Gå til innhold

Etter timer hos familievernskontoret ble jeg rådet til å kontakte BV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og BM har ikke ett bra samarbeid. Vi har helt forskjellig syn på hvor viktig far er for barna. Det skjer mye som mor steller i stand som ikke er til barnas beste. Handlinger som motarbeider meg hvor barna blir taperne. Mange av handlingene til mor går på hennes beste og jeg kan ikke gjøre så mye uten rettsak.

Jeg føler å kontakte BV er ett stort steg. Ikke vet jeg hvordan prosessen blir eller om det vil gjøre situasjonen vår mye verre. For hva kan BV gjøre når mor ikke vil samarbeide? Jeg har masse dokumentert hvor hun bekrefter hennes urimeligheter og tankegang som ikke er innenfor barnas beste.

Er det noen som har vært i kontakt med BV for lignende?

Barna har det bra hos mor når de er med henne, men hun på kontoret (vi var hos henne etter bruddet også for 2 år siden) mener at det mor driver med er en form for omsorgssvikt når det kommer til hennes holdning og barnas forhold til meg.

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BV vil gjøre at mor til barna vil "tvinges" til å samarbeide om hun ønsker å beholde barna for eksempel. Det er et bra "pressmiddel" med sånne foreldre. Jeg anbefaler at du hører på hun på familievernkontoret. 

Anonymkode: b3f1e...364

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er det som gjør at du er redd for å kontakte barnevernet? Jobben deres er å se til at barna har det bra. De kommer ikke til å ta barna fra deg. De har mange roller - blant annet som rådgivere og veiledere. Hvis megler på familievernkontoret mener det er grunn til å være bekymret for om barna lider overlast hos mor, er det jo all grunn for deg til å søke hjelp hos barnevernet. 

Jeg synes f.eks at gjennomført samværssabotasje er all grunn til å stille spørsmål ved bostedsforelderens omsorgsevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Hva er det som gjør at du er redd for å kontakte barnevernet? Jobben deres er å se til at barna har det bra. De kommer ikke til å ta barna fra deg. De har mange roller - blant annet som rådgivere og veiledere. Hvis megler på familievernkontoret mener det er grunn til å være bekymret for om barna lider overlast hos mor, er det jo all grunn for deg til å søke hjelp hos barnevernet. 

Jeg synes f.eks at gjennomført samværssabotasje er all grunn til å stille spørsmål ved bostedsforelderens omsorgsevner. 

DETTE.

Hvorfor er du i tvil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det hun gjør da?

Anonymkode: 110f0...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom BV på grunn av tomme trusler fra mor og snakket om vår situasjon, så ser jeg ordla meg litt feil. Steget om å kontakte BV for å gå i mot mor er det jeg er redd for. Er det noen som kan snakke for seg så er det henne og barna er rundt skolealder så enda små. Da jeg var der for noen uker siden var den "beste" løsningen at mor sendte bekymringsmelding på meg for å hjelpe, og det virket ut som på saksbehandleren at det var ikke noe for dem å gjøre oppi dette. Slik jeg forsto det så kunne en bekymringsmelding fra meg slå tilbake i en rettsak senere. Jeg er vel redd det ikke er lett nok å avsløre mor og at det ikke er nok å "ta" mor på slik at det går i mot meg.

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært innom BV på grunn av tomme trusler fra mor og snakket om vår situasjon, så ser jeg ordla meg litt feil. Steget om å kontakte BV for å gå i mot mor er det jeg er redd for. Er det noen som kan snakke for seg så er det henne og barna er rundt skolealder så enda små. Da jeg var der for noen uker siden var den "beste" løsningen at mor sendte bekymringsmelding på meg for å hjelpe, og det virket ut som på saksbehandleren at det var ikke noe for dem å gjøre oppi dette. Slik jeg forsto det så kunne en bekymringsmelding fra meg slå tilbake i en rettsak senere. Jeg er vel redd det ikke er lett nok å avsløre mor og at det ikke er nok å "ta" mor på slik at det går i mot meg.

Anonymkode: ff9e1...e58

Det høres ut som mor samarbeider med BV selv. Og da vet ingen av dere hvor dette går.

Anonymkode: 110f0...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det hun gjør da?

