Gå til innhold

Hvor i Norge er det best klima?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal flytte på meg. Jeg flytter helt alene, regner med å få jobb "hvor som helst" (barnehagelærer), og derfor kan jeg velge fritt hvor i landet jeg vil bo. Jeg er såkalt "værsjuk" som blir veldig påvirket av været - er det sol er jeg energisk og glad, er det regn og grått blir jeg dorsk og giddalaus. 

Så, hvor er været best i dette land? Husk å ta med hvordan alle årstidene er. Vestlandskysten har jo feks korte, milde vintre, men det regner og blåser kaldt fra oktober til mars. Da er jo kanskje en kald og snøfylt, men klar vinter å foretrekke. :)

Anonymkode: 6a9ec...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange vil vel si øst for fjellene, fordi vi her på sør-østlandet ligger i le av fjellene. Imidlertid kan det jo bli nokså vått her også på vinteren, noe jeg i hvert fall sliter veldig med. En bekjent av meg har bodd både i Oslo-området og på Kongsberg, og trivdes aller best med klimaet på Kongsberg. Som han sa: der er det vinter, vår sommer og høst, ingenting midt imellom. Er det vinter, så er det kaldt og stort sett klart, ikke som her, en slags høstvinter med masse tåke, vind og gråvær.

Vestlandet hadde jeg i hvert fall aldri greid, pga regn og vind.

Anonymkode: c6497...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd om temaet fra tidligere: 

 

Anonymkode: c6497...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kanskje oppi nord? Selv om de har mørketid.

 

Vil forresten påstå at det er noe magisk med regn og vind. Som sunnmøring blir jeg utrolig værsyk dersom det går for lang tid mellom hver gang det regner. Jeg savner liksom regnet. Alle er vel ikke sånn, men man kan godt forelske seg i regnet og det friske været på Vestlandet også. Ikke bare strålende sol og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Drikkeflaska skrev:

Tenker kanskje oppi nord? Selv om de har mørketid.

 

Vil forresten påstå at det er noe magisk med regn og vind. Som sunnmøring blir jeg utrolig værsyk dersom det går for lang tid mellom hver gang det regner. Jeg savner liksom regnet. Alle er vel ikke sånn, men man kan godt forelske seg i regnet og det friske været på Vestlandet også. Ikke bare strålende sol og varme.

Enig, jeg hadde blitt værsyk om det bare var sol og pent, går det for lenge mellom skikkelige regnbyger, så kjenner jeg det på kroppen at det er på tide. Det kan være bare morro med når det regner vannrett :)  Samme med høsten, elsker ordentlige høststormer som uler rundt husveggen :)  Men ja, veldig kjekt med sol og tørt på asfalt, tørt i skog og fjell ute på tur, variasjon er fint :) 

Hilsen ei fra Stavanger :) 

Anonymkode: 26eae...ce6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 19.51, AnonymBruker skrev:

Gudbrandsdalen

Anonymkode: 6d09c...042

Ja, men jeg antar at du er ei relativt ung jente og da kommer du til å kjede deg spint i hjel  :sFun_sleeping:

Anonymkode: 73b03...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si Østlandet. F.eks Vestfold. Våren kommer tidligere, det er fine somre og kortere vintre. Ikke for ingenting at kystlinjen blir kalt Solkysten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tirben skrev:

Jeg vil si Østlandet. F.eks Vestfold. Våren kommer tidligere, det er fine somre og kortere vintre. Ikke for ingenting at kystlinjen blir kalt Solkysten! 

Tildels enig, men jeg synes det er for fuktig klima, særlig høst og vinter. (Jeg bor rett på andre siden av fjorden.)

Anonymkode: c6497...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfold! Stavern er kjent for sine mange solfylte dager. Ville personlig foretrukket Tønsberg, som er en større by med flere tilbud. Har ikke bodd der selv. 

Anonymkode: cd142...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innland, kanskje Buskerud. Jeg gikk på folkehøgskole ved Kongsberg, der synes jeg været var herlig!
Du slipper vinden som du får når du bor ved havet, du har snø på vinteren uten masse blås og dårlig vær, våren er mild og vindstille, og sommeren er sydenvarm - og igjen; vindstille. Det regner ikke spesielt mye der, været er for det meste passerende (til forskjell fra f.eks Bergen hvor skyer ofte er "fanget" mellom fjellene), og samtidig er det superflott der.

Anonymkode: f8f99...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...