noe av kjedeligste som fins, og uansett hvor mye jeg prøver å motivere meg selv detter jeg fort av. Jeg er i en alder av 21år, og når jeg var rundt 12-13år var jeg kraftig overvektig, dette mistet jeg når jeg begynte og vokse og spiste sunnere. Men nå har jeg valpefett på magen, og dette er noe som plager meg veldig da jeg ikke vil vise meg fram uten t-skjorte på stranden. Jeg vil ikke si at det er mye, men det plager meg fortsatt. 
Og jeg har ikke lyst til å starte på treningsstudio, for det kommer ikke til å bli brukt. 
Men hva kan jeg gjøre for å sakte men sikkert slanke bort dette hvalpefettet, er en del som sitter rundt hoftene. 
Jeg tenker og gå/springe en halvtime times tid hver dag, også ta noen situps. Jeg spiser ikke usunt, og prøver å holde et godt kosthold. 
Men vil dette være nok? jeg er 1.80 høy og veier ca 83kg. 
Hva anbefaler dere meg og gjøre :)

Anonymkode: 18ae9...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er overkill å løpe/gå hver dag til å begynne med. Overdriving i starten er en av grunnene til at de fleste slutter med trening. Start med et par ganger i uka først og utvikle tid og mengde etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fiolinisten skrev:

Det er overkill å løpe/gå hver dag til å begynne med. Overdriving i starten er en av grunnene til at de fleste slutter med trening. Start med et par ganger i uka først og utvikle tid og mengde etterhvert.

okei det skal jeg tenke på, men hvor lenge tenker du det er lurt å gå? Har en ganske fin skogsvei med ganske stor stigning. Det er en skogsvei som jeg kan bruke 2timer på om jeg går i ganske fort tempo. 

Anonymkode: 18ae9...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

Alt handler om kalorier inn vs kalorier ut, når det gjelder vekttap.

Ja, det er store fordeler for helsen av å jogge / gå / trene, men hvis du kun er opptatt av å miste vekt - så vil du gå ned i vekt, selv hvis du bare ligger på sengen hver dag i 24 timer, gitt at du spiser mindre kalorier enn kroppen din trenger. Du vil sikte på å spise ca 200-500 mindre kalorier enn det du trenger.

For å finne ut ca. hvor mange kalorier du burde få i deg daglig, gå på denne linken. Vær ærlig med deg selv når du fyller ut.

http://www.calculator.net/calorie-calculator.html

Her kommer det kjedelige: Finnes ingen "magiske" piller eller måte å gå ned i vekt på. Du må ofre. Være disiplinert. Konsistent. Hvis det var lett hadde alle gjort det. Er ikke snakk om å være sunn i en uke eller to, men flere måneder / år - er en livs endring. Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler rockering fra 1,5 - 2,5 kg. Pga sykdom er dette eneste treningen jeg klarer for øyeblikket og magefettet forsvinner:)

Anonymkode: 19083...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Uchiha Madbrah skrev:

Alt handler om kalorier inn vs kalorier ut, når det gjelder vekttap.

Ja, det er store fordeler for helsen av å jogge / gå / trene, men hvis du kun er opptatt av å miste vekt - så vil du gå ned i vekt, selv hvis du bare ligger på sengen hver dag i 24 timer, gitt at du spiser mindre kalorier enn kroppen din trenger. Du vil sikte på å spise ca 200-500 mindre kalorier enn det du trenger.

For å finne ut ca. hvor mange kalorier du burde få i deg daglig, gå på denne linken. Vær ærlig med deg selv når du fyller ut.

http://www.calculator.net/calorie-calculator.html

Her kommer det kjedelige: Finnes ingen "magiske" piller eller måte å gå ned i vekt på. Du må ofre. Være disiplinert. Konsistent. Hvis det var lett hadde alle gjort det. Er ikke snakk om å være sunn i en uke eller to, men flere måneder / år - er en livs endring. Lykke til! :) 

Tusen takk for fint svar :)
ja jeg er opptatt av å gå ned i vakt, eller slanke bort magefett. jeg spiser som regel kylling vær dag. og sykler fram og tilbake på jobb. Men fettet vil ikke bort. :S 
 

Anonymkode: 18ae9...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler rockering fra 1,5 - 2,5 kg. Pga sykdom er dette eneste treningen jeg klarer for øyeblikket og magefettet forsvinner:)

Anonymkode: 19083...2c8

hehe, da må jeg først lære meg og rocke med rockering tror jeg :P ikke veldig flink til d :) 

Anonymkode: 18ae9...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite for seg å prøve å "trene bort" magefettet, du må ned i fettprosent og da er det mye viktigere å passe kostholdet enn å trene.