Anonymkode: 110f0...2e8

Barna endrer adferd når jeg møter de sammen med mor ute, det blir anspent. Henting går ikke bra, hjelper lite med overgangen. Gjør det hun kan for å holde meg ute fra barnas hverdag når de er hos henne. Holder tilbake informasjon så lenge hun klarer. Lyver om hendelser og ting til hennes fordel. Samværsfordelingen er ikke optimal ut i fra barnas behov. Hun sier en ting og handler annerledes. Trusler om BV, min omsorg og ta fra samvær. Sier masse ting til meg for å trykke meg ned som far. Hun konkurrerer mot meg (selv om jeg ikke konkurrerer mot henne). Hun gjør mye unødvendig og barna kan si litt "rare" ting. Hun samarbeider ikke for deres trygghet hos meg, barna viser usikkerhet. Flere hendelser hvor hun sier og oppfører seg upassende mot meg foran barna. Prøvd å ta fra meg ansvar på kontrakten. Mye motarbeidelser og hersking. Kanskje litt vanskelig å ta stilling når en ikke vet om alt som har skjedd, men var ut i fra dette hun mente gikk på omsorg.

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som mor samarbeider med BV selv. Og da vet ingen av dere hvor dette går.

Anonymkode: 110f0...2e8

Mor har ikke vært i kontakt med BV. Hun mente jeg var syk som hadde vært innom. Selv om hun har truet meg i flere måneder nå. Hun så nok ikke for seg at jeg kom til å snakke med de selv om akkurat de tingene hun mener jeg "skader" barna med. Jeg bare lurte på hva jeg kunne gjøre for å legge truslene død da det er slitende, men siden hun ikke tok steget så anbefalte de ikke at jeg skulle melde meg selv heller fordi hun kunne likevel nekte meg tiltak og bare ta i mot selv hvis hun ønsket. At jeg laget en sak på meg selv kunne bli brukt mot meg senere selv om BV ikke fant noe.

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan melde deg selv, med bekymring om barnas situasjon med vanskelig mor?

Eller du kan be hun du snakka med på familievernkontoret, at du og hun skriver en sammen og sender derfra.

Anonymkode: 60799...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du kan melde deg selv, med bekymring om barnas situasjon med vanskelig mor?

Eller du kan be hun du snakka med på familievernkontoret, at du og hun skriver en sammen og sender derfra.

Anonymkode: 60799...fdd

Vi har time snart som hun har sagt hun ikke vil møte på så tiden vil vise. Ut i fra BV burde hun kontakte dem og ikke jeg, men blir jo usikker når jeg blir rådet på fvk og BV sa det ikke var så mye å gjøre for meg oppi dette hos dem. Hadde bare en time på fvk så fikk ikke snakket særlig om hva hun mente BV kunne gjøre utenom at det var en form for omsorgssvikt å sabotere for barnas forhold til meg.

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det lønner seg å selv ta kontakt med bv for å få best mulig hjelp. Da viser du at du vil barnas beste og de får høre din side først. Dessverre er de som jobber i bv bare mennesker, så de blir formet av det de hører og får sine fordommer. Om eksen din eller en annen instans tar dette til bv, blir du den store, stygge ulven. Få et skikkelig møte med dem og vær ærlig. Mange flinke folk i bv som gir god hjelp bare du viser at det er for barnas skyld, ikke for å ta mor. 

Anonymkode: 92b18...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at det lønner seg å selv ta kontakt med bv for å få best mulig hjelp. Da viser du at du vil barnas beste og de får høre din side først. Dessverre er de som jobber i bv bare mennesker, så de blir formet av det de hører og får sine fordommer. Om eksen din eller en annen instans tar dette til bv, blir du den store, stygge ulven. Få et skikkelig møte med dem og vær ærlig. Mange flinke folk i bv som gir god hjelp bare du viser at det er for barnas skyld, ikke for å ta mor. 

Anonymkode: 92b18...223

Jeg var der og fortalte mer enn det som ble sagt på fvk møtet i forbindelse med truslene til mor, men det var ikke noe de kunne gjøre, og hvis så burde jeg ikke melde meg selv. De loggførte ingenting siden det ikke var en sak. Alt sto på mor hvis det skulle gå best mulig. I tillegg kunne likevel mor nekte meg hjelp om jeg meldte meg selv da de trenger hennes tillatelse siden hun har hoved omsorgen, men hvis hun melder så gir hun tillatelse for at de skal hjelpe meg på grunn av hennes bekymringer og det var slik BV mente var det beste enn at jeg meldte meg selv. De rådet meg til å ikke gjøre det. Slik jeg ser alternativet så må jeg melde hennes omsorgsevne og siden BV ikke sa noe om det selv om de så dokumenter også så blir jeg jo veldig i tvil hva fvk ser for seg at BV skal gjøre oppi dette.

