Gå til innhold

Hund har spist sjokolade..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min hund har greid å få i seg 2 doghnuts med sjokoladetrekk (65g hver)... hvor farlig kan dette være?? lest om symptomer med sjokoladeforgiftning. Trur ikke det er mye sjokolade på doghnutsen men det er jo gjær i deigen også som kan være farlig. Hønemor er bekymret. Han veier foresten bare 10 kg så magen er nok stapp full.. 

Anonymkode: 7bd50...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er usikker, så ville jeg heller ringt dyrlegen enn å spørre her. Det er skummelt hvis du får råd om at dette kommer til å gå bra hvis det ikke gjør det. 

Jeg har sett en oversikt over hvor mye sjokolade som er farlig pr kg hund, men vet ikke hvor. Jeg tviler på at dette er nok sjokolade til at det er farlig for en 10 kg hund, men han kan nok bli dårlig i magen av både fettet og gjærdeigen, så ville fulgt ekstra med uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på hunden utover kvelden, ta gjerne en tlf. til dyrlegevakten og forhør deg der.

Sjokolade ER giftig for hunder men det kommer an på mengdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hund har greid å få i seg 2 doghnuts med sjokoladetrekk (65g hver)... hvor farlig kan dette være?? lest om symptomer med sjokoladeforgiftning. Trur ikke det er mye sjokolade på doghnutsen men det er jo gjær i deigen også som kan være farlig. Hønemor er bekymret. Han veier foresten bare 10 kg så magen er nok stapp full.. 

Anonymkode: 7bd50...feb

Ring dyrlegen med en gang!

 

Anonymkode: 40b0a...c4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til dyrlegen og hør hvilken symptomer du skal kikke etter og så holder du øye med hunden de neste 24 timene. Det fikk jeg beskjed om den gangen hunden min forsynte seg av sjokoladeskålen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Micki*

Tror det skulle gå greit, jeg har en mye større hund som jafset i seg to rader melkesjokolade mens jeg var på kjøkkenet en gang og det gikk helt fint. Men følg med, jo mørkere sjokoladen er jo farligere er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ga hundene våres sjokolade fra valp til de ble gamle. Hundene fikk brød, boller osv. Ingen sykdommer og de døde naturlig. Dette var på en tid der få visste at sjokolade var farlig for hunder. Greit å være forsiktig og følge med på hunden. Samtidig syns jeg det er hysterisk sånn som folk tar av i slike situasjoner.

Anonymkode: 647a8...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du ikke bekymre deg for. Advarslene for sjokoladeforgiftning overdrives av mange fordi det er ganske store mengder som skal til før det er skadelig. Min hund fikk ved ulykkestilfelle i seg langt mer enn du beskriver og fikk ingen symptomer. Det er mulig hunderase og størrelse har litt å si, men det er ingen grunn til å skru på varsellampene av to doghnuts. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra, men hvis du veldig gjerne vil gjøre noe, så kan det være greit å få hunden til å kaste opp. Ta en teskje salt og legg bakerst i munnen på den, så den må svelge den. Det fremkaller brekninger og oppkast, så kvitter hunden seg med det den har fått i seg.

(Dette er ikke farlig, dette var et tips jeg fikki av veterinær da hunden vår fikk i seg noe den ikke burde!)

Anonymkode: ee6b9...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok bra, men hvis du veldig gjerne vil gjøre noe, så kan det være greit å få hunden til å kaste opp. Ta en teskje salt og legg bakerst i munnen på den, så den må svelge den. Det fremkaller brekninger og oppkast, så kvitter hunden seg med det den har fått i seg.

(Dette er ikke farlig, dette var et tips jeg fikki av veterinær da hunden vår fikk i seg noe den ikke burde!)

Anonymkode: ee6b9...66d

Og hvis noen skulle lure: nei, den skal ikke svelge teskjea, kun saltet. :fnise: 

Anonymkode: ee6b9...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok bra, men hvis du veldig gjerne vil gjøre noe, så kan det være greit å få hunden til å kaste opp. Ta en teskje salt og legg bakerst i munnen på den, så den må svelge den. Det fremkaller brekninger og oppkast, så kvitter hunden seg med det den har fått i seg.

(Dette er ikke farlig, dette var et tips jeg fikki av veterinær da hunden vår fikk i seg noe den ikke burde!)

Anonymkode: ee6b9...66d

Og risikere at bikkja får saltforgiftning og nyresvikt på grunn av det i stedet? Jeg vet at rådet ble gitt tidligere, men dette har man nå gått helt bort fra og advarer mot.