Anonymkode: cd8cc...88f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det har lite for seg å prøve å "trene bort" magefettet, du må ned i fettprosent og da er det mye viktigere å passe kostholdet enn å trene.

Anonymkode: cd8cc...88f

jeg spiser 3 ganger daglig, frokost 4 brødskier enten med kaviar, eller leverpostei. middag er som regel kylling med ris, og kveldsmat fire brødskiver med kaviar eller leverpostei.. Grovbrød. 

Anonymkode: 18ae9...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har lite for seg å prøve å "trene bort" magefettet, du må ned i fettprosent og da er det mye viktigere å passe kostholdet enn å trene.

Anonymkode: cd8cc...88f

Dette er helt riktig. Riktig fremgangsmåte er å slanke bort magefettet via kosthold. Du må gjerne trene også og trolig vil det hjelpe på, men det avgjørende er kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg spiser 3 ganger daglig, frokost 4 brødskier enten med kaviar, eller leverpostei. middag er som regel kylling med ris, og kveldsmat fire brødskiver med kaviar eller leverpostei.. Grovbrød. 

Anonymkode: 18ae9...299

Du spiser for mye brød og karbohydrater. Det legger seg rett på magen.

Du bør halvere brødmengden og bytte ut pålegg med proteinrikt pålegg.

+ spise mindre ris etc til middag og mer proteiner.

Anonymkode: fc796...c9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser for mye brød og karbohydrater. Det legger seg rett på magen.

Du bør halvere brødmengden og bytte ut pålegg med proteinrikt pålegg.

+ spise mindre ris etc til middag og mer proteiner.

Anonymkode: fc796...c9b

Altså spise maks 4 brødskiver pr dag? Spise petter nortug brød, vet ikke om det er noe sunt brød. Også spise mer kylling og mindre ris? hvilket pålegg anbefaler du? 

Anonymkode: 18ae9...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg, omtrent ordrett det du skriver. Tok et oppgjør med meg selv, startet med faste måltider (fiber- og proteinrik musli/granola til frokost, en lettere lunsj bestående av brødskive og frukt, og en sunn middag bestående av salat til forrett, og frukt/nøtter på kvelden om jeg var mer sulten). I tillegg fulgte jeg dette opplegget; https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/tren-deg-ned-i-vekt-10-kilo-paa-10-uker-23427863

Gikk ikke ned 10kg på 10 uker men 7kg, MEN jeg kom i en helvetes god form, og det ga meg treningsglede og motivasjon til å fortsette videre.

Jeg anbefaler deg derfor å sette opp et opplegg for deg selv, og husk å motivere deg selv hver dag!

Anonymkode: d1713...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var som deg, omtrent ordrett det du skriver. Tok et oppgjør med meg selv, startet med faste måltider (fiber- og proteinrik musli/granola til frokost, en lettere lunsj bestående av brødskive og frukt, og en sunn middag bestående av salat til forrett, og frukt/nøtter på kvelden om jeg var mer sulten). I tillegg fulgte jeg dette opplegget; https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/tren-deg-ned-i-vekt-10-kilo-paa-10-uker-23427863

Gikk ikke ned 10kg på 10 uker men 7kg, MEN jeg kom i en helvetes god form, og det ga meg treningsglede og motivasjon til å fortsette videre.

Jeg anbefaler deg derfor å sette opp et opplegg for deg selv, og husk å motivere deg selv hver dag!

