Gå til innhold

Er jeg smart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Cathrine88 skrev:

Jeg håper i hvert fall at du er smart nok til å velge en utdannelse som interesserer deg, og ikke satser på å bli lege fordi alle andre dytter deg i den retningen. :) 

Og nei, smarte folk skremmer meg ikke. 

Du svarte ikke på om lærerne sa du var smart ;) 

Anonymkode: db914...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå orker jeg aldri her og se så mye over hvordan jeg skriver, men jeg har fått 6 i muntlig norsk og skriftlig :) Du kjenner nok bare misunnelse, for at jeg har fått høre at jeg var en av de flinkeste i klassen. Dersom du ikke tror på at jeg har blitt kalt smart, så er det også okei. Lærere på skolen skal påpeke slike skrivefeil, men jeg ser dine feil også. Du skriver heller ikke så veldig mye rett i din tekst. Du får bare tro hva du vil om hvordan jeg var da jeg gikk på skolen.

Anonymkode: 4c984...ae5

 

Hvis du hadde vært smart, hadde du ikke reagert med personangrep og masse løse spekulasjoner om hva jeg føler eller tenker. Det har du ikke noe grunnlag for å mene noe om. Det burde du vite, når du påstår at du er så flink til å argumentere for deg. 

Jeg er ikke misunnelig på en som ikke kan formulere seg skriftlig, og som i tillegg er arrogant mot andre. Den største feilen man kan gjøre, er nettopp å tro at man er så flink at man slutter å være selvkritisk. I HI skriver du at du ble ansett som "den flinkeste i klassen". Jeg ser at du har moderert deg litt, og at du nå hevder at du var "en av de flinkeste". Jeg tviler på det, men det er fint at du har begynt å komme litt ned på jorda ;)

 

 

Anonymkode: 8f682...6b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, får høre at jeg er veldig smart. Var beste elev på skolen og blant de beste i landet. 

2. Er ikke redd for slike som deg. Ser ikke noen grunn til at noen skulle være det. Har du planer om å bli et ondt geni og prøve deg på verdensherredømme? :)

3. Alle kan være ganske smarte, hvis de prioriterer det. 

Anonymkode: c36b8...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får ofte høre "du e kje så dum du".

 

Jeg har også hørt at dersom du må ty til banneord for å beskrive noe så er du ikke så smart. I hvert fall har du et begrenset ordforråd.

 

Anonymkode: 5b861...b5a

http://m.side2.no/ny-forskning-folk-som-er-gode-til-a-banne-er-ogsa-gode-i-sprak/3423172240.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det å kalle deg "jævlig smart" bare er en måte å si at du er en kverulant på... Spesielt hvis du er tenåring, de tror alle de er "jævlig smarte", mens de egentlig bare kverulerer til man ikke orker å diskuterer mer med de og lar de "vinne".

Anonymkode: bdca8...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte ikke på om lærerne sa du var smart ;) 

Anonymkode: db914...86d

Det gjorde de definitivt ikke, og jeg synes det virker som en merkelig ting å si til en elev. De sa derimot at jeg manglet utfordringer og burde vurdere å ta flere fag for å unngå å kjede meg og bli lat. :ler: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte ikke på om lærerne sa du var smart ;) 

Anonymkode: db914...86d

Nei, de sa aldri det og lærere bruker aldri og si det. De kan ikke si til en elev at de er smarte siden det kan bety ganske mye egentlig. De sa jeg var en av de flinkeste i klassen og som alltid ble bedre.

Anonymkode: 4c984...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei har aldri hørt noen i mitt hele liv kalle meg smart eller intelligent hverken her på forumet eller i virkeligheten. Alle som kjenner meg lurer på om jeg er tilbakestående. 

2. Nei har aldri opplevd i mitt liv at noen er redde for meg. 

:bond:

Ellers så blander du begrepene her, skoleflinkhet har ingen korrelasjon med høy intelligens. En med 100 IQ kan lett gjøre det bedre på skolen enn en på 150 om den med 100 IQ har mer motivasjon og glede av å løse pensumsoppgaver beregnet på folk med snitt IQ kontra den på 150 som kjeder seg ihjel i mangel på utfordringer. 

Man trenger heller ikke mer enn 100 IQ for å bli en dyktig lege såfremt han eller hun pugger hardt å setter seg inn i fagstoffet. 

