Gå til innhold

Er jeg smart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid fått høre at jeg er så jævlig smart og at lærerne har alltid sagt at jeg var den flinkeste i klassen. Mange har ikke hatt noe og argumentere i mot meg. Det er alltid slik at folk sier seg enig til slutt. Min nysgjerrighet for og lære har alltid vært stor og jeg har alltid likt og lese, og lære myeeee. Det som er tingen, er at jeg aldri har følt meg noe mer smartere, føler meg mer eller mindre litt dum, men når jeg må fokusere, er jeg sykt skarp og logisk.  Helt siden ungdomskolen har alle lurt på om jeg skulle bli lege, og mange har sagt at jeg burde det, eller noe annet som advokat. Det er alltid slik at jeg kan noe om alt, eller så spør jeg gode spørsmål og vil lære. 

Nå lurer jeg litt på

1, er det flere som hører dette?

2, er dere redde for noen som meg, som blir alltid tatt får å være så "jævlig smart"

Anonymkode: 4c984...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid fått høre at jeg er så jævlig smart og at lærerne har alltid sagt at jeg var den flinkeste i klassen. Mange har ikke hatt noe og argumentere i mot meg. Det er alltid slik at folk sier seg enig til slutt. Min nysgjerrighet for og lære har alltid vært stor og jeg har alltid likt og lese, og lære myeeee. Det som er tingen, er at jeg aldri har følt meg noe mer smartere, føler meg mer eller mindre litt dum, men når jeg må fokusere, er jeg sykt skarp og logisk.  Helt siden ungdomskolen har alle lurt på om jeg skulle bli lege, og mange har sagt at jeg burde det, eller noe annet som advokat. Det er alltid slik at jeg kan noe om alt, eller så spør jeg gode spørsmål og vil lære. 

Nå lurer jeg litt på

1, er det flere som hører dette?

2, er dere redde for noen som meg, som blir alltid tatt får å være så "jævlig smart"

Anonymkode: 4c984...ae5

forresten, jeg har aldri hatt type og mange mener det er fordi jeg er alt for skarp og ingen tør. Det som er at jeg kan tulle og er ikke så høytidlelig på meg selv, og bryr meg ikke om noen ikke er på samme nivå og jeg kan gjøre mye, enn og gå og være "smart" osv

Anonymkode: 4c984...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å overtenke og gruble over egen intelligens er ikke noe å drive med. Det viktigste er at man har IQ til å mestre eget liv og ambisjoner. På et generelt grunnlag viser det seg at det med lav IQ tror de er mer intelligente enn de er, og de med høy IQ føler seg mindre begavet enn de er. Utfordringer og gleder er det uansett for begge parter.

"Jævla smart" og intelligens er uansett ikke det samme, men har som regel en sammenheng. Jeg ble medlem i Mensa for noen år siden, og jeg har brukt hele min barndom og ungdomstid på å tro at jeg var tilbakestående. Slet veldig på skolen, men fikk ingen utredning. Jævla smart ble jeg ikke betegnet som akuratt :P

 

Anonymkode: 61914...e75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 Noen har sagt det. Men smart i forhold til hvem, liksom ?

 

2 Men ingen er redd for meg,da.:cry3:;) 

 

 Har en venn som er ganske så genial. Og kjenner jeg er litt redd for å si dumme ting når han er i nærheten. Selv om han er mer smart enn klok. Men så er han så innmari grei. Og det er derfor vi er venner. Liker greie folk.

Anonymkode: 68c77...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ofte høre "du e kje så dum du".

 

Jeg har også hørt at dersom du må ty til banneord for å beskrive noe så er du ikke så smart. I hvert fall har du et begrenset ordforråd.

 

Anonymkode: 5b861...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike innlegg er gjerne en rød klut for veldig mange. Du kan forvente å snart få dissekert innlegget ditt for skrivefeil og mindre heldige formuleringer som gjør at vi i hvert fall kan konkludere med at du ikke er mer enn høyst gjennomsnittlig språklig sett.

Jeg kunne gjerne gjort det selv hadde det ikke vært for at det er altfor forutsigbart.

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ispinne skrev:

1. Nei, har bare fått høre at jeg er fornuftig

2. Nei

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ofte høre "du e kje så dum du".

 

Jeg har også hørt at dersom du må ty til banneord for å beskrive noe så er du ikke så smart. I hvert fall har du et begrenset ordforråd.

 

Anonymkode: 5b861...b5a

Jeg sa "jævlig smart" siden det er hva de andre folkene kaller meg, selv liker jeg ikke og banne. Jeg foretrekker og bruke andre ord enn banneord.

Anonymkode: 4c984...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja jeg får høre jeg er jævlig smart fordi jeg får 6ere og 5ere på vgs og får en del sånne spm som sier skal du bli lege?, advokat? Noe innen juss? Litt irriterende med de spm egentlig. ( Går i vg2)

2. Nei jeg er ikke redd for slike som deg eller noen andre. 

 

Anonymkode: 5e579...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper i hvert fall at du er smart nok til å velge en utdannelse som interesserer deg, og ikke satser på å bli lege fordi alle andre dytter deg i den retningen. :) 

Og nei, smarte folk skremmer meg ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

1. Får faktisk høyre det ein del ganger, spesielt på skulen. "Koffor får du berre 6ere når du ikkje gjer ein innsats, har du høg IQ?" Kinda.

