Gå til innhold

Aktivitetsgård sa nei til besøk av flyktninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vedder på at denne tråden kommer til å bli slettet, kanskje innen i morgen tidlig også.

Gud forby at noen muligens kommer med kritikk, og påstår at asylsøkere og migranter muligens ikke klarer å oppføre seg...

Anonymkode: cd4c6...690

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Ja. Stakkars norske hvite barn, som har skolegang og skoleferier og familie og fritidsaktiviteter og lommepenger og sykler og trygghet og ordnede forhold.

Stakkars norske hvite barn som ikke får den samme luksusen som barna på asylmottak. 

Dersom du/dem mener norske barn på institusjoner, så vedder jeg ræva mi på at de både lever under bedre forhold og får vært med på og opplevd langt mer enn asylbarna de og. 

Jeg trodde flyktningene var like rike som oss, jeg. De er fra middelklassen, godt utdannet og rikt utstyrt, sa jo media. 

http://www.dagbladet.no/2015/09/08/nyheter/utenriks/syria/flyktninger/teknologi/41002296/

 

"Vi har ofte et bilde av flyktninger som veldig fattige mennesker som sliter seg av gårde i istykkerrevne klær. Men krig rammer jo land med høy, lav og middels velstand og levekår, og Syria er et land på midten av sjiktet de. Hverdagslivet i Syria før krigen likner mer på det norske, enn flyktninger vi kanskje er vant til fra andre steder. Syrerne som kommer er jo relativt velstående."

Anonymkode: acbf4...87a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir oppringt av folk som kaller meg hore og rasist:

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hytteutleier-avslo-besk-av-flyktninger---vi-blir-oppringt-av-folk-som-kaller-meg-hore-og-rasist/3423246855.html

Selv sier hun at de ikke hadde kapasitet til å ta i mot 50 asylsøkere på dagsbesøk, samtidig som de har overnattende gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er greit at man ikke får gjøre ting fordi man ikke er hvit i huden? Synes du virkelig innerst inne det? Hva tenker du om noe sånt hadde rammet deg og du opplevde å bli diskriminert enten pga kjønn eller hudfarge eller seksualitet? Om du opplever det selv er det sikkert ugreit, men om andre opplever det så må de vel bare tåle det.. Det er litt typisk for folk som lever i sin egen lille boble å tenke sånn. 

Anonymkode: 5b75b...70b

Det står da ingenting om hudfarge i denne artikkelen. Har du i det hele tatt lest artikkelen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vedder på at denne tråden kommer til å bli slettet, kanskje innen i morgen tidlig også.

Gud forby at noen muligens kommer med kritikk, og påstår at asylsøkere og migranter muligens ikke klarer å oppføre seg...

Anonymkode: cd4c6...690

Ikke sant? Ytringsfrihet på sitt beste (verste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
21 minutter siden, kat-e skrev:

Vi blir oppringt av folk som kaller meg hore og rasist:

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hytteutleier-avslo-besk-av-flyktninger---vi-blir-oppringt-av-folk-som-kaller-meg-hore-og-rasist/3423246855.html

Selv sier hun at de ikke hadde kapasitet til å ta i mot 50 asylsøkere på dagsbesøk, samtidig som de har overnattende gjester.

Herregud... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Snuppi skrev:

Herregud... 

Ris til egen ræv.

Anonymkode: 12a42...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ris til egen ræv.

Anonymkode: 12a42...017

?

Ingen en ris på min rompe her jeg sitter ... Hva med deg, AnonymBruker?  Noen som riser din rompe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snuppi skrev:

?

Ingen en ris på min rompe her jeg sitter ... Hva med deg, AnonymBruker?  Noen som riser din rompe?

 

Som man reder ligger man. Dette burde de tenkt på før.

Anonymkode: 12a42...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som man reder ligger man. Dette burde de tenkt på før.