 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå orker jeg aldri her og se så mye over hvordan jeg skriver, men jeg har fått 6 i muntlig norsk og skriftlig :) Du kjenner nok bare misunnelse, for at jeg har fått høre at jeg var en av de flinkeste i klassen. Dersom du ikke tror på at jeg har blitt kalt smart, så er det også okei. Lærere på skolen skal påpeke slike skrivefeil, men jeg ser dine feil også. Du skriver heller ikke så veldig mye rett i din tekst. Du får bare tro hva du vil om hvordan jeg var da jeg gikk på skolen.

Anonymkode: 4c984...ae5

Du skriver jo og/å feil her også, det er ikke noe man "ser over" etter man har skrevet. 

Anonymkode: 5b861...b5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Har autisme, og tror det ligger litt i slekten. Bestefaren min var forferdelig god på skolen. Må si at det gir en spesiell følelse å vite når Henrik VIII av England ble født og døde:fnise:. Men så er de små mestringene jeg gleder meg over enda mer: som da jeg for første gang red uten ridelærer på ridebanen, og nesten alene. Ikke helt, selvfølgelig. Hesten kan fort slå om i vill panikk, eller salen kan skli ned. Så tar alltid forhåndsregler. Men det gjorde godt å ha ridingen litt for seg selv:) Det viser at man kan. Jeg er på en annen side forferdelig dårlig i matte, naturfag og sport, men innser jo at der er noen bedre, og sånn er det. Akkurat som jeg har mine ting:)

Anonymkode: 1559d...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo og/å feil her også, det er ikke noe man "ser over" etter man har skrevet. 

Anonymkode: 5b861...b5a

Jaså? Da synes jeg du skal kopiere innlegget mitt og vise meg hvor alle og/å-feilene er. Ikke bare kom med løse påstander :) 

Anonymkode: 8f682...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Det gjorde de definitivt ikke, og jeg synes det virker som en merkelig ting å si til en elev. De sa derimot at jeg manglet utfordringer og burde vurdere å ta flere fag for å unngå å kjede meg og bli lat. :ler: 

 

3 minutter siden, WubWub skrev:

1. Nei har aldri hørt noen i mitt hele liv kalle meg smart eller intelligent hverken her på forumet eller i virkeligheten. Alle som kjenner meg lurer på om jeg er tilbakestående. 

2. Nei har aldri opplevd i mitt liv at noen er redde for meg. 

:bond:

Ellers så blander du begrepene her, skoleflinkhet har ingen korrelasjon med høy intelligens. En med 100 IQ kan lett gjøre det bedre på skolen enn en på 150 om den med 100 IQ har mer motivasjon og glede av å løse pensumsoppgaver beregnet på folk med snitt IQ kontra den på 150 som kjeder seg ihjel i mangel på utfordringer. 

Man trenger heller ikke mer enn 100 IQ for å bli en dyktig lege såfremt han eller hun pugger hardt å setter seg inn i fagstoffet. 

 

Nemlig :Nikke:

Anonymkode: b8527...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis du hadde vært smart, hadde du ikke reagert med personangrep og masse løse spekulasjoner om hva jeg føler eller tenker. Det har du ikke noe grunnlag for å mene noe om. Det burde du vite, når du påstår at du er så flink til å argumentere for deg. 

Jeg er ikke misunnelig på en som ikke kan formulere seg skriftlig, og som i tillegg er arrogant mot andre. Den største feilen man kan gjøre, er nettopp å tro at man er så flink at man slutter å være selvkritisk. I HI skriver du at du ble ansett som "den flinkeste i klassen". Jeg ser at du har moderert deg litt, og at du nå hevder at du var "en av de flinkeste". Jeg tviler på det, men det er fint at du har begynt å komme litt ned på jorda ;)

 

 

Anonymkode: 8f682...6b6

:Nikke:

Anonymkode: f1700...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

forresten, jeg har aldri hatt type og mange mener det er fordi jeg er alt for skarp og ingen tør. Det som er at jeg kan tulle og er ikke så høytidlelig på meg selv, og bryr meg ikke om noen ikke er på samme nivå og jeg kan gjøre mye, enn og gå og være "smart" osv

Anonymkode: 4c984...ae5

Jeg tror ikke det er grunnen. Folk flest ser på et reflektert intellekt som kan prosessere informasjon på et dypere plan som noe tiltrekkende og utelukkende positivt. Skarpe mennesker blir ofte sett opp til og de er ettertraktet blant mennesker på samme mentale bølgelengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også hørt at dersom du må ty til banneord for å beskrive noe så er du ikke så smart. I hvert fall har du et begrenset ordforråd.

