Gå til innhold

Aktivitetsgård sa nei til besøk av flyktninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, kisskissbangbang skrev:

Du misforstår. Jeg snakker om her og nå. 

Du svarer ikke på spørsmålene. Jeg misforstår ikke. Du skriver ganske klart hva du tror, og faktisk er det ganske fordommsfullt. Det er ikke slik at man ut fra etnisitet kan anslå hvilke traumer et menneske har gjennomgått. Og nei, ikke alle flykter fra krigssoner.

Anonymkode: f9478...8c5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klager alltid om norske barn og hvor godt de har det.  Du er klar over at 98% som "flykter" er ikke barn, er faktisk mannfolk og de fleste er IKKE fra Syria eller krigsoner?  

Anonymkode: 17e0c...682

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/aktivitetsgaard-sa-nei-til-besoek-av-flyktninger/a/23750689/

Likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm ser ifølge GD alvorlig på det som har skjedd ved Nissegården. På generelt grunnlag er «nektelse av varer og tjenester på grunn av etnisitet eller nasjonal opprinnelse» straffbart, sier hun til avisen.

 

TS: Om aktivitets-gården skulle bli straffet, hadde det betydd at for eksempel svømmehaller som ikke vil slippe inn flyktninger kan bli straffet også? Vil man være tvunget til å tilby tjenester til alle, uansett hvilken sikkerhetsrisiko det innebærer?

Ser ikke problemet. 

Jeg leser dette dithen at parken i utgangspunktet er fullstendig oppbestilt (3 andre større grupper også avvist) og at man ikke ønsker å ta imot denne gruppen. Deretter fremgår det at man kanskje ville sett på en løsning dersom norske statsborgere i kommunen også fikk tilbudet. Sistnevnte blir lest som rasisme, men vi vet jo at nesten alle firmaer / personer strekker seg litt lenger når det kommer til sine "hjertesaker". Det er tross alt ikke alle som ønsker migrantene velkommen til Norge, så hvorfor tro at man skal tvinge dem til å strekke seg ekstra langt for denne gruppen?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ops2 skrev:

Og Gøteborg, er nærmest uigjenkjennelig. Jeg bodde på hotell utenfor byen, og tok offentlig transport inn til bykjernen. Jeg likte ikke det jeg så. Menn overalt. Ingen kvinner i vestlige klær, nesten ingen med hijab heller. De holder seg inne? Jeg så selv plaging av svenske jenter på trikken. De var kledt helt vanlig. Men jeg betalte inngangsbiletter (svinedyre) til Universum. Der var det bedre enn Liseberg. Jeg tror Goteborg ble et skille for meg. Datteren min var 8 år da, og jeg så tenåringsjenter bli plaget og klenget på. Hengt over og satte seg inntli de, som trakk seg unna opp mot vinduene og så ut, ville ikke møte blikkene til mennene.

Uakseptabelt å klenge på den måten. Men er i Gøteborg nå og kan ikke si at jeg ser det du ser men ok.

Anonymkode: 22b26...9a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel alle være enig om at eier ikke vil ha de på besøk, det skinner klart igjennom. Og jeg skjønner henne godt. Har parken sagt nei til andre store grupper har hun et godt argument, men jeg hadde nok lagt meg på en annen linje hvis det ikke var tilfelle.

"Så dere ønsker å besøke oss med 50 asylsøkere. Hvor mange av de snakker norsk eller engelsk? Ingen nei... Da kan ikke vi ta ansvar for deres sikkerhet. Vi har noen regler som må overholdes og vi får da ikke formidlet dette. Hvor mange fra kommunen skal være med? Så få ja... Det holder desverre ikke. Vi må ha minst 1 tolk per 3. Asylsøker." 

Anonymkode: faaae...81e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juami
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra artikkelen: " Hun mener kommunen forskjellsbehandler asylsøkere og norske barn, og at det er en av årsakene til at de sa nei til flyktningbesøket. "

Akkurat dette forstår jeg jo. En del av vårt veldig politiske korrekte samfunn er at det offentlige sponser slikt for flyktninger, men ikke for etniske nordmenn. Og alt dette bygger opp en frustrasjon hos folk, som iblant kommer til uttrykk når man har makt til å sette foten ned - som her. 

Det stemmer riktignok at man ikke kan si nei til å selge varer og tjenester til visse grupper. Spent på hvordan dette utspiller seg. 