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og BM har ikke ett bra samarbeid. Vi har helt forskjellig syn på hvor viktig far er for barna. Det skjer mye som mor steller i stand som ikke er til barnas beste. Handlinger som motarbeider meg hvor barna blir taperne. Mange av handlingene til mor går på hennes beste og jeg kan ikke gjøre så mye uten rettsak.

Jeg føler å kontakte BV er ett stort steg. Ikke vet jeg hvordan prosessen blir eller om det vil gjøre situasjonen vår mye verre. For hva kan BV gjøre når mor ikke vil samarbeide? Jeg har masse dokumentert hvor hun bekrefter hennes urimeligheter og tankegang som ikke er innenfor barnas beste.

Er det noen som har vært i kontakt med BV for lignende?

Barna har det bra hos mor når de er med henne, men hun på kontoret (vi var hos henne etter bruddet også for 2 år siden) mener at det mor driver med er en form for omsorgssvikt når det kommer til hennes holdning og barnas forhold til meg.

Anonymkode: ff9e1...e58

Stemmer denne vurderingennfra familievernkontoret, så er hun faktisk pliktig til å melde fra til bv.

Anonymkode: 9aa51...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var der og fortalte mer enn det som ble sagt på fvk møtet i forbindelse med truslene til mor, men det var ikke noe de kunne gjøre, og hvis så burde jeg ikke melde meg selv. De loggførte ingenting siden det ikke var en sak. Alt sto på mor hvis det skulle gå best mulig. I tillegg kunne likevel mor nekte meg hjelp om jeg meldte meg selv da de trenger hennes tillatelse siden hun har hoved omsorgen, men hvis hun melder så gir hun tillatelse for at de skal hjelpe meg på grunn av hennes bekymringer og det var slik BV mente var det beste enn at jeg meldte meg selv. De rådet meg til å ikke gjøre det. Slik jeg ser alternativet så må jeg melde hennes omsorgsevne og siden BV ikke sa noe om det selv om de så dokumenter også så blir jeg jo veldig i tvil hva fvk ser for seg at BV skal gjøre oppi dette.

Anonymkode: ff9e1...e58

Da kan det høres ut som du(og forhåpentligvis mekleren, om mor ikke møter) bør sende din bekymring om situasjonen som går utover barna. De vet at du har vært der for å be om råd, så de har allerede merket at du tenker på barna, noe du bør gjøre tydelig i meldinga. 

Alltid vanskelig å komme med tips og råd i slike saker, det er så tragisk at foreldre ikke ser hvem som faktisk taper på det.

hadde selv en eks, som gjorde ALT for å ikke ha barna, krangla om den minste ting. Så jeg føler med deg😕

Anonymkode: 60799...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Hva er det som gjør at du er redd for å kontakte barnevernet? Jobben deres er å se til at barna har det bra. De kommer ikke til å ta barna fra deg. De har mange roller - blant annet som rådgivere og veiledere. Hvis megler på familievernkontoret mener det er grunn til å være bekymret for om barna lider overlast hos mor, er det jo all grunn for deg til å søke hjelp hos barnevernet. 

Jeg synes f.eks at gjennomført samværssabotasje er all grunn til å stille spørsmål ved bostedsforelderens omsorgsevner. 

Hun ikke gått utenfor kontrakten utenom å bruke smutthull eller misforståelser som enkelt hendelsene ikke blir slå ned på. Hun har skapt uro for å følge barna på arrangement på min dag hvor hun skaper uro for at jeg ikke skal møte opp. Hente barna på min dag fordi hun tok feil av dagene. At jeg må ta ut sykedag på hennes samværsdager fordi barnet ble sykt hos meg. Forandre punkt i ny avtale i håp om jeg skal overse hvem som har ansvaret. Påstå ting som ikke står i avtalen til hennes fordel. Ta barna ut fra bhg når de er hos meg for å ha kose dager og legge igjen gaver/godteri i hyllene, hente barna på mine dager slik at jeg må hente hos henne når hun vet barna får en bedre overgang å ikke gjøre det. True med advokat og samvær hvis hun ikke får ha barna hvis de skal noe hun vil være med på uten meg. Lyve om ferier og avtaler barna har for at jeg skal gå med på det hun ønsker og levere barna til henne. Lyve om informasjon om barna for at jeg ikke skal finne ut ting. Det går masse på små ting, men de er bare uendelige.