Anonymkode: 12a42...017

Hvem burde tenkte på hva når det gjelder tema på denne tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snuppi skrev:

Hvem burde tenkte på hva når det gjelder tema på denne tråden? 

De i saken du opprinnelig kommenterte. Følger du med? :)

Anonymkode: 12a42...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De i saken du opprinnelig kommenterte. Følger du med? :)

Anonymkode: 12a42...017

Du kommenterte meg. Jeg misforstod deg. Beklager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)  Hadde eieren av dette stedet svart at de ikke har mulighet til å ta imot 50 personer pga manglende kapasitet, så hadde ikke dette vært en sak i det hele tatt.

2) Mest sannsynlig har denne saken fått så mye fokus pga eierens uttalelser, som f.eks : "hadde kommunen spandert på sine egne, hadde det vært en annen sak" (Åja, så det var ikke et kapasitetsspørsmål  likevel...?). Til tv2.no har hun uttalt "at hun har hørt så mange historier om disse asylsøkerne" , i mine øyne en uheldig uttalelse som vitner om fordommer og mangel på kunnskap.

3) Basert på det jeg har lest, virker det som det er Flyktningtjenesten i kommunen som ønsket å besøke stedet, ikke asylmottaket. Det er lett å blande kortene her, men dersom det er Flyktningtjenesten så vil det si at det er snakk om bosatte flyktninger, som har fått lovlig opphold, og som deltar i introduksjonsprogrammet hvor de er pliktet til å delta 37,5 t pr uke, altså som en vanlig arbeidsuke. Skole, arbeidspraksis og andre integreringstiltak er en del av dette. Jeg tipper at besøket på denne gården var tenkt som et godt tiltak.

4) alle kommuner som bosetter flyktninger får statlig integreringstilskudd fra Imdi. Dvs at i dette tilfellet er det nok disse pengene som ville blitt brukt for å betale for oppholdet på gården, ikke kommunens egne midler.

5) å bruke det "hva med å prioritere eldre/uføretrygdede/enslige alenemødre " osv-kortet, blir for meg helt feil. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Man kan være positiv til flyktninger, og samtidig mene at også eldre og andre grupper skal får det de trenger. 

6) folk er folk. Det er min grunntanke. Jeg har jobbet i Flyktningtjenesten flere år og baserer uttalelsen min på det, ikke på noe jeg har lest eller hørt i media. Folk som baserer kunnskapen sin på "noe de har hørt", er skremmende i mine øyne. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Ja. Stakkars norske hvite barn, som har skolegang og skoleferier og familie og fritidsaktiviteter og lommepenger og sykler og trygghet og ordnede forhold.

Stakkars norske hvite barn som ikke får den samme luksusen som barna på asylmottak. 

Dersom du/dem mener norske barn på institusjoner, så vedder jeg ræva mi på at de både lever under bedre forhold og får vært med på og opplevd langt mer enn asylbarna de og. 

Merkelig at du fikk hele 5 ''likes'' for dette innlegget. Langt ifra alle norske barn har det bra. Jeg ser at AB i innlegg #35 har skrevet det meste av det jeg hadde tenkt å skrive. Alle står fritt å nekte å være med på å spandere ting for migranter som har nok penger å krysse hele Europa på tvers for å komme akkurat til Norge. Jeg ville også nektet og foretrukket heller at skatten jeg betaler brukes på eldre, syke, skoler, psykiatri, veier, osv viktige poster i Norge. Til syvende og sist er dette et privateid sted og eierne kan selv bestemme hvem de vil eller ikke vil ha inne på sin egen eiendom. At saken tas helt ut av proporsjoner er forståelig - venstresiden vil en gang til appellere til følelser og frata folk retten til å mene annerledes enn dem.

Anonymkode: c56f7...765

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sa jo faktisk at hun vil ikke ta imot flyktninger. Så det er ikke noe spekulasjon i hvorfor hun nektet de tilgang. Det er ene og alene fordi det er flyktninger. Ikke fordi de er overbooket eller fordi det er turistsesong. De hadde jo gladelig tatt imot noen av "sine egne" som nevnt over her. Dette er ren rasisme og ikke noe annet. 

