Gå til innhold

Tips til 1.klasse (jente)


TankefullPåMandag

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har 1.klassing i hus til høsten, helt nytt for oss. Syns vi har fått liten og dårlig informasjon fra skole/sfo. Er det noen drevne barneskoleforeldre her?

Vår datter blir 6 år i oktober, og har ikke gledet seg til å begynne på skolen: "Det vet jeg ikke hva er, så det kan jeg ikke glede meg til" har hun sagt.

Barnehagen skulle besøke skolen, dette ble ingenting av (årsak: rot og restrukturering i skolestruktur). Kun vært på 1 bli-kjent formiddag på skolen, i regi av skolen. Møtte læreren, fikk skolesekken, og hadde "prøve-skoletime". Det var var stor stas for vår jente, og vi er ikke fult så bekymret lengre for oppstarten.:opplyser:

Men hva trenger hun av utstyr egentlig? Hun har fått skolesekk, og dobbelt penalhus. Hun har uteklær, og kjøpt en del nye klær til henne. #salg :strix:Har også kjøpt en gympose til henne.

Men hva trenger hun av feks: Gymtøy, gymsko, skiftetøy i bhg (Er ikke alltid det passer og gå på do i tide). Hvordan foregår hele dusjingen og slikt i gymmen? Er det full vask med shampo/balsam og det hele, eller bare en kroppsvask m/såpe? 

Jeg har alltid stelt håret hennes tidligere, med flette eller hestehale. Nå insisterer hun på og bare ha det hengene løst hele tiden. Hva tenker dere rundt dette?

Hun skal ha halv plass på SFO, blir det egen kurv med skift der, eller er det felles med 1.klasse? For jeg regner med 1.klassinger har en skiftekurv, eller?

Jeg er kjempeglad for alle som vil dele tips og erfaringer fra 1.klasse. Jeg kjenner bare til barnehagelivet jeg :danse:

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke gymtøy første året på skolen, kun innesko. De dusjer ikke før 5 klasse. 

Første året på skolen er mer som det var i  barnehage. Bortsett fra bokstavlæring og skriving og lesing 

Når det gjelder uteklær, må ha med skift og helst innesko til klasserommet, 

vi hadde eget kurv til skift på sfo. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Hos oss har det vært slik at garderobeplassen deres med deres eget skiftetøy kun er på ett område. Så er SFO nærme dette området. Dvs at de hos oss alltid går til dette stedet om de skal finne nye klær gjennom dagen. Det er nok ikke det vanskeligste med dette. Det som jeg har syntes vært trasig, er at SFO-personalet ikke bryr seg over hodet om de er våte eller kalde. Virker ikke som om de sjekker om barna er blitt våte etter en tur ute i regnværet for eksempel, og selv om vi øver vår på å bli selvstendig hele tiden, så er det ikke noe snakk om at de skal få en påminnelse nummer to hvis de glemmer ut første beskjed om at de må bytte (min har hatt noe konsentrasjonsvansker), og hjelp er det i alle fall ikke noe snakk om. Null omsorg virker det som.

 

De kommer nok til å ønske at hun har innesko tilgjengelig i garderobeplassen sin der i tilfelle brann. 

 

Hos oss har de fått beskjed om å ha med seg såpe til gymtimene. Du må øve datteren din på selvstendighet i dusjen. Hvor mye hun får gjort (om hun får dusjet håret eller kun kroppen) kommer nok mye an på hvor mye hun klarer ordentlig innen den tiden de har til rådighet. Spør på din skole hvor lang tid ca de kommer til å få til det. Vi bruker en "alt i ett-såpe" der både shampoo og kroppssåpe er sammen.

 

Hvilken frisyre hun har på håret har null og niks å si, så lenge håret er rent. 

Endret av Glansbildeskrinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefale å trene på å gå på do i tide, siden du sier at hun ikke alltid rekker det! 

Lurt å ha både vanlige hverdagsklær som genser/bukse/skjørt/tights til skift, ekstra stillongs/superundertøy/strømpebukser, votter/vanter i reserve, og så klart ekstra sokker. Innesko er vanligvis en selvfølge.

Hvis ikke håret hennes er uvanlig langt/tykt, ser jeg ikke at det skal være upraktisk å ha det løst? 

Anonymkode: 6217e...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallfall bruke tid nå på å få henne helt tørr før hun begynner på skolen så hun ikke blir mobbet fordi hun ikke rekker å gå på do. Altså, det andre går seg til selv, men dette er jo det viktigste.