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer denne vurderingennfra familievernkontoret, så er hun faktisk pliktig til å melde fra til bv.

Anonymkode: 9aa51...0c0

Virket ikke sånn ut, men kan jo håpe hun gjør det også. Tenker ikke at hun gjør det ut i fra å ha hørt en side, men neste møte blir med oss begge hvis mor møter opp så da får hun høre begge parter i tilfelle. Kanskje det kan gå den veien da. Så lenge alt som skjer er til barnas beste så ønsker jeg ikke annet.

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan det høres ut som du(og forhåpentligvis mekleren, om mor ikke møter) bør sende din bekymring om situasjonen som går utover barna. De vet at du har vært der for å be om råd, så de har allerede merket at du tenker på barna, noe du bør gjøre tydelig i meldinga. 

Alltid vanskelig å komme med tips og råd i slike saker, det er så tragisk at foreldre ikke ser hvem som faktisk taper på det.

hadde selv en eks, som gjorde ALT for å ikke ha barna, krangla om den minste ting. Så jeg føler med deg😕

Anonymkode: 60799...fdd

Ja, jeg tenker at hvis mor ikke møter opp så kan jeg bruke den timen rundt bekymringen hennes. De ville helst ha bekreftelse dagen før om mor kom til å møte opp, men redd mor sier hun ikke kommer, jeg avlyser og hun møter opp likevel. Så best å bare ta den timen uansett

Anonymkode: ff9e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor Familievernkontoret mener du skal kontakte barnevernet - BV vil nemlig som hovedregel IKKE ta i saker som i praksis gjelder konflikt mellom skilte foreldre. Og det har du vel også fått klar beskjed om fra BV, så vidt jeg kan lese ut fra det du skriver.

Sånn som du skildrer saken i denne tråden er dette heller ingen barnevernssak, men en klar konflikt mellom deg og mor. Dersom du mener hun ikke følger opp deres samværsavtale og "vanskeliggjør" samarbeidet, og dette konfliktnivået går utover barna, så er dette noe du må ta tak i først via FVK og deretter muligens med hjelp av advokat og rettsvesen. At FVK nærmest "melder seg ut" i fht konflikten mellom dere foreldre er ikke overraskende, men dog skuffende, fordi FVK burde kunne veilede begge i fht hva og hvordan skape en minst mulig ille tilværelse for barna. Samtidig: verken FVK eller BV kan på noen måte tvinge mor til å oppfylle avtalen slik du mener den bør tolkes, like lite som de kan tvinge deg til det samme. Bottom line er uansett at dersom du mener at mor driver omsorgssvikt, så må du forsøke å endre omsorgssituasjonen, slik at barna er mer hos deg. og det kan kun skje gjennom advokat/rettsvesen, med alle de kostnader dette vil medføre, også for barna.

Det er noe som heter å velge sine kamper. Dere har en avtale (så vidt jeg forstår), så da ville jeg hatt fokus på hvordan følge opp den på best mulig måte i første omgang for din egen del. Du kan uansett ikke endre et annet menneske, men du kan ender din egen adferd og hvordan du agerer/reagerer på ulike situasjoner. Min erfaring er at dersom du selv gjør noen endringer/grep i fht hvordan du selv agerer så vil dette avstedkomme en reaksjon fra motparten, en reaksjon som er annerledes enn om du fortsetter i nøyaktig samme spor som hittil. Du er helt sikkert overbevist om at du kun gjør det rette, men tenk litt på måten du selv gjør ting på og forsøk å gjøre endringer, så er jeg ganske sikker på at det avstedkommer endringer hos mor og. Du skriver eksempelvis at barna ikke trives med hentesituasjon hos mor og at hun gjør ingenting for å bedre den. Neivel, men hva gjør du selv?

Og hva er egentlig målet ditt? At barna skal ha det best mulig eller at du skal få "rett" hva gjelder at du er grei og mor ikke er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt klart ikke ut som en barnevernssak, men som en konflikt mellom dere som foreldre. 

Anonymkode: 710bd...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...