 

Anonymkode: faecc...1d9

Den eneste som er rasistisk her er du som tillegger eieren meninger som hun ikke har. Komunen diskriminerer de norske grovt med å kun ha dette tilbudet om å dra gratis til flyktninger. Det finnes mange fattige i Norge, men de får ikke de samme tilbudene som disse velferdsmigrantene. Jeg støtter hun fullt i å nekte dem adgang og ikke ville være med på denne diskriminerende praksisen. Skulle bare ønske det var flere som henne og at jeg kunne dra på besøk dit og vise min støtte.

 

10 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Ja. Stakkars norske hvite barn, som har skolegang og skoleferier og familie og fritidsaktiviteter og lommepenger og sykler og trygghet og ordnede forhold.

Stakkars norske hvite barn som ikke får den samme luksusen som barna på asylmottak. 

Dersom du/dem mener norske barn på institusjoner, så vedder jeg ræva mi på at de både lever under bedre forhold og får vært med på og opplevd langt mer enn asylbarna de og. 

Jeg tenker heller stakkars deg som sitter fast i dine egne vrangforestillinger der du stakkarsliggjør alle velferdsflyktningene som kommer og op hever fattige i Norge høyt opp på en pidestal mens du spotter dem med at de er jo norske så de har faen meg ikke noe å klage på. For det er det du indirekte, nei faktisk direkte, sier. Skam deg! Jeg skjønner meg ikke på tankegangen til slike ufattelig ensporede folk som deg som mener at det er helt ok å diskriminere, så lenge man bare diskriminerer de norske.

Anonymkode: b023d...9a7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon :

Foreldre som ikke har nok midler til livsopphold,  får dette dekket av NAV. Itillegg får de dekketfritidsaktiviteter, så barna ikke skal bli skadelidende.

 

Så KLART skal man ikke gi fri adgang for "egne landsmenn" når detjener en halv million i året............................... 

Anonymkode: 4f03a...e79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Pusle skrev:

1)  Hadde eieren av dette stedet svart at de ikke har mulighet til å ta imot 50 personer pga manglende kapasitet, så hadde ikke dette vært en sak i det hele tatt.

2) Mest sannsynlig har denne saken fått så mye fokus pga eierens uttalelser, som f.eks : "hadde kommunen spandert på sine egne, hadde det vært en annen sak" (Åja, så det var ikke et kapasitetsspørsmål  likevel...?). Til tv2.no har hun uttalt "at hun har hørt så mange historier om disse asylsøkerne" , i mine øyne en uheldig uttalelse som vitner om fordommer og mangel på kunnskap.

3) Basert på det jeg har lest, virker det som det er Flyktningtjenesten i kommunen som ønsket å besøke stedet, ikke asylmottaket. Det er lett å blande kortene her, men dersom det er Flyktningtjenesten så vil det si at det er snakk om bosatte flyktninger, som har fått lovlig opphold, og som deltar i introduksjonsprogrammet hvor de er pliktet til å delta 37,5 t pr uke, altså som en vanlig arbeidsuke. Skole, arbeidspraksis og andre integreringstiltak er en del av dette. Jeg tipper at besøket på denne gården var tenkt som et godt tiltak.

4) alle kommuner som bosetter flyktninger får statlig integreringstilskudd fra Imdi. Dvs at i dette tilfellet er det nok disse pengene som ville blitt brukt for å betale for oppholdet på gården, ikke kommunens egne midler.

5) å bruke det "hva med å prioritere eldre/uføretrygdede/enslige alenemødre " osv-kortet, blir for meg helt feil. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Man kan være positiv til flyktninger, og samtidig mene at også eldre og andre grupper skal får det de trenger. 