Anonymkode: 44f14...41d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, minister-mio skrev:

Er det noe å tenke noe om hvordan hun har håret da?

Det var en periode hos 2. klassingen min at jentene ble bedt om å ha håret  i strikk pga det gikk en del lus på trinnet... 

vanskeligere for lus å kravle i stramt hår i hestehale enn løst hengende hår visstnok :D

 

Anonymkode: 86a32...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, makkapakka skrev:

Trenger ikke gymtøy første året på skolen, kun innesko. De dusjer ikke før 5 klasse. 

Første året på skolen er mer som det var i  barnehage. Bortsett fra bokstavlæring og skriving og lesing 

Når det gjelder uteklær, må ha med skift og helst innesko til klasserommet, 

vi hadde eget kurv til skift på sfo. 

Hæ??? Dusjer ikke før i 5. klasse? Rart! På "vår" skole er det dusjing fra 2. klasse, dog uten hårvask. Jeg synes det er flott at de blir selvstendige på dusjing fra tidlig alder og ikke minst at de blir vant til å være nakne i dusjen med sine medelever - kan tenke meg at det blir fryktelig kleint om det ikke skal skje før i 5. klasse!?

Anonymkode: 57d5f...15f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TankefullPåMandag skrev:

Hei. Vi har 1.klassing i hus til høsten, helt nytt for oss. Syns vi har fått liten og dårlig informasjon fra skole/sfo. Er det noen drevne barneskoleforeldre her?

Vår datter blir 6 år i oktober, og har ikke gledet seg til å begynne på skolen: "Det vet jeg ikke hva er, så det kan jeg ikke glede meg til" har hun sagt.

Barnehagen skulle besøke skolen, dette ble ingenting av (årsak: rot og restrukturering i skolestruktur). Kun vært på 1 bli-kjent formiddag på skolen, i regi av skolen. Møtte læreren, fikk skolesekken, og hadde "prøve-skoletime". Det var var stor stas for vår jente, og vi er ikke fult så bekymret lengre for oppstarten.:opplyser:

Men hva trenger hun av utstyr egentlig? Hun har fått skolesekk, og dobbelt penalhus. Hun har uteklær, og kjøpt en del nye klær til henne. #salg :strix:Har også kjøpt en gympose til henne.

Men hva trenger hun av feks: Gymtøy, gymsko, skiftetøy i bhg (Er ikke alltid det passer og gå på do i tide). Hvordan foregår hele dusjingen og slikt i gymmen? Er det full vask med shampo/balsam og det hele, eller bare en kroppsvask m/såpe? 

Jeg har alltid stelt håret hennes tidligere, med flette eller hestehale. Nå insisterer hun på og bare ha det hengene løst hele tiden. Hva tenker dere rundt dette?

Hun skal ha halv plass på SFO, blir det egen kurv med skift der, eller er det felles med 1.klasse? For jeg regner med 1.klassinger har en skiftekurv, eller?

Jeg er kjempeglad for alle som vil dele tips og erfaringer fra 1.klasse. Jeg kjenner bare til barnehagelivet jeg :danse:

:hjerte:

Klær etter årstid.

Regnklær og støvler er et must.

Parkdress bruker de mindre av på skolen, men det er en del som bruker det i 1. klasse. 
I 2. klasse er det nesten ingen som bruker det, bortsett fra på vinteren, men da sånn foret kjeledress, eller sånn todelt.

En litt tykkere genser til å ha under jakka på litt kaldere dager, en vindjakke er greit å ha på høsten, 

en vanlig bukse og genser, strømpebukse når det begynner å bli litt kaldere, 

tykke sokker og 2 par vanlige sokker... ekstra truse, i tilfelle uhellet er ute.
Solkrem høst/vår/sommer, kuldekrem vinter. Sjekke at der er spisse blyanter i pennalet, dette bør sjekkes hver uke pga det går vekk litt tid i klasserommet om barna ikke har spisse blyanter og må bruke tid på det. Sjekk at der også er pennal og spisser og fargeblyanter. De får låne på skolen da, men greit å ha eget og.

Dere får utdelt meldebok og beskjedmappe, denne skal alltid ligge i sekken. 
Dersom det er beskjed til lærer eller SFO (f.eks om de skal bli med noen hjem), legger du meldingsboken med siden åpen så de ser det er kommet en ny melding. 

