Gå til innhold

Sår som væsker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forrige lørdag fikk jeg et par kutt bak på leggen, som jeg plastret selv. Mandagen etter så jeg at de begynte å gape så da tok jeg kontakt med lege for å se om det kunne gjøres noe. Det burde ha vært sydd, sa legen, og stripset etter beste evne. Nå har det gått elleve dager og sårene væsker fortsatt, er det vanlig? Når bør egentlig såret ha lukket seg?

Anonymkode: 2f6c2...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du renset såret noe? Er det veldig rødt og varmt? Er det som kommer ut pussaktig eller bare væske? Du må vaske med natriumklorid og legge på tørre kompresser, og når det siver igjennom må du rense igjen. Er det mye puss o.l bør du til legen og ta en prøve av såret for å se om det er noen litt farligere bakterier i såret ditt som kanskje må behandles med antibiotika for å unngå at du blir syk. 

Anonymkode: 5d704...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke betent, det ser veldig fredelig ut, men det som kommer er gult med røde/brune innslag og det lukter ikke veldig godt. Det har vært vasket hos lege to ganger, men nå har legekontoret feriestengt og det er langt til neste. Jeg bytter kompress annenhver dag, da er den full. Jeg oppsøker legevakt dersom det blir rødt og varmt. Får ta tiden til hjelp. Takk for svar. :)

Anonymkode: 2f6c2...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forrige lørdag fikk jeg et par kutt bak på leggen, som jeg plastret selv. Mandagen etter så jeg at de begynte å gape så da tok jeg kontakt med lege for å se om det kunne gjøres noe. Det burde ha vært sydd, sa legen, og stripset etter beste evne. Nå har det gått elleve dager og sårene væsker fortsatt, er det vanlig? Når bør egentlig såret ha lukket seg?

Anonymkode: 2f6c2...85f

Sår skal,syes innen få timer etter at de har oppstått. Du ventet for lenge med din vurdering å dra til lege derfor kunne de ikke syes men ble stripset i håp om å få dem finest mulig. 

Hvilken farge det er på væsken som kommer, hvordab skadestedet ser ut og ommdu har feber, samt hvordan skadene i huden oppstod er opplysninger som må ligge til grunn for videre tiltak. Kontakt legen din igjen i morgen om du er usikker. 

Anonymkode: da302...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke betent, det ser veldig fredelig ut, men det som kommer er gult med røde/brune innslag og det lukter ikke veldig godt. Det har vært vasket hos lege to ganger, men nå har legekontoret feriestengt og det er langt til neste. Jeg bytter kompress annenhver dag, da er den full. Jeg oppsøker legevakt dersom det blir rødt og varmt. Får ta tiden til hjelp. Takk for svar. :)

Anonymkode: 2f6c2...85f

Det høres litt betent ut. Du kan oppsøke legevakt på dagtid når legekontoret er feriestengt eller evt kan du ringe legevakt og høre om mulighet for å få tatt en bakterieprøve av såret. Men hvis du ikke vil det bør du måle tempen din ofte. Blir såret rødt og hovent og smertefullt bør du oppsøke lege, og spesielt dersom du får feber eller føler deg dårlig. Du vil virkelig ikke utvikle sepsis..

Anonymkode: 5d704...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke betent, det ser veldig fredelig ut, men det som kommer er gult med røde/brune innslag og det lukter ikke veldig godt. Det har vært vasket hos lege to ganger, men nå har legekontoret feriestengt og det er langt til neste. Jeg bytter kompress annenhver dag, da er den full. Jeg oppsøker legevakt dersom det blir rødt og varmt. Får ta tiden til hjelp. Takk for svar. :)

Anonymkode: 2f6c2...85f

 

Jeg ville skiftet bandasje daglig og vaske med saltvann hver dag. Det at det lukter kan skyldes at det har ligget i kompressen for lenge. Følg med på fargen på væsken. Det er normalt at sår væsker - det er normal sårvæske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til alle som har svart. Det har roet seg betraktelig nå, jeg har vasket over det og fjernet stripsene som stort sett var i ferd med å falle av. Det blir stygt, men det ser i alle fall ut til å gro greit.

Anonymkode: 2f6c2...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle som har svart. Det har roet seg betraktelig nå, jeg har vasket over det og fjernet stripsene som stort sett var i ferd med å falle av. Det blir stygt, men det ser i alle fall ut til å gro greit.

Anonymkode: 2f6c2...85f

Hvis det ikke væsker må du ikke bytte på bandasjen hver dag. Dette er fordi du putter bakterier inn i såret hver gang du åpner bandasjen slik at du kan faktisk få infeksjon av det. Husk på å vaske hendene godt før og etter du er borti såret, og vask hendene etter du tar av det gamle plasteret før du tar borti såret (for å ikke føre bakterier fra utsiden av plasteret inn i såret) og bruk helst sterile kompresser. Jeg vil si at en god regel er at når det ikke væsker gjennom slik at du kan se væsken på utsiden av plasteret så bytter du ikke plasteret. Bytt det og rens såret 2 ganger i uken hvis det ikke siver gjennom. Egentlig ville jeg nok brukt Mepilex Border (siden den er dusjtett), men skjønner at du synes disse plastrene er dyre. Hvis du dusjer bytter du selvsagt bandasjen og renser og legger på ny. 

God bedring :) 

Anonymkode: 5d704...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...