Gå til innhold

Ex. phil - seminar eller eksamen?


gobbledigook

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt ex. phil og kan fortelle litt om hvordan modellen du valgte var? Jeg vurderer sterkt eksamensmodell - og har forsåvidt satt meg opp på det (undersøkelse fra skolen om preferanser) men jeg er litt interessert i å høre om hvordan de forskjellige foregår. Har selvfølgelig lest litt om begge modellene, men vil helst ha personlige erfaringer.

Endret av gobbledigook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ulikt fra universitet til universitet, men jeg tok seminarvarianten på uio høsten 2014 og angret ikke et sekund. Man har en del obligatoriske seminarer (men ikke obligatoriske forelesninger), og må levere en oppave + en liten avkryssningsprøve. Tror bestemt at en eksamen krever mer - dypere og bredere kunnskap, samt den kommer ca samtidig som andre eksamener, mens seminaroppgaven gjerne er tidligere. En oppgave går over flere uker og kan dermed tilpasses i større grad til andre eksamener enn en 1-dags skoleeksamen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, evt skrev:

Dette er ulikt fra universitet til universitet, men jeg tok seminarvarianten på uio høsten 2014 og angret ikke et sekund. Man har en del obligatoriske seminarer (men ikke obligatoriske forelesninger), og må levere en oppave + en liten avkryssningsprøve. Tror bestemt at en eksamen krever mer - dypere og bredere kunnskap, samt den kommer ca samtidig som andre eksamener, mens seminaroppgaven gjerne er tidligere. En oppgave går over flere uker og kan dermed tilpasses i større grad til andre eksamener enn en 1-dags skoleeksamen.

Takk! Jeg vet at på UiB så er det obligatoriske forelesninger man må på i tillegg, men disse forelesningene skal de med eksamensmodell også ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok eksamensmodellen ved UIB for over 10 år siden. Husker jeg syntes det var deilig å slippe masse obligatorisk styr og bare møte opp til eksamen. Husker ikke at forelesningene var obligatoriske? Men mulig det var det fordi jeg var på en da jeg var skikkelig syk.

Anonymkode: 7fc48...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok eksamensmodellen ved UIB for over 10 år siden. Husker jeg syntes det var deilig å slippe masse obligatorisk styr og bare møte opp til eksamen. Husker ikke at forelesningene var obligatoriske? Men mulig det var det fordi jeg var på en da jeg var skikkelig syk.

Anonymkode: 7fc48...097

Woops, leste feil isted. Nei, det er ikke noe obligatoriske forelesninger på verken seminar eller eksamen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok seminarmodellen ved UiB for ti år siden, og husket faktisk ikke at vi fikk velge :P

For meg fungerte det veldig fint, selv om jeg hadde trodd jeg ville foretrukket den mer upersonlige eksamensvarianten.

Vi skrev to mindre oppgaver, og hadde avkryssningsoppgave. Det gikk kjempefint uten å lese så mye, vi fikk ta med håndskrevne notater, og i stedet for å pugge hadde jeg laget "innholdsliste" i notatene og kunne finne alt jeg trengte.

Kan absolutt anbefale den modellen... ved UiB for ti år siden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, gobbledigook skrev:

Woops, leste feil isted. Nei, det er ikke noe obligatoriske forelesninger på verken seminar eller eksamen :P

Fem år på universitetet (eller fire og et halvt i Bergen, da) og ikke en eneste obligatorisk forelesning. Men seminarene var obligatoriske, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg seminar. Eksamen er ikke lett om du ikke er over gjennomsnittet interesseret i faget og om du ikke står på seminardelen så kan du ta eksamen uansett. En mindre eksamen å tenke på er gull verdt, samtidig tok ca 98% av klassen seminarmodellen og ble veldig godt kjent gjennom den, vi andre som tok eksamen brukte veldig mye lengre tid på å bli kjent med klassen utenom de vi snakket mest med i fadderuken. 

Anonymkode: 8220e...c42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se litt på når de andre fagene dine har innleveringer og eksamen. Ved UiO har du i hvert fall mulighet til å bytte over fra seminar til selvstudium om du får for mye fravær i løpet av semesteret. Jeg syntes det var ganske deilig å ta seminar, så slapp jeg enda en eksamen på slutten av året :) Men hadde hele tiden i mente at jeg skulle prøve så godt jeg kunne å ta seminar, men at det var en mulighet å bytte.

Anonymkode: 5ce7d...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan du er som student. Eksamensvarianten passet best for meg. Gikk på noen forelesninger, sprengleste den siste uka, fikk en B, sparte en masse tid i forhold til om jeg hadde gått for den andre varianten, men ble jo ikke kjent med så mange som man kanskje blir med seninarmodellen.

Anonymkode: 9f491...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 22.06, evt skrev:

Dette er ulikt fra universitet til universitet, men jeg tok seminarvarianten på uio høsten 2014 og angret ikke et sekund. Man har en del obligatoriske seminarer (men ikke obligatoriske forelesninger), og må levere en oppave + en liten avkryssningsprøve. Tror bestemt at en eksamen krever mer - dypere og bredere kunnskap, samt den kommer ca samtidig som andre eksamener, mens seminaroppgaven gjerne er tidligere. En oppgave går over flere uker og kan dermed tilpasses i større grad til andre eksamener enn en 1-dags skoleeksamen.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...