Gå til innhold

Billig proteinrik mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tips til mat som inneholder mye proteiner, men samtidig er BILLIG? Særlig som passert til frokost/lunsj/kveldsmat. Jeg skal opp i vekt og trenger mye proteiner, men alt er jo så dyrt, og jeg har dårlig råd :( Proteinpulver koster alt for mye. Vet at tunfisk er billig og proteinrikt, men spiser en del av det til middag, så vil gjerne ha andre tips enn det også! :)

Anonymkode: 753bc...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, skruf skrev:

Egg, cottage cheese.. 

Jeg synes det er dyrt, jeg :P En boks cottage cheese koster jo rundt 15-16 kr, og jeg sluker hele på null komma niks. 

4 minutter siden, herremann skrev:

Tips til hvordan jeg kan tilbrede det når jeg skal spise som feks. frokost? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kylling, avokado

Anonymkode: 9fa77...21c

Men dette er jo mer middagsmat? Spiser ikke kylling til frokost, og dessuten er både kylling og ikke minst avocado kjempedyrt!! 

Anonymkode: 753bc...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rista brød med avokado på er kjempegodt til frokost altså...

ja sunn mat er dyrt desverrre og ting som har tomme kallorier i seg som karbohydrater er mye billigere. 

frossen laks? 

makrell i tomat?

Anonymkode: 9fa77...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er dyrt, jeg :P En boks cottage cheese koster jo rundt 15-16 kr, og jeg sluker hele på null komma niks. 

Tips til hvordan jeg kan tilbrede det når jeg skal spise som feks. frokost? 

Men dette er jo mer middagsmat? Spiser ikke kylling til frokost, og dessuten er både kylling og ikke minst avocado kjempedyrt!! 

Anonymkode: 753bc...751

Hvis du spiser hele boksen i et jafs så blir det dyrt :) Men egg er jo ikke så dyrt, first price f.eks. 

Jeg bruker å lage en stor salat som jeg har stående i kjøleskapet, så har flere måltider utav den. Tar i crispysalat, litt kokt fullkornmakaroni, rødløk, kikkerter, søtpaprika, hardkokt egg. Dette blir da en base, også varierer jeg hva jeg putter oppi. For tiden er tunfisk favoritten, men skinke funker også. Bruker noen skjeer cottage cheese istedet for dressing. Masse proteiner både fra tunfisken, kikkertene, eggene og CC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver er da ikke så dyrt om du kjøper det på nett? Lenge siden jeg regnet på det, men kom fram til at det var en av de billigste måtene å få i seg ekstra protein på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på asiasjappe og kjøp store poser med tørkede kikerter og bønner. Da kan du lage hummus, falafel, bønnegryte , bønnestuing og sikkert mye mer.

Anonymkode: c2e08...4cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har tips til mat som inneholder mye proteiner, men samtidig er BILLIG? Særlig som passert til frokost/lunsj/kveldsmat. Jeg skal opp i vekt og trenger mye proteiner, men alt er jo så dyrt, og jeg har dårlig råd :( Proteinpulver koster alt for mye. Vet at tunfisk er billig og proteinrikt, men spiser en del av det til middag, så vil gjerne ha andre tips enn det også! :)

Anonymkode: 753bc...751

Egg er billig, om du ikke går for de dyreste.... 

Lag deg en real omelett til frokost eller lunsj hver dag :)

Skinke er også billig. 

Du kan kjøpe bogskinke på boks, denne er fin å skjære i strimler å bruke i omelett :) og billig!

Og skinkepålegg er billig, særlig på Rema... de selger 2 pk til en billig peng.
Bruk i tykt lag på skiva, ha på masse smør siden du skal opp i vekt, og legg på en tykk skive med gulost.
Hamstre gulost når det er på tilbud, gå etter kiloprisen :)

Bønner og linser...

Alt av kjøtt, hamstre når det er på tilbud.
Ellers er kyllingkjøttdeig billigere enn vanlig kjøttdeig.

 

Anonymkode: 95fdc...02f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, linsejesus skrev:

Proteinpulver er da ikke så dyrt om du kjøper det på nett? Lenge siden jeg regnet på det, men kom fram til at det var en av de billigste måtene å få i seg ekstra protein på.

Dette er veldig sant. gymgrossisten.no pleier å ha kampanjetilbud på kjempestore sekker med pulver. Om du tenker protein pr krone så er pulver faktisk ganske økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Egg er billig, om du ikke går for de dyreste.... 

Lag deg en real omelett til frokost eller lunsj hver dag :)

Skinke er også billig. 

Du kan kjøpe bogskinke på boks, denne er fin å skjære i strimler å bruke i omelett :) og billig!

Og skinkepålegg er billig, særlig på Rema... de selger 2 pk til en billig peng.
Bruk i tykt lag på skiva, ha på masse smør siden du skal opp i vekt, og legg på en tykk skive med gulost.
Hamstre gulost når det er på tilbud, gå etter kiloprisen :)

Bønner og linser...

Alt av kjøtt, hamstre når det er på tilbud.
Ellers er kyllingkjøttdeig billigere enn vanlig kjøttdeig.