Anonymkode: 86a32...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ??? Dusjer ikke før i 5. klasse? Rart! På "vår" skole er det dusjing fra 2. klasse, dog uten hårvask. Jeg synes det er flott at de blir selvstendige på dusjing fra tidlig alder og ikke minst at de blir vant til å være nakne i dusjen med sine medelever - kan tenke meg at det blir fryktelig kleint om det ikke skal skje før i 5. klasse!?

Anonymkode: 57d5f...15f

De dusjer ikke før i 4. klasse tror jeg på skolen til datteren min som skal begynne i 3. 

De har gym, men det er mer som lek, og unger stinker ikke svette slik som pubertale gjør vet du...

Men de blir bedt om å ha en bukse som er lett å bevege seg i og en t-skjorte så de ikke svetter så mye.

Om de blir kliss av svette, så kan de skifte etter gymmen.

Det er litt pga tidspresset at de har kuttet ut dusjen,

de har bare en viss tid disponibelt til gym, og for å få mest mulig tid til gymmen, har de droppet dusjingen. 

Anonymkode: 86a32...a62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dusjing/hygiene er en del av faget Kroppsøving, så jeg synes det er en uting å bare kutte det ut.

Anonymkode: 57d5f...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal sende en mail til skolen/SFO og høre. Det er forskjellig fra skole til skole, så det som gjelder ett sted, gjelder ikke nødvendigvis et annet sted.

Hos oss er skole og SFO i samme bygg (rett i nærheten av hverandre), så barna har bare ett sted de har klærne sine og sekken sin. Mens andre steder er skolen i ett bygg og SFO i et annet, og da kan det være ønskelig med 2 steder til skiftetøy og slikt. 

Gymtøy er ikke nødvendig i 1. klasse, de bruker de vanlige klærne sine. Gymmen er mer som lek i 1. klasse :) Min jente skal nå begynne i 2. klasse, og jeg vet ennå ikke om det blir noe dusjing eller slikt. Regner med vi får beskjed fra skolen om det blir dusjing, og om de ønsker at barna skal bruke eget gymtøy.

Ellers kjøpte vi sekk, pennal (rundt uten innhold, og dette ble kun brukt hjemme etter at skolen ga beskjed om at pennalene dro fokuset for mye bort fra læringen, slik at de ønsket at barna heller skulle bruke skolens utstyr på skolen), bokbind (unødvendig, de fikk ingen bøker som trengte bokbind, kun arbeidshefter), ny matboks og drikkeflaske. Innesko trengte de, så det er lurt å kjøpe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke innesko bruker dere? Joggesko? Ballerinasko? 

 

Anonymkode: 77cd0...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lurt å øve på å låse/ låse opp dodør. Ta gjerne en tur innom skolen og øv sammen. Noen barn synes det er skummelt og prøver å holde seg for å slippe problemet med døren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Harlekin skrev:

Jeg synes du skal sende en mail til skolen/SFO og høre. Det er forskjellig fra skole til skole, så det som gjelder ett sted, gjelder ikke nødvendigvis et annet sted.

Hos oss er skole og SFO i samme bygg (rett i nærheten av hverandre), så barna har bare ett sted de har klærne sine og sekken sin. Mens andre steder er skolen i ett bygg og SFO i et annet, og da kan det være ønskelig med 2 steder til skiftetøy og slikt. 

Gymtøy er ikke nødvendig i 1. klasse, de bruker de vanlige klærne sine. Gymmen er mer som lek i 1. klasse :) Min jente skal nå begynne i 2. klasse, og jeg vet ennå ikke om det blir noe dusjing eller slikt. Regner med vi får beskjed fra skolen om det blir dusjing, og om de ønsker at barna skal bruke eget gymtøy.

Ellers kjøpte vi sekk, pennal (rundt uten innhold, og dette ble kun brukt hjemme etter at skolen ga beskjed om at pennalene dro fokuset for mye bort fra læringen, slik at de ønsket at barna heller skulle bruke skolens utstyr på skolen), bokbind (unødvendig, de fikk ingen bøker som trengte bokbind, kun arbeidshefter), ny matboks og drikkeflaske. Innesko trengte de, så det er lurt å kjøpe. 

Jeg synes ts bør kontakte den aktuelle sfo og skole det er snakk om for dem. Det virker som om at svært mye av dette er variabelt i landet vårt. 

 

Vi fikk beskjed om at barnet skulle bruke bokbind på noen bøker i 1. klasse. Ble tidlig lekser å sette dette på. 

Meldebok har vi ikke hatt. Kun beskjedmappe. 

