Gå til innhold

Beste (og gjerne billigste) måte å ta siste året vgs på nytt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk gjennom en vanskelig tid på vgs, noe som resulterte i at jeg ga blaffen i skole og fikk elendige karakterer. Nå angrer jeg som bare det. Jeg ønsker å studere, og på nesten alle studier forlanger et MYE høyere sitt enn hva jeg har. Lurer derfor på hva som er beste måte å ta vgs om igjen? Vet at privatist sikkert er det billigste alternativet, men der gjelder det jo å studere selv. Det beste er nok derfor å følge en strikt læreplan, helst nettbasert. Er det også eventuelt mulig å gå på privat norskskole i utlandet? (jeg bor i utlandet og vil ikke tilbake til Norge med det første). Er det kanskje noen som har erfaring med dette selv og vet sånn ca. hvor mye det koster? 

Er forresten 27 år, så dette er temmlig flaut.. men tenker det er nå eller aldri. 

Anonymkode: 4becf...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta som privatist - da betaler du per eksamen du avlegger. Du må trolig til norge for å avlegge eksamen.

Du kan ta fag på nki - dette er endel dyrere, men du får ferdig opplegg som for mange kanskje er lettere å følge. Eksamen i norge.

Utenlandsk privatskole kan du sikkert også gå på, men det vet jeg dessverre ingen ting om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Micki*

Vet det var noen som hospiterte i klasser der det var plass når jeg gikk på VGS. Men det kommer veldig ann på skolen og om rektor gir deg lov til det. Du kan sitte i undervisningen men har ikke krav på hjelp fra læreren. Er ikke helt sikker på om du får karakter eller tar eksamen som privatist, kanskje noen andre som vet det. 

Her er enda en link: http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=utdanning&p=733

Endret av *Micki*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, *Micki* skrev:

Vet det var noen som hospiterte i klasser der det var plass når jeg gikk på VGS. Men det kommer veldig ann på skolen og om rektor gir deg lov til det. Du kan sitte i undervisningen men har ikke krav på hjelp fra læreren. Er ikke helt sikker på om du får karakter eller tar eksamen som privatist, kanskje noen andre som vet det. 

Her er enda en link: http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=utdanning&p=733

Dette er et alternativ i norge hvertfall. Vet ikke om det går an i utlandet.

Som privatist tar man eksamen i alle fag, og får kun eksamenskarakter. Men det er likeverdig vanlig løp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Micki*
51 minutter siden, Paeonia skrev:

Dette er et alternativ i norge hvertfall. Vet ikke om det går an i utlandet.

Som privatist tar man eksamen i alle fag, og får kun eksamenskarakter. Men det er likeverdig vanlig løp :)

Jeg skannet litt fort gjennom innlegget og så ikke at hun bodde i utlandet :) privatistordningen er nok kanskje det beste da ja, selv om den egentlig presiserer at man må bo i fylket man går opp til eksamen i. Men kan jo være de ser litt bort fra det hvis de er greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands

Har du jobbet noen år, fullført to år på videregående skole, tatt folkehøgskole eller lignende? Da kan du komme inn på 23/5-regelen og trenger ikke å ta alle fag. 

Selv tok jeg alle fagene som privatist, og jeg syntes det var tungt. Ville nok anbefalt å følge undervisning om man har mulighet, men jeg kunne ikke det siden jeg jobbet turnus den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...