Gå til innhold

Kan jeg kreve en test?


Linkas

Anbefalte innlegg

Hei hei..

Jeg har noe som har plaget meg over lengre tid. Flere år faktisk. Har veldig urolig mage. Og da mener jeg til tider går d fra helt greit til å måtte løpe på do innen 3 min etter jeg har spist første matbiten.. Vet jeg reagerer på melk, og lurer på om kanskje gluten også. Men i produkter som brød kan det jo være andre ting jeg reagerer på, trenger jo ikke være akkurat gluten. Gjær for eksempel. Har spurt legen om test, men fikk til svar at han ville ikke ta testen siden den var upålitelig. Var bare å kutte ut produkter å se. Ja, har kuttet ut brødvarer. Meieriprodukter har jeg testet ut i flere år så der vet jeg ca hvor grensen går for å si d sånn. Men kan jeg kreve av legen å få tatt testen? Den kan jo vise at det kanskje er andre ting jeg bør styre unna... Sliter mye med migrene også, har lest at enkelte matvarer kan ha invirkning på dette også.. 

Har noen erfaring på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det slik som deg. Da sa legen jeg skulle få i meg litt laktase og biola hver dag. Trodde først det var laktoseintoleranse, men var visst bare ubalane i bakteriene. Laktase og Biola sammen fikset det hele her i hvertfall.

Anonymkode: 617c5...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd laktase, d fungerer fint. Bruker det når jeg skal i bursdager f.eks og er usikker på om de kan ha hatt melk i noe. Så melkedelen har jeg høvelig kontroll på 😉 men har jo fortsatt den magen som slår krøll på seg daglig. Begynner å bli slitsomt å være så påpasselig i alle sammenhenger.. Lengre turer tørr jeg ikke hvis jeg ikke har kontroll på hvor det er toalett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det norsk helsevesenet er det ingen som kan kreve noe som helst. Alt av prøver og henvisninger, undersøkelser og utredninger er fastlegen eller andre i førstelinjetjenestens ansvar at er medisinsk nødvendig. Helsesystemet vårt er bassert på tillit, mellom lege og pasient og ikke minst mellom førstelinjetjenesten/fastleger/legevaktleger m.m. Grunnenntil dette ligger i måten vi finansierer vårt helsesystem på, man skal kunne få det legen mener det er behov for og om er medisinskt forankret. 

Dette sag og skrevet, å ta en gentest på gluten burde være mulig, om det ikke alt er gjort med negativt resultat? 

Anonymkode: 935d7...8ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til migrene kan jeg anbefale deg å skrive  en journal (med mat, drikke, trening og søvn) og følge syklusen din. Du burde ideelt følge en migrene-diett hvor du starter med å kutte ut alt som kan trigge migrene og gradvis prøve deg frem med en og en ting for hver måned, men dette kan være litt vanskeligere om det er flere i huset. Kan hende det holder med journalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det norsk helsevesenet er det ingen som kan kreve noe som helst. Alt av prøver og henvisninger, undersøkelser og utredninger er fastlegen eller andre i førstelinjetjenestens ansvar at er medisinsk nødvendig. Helsesystemet vårt er bassert på tillit, mellom lege og pasient og ikke minst mellom førstelinjetjenesten/fastleger/legevaktleger m.m. Grunnenntil dette ligger i måten vi finansierer vårt helsesystem på, man skal kunne få det legen mener det er behov for og om er medisinskt forankret. 

Dette sag og skrevet, å ta en gentest på gluten burde være mulig, om det ikke alt er gjort med negativt resultat? 

Anonymkode: 935d7...8ad

Min lege ville ikke ta prøver, men jeg krevde det, voila prøvene ble tatt og selvsagt visste at det var noe galt.

Så TS jeg hadde krevet.

Anonymkode: b46a3...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skelly skrev:

Når det kommer til migrene kan jeg anbefale deg å skrive  en journal (med mat, drikke, trening og søvn) og følge syklusen din. Du burde ideelt følge en migrene-diett hvor du starter med å kutte ut alt som kan trigge migrene og gradvis prøve deg frem med en og en ting for hver måned, men dette kan være litt vanskeligere om det er flere i huset. Kan hende det holder med journalen :)

Dette har jeg prøvd.. Verken jeg eller legen ble noe klokere siden migrenen dukket opp uansett hva som ble tatt bort eller lagt til. Så kan jo være at maten ikke påvirker, eller det kan være en del av en mattype, som f.eks gjær i brød, som påvirker. Jaggu ikke lett å finne ut av 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det norsk helsevesenet er det ingen som kan kreve noe som helst. Alt av prøver og henvisninger, undersøkelser og utredninger er fastlegen eller andre i førstelinjetjenestens ansvar at er medisinsk nødvendig. Helsesystemet vårt er bassert på tillit, mellom lege og pasient og ikke minst mellom førstelinjetjenesten/fastleger/legevaktleger m.m. Grunnenntil dette ligger i måten vi finansierer vårt helsesystem på, man skal kunne få det legen mener det er behov for og om er medisinskt forankret. 

Dette sag og skrevet, å ta en gentest på gluten burde være mulig, om det ikke alt er gjort med negativt resultat? 

Anonymkode: 935d7...8ad

Har ikke tatt noen tester da legen mener de ikke vil vise noe uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Linkas skrev:

Har ikke tatt noen tester da legen mener de ikke vil vise noe uansett..

Da hadde jeg gått/byttet lege.

Fått en annen/flere mening.

Anonymkode: b46a3...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Linkas skrev:

Dette har jeg prøvd.. Verken jeg eller legen ble noe klokere siden migrenen dukket opp uansett hva som ble tatt bort eller lagt til. Så kan jo være at maten ikke påvirker, eller det kan være en del av en mattype, som f.eks gjær i brød, som påvirker. Jaggu ikke lett å finne ut av 😕

Hvor ofte har du migrene, og hvor streng var du på dietten? Man skal jo kutte ut nesten alt til å begynne med. Helt forferdelig.

Bruker du foresten briller/linser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har briller til lesing, 0.25 styrke.. så er ikke så sterkt plaget akkurat der. Migrenen kommer rundt den tiden mensen slår inn, gjerne noen dager før. Fikk ikke akkurat noen diett, bare beskjed om å prøve ut en uke med og en uke uten en mattype hvis skjønner. På skjemaet skulle jeg fylle ut når migrenen kom, styrken på den og hva jeg hadde spist den dagen..

Om jeg har andre allergier vet jeg ikke. Nettopp fordi legen ikke vil ta noen prøver på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greien med test er at den skal gi et tegn på allergi, den er ikke pålitelig mtp at selv om den kan vise at det er en mulighet for det er det ikke 100% sjanse for at du har det - derav henvisning til gastroskopi etc. Da jeg hadde litt depressive symptomer og annet så tok legen en blodprøve der hun sjekket for mye rart, og de viste en endring i et eller annet som kunne tyde på cøliaki. 

Så jeg ville krevd en test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...