6) folk er folk. Det er min grunntanke. Jeg har jobbet i Flyktningtjenesten flere år og baserer uttalelsen min på det, ikke på noe jeg har lest eller hørt i media. Folk som baserer kunnskapen sin på "noe de har hørt", er skremmende i mine øyne. 

Endelig et innlegg som utstråler kunnskap 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer logikken bak det store behovet enkelte har til å sette svake grupper opp i mot hverandre? Vis Per barnevernsbarn ikke har råd til å besøke denne gården, så skal i alle fall ikke Mohammed asylbarn få lov til å komme ditt, slik kan vi være sikre på å holde begge grupper nede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Apis skrev:

Hvordan fungerer logikken bak det store behovet enkelte har til å sette svake grupper opp i mot hverandre? Vis Per barnevernsbarn ikke har råd til å besøke denne gården, så skal i alle fall ikke Mohammed asylbarn få lov til å komme ditt, slik kan vi være sikre på å holde begge grupper nede.

Logikken fungerer på denne måten:

  • Mange mener det er en urettferdighet i at vi bruker mange milliarder pr år på å hjelpe personer fra andre land når det er mange svake i vårt eget land som trenger hjelp. Det er provoserende at vi skal hjelpe verden før vi hjelper våre egne.
  • For mange er flyktningsituasjonen en betent sak, hvor majoriteten av de som kom var unge menn i sin beste alder, og hvor majoriteten ikke var fra Syria. En situasjon hvor det var mulig å kjøpe falske pass, og som tok form av en folkevandring.

I noens øyne hjelper vi stakkars flyktninger.

I andres øyne hjelper vi asylsøkere (de har tross alt ikke fått flyktingstatus enda), hvor mange ikke har krav på opphold. Vi hjelper folk som har løyet om sin identitet og alder. Og vi hjelper noen som faktisk rømte fra krig. 

For meg personlig er ikke asylsøkere en svak gruppe. Bare se til Sverige, hvor man regner med at 80 000 av de som kom i fjor ikke har krav på opphold i det hele tatt. Det er mange som også er her i Norge og som ikke har krav på opphold. Mange av de som kom i fjor, var ressurssterke mennesker. De krysset hele Europa for å komme hit. Det var ikke sånn at de kollapset av glede av å komme til Østerrike. Noen har selvsagt opplevd mye vondt, men stort sett anser jeg ikke asylsøkere som en svak gruppe. Den inneholder alt for mye forskjellig til å betegnes som svak. 

Anonymkode: 04b82...d9a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at det ikke var en gruppe med asylsøkere som skulle besøke gården, men en gruppe med barnevernsbarn, funksjonshemmede, tidligere rusmisbrukere etc. da hadde nok reaksjonen på denne saken vært en annen. Alt tyder på at de som driver nissegården ga avslag på grunnlag av sine egne holdninger. Dermed bryter de norsk lov. Du har ikke lov til å nekte noen tilgang til tjenester basert på bakgrunn, etnisitet eller hudfarge. Jeg ser fler som kommenterer "de har da lov til å bestemme selv hvem man skal ha på besøk??" Nei, ikke når det er snakk om å selge tjenester. Det er dikriminering. Det er også flere som forsvarer dem med å si at "men de hadde jo ikke kapasitet?" Hvor kommer det frem som begrunnelsen av nissegården i de to første avslagene asylmottaket fikk? Det kan godt hende det også var grunnen, men det kom først frem i ettertid da de så hvilken mediedekning denne saken fikk.

og igjen, til dere som forsvarer nissegården. Hadde dere forsvart dem om det var snakk om en annen gruppe? Barnevernsbarn, funksjonshemmede, tidligere rusmisbrukere etc? 

Det er også fler som kommenterer i kommentarfeltene at de forstår nissegården sitt avslag pga sikkerhet. Så alle asylsøkere er voldelige kriminelle? Ta dere en tur til et asylmottak å faktisk hils på disse menneskene før dere gir dem det stempelet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...