 

Anonymkode: 95fdc...02f

Hvor finner jeg disse billige eggene? Har sjekket ut både Rema, Bunnpris og Extra (som er butikkene jeg har nær tilgang til), men en 18-pk koster jo rundt 40 kr uansett? De fra Extra er jo også sånn billig-merke, og koster 43 kr. Finnes det noe billigere enn dette noe sted? :) 

Anonymkode: 753bc...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du opp i vekt, trenger du mer kalorier, og proteiner vil utgjøre en del av ditt kaloribehov. Men det er ingen vits i å overdrive - du kan bare nyttiggjøre deg en viss mengde protein per døgn, resten blir brukt som energi. Du vil ikke få noen helseproblemer før du spiser altfor mye protein, men det er unødvendig, siden protein er dyrt, og en ubalansert diett ikke er så veldig spennende eller velsmakende, og du er nødt til å fortsette med dette en stund om du vil ha resultater. 

Veldig mange matvarer kan bidra med protein, selv om de ikke er spesielt proteinrike i seg selv. Sjekk matvaretabellen.no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner jeg disse billige eggene? Har sjekket ut både Rema, Bunnpris og Extra (som er butikkene jeg har nær tilgang til), men en 18-pk koster jo rundt 40 kr uansett? De fra Extra er jo også sånn billig-merke, og koster 43 kr. Finnes det noe billigere enn dette noe sted? :) 

Anonymkode: 753bc...751

Remaeggene ligger på ca 18 for en 12pk.

Har du mulighet til å kjøpe direkte fra gård så pleier det å være billigst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en svær amerikansk fotballspiller. Han starter dagen med 6-8 kokte egg (uten tilbehør), så går han og trener, og når han kommer hjem lager han seg en stor porsjon havregrynsgrøt som er kokt på havregryn og vann eller kokkosmelk. 

Kan det være noe å starte dagen med som ikke er så dyrt så lenge du kutter ned antall egg?

 

Anonymkode: e20a6...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Forundret.. skrev:

Remaeggene ligger på ca 18 for en 12pk.

Har du mulighet til å kjøpe direkte fra gård så pleier det å være billigst. 

18 kr for 12-pk på Rema? Da har de ikke samme egg i Rema-butikkene her som hos deg, for her koster en 12-pk rundt 35 kr, altså nesten like mye som en 18-pk. Mest økonomisk er å kjøpe 18-pk, med andre ord, men den koster fortsatt rundt 40 kr.. 

Anonymkode: 753bc...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her veksler vi mellom to forskjellige remaer den ene er nesten alltid tom for disse eggene, mens den andre har som regel alltid inne. Det virker ut som for meg at den butikken som oftest er tom for Best pris eggene bare har inne disse andre skamdyre eggene, folk vil ha egg og kjøper det de har. 

Er sånn hvit 12 pk. Har blå best pris logo på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen foreslår avokado, men er da ikke mye proteiner i det?? Mest fett jo! (eller mest vann i følge den under)

http://matkalkyl.se/se-avokado.php

 

Men så hva er liksom mat med mye proteiner? 50% og mer? 20% eller mer?

 

Mat med proteiner: http://treningstips.org/matvarer-med-mye-protein/

Peanutter har overraskende mye proteiner. Hva med fet yourhurt og kunste peanutter til frokost?

 

http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/article783171.ece

Havregrøt med melk, ett eller to egg til, melk å drikke. Litt peanutter. Er vel en del mat og relativt billig.

Laks: når du lager laks til middag, gjør ekstra og ha kald laks og grovt brød til frokost. 

 

 

Frokost: http://fitnessbloggen.no/proteinrik-frokost-metthet/

 

Kokt skinke er jo billig. 

Men som Pringle skriver, såå mye proteiner behøver du. Mer enn 2 gram per kilo kroppsvekt kan ikke kroppen godtgjøre seg av. Skilles bare ut i urinen. :) 1,5 gram/per kilo rekker for de fleste også.

Og skal du opp i vekt så er det kalorioverskudd som gjelder, sleng på litt ulike former for fett, olivenolje, raps, solsikke, animals fett etc. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

Som andre nevner her så er proteinpulver veldig billig per 100g og du får mest ut av pengene.

Hvis du er som meg derimot som ikke er så alt for glad i shakes, men elsker å spise, da vil jeg anbefale:

Egg, kyllingbryst, kyllingfillet, brokkoli, fisk (ikke spis tunfisk i boks hver dag. det er farlig for deg), peanøtter.

Men siden du skal opp i vekt så er det viktig å huske at alt handler om kalorier inn vs kalorier ut.

Proteinrik mat er som ofte ikke like kaloririkt som karbohydrater/fett (du vil ha gode, slow-metabolizing carbs, slik som havre, fullkorn, brun ris, mat med fiber - og ikke dårlige karbohydrater slik som du finner i f.eks brød). Dietten din må være balansert (40-30-30, f.eks). Det som er veldig fint med proteinrikt mat derimot er at du føler deg mett mye lengre. 

Bland inn litt grønnsaker som spinat eller brokkoli og du vil ha en variert og sunn kosthold. Fremdeles viktig å spise ca 200-500 kalorier mer hver dag enn kroppen har behov for, slik at du sakte, men sikkert kan "bulke".

Good luck fam'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...