Anonymkode: 5b3a4...96a

Ok.. Så du mener norske barn ikke får oppleve aktiviteter via f.eks  skolen? Blant annet har SFO til min datter har tatt barna med på ulike aktiviteter nå i sommer. Det var heller ikke det offentlige som skulle sponse dette for flyktninger, men asylmottaket. Etniske nordmenn i ulike grupper får oppleve masse ting, men det er jo ganske forståelig at en kommune ikke kan la alle barna i kommunen få være med på absolutt alt det flyktninger får være med på via asylmottaket, bare fordi norske barn ikke skal få gå glipp av noe som flyktinger skal få prøve. Vi kan jo ikke være så smålig. Jeg er sikker på at ungene i Lom har fått blitt med på andre ting, gjerne i skolesammenheng, eller kanskje via en fritidsaktivitet. Er vi virkelig så redde for at asylanter skal få være med på noe gratis som ikke norske barn har fått blitt med på gratis enda? Jeg syns det er trist at vi har blitt et så gjerrig samfunn, som ikke kan unne noen andre enn våre egne noe ekstra. At når asylsøkere blir sponset med det som skulle blitt en fin tur i en aktivitetspark blir nektet, fordi det er asylmottaket som spanderer det på dem. Som om at asylsøkerne selv kunne tatt seg råd til å dratt på en slik utflukt.. Det er ikke ofte jeg blir flau på vegne av andre folk, men jeg blir flau på vegne av alle gjerrige nordmenn som går av skaftet om noen får noe annet enn hva de selv har fått. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det stort sett er enigheit her om at dette er heilt ok, heilt forståelig etc. Eg er uenig.

Dersom dei hadde sagt: Nei, dessverre er det fullt her, då hadde det ikkje vore ei sak. Men her seier dei faktisk at dei ikkje vil ha flyktningar, og då vil eg påstå at det er rasistisk. Som ho sa: det er demokratisk og eg får meine det eg vil. 

Glad eg ikkje skal dit, for så slepp eg å legge igjen mine pengar hos eit firma som ikkje respekterer menneske som menneske.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke dere som har det så inderlig godt, hjelpe mennesker som har det verre enn dere?

Hvorfor skal hele fellesskapet i Norge - til og med de som ikke har det bra, være med å spandere opplevelsesturer til personer som har krysset hele Europa for å komme til Norge? 

Vi har lange sykehuskøer, gammelt og utdadert sykehusutstyr, vi har skolebygninger som er så dårlige at 200 000 skolebarn oppholder seg i bygninger med ulovlig dårlig inneklima, vi har en psykiatri som bygges ned selv om befolkningen øker, vi har stor jordmormangel og sprengte fødeavdelinger. Vi bevilger ikke nok penger til de svakeste i vårt samfunn. Så kan ikke alle dere som er mest opptatt av å hjelpe folk i andre land, gjøre dette med deres egne penger? Så kan vi som betaler skatt til staten Norge støtte de svake som allerede er her. Det er nok av dem. Men de er oversett. I stedet for å trille tur med ensomme og fattige eldre, så er det tydeligvis mye mer stas å hjelpe middelklassen fra Midt-Østen.

Anonymkode: 04b82...d9a

Kan man ikke heller dra frem andre "sløse"prosjekter  f.eks at det ble brukt 200 millioner kroner på en OL søknad,  enn akkurat tilbud til en av de mest sårbare gruppene i landet vårt, altså asylsøkere. For så å sette dette opp mot andre svake grupper i landet. For hva vi vet kan slike positive aktiviteter være en gode investering mtp psykisk helse, på lik linje som det ville vært for andre sårbare grupper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer ikke på spørsmålene. Jeg misforstår ikke. Du skriver ganske klart hva du tror, og faktisk er det ganske fordommsfullt. Det er ikke slik at man ut fra etnisitet kan anslå hvilke traumer et menneske har gjennomgått. Og nei, ikke alle flykter fra krigssoner.

Anonymkode: f9478...8c5

Så vidt jeg har fått med meg så er det ikke noen konkurranse om å ha det jævligst mulig for å komme på besøk til denne gården 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Apis skrev:

Så vidt jeg har fått med meg så er det ikke noen konkurranse om å ha det jævligst mulig for å komme på besøk til denne gården 

Man kan begynne å lure, jo ;)

Anonymkode: f9478...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driver med turisme. Har ikke kapasitet til å ta imot en gruppe på 50.

Anonymkode: df229...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til eier hvem man eventuelt ønsker å få besøk av. Denne retten trumfer den potensielle gjestens frihet. Det er ingen moralsk rett å ha tilgang til noen andre sin eiendom, og dermed blir ingen urett egentlig begått dersom man ikke får den. Men nettaviser og det venstre-vridde hylekor lar vel ikke en mulighet gå fra seg til å skrike taktfast: RASISTER, RASISTER, RASISTER om alt mellom himmel og jord..