Uansett er det neppe nok sjokolade på to doughnuts til å gjøre noen skade. Doughnuts er for øvrig heller ikke gjærbakst. Men dårlig i magen kan det jo godt hende at han blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Leo skrev:

Og risikere at bikkja får saltforgiftning og nyresvikt på grunn av det i stedet? Jeg vet at rådet ble gitt tidligere, men dette har man nå gått helt bort fra og advarer mot.

Uansett er det neppe nok sjokolade på to doughnuts til å gjøre noen skade. Doughnuts er for øvrig heller ikke gjærbakst. Men dårlig i magen kan det jo godt hende at han blir.

Shit! Det er ikke lenger siden enn i fjor sommer at veterinæren min anbefalte meg dette! Jeg har googlet det nå, og ser at det kan få fatale konsekvenser. Jeg har heldigvis gjort dette kun én eneste gang i løpet av mine 20 år som hundeeier. Takk for tipset - som jeg håper ts har fått med seg!

Anonymkode: ee6b9...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shit! Det er ikke lenger siden enn i fjor sommer at veterinæren min anbefalte meg dette! Jeg har googlet det nå, og ser at det kan få fatale konsekvenser. Jeg har heldigvis gjort dette kun én eneste gang i løpet av mine 20 år som hundeeier. Takk for tipset - som jeg håper ts har fått med seg!

Anonymkode: ee6b9...66d

Uff. Jeg har rapportert mitt eget innlegg og bedt om å få det fjernet. Sånt bør ikke få stå. :( 

Anonymkode: ee6b9...66d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en hund som fikk en liten bit sjokolade i ny og ne...

Aldri dårlig og ble nesten 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Takk for gode råd å svar. Jeg ringte dyrlegen for å være på sikre siden.  Hunden viser ingen symptomer og har nå funnet frem sin favoritt leke å løper rundt her som en galing. Kan blir spennende å se det som kommer ut av hunden etterhvert for han spiste endel blåbær på tur tidligere på dagen :fnise:

Anonymkode: 7bd50...feb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund da jeg var liten åt sjokolade stadig vekk, "folk" visste ikke at det var farlig. Gikk så bra så. Ga druer til og med :o

Anonymkode: 87b56...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min hund da jeg var liten åt sjokolade stadig vekk, "folk" visste ikke at det var farlig. Gikk så bra så. Ga druer til og med :o

Anonymkode: 87b56...db6

godt vi har evnen til å lære mer om sånne ting da sånn at færre hunder blir forgiftet. ikke alle tar skade av det, men mange hunder dør av sånne ting fordi eieren ikke har vett nok på å få den til dyrlegen når den viser tegnene på forgiftning. 

Anonymkode: adbd6...449

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 18.50, AnonymBruker skrev:

Vi ga hundene våres sjokolade fra valp til de ble gamle. Hundene fikk brød, boller osv. Ingen sykdommer og de døde naturlig. Dette var på en tid der få visste at sjokolade var farlig for hunder. Greit å være forsiktig og følge med på hunden. Samtidig syns jeg det er hysterisk sånn som folk tar av i slike situasjoner.

Anonymkode: 647a8...237

 

Den 27.7.2016 at 19.50, Jerry Lee skrev:

Hadde en hund som fikk en liten bit sjokolade i ny og ne...

Aldri dårlig og ble nesten 12 år.

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min hund da jeg var liten åt sjokolade stadig vekk, "folk" visste ikke at det var farlig. Gikk så bra så. Ga druer til og med :o

Anonymkode: 87b56...db6

Blir litt i samme liga som: "Da jeg var ung ga vi piggsvin melk, og da tålte de det helt fint", fordi man ikke har den kunnskapen man har i dag og vet konsenkvensene av det.

....

Mye av grunnen for at hunder ikke skal ha sjokolade er ikke kun pga den akutte forgiftningen det kan gi i større mengder, men fordi hunder ikke tåler teobromin og bruker lang tid på å bryte det ned.
Det tydeligvis ikke så mange vet er at den langsomme nedbrytingen går utover nyrer, nervesystem, hjerte og karsystem, i det lengre løp, som en sjokoladebit her og der gjennom livet... Man har litt mer kunnskap nå enn det vi hadde for 20 år. Det samme med druer. Selv om det gikk fint der og da, kan det være faktorer som sørger for at hunden ikke lever like lenge som den kunne ha gjort.

Anonymkode: cdf9c...dc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...