Anonymkode: d1713...86d

Takk, skal følge linken og rådene dine :) 

Anonymkode: 18ae9...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å se på innholdsfortegnelsen på hva du kjøper. Det skal stå hvor mye energi, karbohydrat, fett og protein det er pr. 100 gram. Det tar ikke lang tid før du bare bruker et øyeblikk på å vurdere hvor sunt det er. Generelt vil du ha mat med lite energi, mye fiber og/eller mye protein. Bruk Matvaretabellen hvis du skal planlegge før du handler. Igjen vil det ikke ta lang tid før du vet at pærer har litt fruktsukker og masse fiber og dermed metter godt, at jordbær har forbausende få kalorier, at mandler har mye fett og protein, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg spiser 3 ganger daglig, frokost 4 brødskier enten med kaviar, eller leverpostei. middag er som regel kylling med ris, og kveldsmat fire brødskiver med kaviar eller leverpostei.. Grovbrød. 

Anonymkode: 18ae9...299

"4 brødskiver" "kylling med ris" dette er veldig lite presis informasjon. Hva slags brød, hvor mye kylling? Skal du være seriøs må du veie maten og få kontroll på nøyaktig hvor mange kalorier du tar inn. Anbefaler apper som lifesum og my fitnesspall. Gjør det lettere å få oversikten og er veldig motiverende.

Anonymkode: cd8cc...88f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Runforit

Karbohydrater fører ikke til mer "magefett" :sprettoy:

Det er én regel som gjelder; kalori inn/ut. Enkelt og greit. Da går man ned i fettprosent på hele kroppen. Man kan ikke punktslanke kroppsdeler. 

Visse matvarer holder mer på vann og salter og kan gjøre deg oppblåst som sukker, raske karbohydrater fra hvitt brød etc og ting som kål, løk, blomkål(oppblåst). 

Ved å spise "rene" råvarer og tilberede all mat gra bunn av selv sp kan du unngå mye av de verste matgruppene.

Ved å trene kan du brenne noen ekstra kalorier, men de fleste overvurderer hvor mye de brenner og spiser hovedsaklig mer enn de forbrenner tross trening og da går man ikke ned. Trening er bedre å bruke for å komme i bedre form og forme kroppen og så er det kostholdet som avgjør om du går ned i fettprosent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Runforit skrev:

Karbohydrater fører ikke til mer "magefett" :sprettoy:

Det er én regel som gjelder; kalori inn/ut. Enkelt og greit. Da går man ned i fettprosent på hele kroppen. Man kan ikke punktslanke kroppsdeler. 

Visse matvarer holder mer på vann og salter og kan gjøre deg oppblåst som sukker, raske karbohydrater fra hvitt brød etc og ting som kål, løk, blomkål(oppblåst). 

Ved å spise "rene" råvarer og tilberede all mat gra bunn av selv sp kan du unngå mye av de verste matgruppene.

Ved å trene kan du brenne noen ekstra kalorier, men de fleste overvurderer hvor mye de brenner og spiser hovedsaklig mer enn de forbrenner tross trening og da går man ikke ned. Trening er bedre å bruke for å komme i bedre form og forme kroppen og så er det kostholdet som avgjør om du går ned i fettprosent.

 

 

 

Har hørt mye om at karbohydrater legger seg rundt magen. Og binder mer vann enn fett. Kan det ha noe å si?

Anonymkode: 365b4...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Har hørt mye om at karbohydrater legger seg rundt magen. Og binder mer vann enn fett. Kan det ha noe å si?

Anonymkode: 365b4...632

Raske karbohydrater og sukker kan holde på mer vann ja. Men ikke fett. Er du i underskudd så brennes fettet uansett om du lever på sukker eller gulrøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Har hørt mye om at karbohydrater legger seg rundt magen. Og binder mer vann enn fett. Kan det ha noe å si?

Anonymkode: 365b4...632

Har hørt nesten det samme; at hva slags fett du får i deg (enumettet, flerumettet, mettet) avgjør hvor på kroppen det legger seg. Sunt fett legger seg på mer "flatterende" steder (som hofter) enn usunt fett som legger seg i mageregion og rygg. Mest sannsynlig totalt oppspinn :fnise:

Anonymkode: d1713...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...