 

Anonymkode: 5b861...b5a

Det er omvendt, folk som banner har større ordforråd: https://www.nrk.no/nordland/xl/j__la-gode-nyheter-1.12761732

Anonymkode: 88366...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er omvendt, folk som banner har større ordforråd: https://www.nrk.no/nordland/xl/j__la-gode-nyheter-1.12761732

Anonymkode: 88366...386

Feilslutningen her er jo at enhver type banning indikerer godt ordforråd. Alt TS har gjort er å bruke "jævla" én gang i hovedinnlegget. Banningen må nok være mer variert og kreativ skal man kunne anta at folk som banner har et godt ordforråd. Men det regner jeg med er rimelig opplagt for de fleste. Bortsett fra de av oss som ikke er like smarte som TS, naturligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. Ja. Jeg hørte det en del da jeg gikk på VGS. Jeg skjønte stort sett ikke en dritt, men fikk likevel gode karakterer og hadde mange refleksjoner å bidra med i diskusjoner.

2. Ja. Ikke fordi du er smart, men fordi du virker litt eplekjekk ut fra innleggene dine. Det kan fort bli slitsomt hvis alle diskusjoner skal bli en test eller en kamp. Folk liker ikke å bli dumma ned og ønsker stort sett å slappe av når de er sosiale. 

Jeg tok den gratis-mensatesten på nettet nå, og fikk 121. Det burde kunne defineres som smart nok, men for meg har det bare vært hemmende. Da jeg begynte på høyskole etter VGS visste jeg ikke hva studieteknikk var for noe, og kom aldri noen vei med noe. Jeg fikk heller ikke hjelp da jeg fremdeles kunne hjelpes fordi jeg fremsto som for oppegående.

Jeg er over 30 år nå og sliter fremdeles med å komme i ordentlig jobb. Har kun ufaglærte strøjobber bak meg, og kommer ikke en gang inn til intervjuer lenger. Det har tatt meg over 10 år å skjønne hvorfor alt har blitt så galt, så jeg føler meg ganske dum. Folk ser på meg som dum og behandler meg som dum. Fordelen med det er at det har blitt mulig å få hjelp.

Du er nok smart, men det er valgene du tar og hvordan du takler utfordringene som kommer i din vei som betyr noe. 

 

 

Anonymkode: 172ea...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gpdt være at du er smart eller har et stort potensial, men basert på det du skriver, og måten du skriver det på, er det ikke mulig å konkludere.

Jeg har selv blitt omtalt som smart i mitt nærmiljø da jeg vokste opp, men miljøet var lite. Blant de blinde, er selv den enøyde en profet.

Vær også klar over at karakterer i skolen er relative. Dine prestasjoner blir altså ikke bedømt objektivt, men i relasjon til din gruppe. Og er gruppen liten kan utslagene bli store.

Likevel bør du holde fast ved tanken om at du er smart. Det gir god selvtillit som i seg selv kan bli en viktig faktor for å lykkes.

Og hvem vet, kanskje du faktisk er usedvanlig smart.

Anonymkode: 9c03e...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan gpdt være at du er smart eller har et stort potensial, men basert på det du skriver, og måten du skriver det på, er det ikke mulig å konkludere.

Jeg har selv blitt omtalt som smart i mitt nærmiljø da jeg vokste opp, men miljøet var lite. Blant de blinde, er selv den enøyde en profet.

Vær også klar over at karakterer i skolen er relative. Dine prestasjoner blir altså ikke bedømt objektivt, men i relasjon til din gruppe. Og er gruppen liten kan utslagene bli store.

Likevel bør du holde fast ved tanken om at du er smart. Det gir god selvtillit som i seg selv kan bli en viktig faktor for å lykkes.

Og hvem vet, kanskje du faktisk er usedvanlig smart.

Anonymkode: 9c03e...d5b

Stemmer dette? Hvorfor får noen skoler så mye dårligere resultater enn andre da?

Anonymkode: b8527...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette? Hvorfor får noen skoler så mye dårligere resultater enn andre da?

Anonymkode: b8527...aaf

Det stemmer det.

"Grupper" kan være mange ting.

Klassen kan være en gruppe. Skolen enn annen. Nasjonalt årskull en tredje.

Når eksamensbedømmelsen skal gjøres på nasjonalt plan, er karakterfastsettelsen relativ til det årskullet. Denne gruppen er stor, så den er representativ, men likevel relativ.

Når noen skoler jevnt over får bedre karakter enn en annen så skyldes det nettopp sammenligningen innad i årskullet. Når én skole får bedre resultat enn en annen så kan det like gjerne skyldes at andre skoler er dårlige som at den første er objektivt sett god.  

Anonymkode: 9c03e...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...