Anonymkode: cd4c6...690

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er greit at man ikke får gjøre ting fordi man ikke er hvit i huden? Synes du virkelig innerst inne det? Hva tenker du om noe sånt hadde rammet deg og du opplevde å bli diskriminert enten pga kjønn eller hudfarge eller seksualitet? Om du opplever det selv er det sikkert ugreit, men om andre opplever det så må de vel bare tåle det.. Det er litt typisk for folk som lever i sin egen lille boble å tenke sånn. 

Anonymkode: 5b75b...70b

Det her har jo ikke noe med hudfargen din å gjøre :hoho: De gjør det fordi kommunen forskjellsbehandler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten vedkommende avviser gruppen på er jo noe som lyser gjennom en holdning som sier: disse utlendingene, nei æsj sånne vil vi ikke ha her. I tillegg snakker hun om forskjellsbehandling mellom kommunens egne og dem. Ingen fra denne gruppen kommer i gratis, det blir betalt for dem - ikke av kommunen. Så det er ikke snakk om en forskjellsbehandling heller. 

Det er snakk om at en ledelse ikke vil ha innvandrere inn, måten de ordlegger seg på er ja faktisk diskriminerende. Hadde denne kvinnen hatt vett i skallen så hadde hun svart helt nøytralt slik andre har foreslått i tråden. Men det har hun visst ikke så da får hun feie for egen dør og sutre over "urettferdig" behandling i mediene .

Anonymkode: dd941...99a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten vedkommende avviser gruppen på er jo noe som lyser gjennom en holdning som sier: disse utlendingene, nei æsj sånne vil vi ikke ha her. I tillegg snakker hun om forskjellsbehandling mellom kommunens egne og dem. Ingen fra denne gruppen kommer i gratis, det blir betalt for dem - ikke av kommunen. Så det er ikke snakk om en forskjellsbehandling heller. 

Det er snakk om at en ledelse ikke vil ha innvandrere inn, måten de ordlegger seg på er ja faktisk diskriminerende. Hadde denne kvinnen hatt vett i skallen så hadde hun svart helt nøytralt slik andre har foreslått i tråden. Men det har hun visst ikke så da får hun feie for egen dør og sutre over "urettferdig" behandling i mediene .

Anonymkode: dd941...99a

 Så asyl-mottaket skulle betale for heile greia?

 0g hvem mener du egentlig betaler alle utgiftene de koster å ha asyl-mottak?

Anonymkode: cd4c6...690

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De hadde nok ikke sagt ja til en gruppe på 50 menn fra Hells Angels heller, men det er jo ikke noe morsomt å skrive om. Asylsøkere og innvandrere har snart like dårlig rykte på seg som disse gjengene. Skjønner godt at de sa nei. 

Anonymkode: 9139a...de9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hadde nok ikke sagt ja til en gruppe på 50 menn fra Hells Angels heller, men det er jo ikke noe morsomt å skrive om. Asylsøkere og innvandrere har snart like dårlig rykte på seg som disse gjengene. Skjønner godt at de sa nei. 

Anonymkode: 9139a...de9

 RASIST, RASIST, RASIST, RASIST!!!

Anonymkode: cd4c6...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Så asyl-mottaket skulle betale for heile greia?

 0g hvem mener du egentlig betaler alle utgiftene de koster å ha asyl-mottak?

Anonymkode: cd4c6...690

Ut ifra det som står i mediene er det organisasjonen ikke mottaket. Så nå kjører du amerikansk taktikk? Jeg vil ikke betale for at flyktninger skal få integrere seg, så da vil du heller ikke betale for velferdsstaten som du selv også får nytte av? Poenget mitt er uansett det samme: om hun her hadde hatt litt mer vett i skallen så hadde hun valgt ordene sine med omhu. I stedet velger hun å fyre løs, og hun får nettopp denne mediestormen i fanget som hun i utgangspunktet ikke ville ha. Neste gang: vær litt smart og taktisk og svar på en annen måte når det kommer sånne forespørsler

Anonymkode: dd941...99a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hadde nok ikke sagt ja til en gruppe på 50 menn fra Hells Angels heller, men det er jo ikke noe morsomt å skrive om. Asylsøkere og innvandrere har snart like dårlig rykte på seg som disse gjengene. Skjønner godt at de sa nei. 

Anonymkode: 9139a...de9

Av en eller annen grunn tror jeg de hadde heller tatt dem i mot :fnise: 

Anonymkode: dd941...99a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...