Gå til innhold

Vårruller


Aamu

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De friterte?

Jeg følger denne oppskriften:

http://steamykitchen.com/22276-chinese-spring-rolls-with-chicken-recipe.html

Jeg har fulgt denne mange ganger, og det blir virkelig gode vårruller. Ofte bytter jeg ut kylling med svin (du kan bytte ut halvparten med finkappede rå reker) og gulroten med mer kål eller bønnespirer. Nøkkelen er å få tak i vårrull-papir av god kvalitet. Det kan være vrient i utkantstrøk. Deretter: fyllet må ikke være fuktig (soggy vårruller og potensiell spruting av varm frityrolje), du må ikke overfylle (da får du ikke rullet dem skikkelig) og å være nøye med å holde vårrullene under plast så de ikke tørker opp (da sprekker de og ting blir grisete).

Anonymkode: 18ac8...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de frityrstekte? (Ja, jeg skumleste oppskriften). Har ikke frityrkoker, tenkte på i ovn.

Anonymkode: 23b1a...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke frityrkoker for å fritere, en solid jerngryte og et sukkertermometer gjør jobben. 

Ellers hadde AB fine råd til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke frityrkoker så kan du steke dem i olje istedet. Evt ha noen dl olje i ei gryte og koke dem slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Aamu skrev:

Jeg ønsker å forsøke meg på vårruller, hvordan lager du det? 

Er det forskjell på vietnamesiske, kinesiske, fillipinske og tailandske vårruller?

Jeg kjenner både en tailandsk og en filippinsk dame, og begge vil lære meg å lage vårruller, vi har bare ikke hatt tid ennå...

men jeg er veldig spent på om det er noe forskjell... og hvem som er best :D

Noen som har smakt?

Og hvilke er sterkest? 

Anonymkode: f1cdc...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det forskjell på vietnamesiske, kinesiske, fillipinske og tailandske vårruller?

Jeg kjenner både en tailandsk og en filippinsk dame, og begge vil lære meg å lage vårruller, vi har bare ikke hatt tid ennå...

men jeg er veldig spent på om det er noe forskjell... og hvem som er best :D

Noen som har smakt?

Og hvilke er sterkest? 

Anonymkode: f1cdc...39d

Selvfølgelig er det en haug forskjeller. Hva som er best kommer i stor grad ann på personlige preferanser. Hvilken som er sterkest kommer ann på kokken. Vårruller pleier ikke å være så sterke, da poenget ofte er å dyppe dem i sterk saus.

Endret av Turbofaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det forskjell på vietnamesiske, kinesiske, fillipinske og tailandske vårruller?

Jeg kjenner både en tailandsk og en filippinsk dame, og begge vil lære meg å lage vårruller, vi har bare ikke hatt tid ennå...

men jeg er veldig spent på om det er noe forskjell... og hvem som er best :D

Noen som har smakt?

Og hvilke er sterkest? 

Anonymkode: f1cdc...39d

Største forskjellen mellom vårruller er vel om de er ferske eller fritterte.

Anonymkode: f9817...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Største forskjellen mellom vårruller er vel om de er ferske eller fritterte.

Anonymkode: f9817...3b6

Nå tenkte jeg litt mer på om det er vesentlige forskjeller på oppskriftene og smaken mellom disse landene...

på samme måte som f.eks. vietnamesiske nudler vs kinesiske nudler...

Er der noen forskjell? Og er f.eks. kinesiske mer autentiske og smaker bedre enn vietnamesiske? Hva pleier de å ha som fyll?

Anonymkode: f1cdc...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smakte noen helt nystekte nylig med kyllingkjøttdeig og glassnudler i blant annet, og det er de seriøst beste jeg har smakt noengang! Vet ikke hva slags type de gikk under.

Anonymkode: f39af...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg smakte noen helt nystekte nylig med kyllingkjøttdeig og glassnudler i blant annet, og det er de seriøst beste jeg har smakt noengang! Vet ikke hva slags type de gikk under.

Anonymkode: f39af...8a4

Du vet ikke hvilket land?

 

Anonymkode: f1cdc...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg smakte noen helt nystekte nylig med kyllingkjøttdeig og glassnudler i blant annet, og det er de seriøst beste jeg har smakt noengang! Vet ikke hva slags type de gikk under.

Anonymkode: f39af...8a4

Google "spring rolls" eller "egg rolls" "with vermicelli and chicken". Sjansen for at de er fra Vietnam er veldig stor.

Det er muligens slik at noen vårruller er mer vanlig eller har sin opprinnelse i et bestemt land. Men omtrent som norsk moderne kjøkken ikke med letthet kan skilles fra fransk moderne kjøkken så kan ikke vårruller umiddelbart identifiseres som vietnamesiske - de er i realiteten en rett tungt påvirket av innvandring, utvandring og kulturutveksling. 

Pluss: vårruller er som lapskaus. Din oppskrift er like rett som min oppskrift, men sjansen er de smaker markant ulikt.

 

Dersom dere ønsker illusjonen av "autentisk" (et mer misbrukt ord skal du lete etter.) så bland kjøtt (svin eller kylling) og rå finkappede reker. Det er unikt asiatisk på samme vis som miksen svin&okse tilhører middelhavsområdet. Og tilsett bakepulver. 

 

Frityrsteking gjør du i en litt dyp stekepanne eller noe annet hendig - jeg heller har ingen frityrsak. Hva skal en privathusholdning med det?

Anonymkode: 18ac8...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker mine vårruller i stekeovnen på varmluft jeg, uten olje. Når jeg først lager vårruller så lager jeg ca 40 og putter de i frysa uten å steke dem først. Når de er tinte setter jeg ovnen på varmluft 175 gr og steker ca 15 min snur de etter halv steketid. Mine vårruller er litt store. Du ser når de får en litt gyllen farge.

Anonymkode: 5d291...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kutter opp gulrøtter, kål og løk. 
Steker kjøttdeigen og tilsetter et krydder som man får kjøpt på alle innvandrer-butikker.
Lager til glassnudlene og blander alt i sammen.

Legger litt fyll på "papiret" og bretter sammen. Steker på stekepannen med olje.

Anonymkode: 969b0...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

De friterte?

Jeg følger denne oppskriften:

http://steamykitchen.com/22276-chinese-spring-rolls-with-chicken-recipe.html

Jeg har fulgt denne mange ganger, og det blir virkelig gode vårruller. Ofte bytter jeg ut kylling med svin (du kan bytte ut halvparten med finkappede rå reker) og gulroten med mer kål eller bønnespirer. Nøkkelen er å få tak i vårrull-papir av god kvalitet. Det kan være vrient i utkantstrøk. Deretter: fyllet må ikke være fuktig (soggy vårruller og potensiell spruting av varm frityrolje), du må ikke overfylle (da får du ikke rullet dem skikkelig) og å være nøye med å holde vårrullene under plast så de ikke tørker opp (da sprekker de og ting blir grisete).

Anonymkode: 18ac8...ac3

Disse så gode ut. Hva slags olje bruker du til frityrstekingen? 

Anonymkode: d822a...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...