Gå til innhold

Abstrakt tankegang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det er abstrakt tankegang noe som kun er mulig hvis hjernen er fullt utviklet uten sykdom eller skader. En av de høyere hjernefunksjonene hvis man kan si det slik. Hva kan være grunner til at noen ikke greier å tenke abstrakt og finnes det enkle metoder for å finne ut av det i en normal samtale? 

Anonymkode: babbe...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt å ikke kunne tenke abstrakt, så du bør treffe mennesker som ikke evner det på daglig basis. Det er en (mangel på) egenskap som oftest finnes i mange generasjoner i samme familie (og så kan vi diskutere i det uendelige om det er arvet eller skyldes oppvekstforhold, men ... Ja. Det er egentlig irrelevant). Det forekommer ofte nok hos "folk flest" til å være helt normalt, og det er alt vi behøver vite.

 

Beskrivelsen din over vil forresten være støtende for 99% av befolkningen og bør unngås. 

 

Og om du har en samtale med noen som går utover "hei. Neitakk, ingen pose eller kvitering. Ha en god dag du også!" så merker du at de ikke tenker abstrakt. Uten problemer. Ikke sjelden merker du det i løpet av utvekslingen over. 

Anonymkode: 615d2...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt å ikke kunne tenke abstrakt, så du bør treffe mennesker som ikke evner det på daglig basis. Det er en (mangel på) egenskap som oftest finnes i mange generasjoner i samme familie (og så kan vi diskutere i det uendelige om det er arvet eller skyldes oppvekstforhold, men ... Ja. Det er egentlig irrelevant). Det forekommer ofte nok hos "folk flest" til å være helt normalt, og det er alt vi behøver vite.

 

Beskrivelsen din over vil forresten være støtende for 99% av befolkningen og bør unngås. 

 

Og om du har en samtale med noen som går utover "hei. Neitakk, ingen pose eller kvitering. Ha en god dag du også!" så merker du at de ikke tenker abstrakt. Uten problemer. Ikke sjelden merker du det i løpet av utvekslingen over. 

Anonymkode: 615d2...0fb

Hvorfor er det støtende for 99% av befolkningen? Høres ekstremt ut. 

På hvilken måte merker man det?

Anonymkode: babbe...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forstått det er abstrakt tankegang noe som kun er mulig hvis hjernen er fullt utviklet uten sykdom eller skader. En av de høyere hjernefunksjonene hvis man kan si det slik. Hva kan være grunner til at noen ikke greier å tenke abstrakt og finnes det enkle metoder for å finne ut av det i en normal samtale? 

Anonymkode: babbe...63b

Nei, det er helt normalt å tenke abstrakt og tenke konkret. Det er noen som har en sykdom i hjernen som ikke kan tenke så godt abstrakt, og det merker du godt i en samtale. 

Eksempel på abstrakt tankegang kan være å beskrive/tenke kjærlighet som har oppstått mellom to mennesker. Hvis man bare kan tenke konkret, så kan man ikke forklare kjærlighet, men bare si f.eks at de to menneskene er kjærester. 

Altså å tenke abstrakt er det motsatte av å tenke konkret. Det er ikke så vanskelig å forstå ;) Friske mennesker tenker begge deler. Det er helt normalt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, exictence skrev:

Nei, det er helt normalt å tenke abstrakt og tenke konkret. Det er noen som har en sykdom i hjernen som ikke kan tenke så godt abstrakt, og det merker du godt i en samtale. 

Eksempel på abstrakt tankegang kan være å beskrive/tenke kjærlighet som har oppstått mellom to mennesker. Hvis man bare kan tenke konkret, så kan man ikke forklare kjærlighet, men bare si f.eks at de to menneskene er kjærester. 

Altså å tenke abstrakt er det motsatte av å tenke konkret. Det er ikke så vanskelig å forstå ;) Friske mennesker tenker begge deler. Det er helt normalt.

 

 

Takk for fint svar. Jeg har nylig blitt mer oppmerksom på dette og en del andre ting med våre menneskers tankegang, synes det er veldig fascinerende og ønsker å forstå alt fullstendig derfor spør jeg litt her i tillegg til å lese på nett. Jeg synes ofte andre menneskers observasjoner og forklaringer hjelper å se ting på forskjellige måter og det er spennende. 

Anonymkode: babbe...63b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste klarer vel å tenke abstrakt? Det er ikke akkurat et kunststykke, og ikke noe som krever over gjennomsnittlig intelligens.

Anonymkode: 62add...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er det du har lest om abstrakt tenkning? For det er flere måter å definere det på.

En er det rett frem til en AB sa over. At abstrakt er kjærlighet, stol er konkret.

En annen er ulike måter å tenke på, hva ulike mennesker visualiserer inne i hodet sitt. Noen ser for seg veldig konkrete objekter, noen ord og snakking, andre ser for seg abstrakte former som ikke ligner på noe konkret.

En tredje jeg kan komme på er at man snakker om å kunne tenke mer "filosofisk" og "meta" mot å bare tenke på dagligdagse ting og det som skjer i egen hverdag. Jeg tror det skal mye til for å finne noen som ikke evner tenke noe abstrakt i det hele tatt i dette tilfelle.

Med mindre du har en annen definisjon, så er eneste jeg kan komme på som hindrer abstrakt tanke hjerneskade eller en abnormal hjerne. Og det ville nok være sjelden du møtte en slik med mindre du jobber med eller er i familie med den.

Anonymkode: 7de6c...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar. Jeg har nylig blitt mer oppmerksom på dette og en del andre ting med våre menneskers tankegang, synes det er veldig fascinerende og ønsker å forstå alt fullstendig derfor spør jeg litt her i tillegg til å lese på nett. Jeg synes ofte andre menneskers observasjoner og forklaringer hjelper å se ting på forskjellige måter og det er spennende. 

Anonymkode: babbe...63b

Det er spennende å forstå andre mennesker. Og en veldig fin egenskap å ønske og ville sette seg inn i andres måte å tenke og reflektere på. Da har man mer åpenhet og toleranse for våre forskjelligheter. 

Så bra, Ts :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...