2. Ingen er redd meg, men har diskuterings-buddies :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på mensa.no og ta den nettbaserte testen. Det er ikke en ordentlig IQ test, men nærme nok i følge mensa. Skårer du 120+ kan du kalle deg smart. Skårer du 130+ kan du vurdere å ta en ekte mensatest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forskjellen mellom "og" og "å". Det burde man lære på barneskolen. Påpeker ikke lærere slike basale skrivefeil i dag?Du formulerer deg ikke på noen spesielt god måte i HI, så jeg stusser litt på at du skal ha fått vite at du er "den flinkeste i klassen" og "jævlig smart".

Ellers er det fint du vil lære, men man skal ikke bli lege bare fordi man eventuelt er flink på skolen. Man bør bli lege om man ønsker å hjelpe mennesker og kan kommunisere godt med dem. Det kan bli vanskelig om man tror at man er på et hlyere nivå enn de fleste andre. Advokat bør man bli om man vil kjempe for rettferdighet.

Selv om du vil lese om mye, er det også viktig å reflektere. Og kanskje se at også andre mennesker kan ha styrker. Du var nok ikke den eneste i klassen din som var flink til noe. Man må passe seg for å bli arrogant. Sånt fanger folk opp, og det er utrolig lite sjarmerende.

 

1. Jeg har fått høre det selv, men jeg var den stille jenta i klassen.

2. Jeg føler meg ikke redd for "sånne som deg", for jeg har godt over 130 i IQ selv. Hvorfor skulle man være redd?

 

Anonymkode: 8f682...6b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjelden jeg hører noen si rett ut at jeg er "smart", langt mindre "jævla smart". Men jeg har fått andre ting som peker mot det samme, formulert annerledes. Tilbakemeldinger som at jeg tar ting raskt, har gode ideer på jobb, er dyktig til å formulere meg osv.

"Jævla smart" assosierer jeg egentlig med tenåringsspråk, eller i hvert fall noen som selv er langt under middels. 

Og nei, jeg tror ikke det har noen effekt på dine sjanser med menn. 

Anonymkode: 70d5f...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smart = gode karakterer og ingenting annet?

Jeg velger å kalle det skoleflink. Det er mange måter å være "smart" på. Man kan ha klisterhjerne, være flink med penger (det er jo smart), noen snakker flere spåk flytende, andre er god med relasjoner til andre mennesker eller er kreative.

Å være skoleflink er en god start man kommer langt med, men ikke la det bli en hvilepute.

Det har hendt noen ganger at folk har kalt meg smart, men vitnemålet mitt fra skolen sier noe helt annet. Så da er jeg nok en annen type smart i alle fall. :)

Jeg er ganske sikker på at de aller fleste mennesker er "smarte", men ikke alle får noe ut av skolegang og fag. Jeg har sett gang på gang at mennesker som gjorde det mindre enn gjennomsnittlig godt på skolen har fått til det utroligste så snart de har kommet seg ut i verden og får tenke på sin egen måte... og det omvendte. Den "smarteste" personen i min klasse holder på med sin 4 høyere utdannelse og har ennå ikke hatt en fast jobb i mer enn et år i strekk. H*n er veldig flink til å gå på skole og få toppkarakterer i alle fag da. Og det er jo smart.

Selv fikk jeg ikke ståkarakter fra videregående engang, men har aldri hatt problemer med å få jobb for eksempel og jeg har fått til det meste jeg virkelig vil her i livet. Det kan sikket være smart for sånne som meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke forskjellen mellom "og" og "å". Det burde man lære på barneskolen. Påpeker ikke lærere slike basale skrivefeil i dag?Du formulerer deg ikke på noen spesielt god måte i HI, så jeg stusser litt på at du skal ha fått vite at du er "den flinkeste i klassen" og "jævlig smart".

Ellers er det fint du vil lære, men man skal ikke bli lege bare fordi man eventuelt er flink på skolen. Man bør bli lege om man ønsker å hjelpe mennesker og kan kommunisere godt med dem. Det kan bli vanskelig om man tror at man er på et hlyere nivå enn de fleste andre. Advokat bør man bli om man vil kjempe for rettferdighet.

Selv om du vil lese om mye, er det også viktig å reflektere. Og kanskje se at også andre mennesker kan ha styrker. Du var nok ikke den eneste i klassen din som var flink til noe. Man må passe seg for å bli arrogant. Sånt fanger folk opp, og det er utrolig lite sjarmerende.

 

1. Jeg har fått høre det selv, men jeg var den stille jenta i klassen.

2. Jeg føler meg ikke redd for "sånne som deg", for jeg har godt over 130 i IQ selv. Hvorfor skulle man være redd?

 

Anonymkode: 8f682...6b6

Jeg har aldri nevnt noe om hva slags utdanning jeg skal ta eller har ;)

Anonymkode: 4c984...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri nevnt noe om hva slags utdanning jeg skal ta eller har ;)

Anonymkode: 4c984...ae5

Nå orker jeg aldri her og se så mye over hvordan jeg skriver, men jeg har fått 6 i muntlig norsk og skriftlig :) Du kjenner nok bare misunnelse, for at jeg har fått høre at jeg var en av de flinkeste i klassen. Dersom du ikke tror på at jeg har blitt kalt smart, så er det også okei. Lærere på skolen skal påpeke slike skrivefeil, men jeg ser dine feil også. Du skriver heller ikke så veldig mye rett i din tekst. Du får bare tro hva du vil om hvordan jeg var da jeg gikk på skolen.

Anonymkode: 4c984...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...