Pennal har hele tiden vært lov på mitt barns skole gjennom hele 1. klasse. Det eneste vi har fått formidlet hjem om det, er at de har nok utstyr på skolen som barna kan bruke, slik at det ikke er en nødvendighet at barna tar de med. Men, det er absolutt lov å ha det med hos oss.

Dusjing etter gymtimene fra 1. klasse av hos oss for å prioritere god hygiene fra tidlig alder av. Og vi har fått beskjed om å huske gymtøy. 

 

Anonymkode: 009be...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Jeg stresser nok unødvendig med alt dette, men vil jo gjerne være best mulig forberedt. Fint å høre om de forskjellige rutinene rundt om.

Vår datter dusjer seg selv, og har gjort det en stund. Shampo, balsam, også kroppssåpe. Går mengder av såpe, men med 2 småsøsken til, er det verdt det :)

19 timer siden, tingeling skrev:

Det er lurt å øve på å låse/ låse opp dodør. Ta gjerne en tur innom skolen og øv sammen. Noen barn synes det er skummelt og prøver å holde seg for å slippe problemet med døren. 

Det var jammen lurt!

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke innesko bruker dere? Joggesko? Ballerinasko? 

 

Anonymkode: 77cd0...597

Dette lurer jeg også på. Funker sandalene fra i sommer for eksempel? Om jeg bare vasker over de på undersiden? Eller hva med slike sklisokker/gymsokker fra H&M ?

 

Nei nå gleder jeg meg til skolestarten <3 Deres fortjeneste! Takknemlig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

XXL har fine innesko, lette sko med gummisåler og elastiske bånd. Husk at barna kan finne på å løpe ut i friminuttene uten å skifte til utesko først. 

Anonymkode: 536c0...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på bygda hvor vi bor, bruker de ikke å,skifte til innesko.

Gymmen i 1. var stort sett leik av diverse slag, da måtte de ha gymsokker eller innesko med såle slik at de ikke sklidde. På vinteren var de mye ute i gymmen og hadde skileik når det ikke var for kaldt, og etter påske var de i bassenget i gymmen fire uker i strekk, til da måtte de ha lært seg å dusje og kle på seg selv. I 2. begynte de med skifting og dusjing i gymmen etter jul. Når det ikke var for kaldt hadde de skileik, da uten skift og dusjing. Vanlig gym/skileik annenhver uke, og basseng annenhver uke.

Småskolen og mellomtrinnet holder til i samme gang på skolen, og det er ikke tom for skiftetøy der. Men SFO er i avlåst del i samme gang, og der har de skiftetøy. Er det krise, får de hjelp til å få hentet seg tørt tøy der i skoletiden (kun en klasse på hvert trinn, mellom 20 og 30 elever, ergo alltid to lærere i klassen i småskolen, og da kan den ene læreren hjelpe til med skiftetøy).

Dersom 1. klassingen ikke kan knyte lister, må hun få sko med borrelåslukking, slik at hun kan få på seg sko selv. Og dere må trene intensivt på dogåing frem mot SFO-start/skolestart. Å tisse på seg etter at man har begynt på skolen blir fort et tema for erting, dessverre.

For øvrig får de ikke lov til å,sykle på skolen før i 4.

Anonymkode: 35e1a...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler utesko med borrelås. De har ofte veldig korte friminutt ( hos oss har de 2x15 min pluss storefri) og hvis barnet må knote med knuter går halve friminuttet til det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dusjer de etter gym og svømming allerede fra første klasse. Så her trenger de både gymtøy, gymsko og håndduk med seg, men dette vil du få vite ved skolestart. Du trenger ikke stresse med å ha alt klart til første skoledag. Du vil få vite hva dere trenger og butikkene er åpne etter skolestart også også. :-)

Jeg anbefaler innesko som er veldig enkle å ta på seg (vår bruker Crocs) og hvor de ikke trenger å måtte sette seg ned for å ta dem på, men bare kan putte føttene rett inni. Jeg ser at det er de som har borrelås e.l. på inneskoene sine som sjeldnest bruker dem, og når brannalarmen ringer stopper de ikke for å ta på hverken inne- eller utesko (selv ikke når det bare er øvelse), da er det rett ut om det så regner eller er midtvinters og -20 grader. Så innesko (som de faktisk kommer til å bruke) er viktig.

Det viktigste er det praktiske. Å kunne gå på do selv og kunne kle på seg selv. Ha et fullt skift klær på garderobeplassen, inkludert undertøy (selv skolebarn kan ha uhell).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...